PDA

View Full Version : Litt charternostalgi på en søndag


MD11
24-05-2009, 18:55
God søndag fra TRD:) Satt og mimret fra min reise med Premiair's DC10 OSL-KGS i 1996 og her kommer en snutt med 10'ern i de riktig flotte fargene, herlig nostalgi. Premiair's DC10'ere var flott charter til syden og tilbød fra 31-34" i pitch med 3 + 4 + 3 i seating.

DK DC10-10 lander i Faro:

http://www.youtube.com/watch?v=xXaNJGUmxSY&feature=PlayList&p=25CC8320A7825B8C&playnext=1&playnext_from=PL&index=12

Så etter og ha vært arbeidshester hos Premiair noen år endte de opp hos MyTravel UK før de ble pensjonert. Her en lowpass etter pensjonering:

http://www.youtube.com/watch?v=V21GOC4Yvl8&feature=PlayList&p=25CC8320A7825B8C&index=3

SQ 777
24-05-2009, 19:11
Det var en flott maskin:exclaimation

DonRuud
24-05-2009, 19:24
Husker godt jeg selv fløy med en av disse til Larnaca en gang.:) Største jeg til da hadde flydd og det var jo stort:)

Farmer
24-05-2009, 19:29
Fløy DC-10`ern til Scanair som vel var navnet før Premiar mellom Arlanda og Visby flere ganger på slutten av 80 tallet. Da ble dette flyet brukt for å imøtekomme en meget stor sommeretterspørsel på denne ruta. I dag er det vel ikke større fly enn Fokker 50 på denne ruta ?

SQ 777
24-05-2009, 19:34
Tidene endrer seg. Scanair hadde ti i bredden men god benplass mot vanligvis 9 på 10'ern. Fløy Laker i 1978 t/r LGW-JFK og de hadde 8 i bredden. Tidlig LCC var de . Måtte kjøpe matpakka før du gikk ombord hvis du ville ha mat. Hadde jo vært kjekt i dag også !!:lol:

imm
24-05-2009, 21:15
Mener å ha kjørt denne maskinen til Barbados en gang, men mulig jeg husker feil. Artig med litt charter nostalgi ja. Jeg er en av de som også har vært på chartertur med Braathens 767!

MD11
24-05-2009, 22:38
Mener å ha kjørt denne maskinen til Barbados en gang, men mulig jeg husker feil. Artig med litt charter nostalgi ja. Jeg er en av de som også har vært på chartertur med Braathens 767!

Stemmer det IMM, Premiair brukte 10'ern til Barbados. Men om det var 10 versjonen med fuelstop i Gander eller 30 serien med navn "Oscar" som gikk nonstop det husker jeg ikke.

Kua
25-05-2009, 00:01
Stemmer det IMM, Premiair brukte 10'ern til Barbados. Men om det var 10 versjonen med fuelstop i Gander eller 30 serien med navn "Oscar" som gikk nonstop det husker jeg ikke.

De begynte med Oskar , men den fikk jo problemer etterhvert. Etterpå ble det DC10-10 pluss Novair med L1011.

Fløy DC10 -10 Premiair i den perioden, 97-98. Husker det nærmeste jeg kom Cuba, var Gander. Byttet crew på Gander. Vi fløy hjem fra Gander dagen etter.

Tally-Ho
25-05-2009, 21:10
DC10-30 ("Oscar") skapte sammen med sine fire "søsken" (DC10-10) så mye trøbbel for Premiair (ex.Scanair/Conair) at de holdt på å ødelegge firmaets renommè sommeren 1997, og noe måtte gjøres. Høsten -99 kom den første av de fabrikknye A330-200, og siden kom A330-300.
Airbus'ene går som en klokke, dag og natt, så det var nok et godt valg. Og de bruker ufattelig mye mindre fuel enn forgjengerne.
MEN - få slår DC10'ene når det gjelder "opplevelse". Å komme inn på flight deck på DC10 var en opplevelse i seg selv, med panoramavinduer, en overveldende samling instrumenter, og egen FE. Dagens sterile glasscockpit med side stick i A330 er en helt annen verden.
Personlig mener jeg DC10 stiller i klasse med den historiske forgjengeren DC3. DC10 var enormt "maskulin". Dessverre har tiden gått fra denne flytypen, og snart er den yngre slektningen MD11 heller ikke å se, utenom kanskje i fraktversjon.

dc-8-63
26-05-2009, 21:22
Hvor kom Oscar (DC-10-30) fra ?? mener at DC-10-10 var opprinnelig bygget for Western og endte vel opp i et leasing selskap etter at Delta kjoepte Western...

Tally-Ho
26-05-2009, 21:41
Nei, det kan jeg jammen meg ikke huske, men skal prøve å sjekke det opp. Men husker veldig godt at denne ene DC-10-30 IKKE hadde samme bakgrunn/historikk som de fire DC-10-10.

LN-MOW
26-05-2009, 22:01
De 'fire' -10'erne kom fra Western, ja ... (jeg teller forøvrig seks ... ;) )

SE-DHX (N912WA), SE-DHS (N813WA), SE-DHZ (N908WA), SE-DHY (N909WA), SE-DHU (N914WA) og SE-DHT (N915WA).

DC10-30 SE-DFH startet sin karriere i Air NZ og var på utlån fra SAS oct86-mars87 .

Premiair hadde forøvrig også DC10-30 OY-CNO, som opprinnelig kom fra Singapore AL. Den fløy for Premiair et års tid i 97-98 før Airtours overtok den.

dc-8-63
26-05-2009, 22:11
ja det var vel 6, men en (SE-DHX) ble vel leid ut til AA uten aa ha vaert i trafikk for Scanair ?...en annen DHY ? var vel lenge utleid til Sun Country..??

Tally-Ho
26-05-2009, 22:14
Hei, det jeg kan si med 100 % sikkerhet er at Premiair fra 1994 (etter overtakelsen av Scanair / Conair) stilte med fire DC-10-10 på flight line. De var da på dansk register, OY-CNS, CNT, CNU og CNY, samt denne ene DC-10-30.

LN-MOW
26-05-2009, 22:49
ja det var vel 6, men en (SE-DHX) ble vel leid ut til AA uten aa ha vaert i trafikk for Scanair ?...en annen DHY ? var vel lenge utleid til Sun Country..??

Når jeg titter litt nærmere på listen, ser jeg at begge gikk inn og ut av flåten, og det er godt mulig ingen av dem fløy aktivt for Scanair. Begge gikk til AA etter at Scanair tok levering og begge var også innom Sun Country. DHX fløy også for World - med svensk registrering.

HansJ
27-05-2009, 08:52
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/dc10.htm