PDA

View Full Version : Container strike


Someone
12-05-2009, 09:34
Der satt den.....ikke bird strike denne gangen men container strike. Tydeligvis at det ikke var like lett fordøylig for motoren

http://www.aftenposten.no/webtv/?id=14086

O_K_
12-05-2009, 09:42
Hmmm, imponerende... Jeg har ikke noe å høre lyd med her på jobb, så jeg fikk bare sett filmen, sa de noe om hvordan dette kunne skje? Regner med at containeren ikke kom flygende i lav høyde...

Containerstrike er vel normalt en større fare for skip, det skjer jo i blandt at dårlig sikrede skipskontainere faller over bord, og om lasten gir nok oppdrift kan de flyte akkurat i vannskorpen, og ganske lett rive opp et mindre skip / en lystbåt.

Hickok
12-05-2009, 09:43
De sa vel noe slik som at "...containeren stod for nærmt flymotoren..."

imm
12-05-2009, 11:43
hehe, ja det var litt av en overraskelse gitt: "Ifølge Reuters kan ulykken skyldes at containeren sto for nærme motoren" :p


Jeg undres litt på hvor dette skjedde. Det ser ikke ut som en oppstillingsplass der flyet står.
Ellers er vel dette en liten påminnelse for oss som jobber på bakken, hvilke krefter det er, og at regler om sikkerhetsavstander alltid må overholdes.


IMM

DonRuud
12-05-2009, 11:55
Vanskelig å si det der, for containeren har neppe stått der flyet står nå. Så om det har vært en lagringsplass for bokser lenger bak ved taxiway evt. noen har droppet en container litt for nær taxiway er det egentlig mest sannsynlig. Som imm sier, det er voldsomme krefter, og det går endel kubikkmeter med luft inn der pr sekund så det gjelder å passe seg selv og utstyr.

Putteliten
12-05-2009, 12:55
Jag vill minnas en historia om en container som fick sig en tur mellan containerhuset och terminalen under en storm för några år sedan. Det nämns inget om kraftig vind vid tillfället? :)

ThomAAs
12-05-2009, 13:40
Delta tok vel "inn" en container her for noen år siden i en TriStar om jeg ikke husker feil.

Trety
12-05-2009, 14:17
Auda... den satt godt :)

OJB
12-05-2009, 15:31
Morsomt , eller som Fritjof pleide å si: Den satt i sikringsboksen!:D

VoiceCom
12-05-2009, 15:46
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2623364.ece

Australske Carol Van Schellen var en av passasjerene om bord og forberedte seg på at flyet skulle kjøre nedover rullebanen da flygemaskinen plutselig ble omringet av politibiler.

- Jeg la merke til at det var politibiler som eskorterte oss, og jeg tenkte: Det var merkelig, sa hun til den Melbourne-baserte radiokanalen 3WA.

- Men de forsøkte faktisk å stanse oss, tror jeg. Jeg så ut av vinduet og det var en stor bagasjekonteiner som satt fast i motoren. Jeg aner ikke hvorfor piloten ikke la merke til den, men vi var i ferd med å ta av, og han kunngjorde at de hadde et lite problem med motor nummer én, sier Schellen.

Trety
12-05-2009, 16:42
Jeg tror mangel på sidespeil kan være en medvirkende årsak til at piloten ikke kunne se den...^_^

imm
12-05-2009, 17:39
Burde det ikke blinke noen lys i cockpit dersom man får en container i motoren? Og rart også om ingen av passasjerene har fått det med seg og varslet besetningen umiddelbart. hehe, uansett, en "artig" historie at en 747 taxer avsted med en container i motoren. :lol:

Happyflyer
12-05-2009, 19:14
Jeg regner med, siden pilotene ikke fikk noen indikasjon på dette(som det kommer fram av artikkelen), at containeren ikke har kommet langt nok "inn" til å lage noen skader på hverken blader eller motor?

LN-MOW
12-05-2009, 19:28
Etter hva jeg ser andre steder, så stakk ikke containeren (en LAN LD2) dypt nok inn til å treffe viftebladene. Ringen på innsiden av motoren har selvfølgelig fått juling og må byttes så snart FAA er ferdige med å etterforske ..

Happyflyer
12-05-2009, 19:42
Takk for svar.

LN-MEH
12-05-2009, 21:11
Delta tok vel "inn" en container her for noen år siden i en TriStar om jeg ikke husker feil.

Joda, det stemmer det ThomAAs! Her er link til en side som viser noen bilder av den hendelsen.
http://www.aviationpics.de/fod/fod.html

DonRuud
12-05-2009, 21:16
Har vel skjedd flere ganger dette, mener å ha sett noen safety bulletins bl.a. fra BA om nettopp dette..