FlightDeck
16-05-2009, 18:02
Oslo-Frankfurt-Oslo
Reiserute:
17. april 2009: Lufthansa LH3135 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA), Airbus A320-200
19. april 2009: Lufthansa LH3136 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL), Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-17.jpg
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive rapport fra denne turen, men ettersom vi ble oppgradert til Business Class på returen, tenkte jeg at en rapport kanskje kunne være av interesse. Min søster og jeg reiser alltid på en liten helgetur hver vår, og i år falt valget på Frankfurt, mye som følge av at Lufthansa bare skulle ha 600 kr. for en t/r-reise med perfekte avgangstider for en helgetur. Vi gledet oss dessuten til å undersøke om Frankfurt er mer enn en flyplass!
17. april 2009, kl. 19.05:
Lufthansa
LH3135 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA)
Economy Class
Airbus A320-200
SAS og Lufthansa har til sammen syv daglige avganger mellom Oslo og Frankfurt. Tre er operert av SAS og fire av Lufthansa. Vi hadde bestilt billetter til dagens siste avgang fra Oslo, kl. 19.05. Vi budsjetterte med god tid ettersom dette var en ferietur og møttes på flyplassen vel to timer før avgang.
Lufthansa tilbyr ikke internettinnsjekk på flygninger fra Norge, men det er mulig å sjekke inn via SAS’ nettsider. Det gjorde jeg da også – og på flyplassen var det bare å hive fra seg bagasjen i den køfrie SAS EuroBonus Gold-skranken. Mye kø i sikkerhetskontrollen denne fredag ettermiddagen, men så å si folketomt i FastTrack – og vi var gjennom på kun få minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-19.jpg
Vi gikk rett opp i SAS Scandinavian Lounge – og hadde halvannen time til disposisjon. Det var en del folk her, men stille og behagelig som vanlig. Vi fikk dessuten smake både vått og tørt – og fikk en meget god start på reisen!
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-18.jpg
Idet ombordstigningen startet spaserte vi ned til utgang 40 der en av Lufthansas 36 Airbus A320-200-maskiner stod parkert. Lufthansa bruker i hovedsak denne flytypen på Oslo-Frankfurt, men Boeing 737, A319 og A321 er innom av og til også.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-19.jpg
Kveldens avgang var satt opp med D-AIQF, med navn Halle. Denne ble bygget og levert til Lufthansa i 1991, men tar seg strålende ut innvendig så vel som utvendig.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-19.jpg
Det var 97 passasjerer booket inn på denne avgangen, deriblant 13 i Business Class. Det gir en kabinfaktor på 65 prosent for dette flyet som tar 156 passasjerer. Vi hadde sikret oss en nødutgangsrad med setene 8D og 8F – og dermed et tomt midtsete så vel som god benplass.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-19.jpg
På vei mot rullebanen ble det spilt av en norsk informasjonsmelding der vi ble ønsket velkommen om bord. En liten feil gjorde at avgangsmeldingen ble fulgt opp av en ny melding der det ble sagt at vi snart skulle lande og at vi måtte feste sikkerhetsbeltene, m.m. Lett humring i kabinen!
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-17.jpg
Vel, vel. Vi kom oss i alle fall i luften noen minutter etter rutetid fra 01L. Dermed ble det også en sving sørover like etter – og vi fikk et fint skue over Oslo Lufthavn Gardermoen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-18.jpg
Det var avslappet stemning om bord og kapteinen lover å fly oss de 1,141 kilometerne ned til Frankfurt på 1 time og 40 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-18.jpg
På marsjhøyde ble det servert den vanlige Lufthansa-sandwichen, som smakte akkurat slik den pleier. To runder med drikkevognen ble gjennomført – og derav to flasker med øl fra Warsteiner på meg.
I Frankfurt parkerte vi på en gate i A-piren, og det ble et godt stykke med gange før vi nådde bagasjebåndet. Her måtte vi vente i 15 minutter før koffertene dukket opp som nummer en og to med oransje Star Alliance priority tags. Jeg leste litt i Fraport-magasinet – og jammen fulgte det ikke med en gigantisk plakat med bilde av en Boeing 777-300ER fra TAM!
T-banesystemet i Frankfurt er kanskje ikke så veldig oversiktelig, men vi fant lett frem til riktig linje - og senere til det ventende Westin-hotellet.
Frankfurt er primært et finans- og transportsentrum og er kanskje ikke byen man først tenker på når man skal ta seg en helgetur i Europa. Likevel er det absolutt en by jeg vil anbefale for et lite avbrekk. Byen har 60 museer og en rekke kunstgallerier, og vi fikk besøkt et lite knippe av disse. Gamlebyen Römer er veldig koselig, og shoppinggaten Zeil har veldig godt utvalg. Ikke minst er det hyggelig å gå langs elven Main. I Frankfurt finner man dessuten Europas beste utvalg med skyskrapere, med Commerzbank Tower på 259 meter som det høyeste.
19. april 2009, kl. 21.55:
Lufthansa
LH3136 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL)
Business Class
Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-16.jpg
Lufthansas siste avgang til Oslo går så sent som kl. 21.55, og vi hadde nok foretrukket å ta et fly som gikk noen timer tidligere. På Frankfurt-flyplassen blir man imidlertid godt ivaretatt som Star Alliance Gold-medlem. Vi brukte First Class-innsjekkingen som hadde røde løpere, men ingen bagasjebånd. I stedet ble bagasjen vår tatt personlig hånd om av en Lufthansa-ansatt. Vi fikk dessuten beskjed om at avgangen var overbooket i Economy Class og at vi ville bli oppgradert til Business Class. Agenten plasserte oss på 1D og 1F – og vi kunne gå videre til en dedikert First Class sikkerhetskontroll.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-15.jpg
Ettersom vi var i A-delen ble det samme Lufthansa Senator Lounge som jeg besøkte bare to dager tidligere (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45424). Denne var enda mer overfylt enn sist. De store stolene som står på rekke og rad gjør det dessuten vanskelig å holde en fornuftig samtale.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-15.jpg
Vi satt oss derfor på kontorplassene og arbeidet i et par timer før vi tok en tur innom den noe større Business Class-loungen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-16.jpg
Det var lang kø da vi kom bort til utgangen (A1), men vi kom oss likevel om bord relativt raskt og kunne slå oss ned på første rad.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-15.jpg
Benplassen var ikke overraskende tilfredsstillende, og det er alltid behagelig med blokkert midtsete. Bordet mellom setene fungerer også greit, selv om jeg ikke helt ser det store poenget.
Det var tre fulle rader Business Class, og en del passasjerer hadde sikkert blitt oppgradert på denne avgangen. Economy Class var helt fullsatt. Da ombordstigningen var fullført stod kapteinen foran i flyet og ønsket oss velkommen. I Business Class fikk vi valget mellom en del tyske og internasjonale magasiner og tidsskrifter før A320-maskinen takset fra gate.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-15.jpg
På marshøyde startet serveringen og i Business Class fikk vi servert måltidet ”Discover Dill”, som er en del av ”Discover Flavour”-serien til Lufthansa. Denne bestod av Vitello Tonnato med sennep, egg, kapers og tørket dill, i tillegg til tartar av røkt laks med gravet laks, agurk og dill. Til dessert fulgte en slags melkemouse med kiwisaus og bjørnebær. Det fulgte også med en boks med konfekt – og selvfølgelig fritt valg fra et godt utvalg med vin og champagne. Totalt sett et velsmakende måltid. Matkonseptet minnet en del om det jeg spiste på SWISS Business Class, som jeg testet ut i januar (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856).
De fire kabinansatte hadde åpenbart mye å gjøre på denne flygningen, og det gikk nok litt utover oppmerksomheten til passasjerer på Business Class. Likevel ble det en avslappende og hyggelig opplevelse.
Vi landet litt etter rutetid på Gardermoen – og det var godt å kunne stupe i seng på Radisson SAS Oslo Airport Hotel. Etter en god frokost neste morgen var det tilbake på jobb.
Reiserute:
17. april 2009: Lufthansa LH3135 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA), Airbus A320-200
19. april 2009: Lufthansa LH3136 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL), Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-17.jpg
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive rapport fra denne turen, men ettersom vi ble oppgradert til Business Class på returen, tenkte jeg at en rapport kanskje kunne være av interesse. Min søster og jeg reiser alltid på en liten helgetur hver vår, og i år falt valget på Frankfurt, mye som følge av at Lufthansa bare skulle ha 600 kr. for en t/r-reise med perfekte avgangstider for en helgetur. Vi gledet oss dessuten til å undersøke om Frankfurt er mer enn en flyplass!
17. april 2009, kl. 19.05:
Lufthansa
LH3135 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA)
Economy Class
Airbus A320-200
SAS og Lufthansa har til sammen syv daglige avganger mellom Oslo og Frankfurt. Tre er operert av SAS og fire av Lufthansa. Vi hadde bestilt billetter til dagens siste avgang fra Oslo, kl. 19.05. Vi budsjetterte med god tid ettersom dette var en ferietur og møttes på flyplassen vel to timer før avgang.
Lufthansa tilbyr ikke internettinnsjekk på flygninger fra Norge, men det er mulig å sjekke inn via SAS’ nettsider. Det gjorde jeg da også – og på flyplassen var det bare å hive fra seg bagasjen i den køfrie SAS EuroBonus Gold-skranken. Mye kø i sikkerhetskontrollen denne fredag ettermiddagen, men så å si folketomt i FastTrack – og vi var gjennom på kun få minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-19.jpg
Vi gikk rett opp i SAS Scandinavian Lounge – og hadde halvannen time til disposisjon. Det var en del folk her, men stille og behagelig som vanlig. Vi fikk dessuten smake både vått og tørt – og fikk en meget god start på reisen!
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-18.jpg
Idet ombordstigningen startet spaserte vi ned til utgang 40 der en av Lufthansas 36 Airbus A320-200-maskiner stod parkert. Lufthansa bruker i hovedsak denne flytypen på Oslo-Frankfurt, men Boeing 737, A319 og A321 er innom av og til også.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-19.jpg
Kveldens avgang var satt opp med D-AIQF, med navn Halle. Denne ble bygget og levert til Lufthansa i 1991, men tar seg strålende ut innvendig så vel som utvendig.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-19.jpg
Det var 97 passasjerer booket inn på denne avgangen, deriblant 13 i Business Class. Det gir en kabinfaktor på 65 prosent for dette flyet som tar 156 passasjerer. Vi hadde sikret oss en nødutgangsrad med setene 8D og 8F – og dermed et tomt midtsete så vel som god benplass.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-19.jpg
På vei mot rullebanen ble det spilt av en norsk informasjonsmelding der vi ble ønsket velkommen om bord. En liten feil gjorde at avgangsmeldingen ble fulgt opp av en ny melding der det ble sagt at vi snart skulle lande og at vi måtte feste sikkerhetsbeltene, m.m. Lett humring i kabinen!
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-17.jpg
Vel, vel. Vi kom oss i alle fall i luften noen minutter etter rutetid fra 01L. Dermed ble det også en sving sørover like etter – og vi fikk et fint skue over Oslo Lufthavn Gardermoen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-18.jpg
Det var avslappet stemning om bord og kapteinen lover å fly oss de 1,141 kilometerne ned til Frankfurt på 1 time og 40 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-18.jpg
På marsjhøyde ble det servert den vanlige Lufthansa-sandwichen, som smakte akkurat slik den pleier. To runder med drikkevognen ble gjennomført – og derav to flasker med øl fra Warsteiner på meg.
I Frankfurt parkerte vi på en gate i A-piren, og det ble et godt stykke med gange før vi nådde bagasjebåndet. Her måtte vi vente i 15 minutter før koffertene dukket opp som nummer en og to med oransje Star Alliance priority tags. Jeg leste litt i Fraport-magasinet – og jammen fulgte det ikke med en gigantisk plakat med bilde av en Boeing 777-300ER fra TAM!
T-banesystemet i Frankfurt er kanskje ikke så veldig oversiktelig, men vi fant lett frem til riktig linje - og senere til det ventende Westin-hotellet.
Frankfurt er primært et finans- og transportsentrum og er kanskje ikke byen man først tenker på når man skal ta seg en helgetur i Europa. Likevel er det absolutt en by jeg vil anbefale for et lite avbrekk. Byen har 60 museer og en rekke kunstgallerier, og vi fikk besøkt et lite knippe av disse. Gamlebyen Römer er veldig koselig, og shoppinggaten Zeil har veldig godt utvalg. Ikke minst er det hyggelig å gå langs elven Main. I Frankfurt finner man dessuten Europas beste utvalg med skyskrapere, med Commerzbank Tower på 259 meter som det høyeste.
19. april 2009, kl. 21.55:
Lufthansa
LH3136 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL)
Business Class
Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-16.jpg
Lufthansas siste avgang til Oslo går så sent som kl. 21.55, og vi hadde nok foretrukket å ta et fly som gikk noen timer tidligere. På Frankfurt-flyplassen blir man imidlertid godt ivaretatt som Star Alliance Gold-medlem. Vi brukte First Class-innsjekkingen som hadde røde løpere, men ingen bagasjebånd. I stedet ble bagasjen vår tatt personlig hånd om av en Lufthansa-ansatt. Vi fikk dessuten beskjed om at avgangen var overbooket i Economy Class og at vi ville bli oppgradert til Business Class. Agenten plasserte oss på 1D og 1F – og vi kunne gå videre til en dedikert First Class sikkerhetskontroll.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-15.jpg
Ettersom vi var i A-delen ble det samme Lufthansa Senator Lounge som jeg besøkte bare to dager tidligere (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45424). Denne var enda mer overfylt enn sist. De store stolene som står på rekke og rad gjør det dessuten vanskelig å holde en fornuftig samtale.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-15.jpg
Vi satt oss derfor på kontorplassene og arbeidet i et par timer før vi tok en tur innom den noe større Business Class-loungen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-16.jpg
Det var lang kø da vi kom bort til utgangen (A1), men vi kom oss likevel om bord relativt raskt og kunne slå oss ned på første rad.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-15.jpg
Benplassen var ikke overraskende tilfredsstillende, og det er alltid behagelig med blokkert midtsete. Bordet mellom setene fungerer også greit, selv om jeg ikke helt ser det store poenget.
Det var tre fulle rader Business Class, og en del passasjerer hadde sikkert blitt oppgradert på denne avgangen. Economy Class var helt fullsatt. Da ombordstigningen var fullført stod kapteinen foran i flyet og ønsket oss velkommen. I Business Class fikk vi valget mellom en del tyske og internasjonale magasiner og tidsskrifter før A320-maskinen takset fra gate.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-15.jpg
På marshøyde startet serveringen og i Business Class fikk vi servert måltidet ”Discover Dill”, som er en del av ”Discover Flavour”-serien til Lufthansa. Denne bestod av Vitello Tonnato med sennep, egg, kapers og tørket dill, i tillegg til tartar av røkt laks med gravet laks, agurk og dill. Til dessert fulgte en slags melkemouse med kiwisaus og bjørnebær. Det fulgte også med en boks med konfekt – og selvfølgelig fritt valg fra et godt utvalg med vin og champagne. Totalt sett et velsmakende måltid. Matkonseptet minnet en del om det jeg spiste på SWISS Business Class, som jeg testet ut i januar (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856).
De fire kabinansatte hadde åpenbart mye å gjøre på denne flygningen, og det gikk nok litt utover oppmerksomheten til passasjerer på Business Class. Likevel ble det en avslappende og hyggelig opplevelse.
Vi landet litt etter rutetid på Gardermoen – og det var godt å kunne stupe i seng på Radisson SAS Oslo Airport Hotel. Etter en god frokost neste morgen var det tilbake på jobb.