View Full Version : Hva er vanskeligst?
Hei
Jeg lurer på hva som er vanskeligst å bli, helikopterpilot eller trafikkflyger? Og hvorfor?
Mvh CNO324
Tror ikke det finnes noe fasit svar på det. Alt er på interesse og va DU liker. Setter du deg et mål så bryr en seg lite om hva som er lettest.
Mye av teorien er den sammen, mens den praktiske delen dog er forskjellig. Selv har jeg PPL-A, og forksjellen på PPL-A og PPL-H teori er kun om første faget heter "Flyteori" eller "Helikopterteori", de resterende 8 fagen er helt like. Hvordan det er på CPL stadiet vett jeg ikke. Helikopter er det dyreste (grunnet høyere timepris på flygning), men jeg reiner med du av interesse velger hva du vil bli, og ikke penger:)
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
Haha :p
**filler**
Northrider
18-05-2009, 22:32
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
Da er jeg misunnelig. ;)
Er det samme krav som trafikkflyger?
Northrider
19-05-2009, 11:01
Kravene er akkurat det samme. Du må igjennom samme type Medical-check for trafikkflygere. (Klasse 1)
Flott Svar, Penger er ikke noe problem
Skulle ønske jeg noengang kunne si det.......;)
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....
Det kommer an på hvilket helikopter du flyr. Det er helikoptre i Norge som krever rwy både i forbindelse med avgang og landing (onshore) og da blir også crosswind en faktor.
STARSHIP 2
24-05-2009, 22:36
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da :)
400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da :)
400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..
Det har med single-engine performance og sertifisering å gjøre, CAT A i JAR-OPS. For "clear non elevated heliport class1" med en TDP (t/o decision point) på 55kts er kravet 800 rwy (S-92). Ved å variere TDP (foreksempel på beskostning av payload/fuel) kan man akseptere kortere rwy.
Veldig enkelt forklart og som en kortversjon: offshore har man helideck og man bruker en TDP basert på høyde over helidekket som gir tilstrekkelig separasjon fra dette samt høyde over sjøen til å kunne fly ut av en single engine situasjon etter TDP.
Onshore gjelder 427mtr for landing og 800mtr for T/O (S-92), så du husker nokså rett. :)
Holder selv på med å bli trafikkflyger, men kommer garantert til å ta PPL-H en vakker dag!
Helikopter ser utrolig moro ut, og hadde jeg turt, samt hatt nok interesse for dem, så kunne jeg fint ha tenkt meg CPL på heli.
Men markedet blir med en gang litt mindre på heli, men man får jo drive med det en vil om man bare står på..
Og som Roxman sa, så er det heller interessen som får dømme hva en vil, fordi det er ikke noe som er vanskeligere enn det andre..