View Full Version : Fred Olsen's Lockheed Electra
Tally-Ho
26-05-2009, 13:56
Hei, er det noen der ute som vet hva som skjedde med Fred Olsens gamle L-188 Lockheed Electra's? Er de hugd opp, eller flyr de kanskje nede i Afrika et sted?
Skulle vært artig å vite, da jeg arbeidet 10 måneder på disse gamle sliterne midt på 90-tallet. Flyene var fra tidlig 60-tall.
Tally-Ho
LN-FOL
http://www.airliners.net/photo/DHL-(Fred-Olsen)/Lockheed-L-188A(F)-Electra/0524593/&sid=4a3be2156be258d64180744618e0882a
LN-FON
http://www.airliners.net/photo/DHL-(Fred-Olsen)/Lockheed-L-188A(PF)-Electra/1453975/&sid=577dbe3a62e91aafcfb7cb31514cb244
LN-FOG (lever vel pga de to ovenfornevnte)
http://www.airliners.net/photo/Atlantic-Airlines/Lockheed-L-188A(F)-Electra/1516649/&sid=d653c2dc96278676f2ce4a6241893cbf
Fred Olsens flåte :
http://www.airliners.net/search/photo.search?airlinesearch=DHL%20%28Fred%20Olsen%2 9&distinct_entry=true
Tally-Ho
26-05-2009, 21:36
Takk for bildene, ENKB. Det var et trist gjensyn....
Tally-Ho
Desverre, men ex FOG var fin da :)
Ex. LN-FOG lever vel også på lånt tid.
Jeg har forøvrig sans for dette bildet av Jan Einar F:
http://www.airliners.net/photo/DHL-(Fred-Olsen)/Lockheed-L-188A(F)-Electra/0033302/L/
:)
Tally-Ho
27-05-2009, 14:08
Ja, den lever nok på lånt tid. Men jeg ble veldig glad for å se at i det minste en av de fire (eller var det fem?) L-188 fra Fred. Olsens Flyselskap (FOF) lever enda.
Selskapet var faktisk Norge's eldste (såvidt eldre en Widerøe) i sin tid. Tror det ble grunnlagt i 1934, og avviklet etter at driften av L-188'ene og kalibreringsmaskinen til daværende Luftfartsverket ble avviklet i 1997.
Far til Fred. Olsen var med på å grunnlegge SAS, men i starten het det vel DNL?
Electra'ene kjennetegnes for øvrig med at de har dobbelt sett thrust levers, fire til CPT og fire til FO. I sin tid var det en meget avansert og rask flymaskin, men ble "upopulær" etter bl.a. vingebrudd. Dessuten ble den jo designet i overgangen til jetalderen. Men enda går den altså et par steder som fraktmaskin, snart 50 år etter "fødselen". Ikke dårlig.
Tally-Ho
Rob Mulder
27-05-2009, 14:23
Hei,
Når det gjelder grunnlegging av selskapet er det litt vanskeligere enn dere skriver her.
Mai 1927 - Det Norske Luftfartselskap A/S blir dannet.
Okt 1933 - Nydannet som Det Norske Luftfartselskap, Fred Olsen A/S
Jan 1934 - Navnet endret i Det Norske Luftfartselskap, Fred Olsen & Bergenske A/S
Apr 1945 - Konsesjon til DNL gikk ut. Fred Olsen dannet et nytt selskap.
1946 - Det Norske Luftfartselskap A/S (del av SAS) dannes og har ingenting med de andre selskap å gjøre.
Ikke lett å følge med her...
Fellowship
27-05-2009, 15:27
I tillegg til det som Rob skriver her, så skal det vel bare kort nevnes at Det Norske Luftfartsselskap ble dannet som et eget selskap i 1946, og var operativt fra 1.april 1946 med egne fly. Og i august samme år gikk de inn på den første SAS-avtalen, men den gjalt bare intekontinentale flygnininger.
Til Tally-Ho : FOF hadde 6 Electraer:
LN-FOG, -FOH, og -FOI (alle disse i FOF fra1973)
og seinere (men første på ´90-tallet) også LN-FOL, -FON og -FOO.
et søk på disse både på Airpics.com og Airliners.net vil gi både fine bilder og litt historikk :)
Tally-Ho
28-05-2009, 13:19
Takk for interessante opplysninger til dere begge.
Da jeg jobbet ca 10 måneder i FOF i 96-97 (like før avviklingen) mener jeg at de hadde max fem L-188, og lurer på om det var FOO som ikke var der da? Men jeg er ikke sikker.
I tillegg til L-188 Electra, hadde de ansvaret for en kalibreringsmaskin? Den jobbet jeg ikke med. Kan det ha vært FOO?
I FOF regnet man seg som landets eldste flyselskap, men det er riktig, som Rob Mulder skriver, at det var en sannhet med "modifikasjoner". 1934 var det året de regnet som sitt oppstartsår, selv om "gamle DNL" var eldre.
Tally-Ho
Rob Mulder
28-05-2009, 13:51
Hei,
Takk for hyggelig ord.
I FO bruker man 1933 som stiftelsedato og ikke 1934. I 1993 kom det et internt hefte som beskrev historien mellom 1933 og 1993. Det står forresten en del fine tegninger i dette heftet av flyene de brukte. De er ikke helt riktig, men fint nok.
raider66
28-05-2009, 22:26
Takk for interessante opplysninger til dere begge.
Da jeg jobbet ca 10 måneder i FOF i 96-97 (like før avviklingen) mener jeg at de hadde max fem L-188, og lurer på om det var FOO som ikke var der da? Men jeg er ikke sikker.
I tillegg til L-188 Electra, hadde de ansvaret for en kalibreringsmaskin? Den jobbet jeg ikke med. Kan det ha vært FOO?
I FOF regnet man seg som landets eldste flyselskap, men det er riktig, som Rob Mulder skriver, at det var en sannhet med "modifikasjoner". 1934 var det året de regnet som sitt oppstartsår, selv om "gamle DNL" var eldre.
Tally-Ho
Kalibreringsflyet var LN-FOM og var av typen (HS) BAe 748. Denne maskinen ble operert med Luftfartsdirektoratet og senere Luftfartsverket-titler og et rød-hvitt fargeskjema. FOF-logoen var plassert godt synlig i halen. FOM'en endte sine dager i West Air Sweden som fraktfly og ble til slutt tatt ut av tjeneste, hugd opp og trolig benyttet som deler til resten av 748-flåten.
R.I.P. både til FOM, de flotte Electraene og til et flott selskap - som også fløy DC-4, DC-6, Curtiss, Viscount og DA20 Jet Falcon.
Espen
Tally-Ho
29-05-2009, 09:32
Her faller bitene på plass. Stemmer at det var en HS de brukte til kalibreringen. I 1996-97 (like før avviklingen) stod den på "langtidspakeringen" utenfor FOF-hangaren. På den tiden var et nytt kalibreringsfly tatt i bruk. Mener det var en Dash, som stort sett ble brukt ut fra Torp, men stadig med FOF-piloter.
Som en kurositet vedr. Electraene, da jeg skulle "taperates" på L-188 i 1996, var det kun to operative simulatorer igjen i verden, i Rio og Seattle. Vi tok den i Seattle, og også den sang på siste verset.
Takk for info til alle som var innom her.
Tally-Ho
Tally-Ho
29-05-2009, 09:34
Unnskyld - "trykkleif" ovenfor; skulle stå "typerates"...;-)
T.H
På den tiden var et nytt kalibreringsfly tatt i bruk. Mener det var en Dash, som stort sett ble brukt ut fra Torp, men stadig med FOF-piloter.
Er ikke det LN-ILS, som nå flyr for WF? En -100.
BTW: Hvis du skriver feil så kan du bruke edit-funksjonen og rette opp, så slipper du å lage ny post :)
Det var LN-ILS (http://www.flyeksp.no/images/lnils5.jpg) som overtok for gode gamle "fommen", ja. Men vi leide også inn en King Air til å avhjelpe fommen, lurer på om ikke den tilhørte Partnair? Fommen var litt vel stor for 800 meters baner på vinteren.
Mvh,
BU9001/V2.0
29-05-2009, 19:03
Her faller bitene på plass. Stemmer at det var en HS de brukte til kalibreringen. I 1996-97 (like før avviklingen) stod den på "langtidspakeringen" utenfor FOF-hangaren. På den tiden var et nytt kalibreringsfly tatt i bruk. Mener det var en Dash, som stort sett ble brukt ut fra Torp, men stadig med FOF-piloter.
Som en kurositet vedr. Electraene, da jeg skulle "taperates" på L-188 i 1996, var det kun to operative simulatorer igjen i verden, i Rio og Seattle. Vi tok den i Seattle, og også den sang på siste verset.
Takk for info til alle som var innom her.
Tally-Ho
Hmm,
Jeg var i Sao Paulo. ( VARIG ).
Flyttet de den?
Tally-Ho
30-05-2009, 21:43
Mener de sa at den sto i Rio... (Varig's). Men kanskje var det alle inntrykkene "gamlekara" hadde hatt i Rio, i forbindelse med sim.trening, som jeg husker;-). I 1996 var det sim'men i Seattle som ble brukt, og den var på dødsleiet husker jeg. Men vi fikk fullført programmet...
Fred Olsen hade även LN-FOF CV-340
http://www.airlinehobby.com/fullsize_thumbs/606499030.jpg
Tally-Ho
15-06-2009, 18:11
Takk til alle som har gitt info vedr. Fred. Olsens Flyselskap.
Når det gjeldet LN-FOF, så tilhørte den kanskje selskapet noe tidligere? Kan ikke huske den rundt 1995, da Electra'ene enda fløy.
Tally-Ho
Ja,
LN-FOF hade de 1968-76.
Fellowship
18-06-2009, 14:25
CV-340 LN-FOF ble først brukt som charter-fly, i full pax-versjon etter levering i 1968. Jeg kan huske at min fars bedrift chartret det for en t/r flight til Helsinki hvor rederiet han arbeidet i forhandlet om kontrakter på bygging av tankskip. Dette var enten i 1968 eller første halvår 1969.
Så må det ha vært i 1969/70 at de inngikk kontrakt om kalibreringsflyginga for Luftfarstdirektoratet som det het dengang, og det var da LN-FOF fikk den orange halefinnen, magebeltet og snuten, som vi ser på bildet ovenfor. Før dette var den i standard FOF skjema, men med orange nese. (så noe var kanskje i gjære alt fra den ble levert til FOF ? )
Så ble LN-FOF byttet ut med HS748 LN-FOM i 1975, og denne gikk hele tiden i et skjema med først Luftfatrsdirektoratet som titler og med FOF-flagg på halen (http://www1.airpics.com/view/63219/Fred-Olsens-Flyselskap/Hawker-Siddeley-HS748-2A/LN-FOM/Oslo-Fornebu-Norway/), og fra 1979 litt modifisert skjema med Luftfartsverkets titler (http://www1.airpics.com/view/41191/Fred-Olsens-Flyselskap/Hawker-Siddeley-HS748-2A/LN-FOM/Oslo-Fornebu-Norway/).
I 1996 ble LN-FOM solgt til Sverige (dit også LN-FOF gikk 20 år tidligere), etter at den nyleverte LN-ILS overtok oppgaven i 1995, et fly som egentlig var en del av WF sin bestilling hos DeHavilland Canada, eller Bombardier om man vil...
I og med at FOF nedla sin virskomhet i løpet av 1997 så ble det opprettet et eget selskap som skulle operere LN-ILS (http://www1.airpics.com/view/23914/Nordic-Aviation-Resources/deHavilland-Canada-DHC-8-100/LN-ILS/Narvik-Framnes-Norway/), Nordic Aviation Resources, og flyet ble flyttet fra FBU til Torp i 1997, eller kanskje alt i 1996.. (?)
Så sto den jo lagret i minst et år i WF sin hangar på OSL før de satte den inn i vanlig pax-trafikk i 2006 slik vi kjenner den nå.
Några bilder till på CV340 c/n 99 LN-FOF från min samling samt några minnen: Hösten 1976 , när jag själv flög CV , kom en fråga om cockpit jumpseat på en flygning från Bromma till Ronneby från passagerare Christoffer Drangel. Christoffer var ju inblandad i Skyline och naturligtvis blev svaret ja på hans fråga. Han var just i färd med ett nytt projekt, nämligen ScanBee. Under flygningen säger Christoffer: "trevlig maskin, Convair , jag kommer just från Norge där jag har köpt en". Naturligtvis var det LN-FOF. Den kom ju att flyga som SE-GTE för ScanBee under drygt 3 år innan den byttes mot en CV580 och såldes till USA som N14CD. Jag frågade Christoffers dotter Gunilla , nu C/A i SAS , flera år senare om det hade någon betydelse att maskinen just blev N14CD (som ju var Christoffer Drangels initialer) men hon berättade att det var en ren tillfällighet, Gunilla själv utbildad pilot och som flög DC-3 tidigare i Sverige. Data om bilderna: LN-FOF tog jag på FBU 22 juli 1976 , nu utan dayglo målning , SE-GTE tog Tommy Lakmaker på ARN 26 september 1977 och N14CD John Wegg på Fort Lauderdale i februari 1981. Är det någon som vet exakt vad som hänt med N14CD (status ?) så berätta gärna.
Gammel tråd, men likevel: LN-FOG lever ennå, nylig overført Buffalo Airways fra brannslukkings-hverdag hos Conair:
Lockheed L.188 AF 1143 C-FYYJ Buffalo Airways delivery 29jun23 YXX-YQF, basic Conair cs, titl, fire bomber tank / mods removed ex G-LOFD
(Skyliner)
TLS at OSL
07-07-2023, 12:31
Det er mulig jeg husker feil, men hadde ikke Fred. Olsen en gammel DC-3/C-47 også?
Jeg husker jeg så en som parkerte rett under det gamle tårnet på Fornebo for mange år siden (det må ha vært på slutten av Biafra-krigen for dere som husker den, d.v.s. ca. 1968 - 1970), og en av mannskapet fortalte at de hadde fløyet flere turer med nødhjelp til Biafra med flyet, og at de hadde blitt beskutt. Jeg så flere kulehull i flyet.
1944vintage
07-07-2023, 19:31
Fred.Olsen hadde C-47A LN-IAS 10.10.52 - 01.08.61.
Jeg tror at du heller tenker på en av 3 Curtiss C-46R :
LN-FOP 27.03.58 - 14.07.71.
LN-FOR 19.10.57 - 14.07.71.
LN-FOS 18.12.57 - 14.07.71.
Data fra Kay Hagbys "Fra Nielsen& Winther til Boeing ...
Som finnes på nett hos Nasjonalbiblioteket.
TLS at OSL
08-07-2023, 07:00
Takk for oppklaringen!