PDA

View Full Version : SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall...

Extra230
20-05-2009, 15:48
Som sikkert mange har merket seg har det en periode vært en "fast track" security på OSL. På skiltet står det at denne er reservert for SAS EBG og C-billetter. Jeg har hele tiden regnet med at dette også gjelder *A Gold, og har ikke hatt noe problem med å bruke mitt UA 1P kort. Sist gang ble jeg imidlertid nektet. Damen ved kontrollen sa at de hadde fått streng og innskjerpet beskjed om ikke å slippe gjennom annet enn EBG og SAS C (var det Air Baltic C også?).

På alle andre flyplasser jeg har vært (ganske mange, men oppdaget at SAS har samme opplegg på ARN) er fast track åpen for alle med *A Gold status. Alle tilbud, som egen innsjekk, lounge-tilgang, o.s.v. gir alle *A Gold samme rettigheter. Det er vel OSL som administrerer fast track på Gardermoen, men SAS bør være såpass lojal i forhold til sine alliansepartnere at de sørger for at alle får samme rettigheter. Om OSL ikke vil ha andre enn SAS, burde heller hele ordningen stoppes. Dette virker proteksjonistisk, og er nok en faktor som får meg til å like SAS mindre og mindre......

Discus
20-05-2009, 15:57
Denne har vært oppe i flere varianter tidligere, både her og andre steder. Tror også (tidvis?) at man har blitt nektet adgang med en SK-codehare-billett på LH-flighter og annet tull.

Someone
20-05-2009, 16:11
Mener ha lest (var det på Flyertalk) at hverken fast track på OSL, CPH og ARN er for *G, men derimot så har LH på ihvertfall ARN valgt å betale flyplassen slik at deres gullkunder også kan bruke det.

OSL vil vel sikkert ha andre enn SAS også til å bruke fast track, men det er til nå bare vært de som har vært villige til å betale for det

Tommy777
20-05-2009, 16:51
Meget bra overskrift!

Hadde det vært opp til meg burde SAS EBG blitt nektet å bruke fast track hos Lufthansa og her i USA slik som de holder på her. Patetisk.

dc-8-63
20-05-2009, 17:07
Hvordan prissetter OSL denne tjenesten ? Under forutsetning av at SAS' sine aapningstider paa Fast track opprettholdes, er vel kostnadene rimelig faste, saa hvis LH oensker aa betale burde SAS faa tilsvarende rabatt ?

Extra230
20-05-2009, 17:13
Hvis SAS må betale for tjenesten burde de ha budsjettert med å ta med seg resten av alliansen de er medlem i - ellers burde de heller la være hele greia.

Tommy777
20-05-2009, 17:16
Hvordan prissetter OSL denne tjenesten ? Under forutsetning av at SAS' sine aapningstider paa Fast track opprettholdes, er vel kostnadene rimelig faste, saa hvis LH oensker aa betale burde SAS faa tilsvarende rabatt ?

SAS betaler ingenting for at deres gullmedlemmer skal bruke fast track hos Lufthansa, UA, US og mange andre Starmedlemmer, dette står for de lokale medlemmene sin regning..

Atter ett bevis på at SAS er totalt vanstyrt..

Extra230
20-05-2009, 18:32

Right on, Tommy

ex_trd
20-05-2009, 18:46
SAS betaler ingenting for at deres gullmedlemmer skal bruke fast track hos Lufthansa, UA, US og mange andre Starmedlemmer, dette står for de lokale medlemmene sin regning..

+1

Jeg flyr ikke SAS mer så lenge jeg ikke må pga. grunner som dette. Bruker de stort sett som feeder til OSL og velger så et kundebevisst selskap i Star Alliance videre ut i verden.

Om du ringer de angående en feeder på en billett utstedt av et annet selskap i Star Alliance er de også meget arrogante og ufordragelige, ja nesten på grensen til heslige.

Extra230
25-05-2009, 11:03
Her er svaret fra SAS:

Kjære Thore Thoresen

Takk for din henvendelse.

SAS startet i fjor som eneste flyselskap i Norge med å tilby Fast Track til sine passasjerer som skal til utlandet med SAS, Widerøe og Blue 1 og har en Business- eller Economy Extra-billett samt EuroBonus Gullmedlemmer uansett billettype.

Foreløpig tilbys ikke dette produktet til andre selskaper enn ovennevnte da disse foreløpig ikke ønsker tilby sine kunder denne fordelen i Oslo/Skandinavia. ” Fast Track ” er ikke et Star Alliance produkt, og hvert selskap som ønsker å tilby denne tjenesten til sine kunder må selv må kontakte Oslo Lufthavn som er leverandør av Fast Track i Oslo.

SAS prioriterer denne tjenesten svært høyt og har derfor inngått avtaler om dette på en lang rekke av flyplasser. Dette kan du lese mer om på våre nettsider:

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Fast-Track/

Vi benytter anledningen til å ønske deg en fortsatt flott dag.

Nok et eksempel på hvordan SAS setter seg på sin høye hest og forteller kundene "Vi har rett - du tar feil." De kan si hva de vil, men SAS står her frem som arrogante og proteksjonistiske. Svaret de kommer med fremstår som rent viss-vass. Når SAS kjøper denne tjenesten av OSL må de da kunne inkludere sine alliansepartnere. Hva blir neste? Insjekk og lounge-adgang kun for EBG og SAS C?

TOS
25-05-2009, 17:23
Hva blir neste? Insjekk og lounge-adgang kun for EBG og SAS C?

Det neste blir at SAS finner ut at kundene ikke verdsetter Eurobonus slik at det ikke er verdt kostnaden det påfører selskapet og at SAS stiller seg undrende til at kundene ikke lenger ser verdien i dette programmet selv om de får 300 bonuspoeng på reise fra OSL til LHR.....

Extra230
25-05-2009, 17:51
Det neste blir at SAS finner ut at kundene ikke verdsetter Eurobonus slik at det ikke er verdt kostnaden det påfører selskapet og at SAS stiller seg undrende til at kundene ikke lenger ser verdien i dette programmet selv om de får 300 bonuspoeng på reise fra OSL til LHR.....

:p men trolig sant.... :skuff

Superhai
25-05-2009, 18:06
OSL tar seg svært godt betalt for denne tjenesten sammenlignet med andre flyplasser hvor det flyplassen selv som drifter og ikke flyselskapet. Det er grunnen til at de andre selskapene på OSL har sagt nei og det skuffet SAS at deres partnere ikke ville være med. Da ser jeg overhode ikke noen grunn til at SAS skal være snille overfor de. Det taes betalt per passering.

Extra230
25-05-2009, 18:18
OSL tar seg svært godt betalt for denne tjenesten sammenlignet med andre flyplasser hvor det flyplassen selv som drifter og ikke flyselskapet. Det er grunnen til at de andre selskapene på OSL har sagt nei og det skuffet SAS at deres partnere ikke ville være med. Da ser jeg overhode ikke noen grunn til at SAS skal være snille overfor de. Det taes betalt per passering.

Det kan så være, men det setter ikke SAS i noe bedre lys hos resten av kundene i alliansen av den grunn. Man får like fullt et inntrykk av at SAS vil gi sine egne kunder særfordeler og ikke være lojal mot sine partnere. Når man som *A Gold sjekker inn i egen skranke og har tilgang til lounge er denne ordningen et svært synlig brudd i prosessen. Jeg går ut fra de langt fleste som benytter fast track på OSL er EBG uansett. Om SAS virkelig ikke har råd til det ekstra det koster å ta med resten av alliansen burde de heller droppe hele ordningen.

Superhai
25-05-2009, 18:50
Man får like fullt et inntrykk av at SAS vil gi sine egne kunder særfordeler og ikke være lojal mot sine partnere.

Så du tror de fleste andre selskapene betaler for fasttrack security for alliansepartnerne på sine flyplasser (med mindre de driver tjenesten selv?) Det kan være lurt å sjekke ut hvordan fasttrack er på andre flyplasser og.

Someone
25-05-2009, 19:08
Hva blir neste? Insjekk og lounge-adgang kun for EBG og SAS C?

Men nå styres jo innsjekk og lounge-adgang av diverse Star-avtaler, imotsetning til Fast Track

Extra230
26-05-2009, 00:06
Superhai og Someone, dere har utvilsomt rett. Opplevelsen som non SAS *A Gold kunde er imidlertid forskjellsbehandling og bryderi. Jeg har vært på nokså mange flyplasser rundt i verden, og har så vidt jeg kan huske aldri hatt problemer med å benytte fast track eller tilsvarende der hvor dette finnes, annet en på OSL og ARN. Jeg vet ikke hvordan kostnadene distribueres for denne tjenesten andre steder, men det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. De aller fleste goder går på tvers av alliansen, og denne praksisen på OSL oppleves som lite positiv fra SAS sin side.

EB
26-05-2009, 06:47
For SAS kunder oppleves den som meget positiv...

TOS
26-05-2009, 08:33
For SAS kunder oppleves den som meget positiv...

Her var vel poenget at SAS forskjellsbehandler mellom sine egne og alliansens gullmedlemmer. At det er positivt for SAS *Gull og de som reiser på billetter som gir tilgang er nok ikke noen overraskelse.

Hickok
26-05-2009, 08:41
Å slippe til andre *G medlemmer på SAS sine egne flighter hadde nok ikke akkurat skapt så mye kø i Fast Track at det hadde blitt opplevd som negativt for SAS kunder.

tommyoslo
26-05-2009, 11:58
Det må da være lov for SAS å ta litt ekstra vare på sine kunder, og da spesielt de som betaler litt ekstra for økonomi ekstra og business, samt de som reiser så ofte at de har EBG kort.

For min egen del går jeg nå over fra TG til EBG på grunn av fast tracken. Heretter blir det TG955 og med EBG.

TOS
26-05-2009, 12:57
Det må da være lov for SAS å ta litt ekstra vare på sine kunder, og da spesielt de som betaler litt ekstra for økonomi ekstra og business, samt de som reiser så ofte at de har EBG kort.

For min egen del går jeg nå over fra TG til EBG på grunn av fast tracken. Heretter blir det TG955 og med EBG.

Litt av poenget er vel at om du som SAS Gull kommer til Frankfurt så blir du tatt like godt vare på som LH sine egne gullkunder, og kanskje kan du til og med bruke ditt gullkort hos SAS til fast track i BKK eller andre steder. Litt av poenget med å være i en allianse er å bidra med fordeler til sine alliansepartneres kunder, og ikke bare tenke på sine egne kunder. Det virker bare litt smålig, spør du meg, men nå er ikke jeg gullkunde og bør kanskje ikke engasjere meg i dette.

O_K_
26-05-2009, 13:11
Jeg må si meg enig i at det virker litt smålig, jeg er ikke gullkunde noe sted, men om jeg hadde vært det hadde jeg forventet å kunne bruke fasttrack som *Gold uansett hvor i verden og hvilke sellskap i aliansen som stod for tjenesten. Av det jeg har sett, og slik jeg har forstått er det sånn de fleste andre steder, og da skulle det bare mangle at ikke SAS og så gir det tillbude til andre *Gold kunder, uavhengig av hva som står i *Aliance avtalen. Kunder fra andre alianser får ikke noe veldig godt inntrykk om det er slik de møter SAS i Oslo...

Hadde det vært slik at det var vanlig at man bare kunne bruke fast track på hjemmeflyplasser hadde jo saken vært annerledes, men om *Gold omtrent bare nektes fast track på OSL blir det fort negativt for SAS, og en gullkunde er ofte en bra kunde i mange deler av aliansen, ikke bare der han har bonuskort.

jcnorway
26-05-2009, 13:44
Tror f.eks. Fast Track på LHR T5 kun er for BA sine egne kunder (i Club Europe, Club World, First, i tillegg til BA Executive Gold og Silver). Prøvde å søke etter litt info, men er usikker på om OneWorld Emerald og Sapphire har tilgang til Fast Track på LHR T5. I så fall så er ikke SAS unike med sin policy på OSL.

FlightDeck
26-05-2009, 17:16
Har fløyet mye med Lufthansa fra Oslo den siste tiden, og da har det gått helt fint å gå gjennom FastTrack. Faktisk gikk det også bra da jeg reiste til Bergen for noen uker siden. Fikk opp melding i FastTrack om at jeg skulle reise innenlands, og at FastTrack bare var for utenlands, men kontrolløren sa at vi kunne late som jeg skulle til utlandet... hehe

Tommy777
26-05-2009, 18:05
Tror f.eks. Fast Track på LHR T5 kun er for BA sine egne kunder (i Club Europe, Club World, First, i tillegg til BA Executive Gold og Silver). Prøvde å søke etter litt info, men er usikker på om OneWorld Emerald og Sapphire har tilgang til Fast Track på LHR T5. I så fall så er ikke SAS unike med sin policy på OSL.

I Star Alliance er SAS unike, snakket ikke om merkelige allianser som OW

jcnorway
26-05-2009, 18:08
Unnskyld, jeg glemte at jeg postet innlegget i Star Alliance-forumet :rolleyes:

Tilbake til tema, nemlig SAS, Star Alliance og Fast Track på OSL ;)

Extra230
27-05-2009, 15:19

Jeg ser på SAS sin info side at de tilbyr fast track på 23 flyplasser. Da foreslår jeg at man er konsekvent og nekter EBG kunder fast track på alle andre flyplasser rundt i verden hvor de i dag har tilgang som *A Gold. Dette hadde jo dessuten stått i forhold til restene av SAS sin tyngde på verdensbasis......

3cseat
27-05-2009, 22:32
Superhai og Someone, dere har utvilsomt rett. Opplevelsen som non SAS *A Gold kunde er imidlertid forskjellsbehandling og bryderi. Jeg har vært på nokså mange flyplasser rundt i verden, og har så vidt jeg kan huske aldri hatt problemer med å benytte fast track eller tilsvarende der hvor dette finnes, annet en på OSL og ARN. Jeg vet ikke hvordan kostnadene distribueres for denne tjenesten andre steder, men det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. De aller fleste goder går på tvers av alliansen, og denne praksisen på OSL oppleves som lite positiv fra SAS sin side.

Tror nok dette gjelder CPH også, om jeg da ikke har misfortstått, og husker feil. Det er noen mnd'er siden sist jeg var i CPH. Men om jeg hsuker rett. så sitter det både en fra SAS og en fra flyplassen/security og skjekker ved fast track.

Jeg tror dette er et "SAS problem", dsv at SAS av en eller annen grunn kun ønsker å ta kostnadene for egne reisende, og ikke andre *A. Dette er i så tilfelle litt i den stilen SAS kjører. Jeg oppfatter ofte at andre i *A behandler meg som EBG bedre enn hos SAS.

Tommy777
27-05-2009, 22:45
Jeg ser på SAS sin info side at de tilbyr fast track på 23 flyplasser. Da foreslår jeg at man er konsekvent og nekter EBG kunder fast track på alle andre flyplasser rundt i verden hvor de i dag har tilgang som *A Gold. Dette hadde jo dessuten stått i forhold til restene av SAS sin tyngde på verdensbasis......

Ja, det føles liksom ikke fair at SAS sine gullkunder samt alle Star Gold får bruke fast track i Frankfurt og på alle stedene LH har fast track, samt ellers over hele Star mens på hjemmebane er SAS for kjipe til å betale.

Tror SAS at det er gratis for de andre Star selskapene å tilby fast track for Star Gold ellers i systemet?

Fnate
27-05-2009, 23:32
For et par dager siden hadde jeg en LH flight OSL-MUC. Det gikk ikke an å bestille flighten via sas.no. På den andre siden gikk ikke OLCI på lh.com, men derimot fungerte det på sas.no.
Når jeg leverte bagasjen på OSL ble jeg henvist på Fast Track pga EBG status.

Er ikke dette litt rart? Før gikk det da bare på SK metall med EBG? Jeg skjønner ingenting av disse reglene.

Hickok
28-05-2009, 07:13
Jeg tror LH har på seg kostnaden med å tilby *G tilgang til sine flighter på OSL nå. Mener jeg leste det et sted, og jeg har kommet gjennom Fast-Track to ganger nå på OSL på LH-matriell. Den ene gangen kom til og med en jeg reiste med gjennom der, ettersom billetten var bestillt av meg!