PDA

View Full Version : Lindstrøm i UD på First Class


Bizflyer
16-03-2005, 09:50
Dagbladet har et oppslag i dag (som også Nettavisen har adoptert) om Topp byråkraten i UD som har en stående avtale (som den eneste) på at han kan reise First class "ved behov", og at han i fjor reiste 2 ganger på First class. En gang t/r Sør Afrika og en gang en vei til Singapore.

Avisen står stort opp denne ufattelige pengeslåsingen. Ja, 45 000 kr rett ut av vinduet.

Er agurktiden over oss alt??

I sin uvitenhet presenterer dagbladet for oss et bilde av "hvordan BA presenterer sin First Class på sin hjemmeside", og bildet, ja det er av den nye Businessclassen til BA. Det andre bildet de har satt opp viser gammel type Business class på BA.

Uetterettelig? Tsk Tsk!

Her er linken til Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/16/426312.html

Sutrekopper? Missunnelige?? Hvem vet?

BF

Concorde
16-03-2005, 09:53
Originally posted by Bizflyer
For øvrig er det bare én billett staten setter et absolutt forbud mot å dekke: «Fly av typen Concorde o.l.»





:p

The Ticketor
16-03-2005, 10:18
Kan vi få en fullstendig liste? Lurer på hva som gjemmer seg bak "o.l.". ;)

Bizflyer
16-03-2005, 10:27
Har vel ikke inntrykk av at det behøver å ligge noe bak for at Dagbladet tar saken. Den ekstra kostnaden dette har vært for 3 fly-legg, er jo peanuts i det store UD budsjettet. De bruker vel mer på å invitere noen ambassadører på lunsj, for den saks skyld.

Det er som er skremmende er at Dagbladet har brukt mer enn en måned på å forfølge denne saken. Kostnaden av dette må jo nesten ha tilsvart dette forbruket. Så da har vel Dagbladet måtte kjøre artikkelen sin så ikke de også blir beskyldt for å ha brukt lang tid på en artikkel som aldri ble til noe???

Men kjenner vi mediene rett, så kommer de om noen dager til å kreve Lindstrøms avgang. Om han da mister jobben (det kan han vel strengt tatt ikke når han er ansatt i staten!?!) vil de nok slå stort opp hvor synd det er på denne mannen som mistet jobben. Det vil i tilfelle ikke være første gang vi ser en slik utvikling av en sak i pressen.

Det er mange journalister som burde ha funnet seg et annet yrke, spør du meg!:naughty:

MartinL
16-03-2005, 10:32
Helt enig med deg Bizflyer!

Men desverre er det slik at i ett land med lite nyheter må pressen selv lage nyheter.....

Falcon
16-03-2005, 11:00
Jeg tror nok Dagbladet har valgt en mindre god sak hvis de ønsker å belyse feil pengebruk i det offentlige. Dette dreier seg om en del av en arbeidsavtale, og beløpene er i den store sammenhengen - garantert også på avdelingsnivå i UD - for peanuts å regne. Jeg er redd slike saker kan ha en fordummende effekt, men Dagbladet når ikke opp til gårsdagens sak på TV2 om lønnsutviklingen i forskjellige yrkesgrupper, illustrert som "vanlige folk", "småsjefer" og "toppsjefer" (!).

EB
16-03-2005, 11:30
Dagbladet var vel også eneste avis i verden som klarte å fokusere på Johan Jørgen Holst sine reiser på 1. klasse og ikke på Osloavtalen som mannen fremforhandlet!!!

I god misunnelsesånd...BRA DAGBLADET....NOT!!!

Superhai
16-03-2005, 11:33
Dette er sannsynligvis journalister som er sure fordi han ikke har latt seg intervjue. Og journalister elsker å hakke på de når de ikke får det som de vil. ;)

DY
16-03-2005, 11:35
Dette blir litt feil synes jeg. Enkelte som reiser mye i jobben, og som reiser langt, og tillegg forevntes å være i tipp-topp stand bør kunne reise på businessclass uten at det skrives om det.
Hadde dette vært en sak hvor den reisende reiste på businessclass hver eneste gang...og på korte strekninger så burde en kanskej se nærmere på det.

Vet at mange store selskaper i Norge bevisst sender sine ansatte på businessclass når de f.eks skal reise til Østen og forhandle om avtaler etc. Det er da viktig å være mest mulig opplagt ved ankomst. Mange asiatiske selskaper kjenner vel til at en kanskje ikke gjør de beste bedømmingene/avgjørelsene om en er trøtt og har reist langt og ukomfertabelt. For store selskaper kan det faktisk lønne seg å betale litt ekstra for flybillettene for å få en bedre avtale i boks.

(bare for å få et litt annet perspektiv i debatten...)

Bizflyer
16-03-2005, 11:49
DY, her er det snakk om First class. Business class er standard for denne gjengen.

Men jeg er helt enig med det du skriver. Det bør være helt kurrant at folk som er mye på reisefot og har et stramt program bruker Business class. Hvem ville vel hatt en jobb som innebar en transkontinental reise i måneden på turistklasse hver gang? Ikke jeg iallefall!

Det er jo ingen som vet hvorfor han fløy First class ved disse 2 anledningene. Det kunne jo være at reisen kom i stand i siste sekund, og at det ikke var andre billetter enn First class tilgjengelig!

Her slår altså Dagbladet opp med fete typer øverst på førstesiden sin, og dobbeltside inne i avisen (side 6 og 7) om denne saken. Og hva har de kommet frem til: 3 av 22 legg på First class, og i 2003 hadde mannen 1 tur på First class.

Get a life, Dagbladet! Tullinger!!!

Superhai
16-03-2005, 11:54
Saken var vel det at han flyr first i stedet for business.

Jeg lurer på hvor definisjonen at fullpris er business kommer fra. Har da levd i troen at det finnes normalt fullpris i alle service-klasser.

atck
16-03-2005, 11:55
Nå skal ikke jeg hevde meg som en supererfaren businessflyer men jeg har prøvd å reise til USA med både Cattle og Business og må si at forskjellen var helt utrolig. 8 timer gikk unna og når jeg kom fram kunne jeg gå rett på jobb. Prisforskjellen tur/retur var vel ca 22.000,- og det er penger man nok får igjen i fornøyde og uthvilte arbeidere.

K

OEH
16-03-2005, 13:02
Businessclass burde vel kanskje være bra nok spør du meg.
First class billetten var faktisk mer en dobbel så dyr som businessclass. Unødvendig sløsing, ja. :hi2

jb1
16-03-2005, 13:11
Originally posted by Superhai
Saken var vel det at han flyr first i stedet for business.

Jeg lurer på hvor definisjonen at fullpris er business kommer fra. Har da levd i troen at det finnes normalt fullpris i alle service-klasser.


Det kommer vel av at dyreste business er like fleksibel som en førsteklasse billett, men på førsteklasse er det ekstremt luksuriøst i tillegg til full fleksibilitet.

Dagbladet setter jo fingeren på noe, unødig pengebruk er ikke bra, men det ligner litt på storm i vannglass når det faktisk er tillatt å bruke førsteklasse innimellom, selv om business sikkert kunne vært bra nok. Jeg synes det lukter litt av at Dagbladet ønsker å ta UD litt, de slapp vel for billig unna etter Tsnuami-katastrofen,synes de og Lindstrøm ble jo trukket frem som en som hindret all fornyelse og effektivisering i UD.

Vel vel, tror ikke noen hoder vil ruller her hvis det ikke dukker opp noe mer.

laurenz
16-03-2005, 14:54
Originally posted by OEH
Businessclass burde vel kanskje være bra nok spør du meg.
First class billetten var faktisk mer en dobbel så dyr som businessclass. Unødvendig sløsing, ja. :hi2


Du har ikke noe grunnlag for å si noe om det er sløsing eller ikke. Det er tatt fra lufta, akkurat som Dagbladets påstand om sløsing. Ved behov er reising på First Class godkjent. Hva er behov? Kanskje det var et meget viktig hastemøte og ingen ledige seter i Business Class. Så ofte som disse folk reiser rundt så syns jeg ikke 2 billetter på First er så alvorlig. Mye annet å ta takk i.
Hvis Dagbladet virkelig har brukt så mye tid på dette minner det mer om sjikane en journalistik.

Laurenz

dc-8-63
16-03-2005, 16:31
Det er ogsaa en annen forskjell mellom Business og First Class som kan ha stor betydning ved behov....First Class gir deg stort sett et frittstaaende sete, dvs. du har ingen ved siden av deg, og det har betydning hvis en skal jobbe med konfidensielle dokumenter etc.....og jeg kan se et behov for UD i en slik sammenhang

EB
16-03-2005, 18:20
Dette dreier seg 100% om norsk misunnelse.... Gremmes!!

OEH
16-03-2005, 21:33
Misunnelse? Vel... må jo innrømme at jeg gjerne hadde reist 1st class om jeg hadde hatt råd. Men jeg unner da de som har anledning til det å benytte seg av muligheten.
Men jeg mener det er sløsing hvis det generelt er vanlig at stats-ansatte reiser 1st class.
Nå tror jeg vel ikke det er normen, så... det er vel greit.

Bizflyer
16-03-2005, 23:06
Hadde jeg hatt en jobb som tillot meg å reise 1st class, så hadde jeg nok gjort det mye mer enn Lindstrøm! :up: Den saken er nok helt sikkert. Mannen gjør jo ikke noe galt!

Er enig med Laurentz, det er mer å regne for sjikane enn journalistik!

Hva blir det neste? Kritisere Kongen for å fly First/ Business?

Det måtte da være mye mer for en journalist å hente på å gjøre noen undersøkelser hva det koster å sende statsministeren rundt i et rådyrt privatfly! Da koster en tur til Brasil plutselig 10 ganger mer enn en First Class billett. Men det er vel kanskje ikke så interessant!

Jeg begynner å lure på hvilke tær i Dagbladet Lindstrøm har tråkket på!?!

CK
17-03-2005, 10:18
janteloven lenge leve!:naughty:
Dagbladet som moralens vokter - HUFFA-HUFFA