View Full Version : SAS lounge på OSL
FlightDeck
19-05-2009, 10:33
3 timer å vente på OSL før det er hjem til KRS igjen. Det er i slike tilfeller jeg foretrekker CPH da man har det mye hyggeligere i Gullstuen der enn hos Franks Hotdogs på OSL.
Skjønner ikke helt problemstillingen. Om du skal fly med SAS på Oslo-Kristiansand, kan du jo sitte i SAS Scandinavian Lounge mens du venter? Trenger jo ikke å loke rundt i en pølsesjappe.
Bizflyer
19-05-2009, 12:16
Skjønner ikke helt problemstillingen. Om du skal fly med SAS på Oslo-Kristiansand, kan du jo sitte i SAS Scandinavian Lounge mens du venter? Trenger jo ikke å loke rundt i en pølsesjappe.
Hvordan får man det til når man ankommer fra utenriks og skal videre med innenriks? Meg bekjent kan man ikke det? Men jeg håper jeg tar feil!^_^
BF:cool2
FlightDeck
19-05-2009, 12:56
Hvordan får man det til når man ankommer fra utenriks og skal videre med innenriks? Meg bekjent kan man ikke det? Men jeg håper jeg tar feil!^_^
BF:cool2
Jeg har ankommet fra utlandet med SAS og tatt et stopp i loungen på vei mot innenriksdelen. Da hadde jeg riktignok ikke bagasje. Dersom du har bagasje blir det litt mer komplisert fordi du må hente bagasjen, sende den og gå inn i utenriksdelen igjen. Det kan du fint gjøre ved bare å vise EB-kortet og si at du skal f.eks. København; SAS bruker ikke ombordstigningskort lenger til de fleste Schengen-destinasjoner. I loungen sier du bare at du nettopp ankom fra Zürich og skal videre til Kristiansand. Stort sett går det også fint å bruke FastTrack selv om man skal reise innenlands.
jcnorway
19-05-2009, 13:02
Jeg har ankommet fra utlandet med SAS og tatt et stopp i loungen på vei mot innenriksdelen. Da hadde jeg riktignok ikke bagasje. Dersom du har bagasje blir det litt mer komplisert fordi du må hente bagasjen, sende den og gå inn i utenriksdelen igjen. Det kan du fint gjøre ved bare å vise EB-kortet og si at du skal f.eks. København; SAS bruker ikke ombordstigningskort lenger til de fleste Schengen-destinasjoner. I loungen sier du bare at du nettopp ankom fra Zürich og skal videre til Kristiansand. Stort sett går det også fint å bruke FastTrack selv om man skal reise innenlands.
Merkelig... bytt ut ordet "lounge" med "taxfree", samt noen andre ord.... :drunk:
Kan du med EB-kortet spasere inn på utland, ta med deg litt taxfree-varer og spasere tilbake til innland??
Merkelig... bytt ut ordet "lounge" med "taxfree", samt noen andre ord.... :drunk:
Kan du med EB-kortet spasere inn på utland, ta med deg litt taxfree-varer og spasere tilbake til innland??
Nei, fordi du må vise boardingkort TIL utlandet for å kjøpe der.
Hmmm, ser i utgangspunktet bra ut, men det er vel ikke i henhold til "reglene", det er vel ikke ankomst lounge i Oslo???? Har egentlig aldrig tenkt på denne muligheten. Men, behovet er jo absolutt tilstede etter at innenriks loungen ble stengt for noen år siden. Har ofte 2 - 3. timers ventetid i OSL på vei til TRD fra utlandet. Går man så ut igjen samme veien som en går inn??? Må testes ut ved første anledning, mulig at det hjelpet at både kona og undertegnede er EBG???
FlightDeck
19-05-2009, 14:13
Hmmm, ser i utgangspunktet bra ut, men det er vel ikke i henhold til "reglene", det er vel ikke ankomst lounge i Oslo???? Har egentlig aldrig tenkt på denne muligheten. Men, behovet er jo absolutt tilstede etter at innenriks loungen ble stengt for noen år siden. Har ofte 2 - 3. timers ventetid i OSL på vei til TRD fra utlandet. Går man så ut igjen samme veien som en går inn??? Må testes ut ved første anledning, mulig at det hjelpet at både kona og undertegnede er EBG???
Som sagt - jeg har gjort dette før, men da uten bagasje. I stedet for å gå ned til bagasjeutleveringsområdet gikk jeg gjennom i slusen for videreforbindelser. Det er ikke en arrival lounge om man også har billett videre med SAS/Star Alliance. Jeg har ikke sett noe sted at man kun har tilgang til lounge på internasjonale flygninger. På Arlanda har man jo en egen innenrikslounge.
Som sagt - jeg har gjort dette før, men da uten bagasje. I stedet for å gå ned til bagasjeutleveringsområdet gikk jeg gjennom i slusen for videreforbindelser. Det er ikke en arrival lounge om man også har billett videre med SAS/Star Alliance. Jeg har ikke sett noe sted at man kun har tilgang til lounge på internasjonale flygninger. På Arlanda har man jo en egen innenrikslounge.
Hmm, høres rart ut, det betyr jo at du beveget deg over til innlandssonen uten å gå gjennom tollen?
Tommy777
19-05-2009, 17:46
O_K, han snakker om internasjonal transfer. Det finnes en trapp på den internasjonal piren som går ned til avgangsområdet
Dette sier reglene
As a member of EuroBonus Gold or Star Gold departing on a flight with SAS, a Star Alliance partner or other SAS partner, you are welcome to visit SAS Scandinavia or Business Lounges on the same day of departure at the respective airport.
If you are a holder of a same-day international Business class ticket with SAS, a Star Alliance partner or other SAS partner, you are welcome to visit SAS Business Lounge on the same day of departure at the respective airport.
Slik jeg tolker det, trenger man ikke å reise internasjonalt for å besøke loungen, men man bryter OSL sine regler for å komme seg dit.
http://www.flysas.com/en/Travel_info/SAS_Lounges/Lounge-services/Access-to-lounges/
Tja, om du tolker det veldig snevert, Tommy. Det er jo ulike plasseringer på loungene, og det blir for mye oppramsing om man i denne teksten du refererer til skal si at på OSL gjelder dette og på CPH gjelder dette. På OSL får du bare access til loungen om du har en billett ut av landet, på ARN og CPH kommer du til loungene om du transererer eller reiser domestic. Jeg tror neppe du kommer noen vei med utskrift fra flysas.com om du vil inn på international-piren på OSL. Der er reglene slik at kun de med gyldig billett ut av landet kan komme inn. Det finnes sikkert måter å lure systemet på, men jeg synes ikke vi skal diskutere det her.
Tommy777
19-05-2009, 20:18
Tja, om du tolker det veldig snevert, Tommy. Det er jo ulike plasseringer på loungene, og det blir for mye oppramsing om man i denne teksten du refererer til skal si at på OSL gjelder dette og på CPH gjelder dette. På OSL får du bare access til loungen om du har en billett ut av landet, på ARN og CPH kommer du til loungene om du transererer eller reiser domestic. Jeg tror neppe du kommer noen vei med utskrift fra flysas.com om du vil inn på international-piren på OSL. Der er reglene slik at kun de med gyldig billett ut av landet kan komme inn. Det finnes sikkert måter å lure systemet på, men jeg synes ikke vi skal diskutere det her.
Det er akkurat det jeg sier, Christian. Du bryter reglene til OSL, ikke SAS dersom du forsøker dette stuntet. Jeg har aldri forsøkt dette og vil heller aldri gjøre det.
Som du også sier, som EBG, har jeg mange ganger fått tilgang til Scandinavian Lounge på ARN når jeg skulle videre fra OSL til svensk innenriks.
Men dette er jo en selvpålagt greie som SAS har gjort utelukkende for å spare penger. Tidligere (da SAS hadde konkurranse i Norge) hadde man tilgang til loungen også på innenriks. Hadde man brydd seg om kundene til det SAS selskapet som alltid går best, hadde de ikke diskriminert de norske kundene som bidrar mest med å være det eneste landet i Skandinavia som ikke tilbyr lounge for innenrikspassasjerer.
De SAS her gjorde med å stenge innenriks loungen på OSL, stenge den på ARN og deretter åpne den igjen synes jeg var ett trekk som var MEGET dårlig stil
FlightDeck
19-05-2009, 20:31
Bare så det er sagt: Jeg refererer ikke til praksis eller regler, jeg bare sier at jeg uten problemer kunne gjøre dette da jeg reiste med SAS fra Stockholm til Oslo og videre til Bergen. Og for øvrig synes jeg at SAS snart må gi innenrikspassasjerer et ordentlig tilbud med FastTrack og lounge!
Bare så det er sagt: Jeg refererer ikke til praksis eller regler, jeg bare sier at jeg uten problemer kunne gjøre dette da jeg reiste med SAS fra Stockholm til Oslo og videre til Bergen. Og for øvrig synes jeg at SAS snart må gi innenrikspassasjerer et ordentlig tilbud med FastTrack og lounge!
Forstår jeg deg rett, hvis jeg antar du gjør følgende?
Du ankommer OSL.
Du går ned trappen ved int'l transfer.
Du går til loungen.
Når du så skal gå til gate, går du opp trappen igjen(ved transfer) - går gjennom baggasjehallen - klarer tollen, hvorpå du tar heisen opp, går gjennom security- og til innlandsgate.
Det sentrale er at du, OSLs regler eller ikke, rent faktisk må klarere tollen etter å ha vært på utenlandssonen. Derfor er ikke kontrollen veldig sterk av boarding passene inn til utlandspiren, du kan godt si "travelpass til Stockholm" og slippe gjennom - men tilbake kommer du ikke. Da må du gjennom tollen.
Tommy777
19-05-2009, 21:34
Forstår jeg deg rett, hvis jeg antar du gjør følgende?
Jepp, du forstår han rett