PDA

View Full Version : Norwegian satser videre på SVG


DY_ENZV
12-05-2009, 20:35
Kjos sier at snart er en andre daglig avgang til rygge om morgenen klar i tillegg til en ny rute til salzburg fra SVG. Et fjerde fly, en Boeing 737-800 skal også få fast base i SVG

Fra aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/1027587/Norwegian_vokser_paa_Sola.html

Norwegian planlegger å starte en ny rute til vintersportsstedet Salzburg i Østerrike til vinteren. I tillegg vil selskapet utvide den daglige kveldsturen til og fra Rygge ved Moss med en daglig morgenavgang, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, til Aftenbladet.



Hyggelige nyheter :)

Jumper G5
12-05-2009, 20:50
Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:

FlightDeck
12-05-2009, 21:11
Hyggelig at Norwegian satser videre på flyplasser utover Oslo. Salzburg var et forutsigbart valg ettersom destinasjonen er betjent både fra Bergen og Trondheim, i tillegg til Oslo. Etter hvert som en rekke ruter til Sør-Europa stenges for vinteren, er det viktig å bygge ut et ordentlig vintertilbud også. Norwegian har hatt et fint samarbeid med STS Alpereiser på Salzburg-ruten - og selskapet tjener bra med penger når de skal ha 400 kr. t/r per skipose.

Vil SAS gjenåpne sine Alpe-ruter??

Vede
12-05-2009, 21:23
Hyggelig dette her. Har ligget litt i kortene dette med et 4. fly på nattstopp og morgenavgang til RYG. Men det er jo sånt som blir snakket om internt på SVG blant NPH og DY. Nå er det litt mer offentlig. Gratulerer til alle involverte. Selv om jeg ikke syns noe om Salzburg. ^_^ Men base for en -800 er meget gledelig.

FlightDeck
12-05-2009, 21:25
Ups, ser foreløpig ut til at Norwegian dropper Trondheim-Salzburg neste år. Ikke lagt inn i tidtabellen slik som Bergen og Oslo er. Den er blitt fløyet lørdager i januar til mars siden 2006.

Vede
12-05-2009, 21:29
For håpe Avinor ikke finner på å korte ned lengden på rullebanen på Sola sånn at masse ski blir stående igjen i Salzburg pga. vektbegrensinger til Norges 3. største lufthavn.

LN-RRA
12-05-2009, 21:35
Vil SAS gjenåpne sine Alpe-ruter??

SAS har i alle fall charterrute til Salzburg om vinteren fra SVG.


Flott at noen satser i disse tider. Så får vi se hvor lenge det varer....

LN-KGL
12-05-2009, 21:51
Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:

Men det er flere vesentlige forskjeller:

DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.

Lennart
12-05-2009, 21:55
Hvorfor ikke noe Italia , eller Dusseldorf ? Hmm......

LN-RRA
12-05-2009, 21:58
Hvorfor ikke noe Italia , eller Dusseldorf ? Hmm......

Helt enig. Savner noe direkte til Italia, Roma eller Milano for eksempel

Egenes
12-05-2009, 22:02
Flott regnskap! Men stemmer SA sine tall når det gjelder fly?
Har de bare 5 738?

Lennart: Du hadde vel likt Dusseldorf ja? :lol:

FlightDeck
12-05-2009, 22:02
Norwegian er med glad i Sør-Spania og Polen...

FlightDeck
12-05-2009, 22:04
Flott regnskap! Men stemmer SA sine tall når det gjelder fly?
Har de bare 5 738?

Norwegian har 12 Boeing 737-800.

DY_ENZV
12-05-2009, 22:11
du skal ikke se vekk ifra at det kommer noe mer snart leorim ;) syns jeg hørrer kjos si på kamera intervjuet på aftenbladet at det er flere ruter under vurdering og de vet hvor de vil ha nye oppstarter, men det er intill videre en hemlighet....

Vede
12-05-2009, 22:29
Spennende tider. Skal bli intressant å se hva de kommer med. For håpe de sprer det litt slikt at alt ikke går om morningen og helgene.

ENGM RAMP
12-05-2009, 22:56
DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189

De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt :)

Vede
12-05-2009, 22:59
Så klart. Ingen fly skal være like hos DY. Har dere ikke fått det med dere enda?

LN-RRA
12-05-2009, 23:05
De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt :)

Nei se der..."enhetsflåte-syndromet" har rammet Norwegian også:D

LN-KGL
12-05-2009, 23:17
De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt :)

Søren, jeg bommet med tre seter på et par DYer - det var riktig stor strek i regninga ;)

Når det gjelder SASNO 737-800er med winglets, så er det:
SAS-mod nr. 73V LN-RLL (176 seter)
SAS-mod nr. 73H LN-RRE, LN-RRF og LN-RRG (180 seter)

I tillegg er følgende 737-700 med winglets:
SAS-mod nr. 73W LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL og LN-TUM (141 seter)
SAS-mod nr. 73K LN-RRA og LN-RRB (141 seter)

Tommy777
12-05-2009, 23:25
Men det er flere vesentlige forskjeller:

DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.

So what? Det vesentlige poenget her er at SAS i over 10 år har hatt en flytype som DY nå forsøker å selge som noe nytt og revolusjonerende.

Da DY begynte å fly gammelt, brukt rask, hadde SAS flydd denne miljøvennlige revolusjonen i over 5 år

Nå og i lang tid fremover vil SAS Norge ha en mye mer moderne flåte enn det DY har, slik er det bare.

Når det gjelder de andre "argumentene" dine, blir det bare vissvass. Kabinfaktor varierer fra rute til rute og fra år til år.

Når det gjelder sektorer, blir jo Norwegian sine sektorer bare kortere og kortere nå som de reduserer på utland og satser mer innenriks.

Vede
12-05-2009, 23:28
Men det viser jo at DY er mye flinkere å markedsføre seg da enn det SAS er. Ola Nordmann trur på det han leser i avisen. Og når han da ser at Norwegian skal få nye miljøvennlige fly blir han glad. Han vet ikke at SAS har hatt -800 lenge.

TCAS
12-05-2009, 23:31
Uansett har nok DY vært flinkere til å drive propagandareklame enn det SAS har vært. Dessverre har/er SAS vært altfor flinke til å fortelle markedet hvor mye dem kutter, hvilke ruter som legges ned osv osv, fremfor å fremheve alt det positive. DY gjør det stikk motsatte, de presser på med alt som er positivt og dysser ned alt som kan oppfattes som negativt. Hvorfor kan ikke SAS gjør det samme? Sikkert fordi media for det meste er ute etter dårlige nyheter om SAS, men jeg mener SAS uansett gjør en for dårlig jobb med å formidle de gode nyhetene. Og en god nyhet trenger ikke være god, den trenger bare å bli fortalt på den riktige måten. Akkurat det kan Kjos godt. Kanskje litt for godt?

LN-MOW
12-05-2009, 23:35
Men det er flere vesentlige forskjeller:

DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.

So what? Det som teller i denne forbindelsen er at SAS hadde rundt 60 miljøvennlige NG'er før DY fikk sin første .... :exclaimation

Tommy777
12-05-2009, 23:36
Uansett har nok DY vært flinkere til å drive propagandareklame enn det SAS har vært. Dessverre har/er SAS vært altfor flinke til å fortelle markedet hvor mye dem kutter, hvilke ruter som legges ned osv osv, fremfor å fremheve alt det positive. DY gjør det stikk motsatte, de presser på med alt som er positivt og dysser ned alt som kan oppfattes som negativt. Hvorfor kan ikke SAS gjør det samme? Sikkert fordi media for det meste er ute etter dårlige nyheter om SAS, men jeg mener SAS uansett gjør en for dårlig jobb med å formidle de gode nyhetene. Og en god nyhet trenger ikke være god, den trenger bare å bli fortalt på den riktige måten. Akkurat det kan Kjos godt. Kanskje litt for godt?

Meget bra innlegg. Snakk om å treffe spikern på hodet!

LN-KGL
13-05-2009, 00:21
Når det gjelder sektorer, blir jo Norwegian sine sektorer bare kortere og kortere nå som de reduserer på utland og satser mer innenriks.

Så er det godt å har en fint stort regneark med mange artige tall - og ut fra den kommer følgende tall for gjennomsnittlig flydd distanse pr. sektor for DY:
2005: 822 km
2006: 827 km
2007: 878 km
2008: 970 km
2009 til nå: 939 km (tilsvarende fire første måneder i 2008 var 904 km)

Med andre ord falt ditt argument i sammen som et korthus - og enkelte ganger er det bedre å vite enn å tro ;)

Og ja TCAS, kjempebra innlegg!!!

Tommy777
13-05-2009, 00:40
Så er det godt å har en fint stort regneark med mange artige tall - og ut fra den kommer følgende tall for gjennomsnittlig flydd distanse pr. sektor for DY:
2005: 822 km
2006: 827 km
2007: 878 km
2008: 970 km
2009 til nå: 939 km (tilsvarende fire første måneder i 2008 var 904 km)

Med andre ord falt ditt argument i sammen som et korthus - og enkelte ganger er det bedre å vite enn å tro ;)

Og ja TCAS, kjempebra innlegg!!!

Maa vaere aerlig aa innroemme at jeg har ingen interesse av aa foere statistikk over hvor lange flighter DY har. Du faar hilse vaar lurker i Berlin og takke for daff informasjon. M

Men ifoelge det du har skrevet i mange andre traader, blir flightene til DY kortere siden det naa legges til mange flere kortere segmenter som de tjener mer paa, eller har jeg misforstaatt?

Det er dog relativt underordnet: Faktum er og blir som flere har paapekt: SAS satte denne miljoevennlige maskinen eller hva det er Kjos propagandaen sier mens NAS dreiv aa putra med propeller paa vestlandet. Foerste NG fikk Kjos 10 aar etter at SAS fikk sin foerste. Hadde Winglets vaert paa markedet naar maskinen kom, hadde SAS selvsagt faatt dette levert

EB
13-05-2009, 06:43
Morsomt at det går bra til Rygge. En morgenavgang til/fra SVG er definitivt savnet...

sirpjalle
13-05-2009, 07:05
Har skumlest igjennom denne tråden, og jeg er enig i at SAS sitter mer på gjerdet og sier ikke så mye, mens media "hakker" på SAS og at DY er mer på hugget.

Liten digresjon, hadde et par ærend i Stavanger Sentrum i går ettermiddag, og det "sydet" av personer i røde Norwegian-gensere som delte ut reklame.
Har aldri opplevd at SAS har gjort noe slik.

Det nærmeste må vel være Eastern Airways når de startet opp ABZ-SVG-ruta si. Der var det mange pene damer i skotskrutet miniskjørt og trange topper! :D

HS-TGA
13-05-2009, 08:36
Skal si dere er flinke til å spore av topic folkens! Det positive er at tilbudet blir bedre fra SVG! Og som nevnt.. Folk flest aner ikke hva flytype de flyr, så når Kjos sier de har nye og "miljøvennlige" fly, så sluker nok massene dette rått!

OJB
13-05-2009, 09:38
Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:

Perception man , perception......:D

OJB
13-05-2009, 09:41
Helt enig. Savner noe direkte til Italia, Roma eller Milano for eksempel

Det er bare å begynne å kjøpe billetter det gutter så åpner nok SAS en rute som dere ønsker når grunnlaget er tilstede.;)

LN-KGL
13-05-2009, 11:55
Maa vaere aerlig aa innroemme at jeg har ingen interesse av aa foere statistikk over hvor lange flighter DY har. Du faar hilse vaar lurker i Berlin og takke for daff informasjon.

Ingen informasjon fra Berlin der, bare de månedlige rapportene fra DY er nødvendig og fra disse trenger en bare antall passasjerer og PRK for å regne ut gjennomsnittlig sektorlengde.

Dag Johnsen
13-05-2009, 12:21
Heisann!

Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:

Jeg trodde Jumper G5 refererte til SAC vs. DAC motorene...? DAC motorene har mindre CO2 utslipp enn de tradisjonelle SAC motorene og regnes som mer miljoevennlige. Jeg vet at SAS var en av de faa som valgte DAC paa sine B737NG leveringer. Noen som vet om de faar de enda?

Dag

OJB
13-05-2009, 12:23
Så er det godt å har en fint stort regneark med mange artige tall - og ut fra den kommer følgende tall for gjennomsnittlig flydd distanse pr. sektor for DY:
2005: 822 km
2006: 827 km
2007: 878 km
2008: 970 km
2009 til nå: 939 km (tilsvarende fire første måneder i 2008 var 904 km)

Med andre ord falt ditt argument i sammen som et korthus - og enkelte ganger er det bedre å vite enn å tro ;)

Og ja TCAS, kjempebra innlegg!!!

Godt sagt og oppsummert -KGL .
Noen av disse trådene her på forumet har begynt å bli rene underholdnings industrien.

LN-KGL
13-05-2009, 12:51
Heisann!
Jeg trodde Jumper G5 refererte til SAC vs. DAC motorene...? DAC motorene har mindre CO2 utslipp enn de tradisjonelle SAC motorene og regnes som mer miljoevennlige. Jeg vet at SAS var en av de faa som valgte DAC paa sine B737NG leveringer. Noen som vet om de faar de enda?
Dag

Det er vel ikke spesielt mindre forbruk på DACene, men dannelsen av nitrøse gasser (NOX) er absolutt lavere enn for SACene (andre forbrenningsbetingelser). Så var det dette med SAC og DAC og winglets - tror RRL er gjort om til SAC, mens alle BU700ene er SAC. De to 700 som ble innkjøpt var iht. BU-standard og de tre nye 800ene som skulle opprinnelig til Air Europe er også SACer.

Spørsmålet nå er de som er bestilling til svensk register - SAC eller DAC?

MD11
13-05-2009, 13:01
Og hvis ingen har fått det med seg enda, så får altså DY en 800 på basen i SVG i følge artikkelen. Base TRD fikk 800, fra 1 mai:D

ClassOne
13-05-2009, 13:25
Flott at Norwegian satser på SVG og utvider herfra, synd at så mange tråder her inne sporer av med diskusjon SAS vs NAX.

sarpingen87
13-05-2009, 14:57
Dette leste jeg i lokalavisene hjemme i Sarpsborg idag: http://www.sa.no/lokale_nyheter/article4328345.ece

Endelig har Norwegian forstått det.

DY_ENZV
13-05-2009, 15:09
Sansynlighet for at SAS vil stenge sin forbindelse til salzburg nå som norwegian starter egen? Er sikker på at dette vil stjele litt kunder bort ifra charter flightene til SAS så lenge prisene er lave nok. Noen som også ser en mulighet for at selskapene som leier inn SAS på denne ruten heller vil inngå sammarbeid med norwegian i stedet?

Dag Johnsen
13-05-2009, 15:22
Hei igjen KGL!

Det er vel ikke spesielt mindre forbruk på DACene, men dannelsen av nitrøse gasser (NOX) er absolutt lavere enn for SACene (andre forbrenningsbetingelser). Så var det dette med SAC og DAC og winglets - tror RRL er gjort om til SAC, mens alle BU700ene er SAC. De to 700 som ble innkjøpt var iht. BU-standard og de tre nye 800ene som skulle opprinnelig til Air Europe er også SACer.

Spørsmålet nå er de som er bestilling til svensk register - SAC eller DAC?

Takker for svar og vi burde kanskje legge denne DAC/SAC traaden i et tekninsk forum... ;)

... men du har absolutt rett... det er ikke noe vesentlig forskjell i fuel forbruk med DAC vs. SAC, men DAC gir deg mindre CO emissions ved lavt turtall og mindre NOx ved hoeyere power setting. Problemet med CFM56 DAC systemet er at de hadde mye problemer med disse brennkammerene. Paa GE90 virker de utmerket.... og paa GEnx har de gaatt til en ny type pre-mix forbrenning.

Dag

FlightDeck
13-05-2009, 15:47
Utrolig hvordan en tråd om flytilbudet fra Sola har utviklet seg, hva blir det neste temaet?! Når det er sagt er jeg tilhenger av at diskusjoner utvikler seg i ulike, og ikke nødvendigvis strømlinjeformede, retninger.