Chaos Controller
23-05-2009, 20:22
Da er tiden kommet for aa komme seg ut paa tur, denne gangen skal jeg til gamlelandet for aa hilse paa mine foreldre, og saa en tur til USA for aa se meg om, og spille i World Series of Poker.
Tenkte jeg skulle proeve meg paa en fortloepende tripreport og se hvordan det i gaar.
I dag har turen saa langt gaat med bil fra Ras Al Khaimah til Dubai terminal 1. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk smertefritt, tok meg ikke mer enn ti minutter fra jeg gikk ut av bilen til jeg var gjennom hele styret.
Har naa satt meg paa Diners Loungen - som ogsaa er DCA (Department of civil aviation) sin foersteklasse lounge, og her trives man godt. Mat og drikkeutvalget er upaaklagelig, er 10 varmretter aa velge av, salatbar og mange kaldretter.
Sitter naa og nyter en kopp kaffe og en 18 aar gammel Jhonny Walker Gold Label, mens jeg venter paa aa boarde min foerste flight, KL428, B777, til Amsterdam.
Bilder og oppdateringer kommer etterhvert.
Og da var foerste legén unnagjort. Innsjekk paa klm ble gjort online, 30 timer foer avgang, og jeg fikk sikret meg sete 43J, lengst mulig bak i flyet og ved vindu, slik at man kan sove paa flighten.
Ved boarding fikk jeg beskjed om at det var en endring i seaingen, og jeg ble flyttet til sete 14D, med andre ord paa tre-seteren i midtenav flyet vedmidtgangen. Ikke helt optimalt, men flyet var helt fult, saa jeg regner med at med aa flytte meg fikk en eller annen familie sitte sammen, saa greitt nok egentlig. Bare synd at jeg ikke ble oppgradert til Business, men neste gang, kanskje?
Sete-konfigurasjonen er 3+3+3, saa det vil si at om man sitter paa 3-seteren der jeg satt er det maks en person som trenger aa gaa over deg om de skal paa toalettet, saa det er verdt aa ha i bakhodet naar man velger sete.
Beinplassen var ok, hadde vel ca 10 centimeter fra knaerne og til setet forran meg saa lenge personen der ikke lente seg tilbake.
Det var ogsaa AVOD-system med et greitt utvalg av filmer og tv-show, for min del ble det Gran Tourino og saa soevn.
Avgang skjedde for foerste gang jeg har flydd med klm paa rutetid, 5 minutter etter midnatt.
Saa snart vi var i luften ble det servert en varm sandwich, valget var mellom kyllng og vegetar, saa kyling ble det for meg, samt en Heineken.
Etter at maaltidet var unnagjort ble setet lent tilbake, og jeg sov som et barn de neste 4 timene, fram til frokosten ble servert. Her var valget mellom omelett og pannekake, og jeg valgte da omeltt.AA kalle det jeg fikk servert for omelett er en skam mot alle hoens, maten var gul paa farge riktignok, men helt smakloes, laget av pulver og ikke egg. I tillegg ble det servert ferskrukt og en kakebit, samt varm og kald drikke.
Innflygningen til Amsterdam varbeivenhetsloes, og vi landet etter 7 timers flygning paa rutetid, og brukte for en gangs skyld ikke mer en et par minutter paa aa taxe inn til terminalen og parkere.
Naa sitter jeg paa en av restaurantene i terminalen og venter paa at klokken skal bli mange nok til at jeg kan ta toget inn til sentrum og finne meg noe mat der, siden det er soendag er det ikke saa mange fly som gaar til Torp, og jeg har 10 timer aa slaa i hjel foer jeg kommer hjem til mors kjoettkaker... Eller hva hun naa har laget til middag :)
Da var Amsterdam unnagjort, haandbagasjen ble plassert i oppbevaringsboks i terminalen, og toget inn til sentrum tok 20 minutter. Der ble det buffetfrokost paa Hotel LÉurope, og et par kalde pils ved sentralstasjonen, samt litt sightseeing.
Tilbake i terminalen tok det meg 10 minutter aa gaa gjennom sikkerthetskontrollen, vakten som jobbetder var serdeles interessert i aa sjekke passet og lommeboken min for farlige ting, og toemte hver lomme og mappe og kort og bilde og hva han naa kunne finne, foer han sendte den tilbake gjennom roentgenmaskinen, og det samme med passet mitt, hver side ble grundig kontrollert for farlig materiale... Trodde det bare var i passkontrollen man fikk passet sitt undersoekt, men der tok jeg visst grundig feil.
Vel tilbake innenfor sikkerthetsbarrieren tenkte jeg aa ta meg en tur i Diners-loungen mens jeg venter paa flyet mitt, men der skulle de naa ha 17.95 euro for aa slippe meg inn til noen toerre kjekt og lite drikke, saa det takket jeg nei takk til, og gikk heller paa starbucks og kjoepte meg en kaffe til 2.95 euro.
Flight 2, KL1217 Fokker 70, AMS-TRF
Etter innsjekk 18 timer tidligere var gaten forandret fra B22 til B1. 1 time foer avganstid ble det annonsert proceed to gate, og jeg gjorde da dette, og ble sittende i 45 minutter og vente foer boarding startet. Alle Fokker 70 maskinene til KLM er remote parking, saa etter billettkontroll ble vi overfoert i en buss, hvor vi ble staande 15 miutter og vente paa at flyet var klart til aa ta i mot oss.
Resten av boardingen gikk greitt, og jeg fikk sete 7A, som var tildelt meg ved innsjekk. Setekonfiguarasjonen er 2+3, saa er alltids kjekkere aa sitte paa venstre side, slik at man bare har en person ved siden av seg. Avstanden fra knaerne mine til setet forran anslaas til 2-3 cm, helt greitt for en kortflygning.
Avgang skjedde 15 minutter etter rutetid, og landet paa Torp paa rutetid.
Like etter avgang ble det servert trekant-sandwich, kaffe og Heineken, og ca 40 minutter foer landing kom de igjen rundt med ny drikkeservering og kjks til de som ville ha det. Overraskende med 2 serveringsruder paa en flight som tar en og en halv time.
FLyet var som alltid naar jeg har flydd Topr-Amsterdam helt fult, men for en gangs skyld var det ingen restriksjoner paa haandbaggasjen, de siste gangene jeg har flydd klm paa denne strektningen har de tatt alle kofferter og stuet sammen med innsjekket baggasje, men ikke i dag.
Ankomst Torp helt problemfritt, og som alltid var det ikke en toller aa se ved ankomst.
Totalt gir jeg KLM terningkast 3 for denne turen.
Naar blir det mors mat et par dager, foer jeg paa onsdag drar videre, da med KLM og Northwest TRF-AMS-EWR.
Desverre klarer jeg ikke aa overfoere bildene fra telefonen min til denne maskinen, saa ingen bider saa langt, skal heller bruke vanlig kamera paa resten av turen.
Tenkte jeg skulle proeve meg paa en fortloepende tripreport og se hvordan det i gaar.
I dag har turen saa langt gaat med bil fra Ras Al Khaimah til Dubai terminal 1. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk smertefritt, tok meg ikke mer enn ti minutter fra jeg gikk ut av bilen til jeg var gjennom hele styret.
Har naa satt meg paa Diners Loungen - som ogsaa er DCA (Department of civil aviation) sin foersteklasse lounge, og her trives man godt. Mat og drikkeutvalget er upaaklagelig, er 10 varmretter aa velge av, salatbar og mange kaldretter.
Sitter naa og nyter en kopp kaffe og en 18 aar gammel Jhonny Walker Gold Label, mens jeg venter paa aa boarde min foerste flight, KL428, B777, til Amsterdam.
Bilder og oppdateringer kommer etterhvert.
Og da var foerste legén unnagjort. Innsjekk paa klm ble gjort online, 30 timer foer avgang, og jeg fikk sikret meg sete 43J, lengst mulig bak i flyet og ved vindu, slik at man kan sove paa flighten.
Ved boarding fikk jeg beskjed om at det var en endring i seaingen, og jeg ble flyttet til sete 14D, med andre ord paa tre-seteren i midtenav flyet vedmidtgangen. Ikke helt optimalt, men flyet var helt fult, saa jeg regner med at med aa flytte meg fikk en eller annen familie sitte sammen, saa greitt nok egentlig. Bare synd at jeg ikke ble oppgradert til Business, men neste gang, kanskje?
Sete-konfigurasjonen er 3+3+3, saa det vil si at om man sitter paa 3-seteren der jeg satt er det maks en person som trenger aa gaa over deg om de skal paa toalettet, saa det er verdt aa ha i bakhodet naar man velger sete.
Beinplassen var ok, hadde vel ca 10 centimeter fra knaerne og til setet forran meg saa lenge personen der ikke lente seg tilbake.
Det var ogsaa AVOD-system med et greitt utvalg av filmer og tv-show, for min del ble det Gran Tourino og saa soevn.
Avgang skjedde for foerste gang jeg har flydd med klm paa rutetid, 5 minutter etter midnatt.
Saa snart vi var i luften ble det servert en varm sandwich, valget var mellom kyllng og vegetar, saa kyling ble det for meg, samt en Heineken.
Etter at maaltidet var unnagjort ble setet lent tilbake, og jeg sov som et barn de neste 4 timene, fram til frokosten ble servert. Her var valget mellom omelett og pannekake, og jeg valgte da omeltt.AA kalle det jeg fikk servert for omelett er en skam mot alle hoens, maten var gul paa farge riktignok, men helt smakloes, laget av pulver og ikke egg. I tillegg ble det servert ferskrukt og en kakebit, samt varm og kald drikke.
Innflygningen til Amsterdam varbeivenhetsloes, og vi landet etter 7 timers flygning paa rutetid, og brukte for en gangs skyld ikke mer en et par minutter paa aa taxe inn til terminalen og parkere.
Naa sitter jeg paa en av restaurantene i terminalen og venter paa at klokken skal bli mange nok til at jeg kan ta toget inn til sentrum og finne meg noe mat der, siden det er soendag er det ikke saa mange fly som gaar til Torp, og jeg har 10 timer aa slaa i hjel foer jeg kommer hjem til mors kjoettkaker... Eller hva hun naa har laget til middag :)
Da var Amsterdam unnagjort, haandbagasjen ble plassert i oppbevaringsboks i terminalen, og toget inn til sentrum tok 20 minutter. Der ble det buffetfrokost paa Hotel LÉurope, og et par kalde pils ved sentralstasjonen, samt litt sightseeing.
Tilbake i terminalen tok det meg 10 minutter aa gaa gjennom sikkerthetskontrollen, vakten som jobbetder var serdeles interessert i aa sjekke passet og lommeboken min for farlige ting, og toemte hver lomme og mappe og kort og bilde og hva han naa kunne finne, foer han sendte den tilbake gjennom roentgenmaskinen, og det samme med passet mitt, hver side ble grundig kontrollert for farlig materiale... Trodde det bare var i passkontrollen man fikk passet sitt undersoekt, men der tok jeg visst grundig feil.
Vel tilbake innenfor sikkerthetsbarrieren tenkte jeg aa ta meg en tur i Diners-loungen mens jeg venter paa flyet mitt, men der skulle de naa ha 17.95 euro for aa slippe meg inn til noen toerre kjekt og lite drikke, saa det takket jeg nei takk til, og gikk heller paa starbucks og kjoepte meg en kaffe til 2.95 euro.
Flight 2, KL1217 Fokker 70, AMS-TRF
Etter innsjekk 18 timer tidligere var gaten forandret fra B22 til B1. 1 time foer avganstid ble det annonsert proceed to gate, og jeg gjorde da dette, og ble sittende i 45 minutter og vente foer boarding startet. Alle Fokker 70 maskinene til KLM er remote parking, saa etter billettkontroll ble vi overfoert i en buss, hvor vi ble staande 15 miutter og vente paa at flyet var klart til aa ta i mot oss.
Resten av boardingen gikk greitt, og jeg fikk sete 7A, som var tildelt meg ved innsjekk. Setekonfiguarasjonen er 2+3, saa er alltids kjekkere aa sitte paa venstre side, slik at man bare har en person ved siden av seg. Avstanden fra knaerne mine til setet forran anslaas til 2-3 cm, helt greitt for en kortflygning.
Avgang skjedde 15 minutter etter rutetid, og landet paa Torp paa rutetid.
Like etter avgang ble det servert trekant-sandwich, kaffe og Heineken, og ca 40 minutter foer landing kom de igjen rundt med ny drikkeservering og kjks til de som ville ha det. Overraskende med 2 serveringsruder paa en flight som tar en og en halv time.
FLyet var som alltid naar jeg har flydd Topr-Amsterdam helt fult, men for en gangs skyld var det ingen restriksjoner paa haandbaggasjen, de siste gangene jeg har flydd klm paa denne strektningen har de tatt alle kofferter og stuet sammen med innsjekket baggasje, men ikke i dag.
Ankomst Torp helt problemfritt, og som alltid var det ikke en toller aa se ved ankomst.
Totalt gir jeg KLM terningkast 3 for denne turen.
Naar blir det mors mat et par dager, foer jeg paa onsdag drar videre, da med KLM og Northwest TRF-AMS-EWR.
Desverre klarer jeg ikke aa overfoere bildene fra telefonen min til denne maskinen, saa ingen bider saa langt, skal heller bruke vanlig kamera paa resten av turen.