View Full Version : Nytt objektiv
pilot_eb_red
19-05-2009, 16:50
Hei!
Nå som sommeren kommer og det blir tid for å være mer på vollen. Tenkte jeg at jeg skulle gå til innkjøp av et nytt objektiv.
Lurer derfor på i den anledning om det er noe som har noe erfaring , eller vet hvordan sigma 150-500mm passer til spotting? :)
Legger ved en link: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97713
Eller kom gjærne med tips som ligger rundt den prisklassen, så lenge den passer til Canon :)
Erlend
Bare sånn for ordens skyld - det heter objektiv ...... ;)
pilot_eb_red
19-05-2009, 17:17
;) Danke....
Airbus 330
19-05-2009, 17:21
Har selv Sigma 50-500mm til min Canon 40D, og er fornøyd med den.
Med en 150-500mm linse, kommer du litt for nærme flyene fra vollen. Altså at du ikke får med deg hele flyet fra siden....
Beste er vel Canon 100-400mm original linse, men den koster jo skjorta :(
Jeg har Sigma 70-300 mm som fungerer perfekt fra Vollen, men flere av de gode fotogutta jeg har pratet med har sagt at jeg skal holde meg unna Sigma. Ingen ide hvorfor?
Har 170-500mm Sigma hjemme som jeg ikke bruker, kan selge den til en grei pris :)
Erfaring med Sigma 150-500 (http://produkt.akam.no/product.php?productId=89680&view=userReviews&userReviewId=29996#userReview)
Jeg har Sigma 70-300 mm som fungerer perfekt fra Vollen, men flere av de gode fotogutta jeg har pratet med har sagt at jeg skal holde meg unna Sigma. Ingen ide hvorfor?
Det er vel fordi Sigma ikke har like god kvalitetskontroll på objektivene som Canon har så det litt flaks hvis du får et som fungerer skikkelig.
Og Sigma er jo egentlig et billigmerke, men de dyrere fra Sigma er helt kurante og gir knallgode bilder, selv på fullformat.
Det jeg har oppdaget med det jeg har (70-300 uten APO) er at fokusen sliter særlig i dårlig lys, fokusen er treg og den bråker mye. Det gir svært mye kromatisk aberrasjon på bilder tatt i sollys. Til og med mer enn vidvinkelen min som gjerne har lett for å få en del i hjørnene, men på Sigmaen er det i hele bildet.
Det er ikke så veldig skarpt, i hvertfall ikke på full blenderåpning.
Men alt i alt er det et greit objektiv til prisen og fungerer godt for nybegynnere. :)
pilot_eb_red
19-05-2009, 23:59
Hva med Canon 70-200 mm f4 med extender 1,4x?
Det starter å komme i samme prisklasse som sigma 50-500mm.
Men linsa må ikke være alt for stor , skal tross alt ha den med på turer osv.
Erlend :)
Det jeg har oppdaget med det jeg har (70-300 uten APO) er at fokusen sliter særlig i dårlig lys, fokusen er treg og den bråker mye. Det gir svært mye kromatisk aberrasjon på bilder tatt i sollys. Til og med mer enn vidvinkelen min som gjerne har lett for å få en del i hjørnene, men på Sigmaen er det i hele bildet.
Men så fikk du jo den til giveaway pris og da omtrent, eller hur? Kun halve frakta og greier ;)
Men så fikk du jo den til giveaway pris og da omtrent, eller hur? Kun halve frakta og greier ;)
Neida jeg klager ikke på prisen ;)
Men alt i alt er det et greit objektiv til prisen og fungerer godt for nybegynnere.
Hva med Canon 70-200 mm f4 med extender 1,4x?
Erlend :)
Dette er et meget skarp og godt objektiv, som også er lett. Har den kombinasjonen selv, og har ingen problemer med å anbefale den løsningen! 70-200 F4 er sylskarp alene, blir noe soft med exstender og blenderen øker til 5,6 men det er å leve med. Tror nok kombinasjonen likevel er skarpere en Sigma.
Det Gilera skriver om Sigma er også iht min erfaring. Jeg hadde en 80-400mm som måtte sendes inn til importøren for å bli skrudd sammen ordentlig, noe som kostet meg 2000,- ekstra på et objektiv som i utgangspunktet kostet 11000,- (objektivet var kjøpt utom den norske importøren- så han godtok det ikke som garantirep) Ikke mer Sigma på meg!!!. Har snakket med flere som har lignende erfaring!
pilot_eb_red
20-05-2009, 10:25
Takker for svar SE-DYD , tror jeg går for den løsningen nå med 70-200F4 med extender 1 4X:)
Erlend
Hva med Canon EFS 55 - 250 mm f/4-5.6IS ???
Den er god og ikke gjør den deg helt blakk heller.
pilot_eb_red
20-05-2009, 17:27
har canon EF 70-300 fra før , og syntes ikke bildene blir skarpe nok. Tror da med 55-250f4 , vil det så og si bli det samme resultatene`?