PDA

View Full Version : Business class i fritt fall


jb1
21-05-2009, 03:20
quote:
Salget av de dyreste flybillettene stuper i kjølvannet av finanskrisen.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1674399.ece

Ikke så overraskende dette, men fallet er svært stort.

Bizflyer
21-05-2009, 12:39
Dette har nok endel med å gjøre at det i motsetning til tidligere har blitt lettere å reise eco class. Dvs at skulle man på en forretningsreise mitt i uka for noen år siden, var biz class eneste alternativ. Husker jeg en gang fløy ARN-OSL en ettermiddag hvor hele 738 maskinen var smekk full og all biz. Ok, dette er noen år siden, men siden den gang har jo mange konsepter blitt lagt om. Flyr man SAS er det jo ingen fornuftige grunner til å belaste sin arbeidsgiver for biz billett når man har samme fleksibilitet ved en eco extra billett. Antall LCC ruter harjo også økt betraktelig, og det har vel også betydning.

På den andre siden har mange norske firmaer droppet mye reising. Fokuset nå er på telefonmøter eller videokonferanser.

BF:cool2

MD11
21-05-2009, 12:44
Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.

EB
21-05-2009, 12:57
Hmmm - har det ikke vært tiden for LCC`ene i mange år allerede?

LN-MOW
21-05-2009, 13:14
Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.

I og med at det er nedgang stort sett over hele fjæla er dette kanskje å ta litt hardt i?

http://www.enfb.net/stuff/LCC-minister.jpg

jcnorway
21-05-2009, 13:17
Priceless :lol:

Tror nok heller ikke massene strømmer til Economy eller LCC. Men fordi premium-klassene står for en såpass stor andel av selskapenes inntekter så er selv en liten nedgang her av stor betydning for selskapenes resultater totalt sett.

TG923
23-05-2009, 03:41
At nedgangen i antall biz-pax er stor sett over flere år er vel helt riktig.
Fredagens observasjoner på mine flighter hjem fra Berlin var TXL-RIX 0 i biz, RIX-OSL 1 i biz.

OJB
23-05-2009, 16:30
Joda , det er vesentlig nedgang. Har ingen statestikk , men på strekket SVG-ABZ-SVG opplever jeg ofte 4 tomme biz-rader eller 1 rad med biz og resten øvrige klasser hvor en mann(meg selv) sitter på biz.

MD11
23-05-2009, 20:33
I og med at det er nedgang stort sett over hele fjæla er dette kanskje å ta litt hardt i?

http://www.enfb.net/stuff/LCC-minister.jpg

:lol::lol: Denne var morsom LN-MOW, takker:D Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.

dc-8-63
23-05-2009, 21:16
Klart du har et poeng, men at det er tiden for LCC's klinger litt rart, riktignok gaar det eneste virkelige LCC svaert godt (Southwest), de andre du nevner er jo LCHSC ! Hverken DY, FR eller EZY kan sammenligne seg med Southwest.....som er "a real" Low Cost Carrier - No Surcharges whatever....DY, FR og EZY sin LCHSC modell gikk jo rett nedenomhjem her i dette markedet....

LN-MOW
23-05-2009, 21:18
:lol::lol: Denne var morsom LN-MOW, takker:D Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.

Ja, du har et poeng. Men begge passasjerkategorier (om vi kan forenkle det så kraftig) taper terreng, men grunnen til at man ikke merker det så kraftig i de rimeligere kategorier, er at denne fanger opp de som 'kjøper seg ned'.

view
24-05-2009, 18:05
Det er Eco Extra all the way for meg i jobbreiser i Europa, og det skjønner jeg godt. Skal vel heller være glad for at SAS har vært så smarte å lage denne Extra klassen, som prismessig ligger svært nært Biz på Europa-flyvninger. Fleksibilitet og TPC kort = Extra for meg, iht til policy. Men de siste turene til London har hatt godt belegg på biz, dette er kanskje spesielt for denne ruten som må være SAS Norge sin strekning med best belegg på premium billetter.

Tommy777
24-05-2009, 18:18
:lol::lol: Denne var morsom LN-MOW, takker:D Men du må innrømme at jeg ( Ali ) har et poeng. Både FR, EZY og ikke minst DY melder om mer pax og høyere kabinfaktor. I tillegg ser major carriers større interesse for Economy Class og melder om tildels dramatisk svikt i salg på Business Class.

Hvilken vekst er det du snakker om naar det gjelder DY? At man startet opp en masse ruter i Danmark samt en masse ruter innenlands gjoer at man gaar fra 0 pax og veksten maa vaere der ellers gaar man konk, taper DY internasjonalt som alle andre og det er der man har business class. Det blir spennede aa se hvilken vekst det blir hos DY fra august og fremover.

Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC :rolleyes:

3cseat
24-05-2009, 22:37
Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC :rolleyes:

Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy

Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.

O_K_
24-05-2009, 23:56
Jepp, blitt vanlig at billigste skal velges, men hos oss skal setereservasjon og 2 (!) bagasjekolli med i prisen, slik at Norwegian fort blir litt dyrere. Dog har vi litt frihet til å velge basert på tider og flyplasser også, derfor ble Norwegian foretrukket til tross for litt høyere pris når jeg skulle til Cambridge (20min med tog fra Stanstead, 3 timer buss fra LHR). Bussbiletten hadde antagelig kostet mer enn prisforskjellen uansett.

dc-8-63
25-05-2009, 02:05
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy

Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.

Dette gjelder vel mindre firmaer som ikke har reisevolum til aa inngaa kontrakts priser...for vaar egen organisasjon er kontraktsprisene gunstigere enn vaar LCC (som er et ekte LCC ikke et LCHSC)....

Et firma som gaar nye veier er Google...de har begynnt med hoteller, og gir hotell kjedene adgang til aa delta i en auksjon....hvor de byr paa en eller flere store byer.....naar det gjelder flyresier gaar ogsaa Google andre veier, med aa aa sette maksimumspriser de ansatte kan benytte mellom forskjellige destinasjoner....disse fastsettes for 6 maaneder ad gangen...om den ansatte finner og reiser billigere, gaar forskjellen inn paa en reisekonto for den ansatte, en konto som kan brukes til oppgraderinger etc.

O_K_
25-05-2009, 09:51
Tja, om man ser på f.eks. NTNU i trondheim, som ikke er noen liten organisasjon så har de ikke noen rammeavtaler på flyreiser lengere:

http://www.ntnu.no/adm/okonomi/rammeavtaler/oversikt_rammeavtaler

Eneste er at alt skal bestilles gjennom via-travel, men de booker både SK, DY og det meste annet.

FlightDeck
25-05-2009, 09:56
I staten har vi avtale med både SAS og Norwegian, men vi skal vel i utgangspunktet bruke Norwegian på innenlandsruter i Sør-Norge der frekvensen er tilfredsstillende (Bergen, Trondheim, Stavanger). Staten har imidlertid en bedre avtale på billetter med full fleksibilitet hos SAS; lavere pris og flere avganger å velge mellom sammenliknet med Norwegian.

3cseat
25-05-2009, 10:12
Dette gjelder vel mindre firmaer som ikke har reisevolum til aa inngaa kontrakts priser...for vaar egen organisasjon er kontraktsprisene gunstigere enn vaar LCC (som er et ekte LCC ikke et LCHSC)....



Nei. Min arbeidsgiver har ca 400.000 ansatte totalt, og godt over 10.000 i Norden, så vi kan knappt kalles et lite firma. Biz er ikke tilllat for noen. Ingen unntak!

Og vi har avtalepriser med svært mange carriers, inkl DY. I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.

Trety
25-05-2009, 11:22
I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.

Jeg jobber i et lite firma som ikke akkurat har noen egen avtale med DY, men vi bruker Berg-Hansen (Webgate) og der blir billettene alltid booket automatisk med bagasje hos selskapene som har dette som surcharge.

Tommy777
26-05-2009, 19:54
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy


Les hva jeg skriver (som var et svar til MD11). La meg ta det en gang til: Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC.

Igjen, i Europa går ikke bedrifter til lavprisselskapene fra Norge, dette rett og slett fordi DY ikke har frekvenser som tilfredsstiller bedrifter som krever god produktivitet og frekvens.

Det finnes bare to destinasjoner i Europa der DY flyr mer enn EN daglig rundtur, London (3) og Berlin (2). De er likeså kun to destinasjoner til man flyr til daglig, resten har man ikke daglig frekvens til.

Jeg tviler sterkt på at din arbeidsgiver synes det er greit at man blir liggende noen dager for å vente på at DY skal fly deg hjem fra ditt møte...

Som du ser er det en kraftig nedgang på business innen Europa, poenget mitt var at mange bedrifter nedgraderer til economy nå. Men at det er forbudt å fly biz tviler jeg på. Dersom det er eneste alternativ, kjøper nok også din bedrift biz

dc-8-63
26-05-2009, 20:05
Nei. Min arbeidsgiver har ca 400.000 ansatte totalt, og godt over 10.000 i Norden, så vi kan knappt kalles et lite firma. Biz er ikke tilllat for noen. Ingen unntak!

Og vi har avtalepriser med svært mange carriers, inkl DY. I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør.

Vi er en organisasjon paa 3500 og vaare kontraktspriser med UA, NW og AS er alle langt lavere enn Southwest sine priser. Jeg ser ogsaa av de kontraktene min bedre halvdel er i ferd med aa underskrive paa vegne av VS at Business Class lever meget godt her borte....men saa har jo VS igjen et overskudd i Q1 - hovedsaklig, paa grunn bedre salg i Premium Economy og Upper Class en forventet....