PDA

View Full Version : MD81 og MD82


B777ER
27-05-2009, 21:52
Jeg fløy tidligere i vår med OY-KHE eller SAS Danmarks *A-maskin. Ombord fortalte purseren over speakeren at vi fløy med en MD-81, men ifølge scanair.no sine sider, står det at dette er en MD-82 maskin. Hva er riktig?

Forøvrig: Hva skiller en 81 fra en 82 maskin?

Discus
27-05-2009, 21:54
Det står litt på SAS flightops sine sider:
http://www.sasflightops.com/fleet/md80_general.html

Tertit54
27-05-2009, 21:56
Men KHE er en MD81 ihvertfall !!

Discus
27-05-2009, 22:06
Men KHE er en MD81 ihvertfall !!
Iflg. SAS er det en MD-82 :o
http://www.sasflightops.com/fleet/md_registration.html

Speedbird
27-05-2009, 22:34
Og jeg sier også at det er en -82 :)

Savipix
27-05-2009, 22:38
eg.mærke OY-KHE
Reg.nr 11835
Reg.dato 22-12-1999
ICAO 24 bit/hex 45AD05
TCDS nr. A6WE
Midl. reg.
Udløbsdato 21-12-2009
Kategori Flyvemaskine
Fabrikant McDonnell Douglas Corporation
Serienr 49604
Typebetegnelse DC-9-82 (MD-82)
Byggeår 1988
MTOM 67812
Max. pass. 156
Brugernavn Scandinavian Airlines System (SAS)
Adresse c/o Manpower Solution, A-31
Postboks
Postnr/by S-971 74 Luleå
Land Sverige
Tidl. reg.mærke
Bem. til tidl. reg.mærke
Ejer Vis nuværende ejer/ejere

RolfL
27-05-2009, 22:41
Iflg. SAS er det en MD-82 :o
http://www.sasflightops.com/fleet/md_registration.html

SAS Flightops tabell är inaktuell , de enda -81 SAS har är OY-KHP och SE-DMB, de övriga i tabellen har modifierats till -82.

OY-KHE har alltid varit -82.

B777ER
27-05-2009, 22:44
Hehe. Da føler jeg at jeg har fått svar på at KHE er en 82!! :)
Likevel er det rart at en person i kabinbesetningen kalte maskinen for en 81, og nei, det er ikke noe i vei med hørselen min ;)

Føler også at jeg begynner å få svar på mitt 2. spørsmål. Hva er forskjellen på en 81 og en 82? Ikke lett å si gitt.

B777ER
27-05-2009, 22:49
MD82 har høyere MTOW, derav har den også høyere thrust rating enn en MD81. Man ser ikke forskjell på flyene på avstand, men for de med teknisk erfaring på MD80-maskiner er det noen små forskjeller som gjør seg synlig;)

Grunnen til mye rot mellom hvilke fly som er MD81 og hvem som er MD82 er at vi har bygd om mange ifra MD81 til MD82, og derfor er det ikke alt som står skrevet i arkivene som er til å stole på.

Takker for veldig oppklarende svar. Men var KHE opprinnelig en 81?

LN-MOW
28-05-2009, 00:17
Likevel er det rart at en person i kabinbesetningen kalte maskinen for en 81.....

Les det du skrev der en gang til, sakte, og så tenk deg om ...... ;)

Wig-wag
28-05-2009, 00:19
Kategori Flyvemaskine

Bra at vi kan fastslå det, ihverfall.

B777ER
28-05-2009, 00:23
Les det du skrev der en gang til, sakte, og så tenk deg om ...... ;)

LOL!!

Mulig hun snakket om kaffemaskinen ;)

LN-KGL
28-05-2009, 00:56
Litt mer om intern forvirring hos SAS angående MD-81 og MD-82 her, og legg merke til historien i #15

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28278