PDA

View Full Version : Hva er vanskeligst?


CNO324
17-05-2009, 20:31
Hei

Jeg lurer på hva som er vanskeligst å bli, helikopterpilot eller trafikkflyger? Og hvorfor?

Mvh CNO324

Roxman
17-05-2009, 22:43
Tror ikke det finnes noe fasit svar på det. Alt er på interesse og va DU liker. Setter du deg et mål så bryr en seg lite om hva som er lettest.

Mye av teorien er den sammen, mens den praktiske delen dog er forskjellig. Selv har jeg PPL-A, og forksjellen på PPL-A og PPL-H teori er kun om første faget heter "Flyteori" eller "Helikopterteori", de resterende 8 fagen er helt like. Hvordan det er på CPL stadiet vett jeg ikke. Helikopter er det dyreste (grunnet høyere timepris på flygning), men jeg reiner med du av interesse velger hva du vil bli, og ikke penger:)

CNO324
18-05-2009, 21:42
Flott Svar, Penger er ikke noe problem

Novair
18-05-2009, 22:11
Flott Svar, Penger er ikke noe problem

Haha :p

**filler**

Northrider
18-05-2009, 22:32
Flott Svar, Penger er ikke noe problem

Da er jeg misunnelig. ;)

CNO324
18-05-2009, 22:34
Er det samme krav som trafikkflyger?

CNO324
18-05-2009, 22:59
Hva det løye?

Northrider
19-05-2009, 11:01
Kravene er akkurat det samme. Du må igjennom samme type Medical-check for trafikkflygere. (Klasse 1)

Wig-wag
19-05-2009, 12:47
Flott Svar, Penger er ikke noe problem


Skulle ønske jeg noengang kunne si det.......;)

WF2BNN
21-05-2009, 17:31
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....

Brave
22-05-2009, 21:21
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....

Det kommer an på hvilket helikopter du flyr. Det er helikoptre i Norge som krever rwy både i forbindelse med avgang og landing (onshore) og da blir også crosswind en faktor.

STARSHIP 2
24-05-2009, 22:36
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da :)

400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..

Brave
25-05-2009, 00:35
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da :)

400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..

Det har med single-engine performance og sertifisering å gjøre, CAT A i JAR-OPS. For "clear non elevated heliport class1" med en TDP (t/o decision point) på 55kts er kravet 800 rwy (S-92). Ved å variere TDP (foreksempel på beskostning av payload/fuel) kan man akseptere kortere rwy.
Veldig enkelt forklart og som en kortversjon: offshore har man helideck og man bruker en TDP basert på høyde over helidekket som gir tilstrekkelig separasjon fra dette samt høyde over sjøen til å kunne fly ut av en single engine situasjon etter TDP.

Onshore gjelder 427mtr for landing og 800mtr for T/O (S-92), så du husker nokså rett. :)

N2630B
31-05-2009, 06:49
Holder selv på med å bli trafikkflyger, men kommer garantert til å ta PPL-H en vakker dag!
Helikopter ser utrolig moro ut, og hadde jeg turt, samt hatt nok interesse for dem, så kunne jeg fint ha tenkt meg CPL på heli.
Men markedet blir med en gang litt mindre på heli, men man får jo drive med det en vil om man bare står på..

Og som Roxman sa, så er det heller interessen som får dømme hva en vil, fordi det er ikke noe som er vanskeligere enn det andre..