PDA

View Full Version : Skal passere Lufthansa i 2009


imm
23-05-2009, 15:46
Ryanairs sjef er igjen ute med store ord. Denne gangen sier han at Ryanair har som mål å bli større enn Lufthansa i 2009.
Her er en artikkel fra Boarding.no:

http://www.boarding.no/art.asp?id=36568

EB
23-05-2009, 19:11
Flott - det går også mange flere mennesker inn i en buss fra Oslo Sporveier enn i min Alfa Romeo uten at jeg sover dårligere av den grunn...

Bizflyer
23-05-2009, 20:17
Flott - det går også mange flere mennesker inn i en buss fra Oslo Sporveier enn i min Alfa Romeo uten at jeg sover dårligere av den grunn...

Glimrende sammenligning! hehe! :D

BF:cool2

EB
24-05-2009, 08:41
...bortsett fra at jeg lurer på om Oslo Sporveier er bedre enn Ryanair på det meste!

apron
24-05-2009, 09:34
Helt fantastisk, spør du meg.
Sikkert rimelig spesielle denne FR gjengen; mange her inne viser en patriotisme mange fotballsupporterunioner ville vært misunnelige på, men å være store nok til å innrømme at FR er en knallsuksess bør alle klare.

Gratulerer!

EB
24-05-2009, 10:11
...og suksess måles i?

imm
24-05-2009, 10:47
...og suksess måles i?

Lønnsomhet og vekst.

apron
24-05-2009, 10:47
...og suksess måles i?

..henger meg på Sylvia fullt ut her. Skape arbeidsplasser og sikre rutetilbud til varmere strøk for hovedsaklig pubgående Briter.
Hva ellers? :drunk:

EB
24-05-2009, 14:11
Men hvorfor har fansen et behov for at alle skal like Ryanair??? Hadde jeg hatt samme innstilling skulle jeg selvfølgelig kjørt Toyota Corolla...

LN-MOW
24-05-2009, 15:09
Eyyy .... ikke mobb BBJ'en min! :old

Tommy777
24-05-2009, 18:36
Det som forundrer meg mest av alt er hvor haarsaare en del vestfoldinger er i forbindlese med Ryanair og snakk om lattis patriotisme skal man lete lenge etter for ett produkt som RYANAIR. Kanskje paa tide aa ta inn over seg at Ryanair er ett FLYSELSKAP og at mange faktisk synes at butikken drives paa en forkastelig maate med en leder som har null respekt for noe som helst. Det er ogsaa en rekke folk som prinsipielt velger aa la vaere aa reise med Ryanair.

Det er nemlig lov aa vaere uenige og det er lov aa kritisere Ryanair.

MOL skal imidlertidig slite med aa matche LH i baade omsetning, fortjeneste og ikke minst kvalitet og hensyn til passasjerer.

Her er tallene for 2008

Ryanair:
Omsetning: 2,7 milliarder Euro
Netto fortjeneste: 390 millioner Euro

Lufthansa gruppen:
Omsetning: 24,9 milliarder Euro
Netto fortjeneste: 1,35 milliarder Euro

Det eneste Ryanair kan vinne paa er antall folk som er villige til aa selge raev og sjel for aa komme seg rundt for en billig penge.

imm
24-05-2009, 19:18
Ingen tvil om at Luthansa også er et selskap som gjør stor suksess. Ingen har vel sagt noe annet.

ren flaks
24-05-2009, 20:20
Blir nok større enn LH i antall pax, har allerede passert BA med stor margin.

Driftsikkerhet er viktig, tror sporveien er bedre på det enn Alfa Romeo. Vet ikke helt hva jeg hadde valgt der gitt.

Trety
24-05-2009, 21:23
Driftsikkerhet er viktig, tror sporveien er bedre på det enn Alfa Romeo. Vet ikke helt hva jeg hadde valgt der gitt.

Nå blir dette veldig OT, men her er du på syltynn is ;)

Bengt
24-05-2009, 21:43
Det som forundrer meg mest av alt er hvor haarsaare en del vestfoldinger er i forbindlese med Ryanair og snakk om lattis patriotisme skal man lete lenge etter for ett produkt som RYANAIR. Kanskje paa tide aa ta inn over seg at Ryanair er ett FLYSELSKAP og at mange faktisk synes at butikken drives paa en forkastelig maate med en leder som har null respekt for noe som helst. Det er ogsaa en rekke folk som prinsipielt velger aa la vaere aa reise med Ryanair.

Det er nemlig lov aa vaere uenige og det er lov aa kritisere Ryanair.

MOL skal imidlertidig slite med aa matche LH i baade omsetning, fortjeneste og ikke minst kvalitet og hensyn til passasjerer.

Her er tallene for 2008

Ryanair:
Omsetning: 2,7 milliarder Euro
Netto fortjeneste: 390 millioner Euro

Lufthansa gruppen:
Omsetning: 24,9 milliarder Euro
Netto fortjeneste: 1,35 milliarder Euro

Det eneste Ryanair kan vinne paa er antall folk som er villige til aa selge raev og sjel for aa komme seg rundt for en billig penge.
Intressant här är väl att notera skillnaden i vinstmarginal. Lufthansa har 9 gånger större omsättning men bara drygt 3 gånger större vinst...
Nej, jag håller med om att man inte måste tycka om FR. Var och en avgår själv om man vill flyga med dem.
Kan bara säga som tidigare att mina erfarenheter som privatperson är positiva både vad gäller pris (inte oväntat) men också vad gäller service, speciellt för handikappade. Jag har haft det betydligt enklare och lättare att resa med min dotter med Ryanair än med Spanair...
Sedan är service mer än hanteringen av handikappade, men just där tycks Ryanair ofta få rykte om sig att vara dåliga...

Tommy777
26-05-2009, 20:00
Intressant här är väl att notera skillnaden i vinstmarginal. Lufthansa har 9 gånger större omsättning men bara drygt 3 gånger större vinst...
Nej, jag håller med om att man inte måste tycka om FR. Var och en avgår själv om man vill flyga med dem.
Kan bara säga som tidigare att mina erfarenheter som privatperson är positiva både vad gäller pris (inte oväntat) men också vad gäller service, speciellt för handikappade. Jag har haft det betydligt enklare och lättare att resa med min dotter med Ryanair än med Spanair...
Sedan är service mer än hanteringen av handikappade, men just där tycks Ryanair ofta få rykte om sig att vara dåliga...

Ryanair er helt sikkert kurrant nok for de som reiser med dem -- helt til ting går galt..

Brandal
26-05-2009, 20:26
Jeg har reist med Ryanair EN gang i mitt liv, og det var helt greit. Hadde sikkert brukt de ofte dersom de hadde avganger fra OSL, men å reise til/fra Torp blir for kjipt.
Jeg har igrunnen ikke inntrykk av av ting går galt så ofte med Ryanair. Såvidt jeg vet har de en utmerket punklighetsstatistikk og få kanselleringer, så jeg ser ingen grunn til å la være å bruke de av den grunn.

Trety
26-05-2009, 21:17
Jeg har igrunnen ikke inntrykk av av ting går galt så ofte med Ryanair. Såvidt jeg vet har de en utmerket punklighetsstatistikk og få kanselleringer, så jeg ser ingen grunn til å la være å bruke de av den grunn.

Statistisk sett har du sikkert rett i det du skriver, men den dagen det faktisk går skeis så er du basically screwed.

Jarlabanke Vking
26-05-2009, 22:28
de skal bli større enn Lufthansa på hva da? 201 destinasjoner på de fleste kontinenter? fullservice på alle plan?

keiserens nye klær liksom

Tommy777
26-05-2009, 22:29
de skal bli større enn Lufthansa på hva da? 201 destinasjoner på de fleste kontinenter? fullservice på alle plan?

keiserens nye klær liksom

Tenker vi sier passasjerer som betaler 0.5 pund + 40 pund i gebyrer hver vei :p

Jarlabanke Vking
26-05-2009, 22:40
Tenker vi sier passasjerer som betaler 0.5 pund + 40 pund i gebyrer hver vei :p

ja, å bruke psykologi med lurepriser er jo en vei LCCene bruker for å lure til seg penger når det kommer ørtogbørti gebyrer på toppen. men det er morsomt hvor mange som er flinke til å slå av litt ekstra når de forteller om hvor billig flybilletten var, glatt utelukker å ta med koffertgebyr (100?!?!?), flytoget/buss etc (ca 170 ,-), baguett (70,-), pils (84,-) + en haug andre gebyrer som jeg ikke aner noe om.

......og ikke minst at de som jobber ombord på flyet er underbetalte 20-åringer fra øst-europa som ikke vet bedre og blir villedet om sine rettigheter. De fleste er jo selvfølgelig imot det. men det snakker vi ikke om. vi skal jo på ferie. og den fikk vi så billig.

"hear nothing, see nothing, say nothing"

Trety
27-05-2009, 00:14
Veldig bra innlegg, Jarlabanke Viking! :up:

Brandal
27-05-2009, 00:52
Statistisk sett har du sikkert rett i det du skriver, men den dagen det faktisk går skeis så er du basically screwed.

Millioner av passasjerer er tydeligvis villige til å ta sjansen på det hvert eneste år, og mange av de er tydeligvis såpass fornøyde at de velger å booke med de neste gang de skal ut og reise også.
Dessuten har jo Ryanair de samme rettighetene som alle andre flypassasjerer i Europa, så å si at man er "screwed" om noe går galt er vel å ta litt i?

memphis_belle
27-05-2009, 01:49
Dessuten har jo Ryanair de samme rettighetene som alle andre flypassasjerer i Europa, så å si at man er "screwed" om noe går galt er vel å ta litt i?

Mulig jeg er på tynn is, men hva om man står i skranken på en eller annen flyplass og flyet er kansellert. Og personen bak skranken bare sier sorry, her her du pundet du betalte for billetten?
En av rettighetene er jo pengene tilbake, da ville ihvertfall jeg følt meg "screwed"

Someone
27-05-2009, 01:56
Millioner av passasjerer er tydeligvis villige til å ta sjansen på det hvert eneste år, og mange av de er tydeligvis såpass fornøyde at de velger å booke med de neste gang de skal ut og reise også.


Eventuelt at det er det de har råd til...........

Tommy777
27-05-2009, 03:32
Eventuelt at det er det de har råd til...........

Ja, det er jo en del folk som tar sjansen og skipper innboforsikring ogsaa ;)

Trety
27-05-2009, 10:41
Millioner av passasjerer er tydeligvis villige til å ta sjansen på det hvert eneste år, og mange av de er tydeligvis såpass fornøyde at de velger å booke med de neste gang de skal ut og reise også.
Dessuten har jo Ryanair de samme rettighetene som alle andre flypassasjerer i Europa, så å si at man er "screwed" om noe går galt er vel å ta litt i?

Som memphis_belle skriver, du får igjen etpar hundre kroner, personen sier sorry mac, ingen ledige flighter før i overimorgen. Hva gjør du? Du befinner deg på en flyplass osom gjerne ikke har andre selskaper, som ligger langt pokkerivold fra det meste og om de hadde kunnet så hadde de ikke booket deg over til andre selskaper. Da er du, med respekt å melde, screwed.

Jeg har en mistanke om at Someone og Tommy777's forklaringer er veldig mye nærmere sannheten...

JetBlue
27-05-2009, 10:54
men det er morsomt hvor mange som er flinke til å slå av litt ekstra når de forteller om hvor billig flybilletten var, glatt utelukker å ta med koffertgebyr (100?!?!?), flytoget/buss etc (ca 170 ,-), baguett (70,-), pils (84,-) + en haug andre gebyrer som jeg ikke aner noe om.

"hear nothing, see nothing, say nothing"

Ja, og ikke minst gebyrer. 99 kr blir fort til 400-500 kr på den måten

Trety
27-05-2009, 11:27
Ja, og ikke minst gebyrer. 99 kr blir fort til 400-500 kr på den måten

...og da kunne man nesten like gjerne flydd DY eller SK...;)

jb1
27-05-2009, 11:29
Man hører fra tid til annen skrekkhistorier om Ryanair og kanselleringer og at neste fly ikke går før flere dager senere, men hvor ofte skjer faktisk dette. Jeg har aldri opplevd annet enn noen små forsinkelser som alle selskaper har og aldri kanselleringer. Ryanair er ok, bare man ikke er innstilt på å få så mye, men de kommer stort sett alltid frem på tid. Det er et ork å ikke få setenummer og reisen til flyplassene kan være lang, men har jeg tid til å reise med dem og jeg sparer masse penger, får det heller stå til. Uansett, foretrekker jeg andre selskaper om man har et alternativ.

Hickok
27-05-2009, 11:32
...og da kunne man nesten like gjerne flydd DY eller SK...;)
Tja, buss, flytog, pølse, pils etc. Koster penger med SK/DY det også.

OJB
27-05-2009, 11:40
...bortsett fra at jeg lurer på om Oslo Sporveier er bedre enn Ryanair på det meste!

Den tror jeg du jammen meg har rett i EB.
Det neste som serveres fra Ryanair er vel annonsering ala Oslo Sporveier ;
Pass for dørene --dørene lukkes.....

Trety
27-05-2009, 12:30
Tja, buss, flytog, pølse, pils etc. Koster penger med SK/DY det også.

Jepp, men for det første lander man på flyplasser med en ok infrastruktur (det er ikke en selvfølge med FR) hvor det faktisk er alternativer på transporten fra flyplassen. For det andre er det strengt tatt gebyrene og ikke pils og pølser som var hovedpoenget ;)

imm
27-05-2009, 13:40
......og ikke minst at de som jobber ombord på flyet er underbetalte 20-åringer fra øst-europa som ikke vet bedre



Dette var en påstand som for det første er svært krenkende for de som jobber ombord, og som sier litt om din holdning til folk fra andre land. Jeg tar fullstendig avstand fra din yttring.

Bengt
27-05-2009, 13:59
Som memphis_belle skriver, du får igjen etpar hundre kroner, personen sier sorry mac, ingen ledige flighter før i overimorgen. Hva gjør du? Du befinner deg på en flyplass osom gjerne ikke har andre selskaper, som ligger langt pokkerivold fra det meste og om de hadde kunnet så hadde de ikke booket deg over til andre selskaper. Da er du, med respekt å melde, screwed.

Jeg har en mistanke om at Someone og Tommy777's forklaringer er veldig mye nærmere sannheten...

Skillnaden mellan FR och ett nätverksbolag är ju att FR endast bokar om till egna flygningar. Jag trodde att det samma gäller för DY, dvs att de bara bokar om till egna flygningar.
I fråga om FR så ska du kunna (om du nu har den oturen att flyget blir inställt) kunna bli ombokad även med anslutning (t ex ALC-STN-TRP istället för ALC-TRP) om du kontaktar bokningskontoret.
Men visst, du måste kunna klara av mer själv om du reser med FR och något händer. Jag kan ju bara konstatera att jag har gjort mer än 60 flighter med FR. Det som har avvikit är att två gånger har planen fått tekniska problem före avgång. Ersättningsplan har kommit (ena gången efter 60 minuter, andra gången efter fyra timmar) och jag har kommit hem något senare, men utan värre problem än så...
Skräckhistorierna man får höra brukar vara från de flygplatser som trafikeras några få gånger per vecka. De är inte så vanliga nu vad jag vet.
Dessutom så har jag sett flera fall där FR har återbetalat hotellkostnad vid försening när kvitton sänts in i efterhand. Även FR har svårt att komma undan gällande regler även om de försöker...

Bengt
27-05-2009, 14:00
Ja, det er jo en del folk som tar sjansen og skipper innboforsikring ogsaa ;)

Jag tror att de flesta som flyger med FR har hemförsäkring :D

Bengt
27-05-2009, 14:02
Eventuelt at det er det de har råd til...........

Jo, utan FR skulle jag definitivt ha gjort färre resor. ;)

Bll spotter
27-05-2009, 14:33
Dette var en påstand som for det første er svært krenkende for de som jobber ombord, og som sier litt om din holdning til folk fra andre land. Jeg tar fullstendig avstand fra din yttring.

Krænkende eller ej, manden har jo ret. Det er almindeligt kendt at de er storforbrugere af øst europæisk arbejdskraft og helst dem der ikke har hørt ordet fagforening bliver foretrukket og det har de fleste østeuropæer ikke eller ved de stadigt ikke hvad det er og derfor har mange af dem så dårlige arbejdsvilkår. Ryanair nægter notorisk at indgå overenskomster og er i det hele taget kendt som en af de værste arbejdsgivere i branchen. De bruger yderst barske metoder, over for dem, som har forsøgt sig med faglige aktioner. Selskabet bruger hele arsenalet mod dem, som forsøger at gøre noget ved vilkårene. Jeg bliver selv krænket når jeg kan se at der er nogle personer, der bliver ved med at forsvare forsvare dette skodselskab, som er skide ligeglade med deres ansatte.

TOS
27-05-2009, 14:54
Som memphis_belle skriver, du får igjen etpar hundre kroner, personen sier sorry mac, ingen ledige flighter før i overimorgen. Hva gjør du? Du befinner deg på en flyplass osom gjerne ikke har andre selskaper, som ligger langt pokkerivold fra det meste og om de hadde kunnet så hadde de ikke booket deg over til andre selskaper. Da er du, med respekt å melde, screwed.

Jeg har en mistanke om at Someone og Tommy777's forklaringer er veldig mye nærmere sannheten...

Slik jeg leser regelverket så kan ikke FR forholde seg slik så lenge de skal fly til/fra EU/EØS lufthavner. Ved kansellering har du krav på standard erstatning i forhold til EUs forordning nr 261/2004. Man skal tilbys assisstanse og forpleining (artikkel 8 og 9) og erstatning (artikkel 7). Kun hvis det er ekstraordinære forhold som gjør at flyet kanselleres/forsinkes så kan flyselskapet klare seg uten å betale erstatning (men de er forpliktet til å yte assisianse uansett). Erstatningen ligger på mellom EUR 250 og EUR 600, avhengig av flygningens lengde.

RIBRO
27-05-2009, 15:05
Skillnaden mellan FR och ett nätverksbolag är ju att FR endast bokar om till egna flygningar. Jag trodde att det samma gäller för DY, dvs att de bara bokar om till egna flygningar.
I fråga om FR så ska du kunna (om du nu har den oturen att flyget blir inställt) kunna bli ombokad även med anslutning (t ex ALC-STN-TRP istället för ALC-TRP) om du kontaktar bokningskontoret.
Men visst, du måste kunna klara av mer själv om du reser med FR och något händer. Jag kan ju bara konstatera att jag har gjort mer än 60 flighter med FR. Det som har avvikit är att två gånger har planen fått tekniska problem före avgång. Ersättningsplan har kommit (ena gången efter 60 minuter, andra gången efter fyra timmar) och jag har kommit hem något senare, men utan värre problem än så...
Skräckhistorierna man får höra brukar vara från de flygplatser som trafikeras några få gånger per vecka. De är inte så vanliga nu vad jag vet.
Dessutom så har jag sett flera fall där FR har återbetalat hotellkostnad vid försening när kvitton sänts in i efterhand. Även FR har svårt att komma undan gällande regler även om de försöker...

DY bokar ju faktiskt om till andra carriers, men de har ingen interline, så att de bokar om betyder egentligen att de köper plats hos andra, som regel SK.
Det går ju historier om att SK säljer fullfare till DY när deras flyg är cnld.

LN-KGL
27-05-2009, 15:16
For å komme tilbake til temaet - og vekk fra det de vanlige avsporerne når det gjelder Ryanair. Allerede i 2004 hadde Ryanair dette flyet:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/EI-CSH.jpg

Men da var det mer for MOL å irritere Lufthansa og å markere den riktig starten med flighter til og fra Tyskland. Nå kan dekalen tas frem igjen - for nå passerer de Lufthansa i passasjertall. Jeg kan ikke være mer enn imponert når det gjelder Ryanair. Utskjelt i baner, men fremdeles kommer mer og mer passasjerer for å fly med tivoliflyene. Jeg har selv ikke mange flightene med dem, men på tid har de alltid vært. Litt mer anstrengelse enn vanlig er det å få i seg en G&T - spesielt når spriten er i plastposer, og for å åpne den trenger man helst en saks (som er vanlig å kunne ta med seg på et fly?). Til slutt ender man opp med å sutte på posen og å ta en munnfull T inn i mellom :)

Øivind
27-05-2009, 18:59
FR har vel flere frekvenser de fleste steder enn mange andre, både nettverks og LLCs. Så å skape et inntrykk av at de flyr en gang i uka til de fleste destinasjonene blir jo ikke annet enn latterlig.
FR har en veldig bra on time performance, og det er sjelden de kansellerer flyvninger. Så skremselspropagandaen enkelte prøver å formidle ang. FR hver gang de har sjansen faller bare på sin egen urimelighet.
Jeg er ikke noen fan av selskapet selv, men synes bare det blir for dumt å framstille FR sine pax og ansatte som en flokk mindre begavede stakkarer som ikke vet sitt eget beste.
Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker.

SNSK
27-05-2009, 20:50
Tok dette bilde i Roma i 2005, er ikke god i tysk men tydeligvis ikke noe positivt om Lufthansa.

http://i660.photobucket.com/albums/uu326/skisno/div/091.jpg

Bengt
27-05-2009, 20:57
Tok dette bilde i Roma i 2005, er ikke god i tysk men tydeligvis ikke noe positivt om Lufthansa.


Ungefär "Nej till Lufthansas bränsletillägg!"

SNSK
27-05-2009, 21:02
Ungefär "Nej till Lufthansas bränsletillägg!"



Takker for oversettelsen...:).

Tommy777
27-05-2009, 21:18
Men da var det mer for MOL å irritere Lufthansa og å markere den riktig starten med flighter til og fra Tyskland. Nå kan dekalen tas frem igjen - for nå passerer de Lufthansa i passasjertall. Jeg kan ikke være mer enn imponert når det gjelder Ryanair. Utskjelt i baner, men fremdeles kommer mer og mer passasjerer for å fly med tivoliflyene.

Ja, de skal virkelig ha honnør for at de har gjort lufta tilgjengelig for alle, men det å skryte av at man har x millioner passasjerer som flyr for 0.50 pund kontra LH som har over 10 ganger omsetningen er i min bok lite å skryte av. Jo flere gebyrer de fortsetter å fylle på med mens nettverkselskapene nå kutter priser, jo mindre blir nok veksten


Jeg har selv ikke mange flightene med dem, men på tid har de alltid vært. Litt mer anstrengelse enn vanlig er det å få i seg en G&T - spesielt når spriten er i plastposer, og for å åpne den trenger man helst en saks (som er vanlig å kunne ta med seg på et fly?). Til slutt ender man opp med å sutte på posen og å ta en munnfull T inn i mellom :)

Genialt! :);) Den videoen skulle jeg gjerne likt å se på youtube. :D

FR har vel flere frekvenser de fleste steder enn mange andre, både nettverks og LLCs. Så å skape et inntrykk av at de flyr en gang i uka til de fleste destinasjonene blir jo ikke annet enn latterlig.
FR har en veldig bra on time performance, og det er sjelden de kansellerer flyvninger. Så skremselspropagandaen enkelte prøver å formidle ang. FR hver gang de har sjansen faller bare på sin egen urimelighet.
Jeg er ikke noen fan av selskapet selv, men synes bare det blir for dumt å framstille FR sine pax og ansatte som en flokk mindre begavede stakkarer som ikke vet sitt eget beste.
Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker.

Ja, du kan jo ta en titt på frekvensene fra Torp, kamerat.

For å hjelpe deg siden du åpenbart har problemer med fakta er det kun ett sted Ryanair flyr til med mer enn en frekvens daglig fra Torp og det er London. De har ett mindretall destinasjoner de maksimum flyr til en gang til daglig, men de fleste destinasjoner fra Torp er ikke daglig.

Når det gjelder ontime performance, har aldri ryanair kommet høyest på lista. ta en titt på flightstats så finner man lett ut at ett selskap som f.eks. SAS ligger mye bedre an. Torp er jo også kjent for diverse diversion og selv om det er sjelden for alle selskaper er faktisk også slik at Ryanair også kansellerer diverse flighter og det er akkurat DET som er hovedproblemet med dette selskapet.

Siden Ryanair åpenbart er himmelen for deg: Dersom du står i Alicante på en søndag og Ryanairflyet ditt blir kansellert og du skal på jobb mandag, hva gjør du? Vel, dersom det er plass, kan du fly med Ryanair på onsdag. Er det ikke plass, går neste fly fredag. Dersom det ikke funker, får du selvsagt pengene tilbake og får gleden av å kjøpe en fullprisbillett med ett selskap som sannsynligvis kommer til å koste deg mer enn 4K per person, så 16K for en familie.

Dersom det er en sjanse du er villig til å ta, værsågo. Men forvent NULL sympati når jeg leser om deg i VG under tittelen: Ferien ble mareritt pga Ryanair.

Så til sleivsparkene til MOL malt på flyene deres: Snakk om patetisk måte å markedsføre seg på. Dessverre er terskelen veldig lav for folk og enkelte er såpass kjipe at de velger å overse slik patetisk drittkasting.

Øivind
27-05-2009, 21:33
For å hjelpe deg siden du åpenbart har problemer med fakta er det kun ett sted Ryanair flyr til med mer enn en frekvens daglig fra Torp og det er London. De har ett mindretall destinasjoner de maksimum flyr til en gang til daglig, men de fleste destinasjoner fra Torp er ikke daglig.

Når det gjelder ontime performance, har aldri ryanair kommet høyest på lista. ta en titt på flightstats så finner man lett ut at ett selskap som f.eks. SAS ligger mye bedre an. Torp er jo også kjent for diverse diversion og selv om det er sjelden for alle selskaper er faktisk også slik at Ryanair også kansellerer diverse flighter og det er akkurat DET som er hovedproblemet med dette selskapet.

Siden Ryanair åpenbart er himmelen for deg: Dersom du står i Alicante på en søndag og Ryanairflyet ditt blir kansellert og du skal på jobb mandag, hva gjør du? Vel, dersom det er plass, kan du fly med Ryanair på onsdag. Er det ikke plass, går neste fly fredag. Dersom det ikke funker, får du selvsagt pengene tilbake og får gleden av å kjøpe en fullprisbillett med ett selskap som sannsynligvis kommer til å koste deg mer enn 4K per person, så 16K for en familie.

Dersom det er en sjanse du er villig til å ta, værsågo. Men forvent NULL sympati når jeg leser om deg i VG under tittelen: Ferien ble mareritt pga Ryanair.

Så til sleivsparkene til MOL malt på flyene deres: Snakk om patetisk måte å markedsføre seg på. Dessverre er terskelen veldig lav for folk og enkelte er såpass kjipe at de velger å overse slik patetisk drittkasting.

Apropos drittkasting, så føler jeg at du kaster litt stein i glasshus her.
Uenighet ser ut til å være en ting du takler relativt dårlig, når man ser tonen du tar overfor folk som mener noe annet enn deg.
Jeg tror jeg velger å la være å gå videre, siden du ikke greier å utrykke deg sånn noenlunde repektfullt. Men jeg kan jo si at jeg ikke hadde kun Torp i tankene når jeg snakket om Ryanair og frekvenser, men Rynair generelt i Europa.
Og det tullet du sier om at Ryanair må være himmelen for meg, så skrev jeg vel at jeg ikke er noen fan av selskapet. Men i motsetning til deg ser jeg kanskje ikke alt svart/hvitt.

laurenz
27-05-2009, 21:49
Ja, de skal virkelig ha honnør for at de har gjort lufta tilgjengelig for alle, men det å skryte av at man har x millioner passasjerer som flyr for 0.50 pund kontra LH som har over 10 ganger omsetningen er i min bok lite å skryte av. Jo flere gebyrer de fortsetter å fylle på med mens nettverkselskapene nå kutter priser, jo mindre blir nok veksten


Mann kan jo også snu på flisa og si at Lufthansas billetter er kraftig overpriset siden de kunne ta en slik gigantisk gevinst.

Jeg er ingen fan av Rynair og syns sjefen og metodene hans er patetiske men den evige bæsjinga av selskapet begynner å bli ganske skjedelig. Om Ryanair hadde vært bare dritt hadde ingen sjans til å passere hverken BA eller LH på antall pax.

DonRuud
27-05-2009, 23:01
Om Ryanair hadde vært bare dritt hadde ingen sjans til å passere hverken BA eller LH på antall pax.

Mc Donalds har nok også fler kunder enn Bølgen og Moi, selv om kvalitetsforskjellen er relativt stor.

Men fra dårlige sammenligninger tilbake til case, så vil jeg si at jeg på ingen måte ville tatt sjangsen på å fly FR på annet enn en helgetur jeg egentlig ikke ville på, selv om millioner av andre gjør det. Og det å passere lufthansa i antall passasjerer kan jeg ikke skjønne er noe mål i selg selv, så lenge man ikke greier å operere med på langt nær samme omsetning eller overskudd.

henning
27-05-2009, 23:26
drit i alt som heter gebyrer og se på den totale kostnaden du har som reisende. reiser selv 5-10 ganger med Ryanair i året, flere ganger med Wizz, Norwegian, SAS og KLM.

gjennomsnittsprisen tur/retur med Ryanair inkludert bagasje og alt av gebyrer ligger på ca 1200 fra Torp. Da kan jeg fint kjøpe meg en billett på business med SAS eller KLM istedenfor å bytte fly i København eller Amsterdam en av veiene samt betale dobbel eller tredobbel pris i utgangspunktet dersom jeg skulle være så uheldig å komme på en kansellert flight i løpet av et år med Ryanair. Jeg har aldri opplevd noen Ryanair kansellering fra Torp ennå - men har hatt 3 KLM kanselleringer pga tech eller vær. Da har vi ikke blitt booket om til Widerøe fra Torp, men kjørt med buss til Gardermoen og KLM fly herfra. ikke noe annet selskap.

Dersom du reiser ofte nok må du regne med å måtte kjøpe en fullpris business billett på et annet selskap en eller annen gang i løpet av de neste 5 årene dersom du skulle være så uheldig å møte på en kansellert flyavgang. greit nok så blir flyet dyrt den ene gangen dersom du ikke kan vente 1 eller 2 dager, men tar du totalsummen over et år eller i værste fall flere år - så blir prisen lavere. i tillegg så kan de som bor i Telemark, Vestfold og Buskerud fly fra en flyplass med kortere avstander, mindre køer og generelt raskere service en på Gardermoen.

Trety
28-05-2009, 00:55
Apropos drittkasting, så føler jeg at du kaster litt stein i glasshus her.
Uenighet ser ut til å være en ting du takler relativt dårlig, når man ser tonen du tar overfor folk som mener noe annet enn deg.
Jeg tror jeg velger å la være å gå videre, siden du ikke greier å utrykke deg sånn noenlunde repektfullt. Men jeg kan jo si at jeg ikke hadde kun Torp i tankene når jeg snakket om Ryanair og frekvenser, men Rynair generelt i Europa.
Og det tullet du sier om at Ryanair må være himmelen for meg, så skrev jeg vel at jeg ikke er noen fan av selskapet. Men i motsetning til deg ser jeg kanskje ikke alt svart/hvitt.

Skal vi se, du skrev, Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker. Mye steiner som svever rundt i dette glasshuset i grunnen. Tommy777 presenterer fakta, fakta som gjør diskusjonen vesentlig mer balansert.

Tommy777 påpeker nøyaktig det som er viktig for svært mange av oss, nemlig tryggheten på at vi blir tatt vare på ved problemer. Selv om de er sjeldne, så vil de kunne oppstå - og da blir den billige billetten fort dyr.

Argumentet med at "siden så mange bruker dem, så må det være bra" holder helt enkelt ikke. Paralellen til McDonalds har blitt dratt, Grandiosa er nærliggende og jeg vil trekke frem igjen Suzuki Baleno. Ingen av dem akkurat topprodukter, men selger (solgte) bra. Hvorfor? Markedsføring og det faktum at det var billig. Den sammenlikningen er lett å dra med Ryanair også. ;)

gustavf
28-05-2009, 02:15
j
......og ikke minst at de som jobber ombord på flyet er underbetalte 20-åringer fra øst-europa som ikke vet bedre og blir villedet om sine rettigheter. De fleste er jo selvfølgelig imot det. men det snakker vi ikke om. vi skal jo på ferie. og den fikk vi så billig.


- I gangen har jeg et par joggesko, formodentlig laget av seriøst underbetalte kinsere uten snev av faglige rettigheter. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å bruke dem?

- På jobb skal jeg velge leverandør av et IT-system. Den ene leverandøren bruker ansatte i Baltikum, som jeg ikke kan kontrollere arbeidsvilkårene til. Bør jeg la være å velge denne leverandøren?

- På en flygning til Asia kan jeg velge mellom SAS, kjent for sine gode vilkår for ansatte, eller et asiatisk selskap kjent for dårlige vilkår for kabinbesetningen, men meget god service. Bør jeg velge SAS?

Det finnes ikke noen enkle svar på disse spørsmålene.

Selv om det er mye å utsette på måten Ryanair behandler sine ansatte, så er jeg samtidig litt usikker på hvor stor vekt jeg som forbruker skal legge på dette. Det er, etter min mening, andres oppgave å sørge for at lover og regler overholdes, men som forbruker bør jeg jo også ha et bevisst forhold til disse problemstillingene.

Jeg tror ikke det er mange som har moralske problemer med å kjøpe kaffe, joggesko eller datautstyr. Personlig synes jeg dette burde være mer problematisk enn å fly med Ryanair, selv om dårlige arbeidsforhold oppfattes som mer problematisk når de kommer nærmere.

For min del er arbeidsforholdene i Ryanair, spesielt holdningen til fagforeninger, verdt å kritisere, men ikke god nok grunn til å velge bort selskapet som leverandør.

TOS
28-05-2009, 02:36
Skal vi se, du skrev, Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker. Mye steiner som svever rundt i dette glasshuset i grunnen. Tommy777 presenterer fakta, fakta som gjør diskusjonen vesentlig mer balansert.

Tommy777 påpeker nøyaktig det som er viktig for svært mange av oss, nemlig tryggheten på at vi blir tatt vare på ved problemer. Selv om de er sjeldne, så vil de kunne oppstå - og da blir den billige billetten fort dyr.


Apropos fakta: Nå finnes det regelverk som selv Ryanair må forholde seg til ved kanselleringer osv. Se forøvrig min forrige post litt lenger opp i tråden. Dokumenterbare utgifter er selskapet forpliktet til å dekke dersom kanselleringen er deres ansvar (og bevisbyrden er på selskapets hånd). Dvs at dersom det er 3 dager til neste fly så står FR overfor valget mellom å sende deg med neste mulig avgang (med FR eller andre), eller betale overnatting & kost & eventuell tapt arbeidsfortjeneste. Det er mulig at det er enklere å forholde seg til andre selskaper i slike situasjoner, men FR kan ikke operere med egne regler som ikke er i overenstemmelse med EUs regelverk.

Brandal
28-05-2009, 04:26
Ja, jeg mener også at det ikke er noen grunn til å være mer redde for å reise med Ryanair enn med andre lavprisselskaper.Det er jo ikke slik at man er helt rettsløs som Ryanair pax. Man har faktisk de samme rettighetene som som alle andre.

sail4fun
28-05-2009, 08:08
- I gangen har jeg et par joggesko, formodentlig laget av seriøst underbetalte kinsere uten snev av faglige rettigheter. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å bruke dem?

- På jobb skal jeg velge leverandør av et IT-system. Den ene leverandøren bruker ansatte i Baltikum, som jeg ikke kan kontrollere arbeidsvilkårene til. Bør jeg la være å velge denne leverandøren?

- På en flygning til Asia kan jeg velge mellom SAS, kjent for sine gode vilkår for ansatte, eller et asiatisk selskap kjent for dårlige vilkår for kabinbesetningen, men meget god service. Bør jeg velge SAS?

Det finnes ikke noen enkle svar på disse spørsmålene.

Selv om det er mye å utsette på måten Ryanair behandler sine ansatte, så er jeg samtidig litt usikker på hvor stor vekt jeg som forbruker skal legge på dette. Det er, etter min mening, andres oppgave å sørge for at lover og regler overholdes, men som forbruker bør jeg jo også ha et bevisst forhold til disse problemstillingene.

Jeg tror ikke det er mange som har moralske problemer med å kjøpe kaffe, joggesko eller datautstyr. Personlig synes jeg dette burde være mer problematisk enn å fly med Ryanair, selv om dårlige arbeidsforhold oppfattes som mer problematisk når de kommer nærmere.

For min del er arbeidsforholdene i Ryanair, spesielt holdningen til fagforeninger, verdt å kritisere, men ikke god nok grunn til å velge bort selskapet som leverandør.

Tja , det finnes jo typisk fraser som "Arbeiderne skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget valg,
og til å forhandle kollektivt." i etikk reglene for leverandører til mange Norske bedrifter , så det alene vil vel diskriminere FR som leverandør av transport tjenester, skal dette kun gjelde Arbeidsgiver , eller skal vi ta det med oss hjem ?

imm
28-05-2009, 20:25
Noen oppklaringer her:

Ryanair har som mål å passere Lufthansa i antall passasjerer, ikke omsetning. Det sier seg selv at med like mange passasjerer, så vil Lufthansa ha en høyere omsetning. Og det sier seg vel selv også at jo lavere pris man har, så er marginene mindre, og man må ha større volum for å få samme overskudd.


Ryanair er ikke så gale som noen her gir intrykk av.
Man blir booket om til neste mulige avgang med eget selskap. Ja, det finnes eksempler på at folk har ventet i flere dager, men jeg vil tro at sjansen for at det skal skje, er omtrent en til 500.000.

Enkelte her ser ikke ut til å vite (eller vil ikke vite) at Ryanair gjerne sender deg via et tredje sted dersom de kansellerer. Så dersom du står på Torp og din avgang til Bergamo skulle bli kansellert, kan du reise til Bergamo for eksempel via London eller Hahn. Da kommer du frem samme dag.

Det er mange her som gjør Ryanair til et selskap mye værre enn det det i virkeligheten er. Og det er gjerne de som sjeldent eller aldri har reist med de som "vet best". De som har lest historier i avisen om noen som en gang sto fast i Spania....

Det er leit å se at man dømmer 50 millioner passasjerer som ikke vet sitt eget beste, som ikke skjønner at det koster penger å ta seg til en flyplass som ligger lengre fra hovedstaden, og ansatte som ikke vet bedre enn å ta seg en jobb i Ryanair. Utlendinger som er så dumme at de ikke engang har hørt om fagforeninger. Slike påstander er latterlig dumme, og stemmer overhode ikke med virkeligheten. Jeg jobber med Ryair hver eneste dag, og treffer mange fornøyde passasjerer. Jeg treffer mange hyggelige ansatte, både i cockpit og i kabinen. Jeg kan love at de ikke er mindre begavede enn selvopphøyde nordmenn, og de vet så absolutt at det er noe som heter fagforeninger.

Slutt å rakke ned på mennesker dere ikke vet noen verdens ting om, både crew og passasjerer. Det er lov å ta andre valg enn dine.

Bll spotter
28-05-2009, 22:12
Utlendinger som er så dumme at de ikke engang har hørt om fagforeninger. Slike påstander er latterlig dumme, og stemmer overhode ikke med virkeligheten.

Lidt meget væk fra topic.
Nu er der vist ikke nogen, her der har kaldt udlændinge for dumme. Men Østeuropæerne er meget udvidende om det at være organiseret og tro mig jeg kender lidt til det, da jeg er østeuropæisk gift og derfor har en del af disse mennesker i min vennekreds og det er meget få procenter af disse mennesker, der egentlig ved, hvad det vil sige at være medlem af en fagforening.
Jeg er absolut ikke for fagforenings tvang, men mener det er et god hjælp for mange mennesker bla. overnævnte.

Ingen tradition for fagforening
Man skal huske, at det er en vanskelig opgave, for der er en sprogbarriere, udlændingene er her i kort tid, og mange af dem fra Østeuropa har ingen tradition hjemmefra for at være organiseret.«




En undersøgelse i Oslo-regionen viste, at kun 14 procent af de polske bygningsarbejdere var organiseret. I Danmark vil jeg tro, at det ikke er mere end 10 procent.

http://www.jur.lo.dk/2007/34/Baggrundoganalyse/FoonYingSwaagatamBitaemoWelcome/DanskerneVilHaveUdlaendingeIFagforening.aspx

gustavf
28-05-2009, 23:48
Tja , det finnes jo typisk fraser som "Arbeiderne skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget valg, og til å forhandle kollektivt." i etikk reglene for leverandører til mange Norske bedrifter , så det alene vil vel diskriminere FR som leverandør av transport tjenester, skal dette kun gjelde Arbeidsgiver , eller skal vi ta det med oss hjem ?

Som sagt, jeg synes ikke det finnes noen enkle svar på disse spørsmålene. For å svare konkret på det spørsmålet: Dette skal man også ta med seg hjem.

Er det der ei standardformulering fra Initiativ for etisk handel, eller noe slikt? Jeg fant den også på hjemmesidene til min arbeidsgiver (men, talende nok, ikke i den interne oversikten over innkjøpsrutiner).

La oss ta et eksempel med et land der egentlig ikke kan snakke om noen form for organisasjonsfrihet: Kina. Jeg tror de fleste kjøper mye varer som er produsert i Kina, både firmaer og privatpersoner, selv om man støtter seg på ei slik formulering. Jeg har heller ikke vært borti at EU-selskaper som driver lovlig (og ikke i kontroversielle bransjer som atomvåpen) har vært utelukket som leverandør noe sted, på grunn av etiske retningslinjer.

I de fleste sammenhenger er det altså vanskelig å la være å handle med selskaper som har kalrt dårligere forhold for ansatte enn Ryanair. Da synes jeg det blir vanskelig å plukke ut Ryanair, og la være å handle fra dem.

Lukter det av dobbeltmoral? Ja, kanskje litt.

EB
29-05-2009, 00:12
Rart at de vil sende deg til bergamo via London eller Ha Ha Hahn når de samtidig advarre deg mot å bokke connections via de samme byenen samme dag - de sier klart at gjør du det så er Ryanair ikke ansvarlig for å få deg videre om den første delen av turen ble forsinket.

kundeservice i særklasse...

Tommy777
29-05-2009, 01:22
Rart at de vil sende deg til bergamo via London eller Ha Ha Hahn når de samtidig advarre deg mot å bokke connections via de samme byenen samme dag - de sier klart at gjør du det så er Ryanair ikke ansvarlig for å få deg videre om den første delen av turen ble forsinket.

kundeservice i særklasse...

I tillegg skulle jeg gjerne likt aa hoere hvordan imm forklarer ett meget viktig poeng han glemte: Hvordan er sjansen for at du faar plass til 180 pax til London og videre til Bergamo samme dag? Ryanair har 4 avganger pr. dag TRF-STN, Bergamo gaar tidlig kun en dag i uka, ellers gaar de fleste avgangene i 5-6 tiden paa kvelden. Ryanair flyr 3 daglige til Bergamo fra Stansted, den siste avgangen har gaatt fra STN foer man har faatt paxen over fra Torp. Til Hahn flyr Ryanair kun en daglig og det flyet har allerede gaatt lenge foer Bergamo gaar 4 dager i uken, saa det gaar jo ikke.. (med mindre man vet om kanselleringen paa forhaand og at man klarer aa faa paxen til aa moete opp ett par timer foer enn planlagt :rolleyes:)

Men hvor realistisk er det at man faar plass til alle passasjerene via Hahn og London?? Come on....

Og aa paastaa at Ryanair har 1 kansellering pr. 500K avganger er SVADA! Paa deres 10 mest populaere ruter har de mellom 1 og 2% kanselleringer (saa 1-2 av 100), saa det skjer faktisk med Ryanair ogsaa.

imm
29-05-2009, 09:47
Og aa paastaa at Ryanair har 1 kansellering pr. 500K avganger er SVADA!


Jeg tror du bør lese mitt svar en gang til før du hogger til. Her er noe av det jeg skrev:
Ryanair er ikke så gale som noen her gir intrykk av.
Man blir booket om til neste mulige avgang med eget selskap. Ja, det finnes eksempler på at folk har ventet i flere dager, men jeg vil tro at sjansen for at det skal skje, er omtrent en til 500.000.

Jeg sier altså ikke at Ryanair kansellerer en av 500.000 avganger. Jeg sier at det ekstremt sjeldent at folk blir stående i flere dager (alle husker sikkert familien som sto igjen i Spania en gang). Siden Ryanar gjerne sender passasjerene sine via en tredje desitnasjon, eller booker over til neste mulige avgang, så ordner det seg faktisk i praksis for de aller aller fleste. Og min bakgrunn for å si det, er å ha jobbet daglig med Ryanair i over 10 år. Det skremselsbilde du gir av selskapet stemmer ikke.

Jeg har aldri påstått at Ryanair er et selskap for alle typer reisende. Skal jeg til Barbados fra London reiser selv ikke jeg med Ryanair. Men det skremselsbilde du gir av Ryanair stemmer ikke med virkeligheten.

Trety: Mange kjøpte Baleno, men de gjorde det bare en gang. Man kan godt la seg lure av ivrige selgere og god markedsføring, men blir man rundlurt, så kjøper man ikke samme produktet igjen og igjen.

IMM

Isbamse
02-06-2009, 13:14
Jeg har mange ganger spådd at FR ville gå i dass, pga at kundene blir lei av dårlig service, teite gebyrer, de ansatte blir lei av dårlige vilkår, verden blir lei av sleivkjeften til MO'L og ikke minst at FR blir offer for sin egen suksess, ved at ekspanderer samtidig som de får i fleisen konkurrenter som har kopiert LCCC forretningsmodellen (DY, lettJet, Air Berlin...), og ved at dinosaurene effektiviserer og senker prisene (det jeg har kalt Ryanairbakrusen).

Så har ikke skjedd. Derfor tør jeg ikke spå mer om FR. Jeg liker ikke selskapet, men der mener tydeligvis markedet at jeg tar feil. Kundene har ikke alltid rett, men de er fortsatt kunder...

EB
02-06-2009, 15:37
imm: For å bruke dine egne ord: Jeg har fløyet Ryanair men gjorde det bare en gang. Man kan godt la seg lure av ivrige selgere og god markedsføring, men blir man rundlurt, så kjøper man ikke samme produktet igjen og igjen.

TOS
02-06-2009, 15:57
imm: For å bruke dine egne ord: Jeg har fløyet Ryanair men gjorde det bare en gang. Man kan godt la seg lure av ivrige selgere og god markedsføring, men blir man rundlurt, så kjøper man ikke samme produktet igjen og igjen.

Jeg vil tro at av de mange passasjerene som FR frakter så er det nok en hel del repeat kjøpere; dvs. som har reist med FR tidligere, og som har vært fornøyde nok til å bestille nye billetter. At det også finnes en del som deg vil jeg vel tro. Det kommer vel an på forventningene man har til reisen. Noen ser på dette som en litt utvidet busstur, hvor de ikke forventer annet enn et sete, mens andre har andre forventninger. Jeg dømmer ingen, og vil vel ikke hevde på generell basis at FRs passasjerer blir rundlurte (et visst ansvar påhviler også de som kjøper produktet). Jeg har reist en gang t/r med FR - kanskje mest fordi jeg bor slik til at FR sjelden er et alternativ - og syntes vel den turen gikk helt greit. Som passasjer var det kanskje som om man reiser på en litt dårlig dag for SAS eller DY, men ikke så mye dårligere. Jeg følte meg definitivt ikke rundlurt.

EB
02-06-2009, 15:59
Sikkert noen fornøyde Baleno eiere også...

TOS
02-06-2009, 16:05
Sikkert noen fornøyde Baleno eiere også...

Sikkert. Hva som er bra er et subjektivt begrep.