PDA

View Full Version : SK THE MYTH BUSTER TOUR


sail4fun
26-05-2009, 21:37
SK THE MYTH BUSTER TOUR

Etter ikke å ha reist med SK siden Oktober-08 var jeg selv med min”bias” noe skeptisk etter hva man bli presentert av SK stoff her på forumet nå fortiden. Men vi hadde booket inn en tur fra OSL til CPH , med kjøpt billett må vite ;) .

Myth 1 Ikke noe problem med å få til top punklighet på ½ fulle (eller ½ tomme) fly.
Til min store overraskelse så var belegget rundt 90% , block off 5 minutter før rute tid., BUSTED

Myth 2 , SK flyr kun med ½ fulle fly, ,men d belegget var jo rundt 90% BUSTED.

Myth 3, Setene er overklistrert og kabinen ser ut som et Tivoli ? http://forum.scanair.no/showpost.php?p=378827&postcount=26
Nei, i LN-RCU var det ikke noen klistrelapper på stolene, BUSTED

Myth 4 , Pitch i -600 med 120 seter er nå så dårlig at man bør ønske seg kne-amputasjon før boarding , vel med normal kroppsbyggning (eller slapp som kona sier) 18noen cm høy og 8noen kilo lett/tung så hadde jeg ikke noe problemer med knyttenevetesten dvs at pitch i 12B må være >=31’ , fant heller ikke noe ubehag når 11B felte sitt sete bakover. BUSTED

Myth 5 , SAS har et ubegipelig inflight service konsept . Når det på Ticket Itenery står ” Food and Beverages for Purchase” så forventer jeg ikke en 3retters, BUSTED

Myth 6 , SAS har selv ikke peiling på hvor mange seter de har i sine fly. Jeg syntes informasjonen jeg fant på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=4&gTitle=&gYear=2009&gUserID=0&gPaperID=27289&gAvailWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0 dekker antall seter i en -600 og finner at 120 er et tall mellom 1165 og 123 , BUSTED. (selv om SAS legger egget med å ha 5-6 offisielle kilder for slik informasjon)

Så hele familien hadde en fin tur med en liten gris , eneste negative var litt lang vente tid på BAG i CPH , eller er det bare den nedtellingen som er litt annoying når den ikke stemme.. ?.

Og ja for all del.
Jeg skulle ønske at vi på M også fikk tilbud om en ”gratis” kaffekopp og en liten matbit , håper SAS CORE gir oss det tilbake. Men på reisen fra Asker til CPH så var faktisk den drikken og maten vi kjøpte om bord det rimeligste alternative……


Det er mye saklig kritikk av SAS her på forumet nå, og det er også litt selvforsterkende overdrivelser i at alle har sett, hørt , eller opplevd noe som er verre en forige mann/post. Men pass deg så du ikke blir BUSTED :)



* Ja, jeg ønsker meg Eurobonus poeng på Norsk innenriks, et levedygtig SAS IC og Norwegian som konkurent i Scandinavia.

Hickok
27-05-2009, 00:34
Myth 6 , SAS har selv ikke peiling på hvor mange seter de har i sine fly. Jeg syntes informasjonen jeg fant på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=4&gTitle=&gYear=2009&gUserID=0&gPaperID=27289&gAvailWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0 dekker antall seter i en -600 og finner at 120 er et tall mellom 1165 og 123 , BUSTED. (selv om SAS legger egget med å ha 5-6 offisielle kilder for slik informasjon)

Tja. Da kan jo jeg sitere fra siste Scanorama:
-600 Europe 95-112, -600 Domestic 116-123

Ser ut som er rimelig helgardering for meg. Er nødt til å treffe her. UNBUSTED! :)

Akkurat som det er satt opp 116-150 eller 179-186 i -800 maskinene. Finnes vel ikke så mange med 116 seter lenger? (Kilde: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=4&gTitle=&gYear=2009&gUserID=0&gPaperID=27289&gAvailWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0)

Superhai
27-05-2009, 08:19
Finnes vel ikke så mange med 116 seter lenger?
Bare LN-RPE. Men den finnes.

TOS
27-05-2009, 08:56
Myth 5 , SAS har et ubegipelig inflight service konsept . Når det på Ticket Itenery står ” Food and Beverages for Purchase” så forventer jeg ikke en 3retters, BUSTED



Som man spør får man svar. Det er vel ingen/få som har kritisert SAS sitt inflight service konsept for at det ikke inkluderer en 3 retters meny. Når får du gratis kaffe, når får du gratis aviser, osv.? På noen leg gjør du det, mens på andre gjør du det ikke. Folk som ikke flyr så mye undrer seg over at f.eks. på strekningen TOS-OSL så får du gratis kaffe men ikke aviser, mens når du går videre og flyr OSL-LHR så må du betale for kaffen men får kanskje en gratis avis.

Tidligere (usikker på om dette er et problem nå...) var det jo slik at om du reiste med en flygning operert av SAS DK/SE så fikk du en annen inflight service (tolket slik folk gjør - hva du får uten å måtte bla opp pengeboken) enn hvis du fløy en flygning operert av SAS NO.

Det er jo flott om SAS forbedrer seg og lytter til kritikken som kom i sin tid. Seter påklistret reklame har helt klart vært tilfellet tidligere, men også her endres vel saker og ting over tid.

Discus
27-05-2009, 10:00
S
Myth 5 , SAS har et ubegipelig inflight service konsept . Når det på Ticket Itenery står ” Food and Beverages for Purchase” så forventer jeg ikke en 3retters, BUSTED


Jeg er ikke enig i det - at man på en flytur BGO-OSL-LHR (eller en annen EU-destinasjon) skal få gratis frokost på den korteste leggen, men må betale på den langste er "ubegripelig" uansett hva som står på billetten. Kjenner selv en familie som dro på en slik routing, og som tenkte at "vi spiser når vi kommer på neste fly" for da har vi bedre tid...det var "ubegipelig" for dem at det var på den måten når det var "samme fly" de fløy med hele veien. (Med samme fly mener jeg her at de gikk ut av en SAS 737 på OSL og inn i en SAS 737 på OSL - for meningmann er det "samme fly" og man forventer en viss grad av lik service)

HS-TGA
27-05-2009, 10:32
På short leg, så må jeg si at jeg i dag ikke differensierer mye mellom SAS og enhvert LCC selskap. Her får man ingenting ombord. Det er i seg selv tragisk, da SAS neppe ønsker å bli oppfattet som LCC. Hva angår servicen hos personale ombord SAS, så har jeg opplevd sure og lite hjelpsomme flyvertinner mer enn en gang. Dette har dog også skjedd med DY.

På slutten av nittitallet fløy jeg ukentlig mellom FBU og SVG. (før osl). Da Braathen innførte det idiotiske "Back/best" konseptet sitt. Da var SAS mitt soleklare valg med sin lille servering. Flyprisene var de samme hos begge, så da valgte jeg selvsagt det som inkluderte kaffe og smørbrød. (2/3 config i MD`en var heller ikke å forakte).

Nei, håper LH tar over SAS og innfører sitt servicenivå og bedriftskultur. Turer med LH har for meg vært upåklagelige, og de klarer å spandere på deg smørbrød, sjokolade og øl i de hyggelige prisene de ofte har.