PDA

View Full Version : Boeing med ny BBJ-modell

LN-MOW
11-05-2009, 15:36
Litt nisjepreget kanskje, men jeg ser klart nytten ...

The BBJ C, for convertible, provides VIP operators such as governments, corporations and private individuals the ability to transition the aircraft from passenger usage to carrying a range of cargo, including disaster-relief supplies or patients requiring medical evacuation.

http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/11/326309/ebace-boeing-bbj-convertible-is-available.html

KennethGS
11-05-2009, 16:58
Det er vel tenkt for regjeringer som ikke kan forsvare å ha et rent VIP-fly, og som med denne løsningen kan ha en multirolle maskin istedet....

Skulle ikke forundre meg om noen i Oslo allerede er på tråden for å sjekke prisen på denne gode unnskyldningen til å kjøpe fly... :p

Tommy777
11-05-2009, 19:35
Nå er det vel strengt tatt kun Norge som ikke har rent VIP fly overhodet.

Det er helt på jordet at janteloven skal sende våre politikere med rutefly til diverse møter mens hele Afrika kommer med egne splitter nye Gulfstream (som norske uhjelp penger har betalt en del av)

KennethGS
11-05-2009, 19:58
Tsk... De har da den 41 år gamle falken på Rygge da, "0125".... Hehe... :p

...og hadde det vært opp til meg, så skulle de fleste av dem fått bruke bena... :D

Blubird
11-05-2009, 20:12
Synes politikerne bør gjøre seg fortjent til å ha eget VIP-fly, hvilket gjør at dagens regjering aldri ville fått lov til å sette sine bein ombord i noe fly som helst, om jeg fikk bestemme... :cool:

Utflyttet
11-05-2009, 20:26
Synes politikerne bør gjøre seg fortjent til å ha eget VIP-fly, hvilket gjør at dagens regjering aldri ville fått lov til å sette sine bein ombord i noe fly som helst, om jeg fikk bestemme... :cool:

Ikke en Cub?

-A

DonRuud
11-05-2009, 20:30
Et pedalfly hadde jeg unnet dem... med strikkmotor...

ENKB
11-05-2009, 20:45
BBJ "Convertible" .. da tenker jeg øyeblikkelig på denne : http://www.aloha.net/~icarus/picture.htm og DET er et fly jeg gjerne sender våre politikere avgårde med :)

Tommy777
11-05-2009, 21:04
Ja, ja. Kommentarene kom ikke som noen overraskelse. Mener folket her at Tysklands ledere ar fortjent seg de 2 x A340-300 Ex LH de mottar snart?

Eller at Tunisias ledere fortjener å fly rundt i en BBJ?
http://www.airliners.net/photo/Tunisia---Government/Boeing-737-7H3-BBJ/1523272/&sid=49f65426f0a3963fbd79705b0fd9124e
Eller sør Afrika kanskje med atter en BBJ?
http://www.airliners.net/photo/South-Africa--/Boeing-737-7ED-BBJ/1521688/&sid=49f65426f0a3963fbd79705b0fd9124e
Eller ett av over 10 VIP fly for Saudi pleddene?
http://www.airliners.net/photo/United-Arab-Emirates/Boeing-747-48E/1519879/&sid=49f65426f0a3963fbd79705b0fd9124e
Eller kanskje enda ett VIP fly for ett land som har 1/10 av Norges BNP. Flott A319 det her:
http://www.airliners.net/photo/Azerbaijan-Government/Airbus-A319-115X-CJ/1518989/&sid=49f65426f0a3963fbd79705b0fd9124e
Eller ett land med like mange innbyggere som Oslo sin BBJ?
http://www.airliners.net/photo/Republic-of-Guinea/Boeing-737-7FB-BBJ/1517022/&sid=49f65426f0a3963fbd79705b0fd9124e
Eller Borat sitt hjemland sin flotte 767?
http://www.airliners.net/photo/Kazakhstan-Government/Boeing-767-2DX-ER/1513636/&sid=49f65426f0a3963fbd79705b0fd9124e

KennethGS
11-05-2009, 21:08
Har nok ikke så god kjennskap til hva alle de andres politikere driver med, og iallefall ikke nok til å ha en mening til dine eksempler...

...men om du spør meg om Dubya Bush fortjente to 747'er, SÅ har jeg et svar til deg... :p

Tommy777
11-05-2009, 21:13
...men om du spør meg om Dubya Bush fortjente to 747'er, SÅ har jeg et svar til deg... :p

Amerikanske myndigheter har vel totalt over 20 VIP fly, inkludert flere 757, BBJ og Gulfstreams.

Og hvert eneste lite land i Afrika som mange mottar uhjelp fra Norge, har alle alt fra nyere Gulfstream, 737er og diverse.

Når vi skal sende våre ledere (alt fra Kongehuset til ministere) er det utrolig at Norge ikke har tidskuttende og sikre redskaper som ikke koster mange kronene ekstra som en VIP jet.

amatør
11-05-2009, 21:28
Helt enig. Uansett hvilken politisk retning man tilhører, må man jo være enig i at regjeringen og kongehuset som representerer et av verdens rikeste land skal fraktes rundt i rutefly blir helt feil ?!?! Gå til innkjøp av en BBJ eller en A319 nå !!:nor

laurenz
11-05-2009, 21:39
Jeg er glad at norske politkere har beina spass godt plantet på jorda at de ikke trenger slikt luksus.
Og når det gjelder sikre redskapper så kommer mann vel like langt med å leie et fly når det trengs?

Tommy777
11-05-2009, 21:44
Jeg er glad at norske politkere har beina spass godt plantet på jorda at de ikke trenger slikt luksus.
Og når det gjelder sikre redskapper så kommer mann vel like langt med å leie et fly når det trengs?

Norske politikere / kongehuset vet hvilken land man lever i, så de kaster heller bort mer av sin tid på å reise med rutefly enn å utfordre skjebnen i jantelov land nr. 1 på denne kloden.

Når det gjelder å leie fly når det trenges, skjer det relativt ofte og det er garantert mye dyrere enn å ha ett VIP fly til disposisjon med piloter fra Luftforsvaret

Blubird
11-05-2009, 21:46
Mener at det er kun få uker siden vi hadde eksakt samme diskusjon, uten å komme frem til stort fornuftig. Bottom line er vel at den dag det er dyrere å leie inn materiell fremfor å kjøpe eget, da endrer ting seg. Forhåpentligvis.

KennethGS
11-05-2009, 21:58
Helt enig. Uansett hvilken politisk retning man tilhører, må man jo være enig i at regjeringen og kongehuset som representerer et av verdens rikeste land skal fraktes rundt i rutefly blir helt feil ?!?!

Jeg er fullstendig uenig, på mange plan...
Jeg synes det er noe tull å ha alle disse majestetene for syns skyld. Å tillegg skulle ha en ny VIP-maskin for å skyfle disse rundt for å vise dem frem til de som ikke gidder å dra til Norge for å se dem, synes jeg også er noe tull.

Hva politikerene angår, så er ikke det stort å vise frem der heller. Inntil veinettet her i landet er oppgradert, og sykehuskøene er borte, så kan de jaggu få gå dit de skal for min del...
La de vise at de duger til noe på hjemmebane, før vi sender de ut av landet i en ny VIP-maskin...

Tommy777
11-05-2009, 22:00
Jeg er fullstendig uenig, på mange plan...
Jeg synes det er noe tull å ha alle disse majestetene for syns skyld. Å tillegg skulle ha en ny VIP-maskin for å skyfle disse rundt for å vise dem frem til de som ikke gidder å dra til Norge for å se dem, synes jeg også er noe tull.

Hva politikerene angår, så er ikke det stort å vise frem der heller. Inntil veinettet her i landet er oppgradert, og sykehuskøene er borte, så kan de jaggu få gå dit de skal for min del...
La de vise at de duger til noe på hjemmebane, før vi sender de ut av landet i en ny VIP-maskin...

Ja, Norge er ett grusomt land å bo i. Folk dør i sykehuskø og vi må ha 4 felts motorvei til hvert eneste rævhull for at folk skal bli fornøyde.. Geeeeeezzzzzz....

laurenz
11-05-2009, 22:09
Ja, Norge er ett grusomt land å bo i. Folk dør i sykehuskø og vi må ha 4 felts motorvei til hvert eneste rævhull for at folk skal bli fornøyde.. Geeeeeezzzzzz....

Klarer meg fint med bare to felt, til og med på E6. Men mange veier er så dårlige at mann må kjøre slalom for å unngå alle hull i veien. Det er ingen overdrivelse og slik standard bør mann ikke ha på veiene. Jeg har en del venner å familie på besøk fra Nederland og det er virkelig forundret over veiestandarden. Og de har fryktelig vanskelig for å tro at det er slikt over hele landet. Så å forlange at veiene i det minste blir reparert og vedlikehold syns jeg ikke er for mye å be om.

Men ja, Norge ER er godt land å bo i. Ellers så ville ikke bod her. Men det betyr ikke at alt er bra eller at ting kunne blitt enda bedre. ;)

Egenes
11-05-2009, 22:12
A380 for Norge! A380 ftw!!!!

Not.. Hadde vært fint om de derre politikerne, og kongen kunne fått seg ett fly, eller ett felles hvertfall! Vi er jo tross alt verdens rikeste land?!

gustavf
11-05-2009, 22:14
Nå er det vel strengt tatt kun Norge som ikke har rent VIP fly overhodet.

Hva slags fly bruker "land det er naturlig å sammenligne seg med", slik som Finland, Sverige, Danmark, Sveits og Irland (et lett tilfeldig utvalg av mindre europeiske land)?

laurenz
11-05-2009, 22:21
A380 for Norge! A380 ftw!!!!

Not.. Hadde vært fint om de derre politikerne, og kongen kunne fått seg ett fly, eller ett felles hvertfall! Vi er jo tross alt verdens rikeste land?!

Ja, det har vi hørt minst tusen ganger. Det kommer vel helt an på hvordan mann måler landets rikdom. Innbygernes kjøpekraft? BNP? Påstanden er uansett ikke spesielt relevant.

laurenz
11-05-2009, 22:34
Hva slags fly bruker "land det er naturlig å sammenligne seg med", slik som Finland, Sverige, Danmark, Sveits og Irland (et lett tilfeldig utvalg av mindre europeiske land)?

Jeg måtte lete litt og fant at Nederland har en Gulfstream IV. Men Norge og Nederland er kanskje litt vanskelig å samligne med hverandre.

Tommy777
11-05-2009, 22:42
Nå er det ikke sikkert at dette er de eneste flyene, men dette var det jeg raskt klarte å hoste opp via Airliners:

Sveits:
http://www.airliners.net/photo/Switzerland---Air/Dassault-Falcon-50EX/1368994/&sid=0d7f4906fb071ec1cc01241800c2a9c4
Nederland: (de har vel 3 av disse)
http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Netherlands-Government)/Fokker-70-(F-28-0070)/1354627/&sid=0d7f4906fb071ec1cc01241800c2a9c4
Croatia:
http://www.airliners.net/photo/Croatia---Government/Canadair-CL-600-2B16-Challenger/1347373/&sid=0d7f4906fb071ec1cc01241800c2a9c4
Irland:
http://www.airliners.net/photo/Ireland---Air/Gulfstream-Aerospace-G-IV/1139398/&sid=1da912b8ff58d9da9857b2209bd58c19
Sverige:
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Air/Gulfstream-Aerospace-Tp102C/1481896/&sid=5155e08aaed906cb46f7ddd63e43acf0
Danmark:
http://www.airliners.net/photo/Denmark---Air/Canadair-CL-600-2B16-Challenger/0297163/&sid=636dd04f184d01022fba9db671dd2fe5
http://www.airliners.net/photo/Denmark---Air/Gulfstream-American-G-1159A/0290825/&sid=75e8a5e31f5ee9974e9a4c778e0f8667

Tommy777
11-05-2009, 22:43
Jeg måtte lete litt og fant at Nederland har en Gulfstream IV. Men Norge og Nederland er kanskje litt vanskelig å samligne med hverandre.

De har også 3x Fokker 70

KennethGS
11-05-2009, 23:27

Folk går sykemeldt i måneder og år, mens de venter på poliklinisk behandling som kan få de ut i et produktivt arbeidsliv igjen iløpet av kort tid.

Hva veiene angår, så er du helt på jordet. Standarden på veinettet her til lands er så latterlig dårlig at bilene faktisk går fortere i stykker i Norge enn i andre land man bør kunne sammenligne seg med.

Veiene mellom østlandet og vestlandet er et utmerket eksempel på krøtterstier man bruker som hovedårer for landtransport...

Tommy777
11-05-2009, 23:30
Folk går sykemeldt i måneder og år, mens de venter på poliklinisk behandling som kan få de ut i et produktivt arbeidsliv igjen iløpet av kort tid.

Hva veiene angår, så er du helt på jordet. Standarden på veinettet her til lands er så latterlig dårlig at bilene faktisk går fortere i stykker i Norge enn i andre land man bør kunne sammenligne seg med.

Veiene mellom østlandet og vestlandet er et utmerket eksempel på krøtterstier man bruker som hovedårer for landtransport...

Ta deg en tur ut i verden, kamerat.... Både helsevesenet og veier i Norge er noe de fleste andre kan drømme om..

KennethGS
12-05-2009, 00:03
Ta deg en tur ut i verden, kamerat.... Både helsevesenet og veier i Norge er noe de fleste andre kan drømme om..

Det er da ikke poenget? Den norske stat, med politikerene i spissen, kaster penger i dass på syke- og trygdepenger istedet for å få folk ut i arbeid.

Jeg er ikke en bereist kar sammenlignet med mange andre her inne, men jeg har ennå til gode å besøke et land med dårligere veistandard på hovedfartsårer enn Norge...

Someone
12-05-2009, 07:31

Men ikke noe av dette skyldes mangel på penger.....

Hickok
12-05-2009, 07:33
Men ikke noe av dette skyldes mangel på penger.....
Nei, det er vel mer manglende vilje til å bruke penger, ettersom hele økonomien i Norge faller sammen om en bygger noen meter vei...

amatør
12-05-2009, 08:21
Nei, det er vel mer manglende vilje til å bruke penger, ettersom hele økonomien i Norge faller sammen om en bygger noen meter vei...
Jepp, Norge har råd til både veier, sykehus og et statlig fly til å frakte regjering og kongefamilie!!

laurenz
12-05-2009, 09:20

Igjen, det kommer helt an på hvem mann samligner med. Jeg var i Tunisia i februar og konstaterte at de hadde lik eller bedre vegstandard en Norge. Og det er viktig å merke seg at en velfungerende infrastruktur er svært viktig for et lands økonomi. Det er derfor flere land i Øst Europa investerer så mye i infrastruktur.
Men nå har vi sporet av skikkelig....

TOS
12-05-2009, 10:03
Det er da ikke poenget? Den norske stat, med politikerene i spissen, kaster penger i dass på syke- og trygdepenger istedet for å få folk ut i arbeid.

Jeg er ikke en bereist kar sammenlignet med mange andre her inne, men jeg har ennå til gode å besøke et land med dårligere veistandard på hovedfartsårer enn Norge...

Hovedfartsårene kan man vel knapt si har dårlig standard. Man skulle kanskje ønske seg en svensk løsning med vekslende 3 feltsvei, men å hevde at standarden på hovedveinettet er så dårlig at ingen andre land har tilsvarende tror jeg må bero på en aldri så liten misforståelse. At det finnes veier som er dårlige vet jeg godt, men som et generelt utsagn passer det dårlig med min erfaring. Jeg kjørte rundt 4000 kilometer rundt om i Norge i fjor sommer, og kan med hånden på hjertet si at det ikke var spesielt dårlige veier. Ta deg en tur til nord-Finland (ikke så mange som bor der, men likefullt en hovedferdsåre) eller nord-Sverige, eller Skottland for den saks skyld, og se hva kvaliteten på veiene er.

Hva angår å få folk ut i arbeid kontra trygd/sykepenger så skal du ikke se bort i fra at det har noe med kapasiteten i helsevesenet å gjøre. Det nytter ikke å (bare) pøse penger inn i helsesektoren, all den tid det i lang tid har vært knapphet på kvalifisert personell. Nå ser det ut til å kanskje endre seg noe, men hittil så har kapasiteten vært problemet og som man ikke har kunnet bevilge seg ut av (det tar 3-4 år å utdanne en sykepleier, 6 år å utdanne en lege osv., det er begrenset kapasitet på utdanningsinstitusjonen fordi de som er kvalifisert til å lære opp fremtidens helsearbeidere må brukes i klinisk arbeid i dag og ikke til undervisning osv.).

TOS
12-05-2009, 10:04

Nei, det er/har vært mangel på folk til å faktisk utføre disse oppgavene - ikke nødvendigvis mangel på penger. Trekker man folk ut fra annen aktivitet for å bygge vei er det et åpent spørsmål om hva som er mest fornuftig. Ikke alle vi setter til å bygge vei er arbeidsledige....

O_K_
12-05-2009, 10:28
Selvfølgelig burde vi ha VIP fly i Norge, ikke for at jeg synes politikerene fortjener å fly så mye mer behagelig enn hva de gjør, men fordi det sparer penger. Når norske politikere eller kongefamilien skal ut i verden er det ikke bare de som drar, det skal følge med rådgivere, sikkerhetsfolk og hele sirkuset. Det koster penger å lønne disse menneskene, og om man kan redusere antallet reisetimer i året betraktelig så er det store besparelser bare her.

Så får vi heller "tåle" at politikerene også får reise mer behagelig, selv om det strider mot janteloven.

JoeW
12-05-2009, 10:34
Enig med OK, og mye av det Tommy sier. For meg er det ikke en issue at det er et statussymbol - så lenge det faktisk sparer penger. Å kjøpe fly for å kjøpe fly er dog annerledes, men jeg har til gode å se det utregnet med tisbesparelser på ansatte og Redusert innleie - og inntil det kan vises meg har jeg vanskelig for å tro at det er rimeligere og leie og ha utstrakt bruk av rutefly for mange medarbeidere, sikekrhetsfolk, etc i tillegg.

Hickok
12-05-2009, 13:50
Nei, det er/har vært mangel på folk til å faktisk utføre disse oppgavene - ikke nødvendigvis mangel på penger. Trekker man folk ut fra annen aktivitet for å bygge vei er det et åpent spørsmål om hva som er mest fornuftig. Ikke alle vi setter til å bygge vei er arbeidsledige....
Tja, du kan jo ta en titt på konkursstatistikkene til anleggsfirmaer det siste året, så ser du hvor mye ledig kapasitet det egentlig er i bransjen/har vært i det siste. Jeg er selvsagt helt enig med deg at dette ikke skulle ha kommet på toppen av det markedet som har vært i noen år, men det offentlige kunne hatt en del ferdig prosjekterte prosjekter liggende "i skuffen" til markedet roet seg ned igjen. Du kan jo for eksempel sjekke opp hvor mange prosjekter av den krisepakken som kom for en stund siden, som faktisk er startet opp. Jeg er redd du vil se at de aller fleste ikke vil starte opp før om tidligst et halvt års tid.

EDIT: Men nå er vi fryktelig langt off topic, og bør komme oss tilbake på sporet! :)

LN-MOW
12-05-2009, 14:45
EDIT: Men nå er vi fryktelig langt off topic, og bør komme oss tilbake på sporet! :)

Enig! Så ikke helt for meg dette da jeg åpnet tråden ... ^_^

Tommy777
12-05-2009, 16:42
Igjen, det kommer helt an på hvem mann samligner med. Jeg var i Tunisia i februar og konstaterte at de hadde lik eller bedre vegstandard en Norge. Og det er viktig å merke seg at en velfungerende infrastruktur er svært viktig for et lands økonomi. Det er derfor flere land i Øst Europa investerer så mye i infrastruktur.
Men nå har vi sporet av skikkelig....

Ja, det er mye telehiv og mange fjell i Tunisia, skikkelig kostbart å bygge veier der. Ikke bare koster det mange ganger mer å bygge veier i Norge, det koster også mye mer å vedlikeholde. Tipper en ny, høystandardvei mellom Oslo og Bergen koster det samme som alle veiene i Tunisia tilsammen.

I de områdene det bor folk i i Norge, er jeg helt enig med TOS at veiene er mer enn tilfredsstillende. Når stamveien mellom Oslo og Bergen (som man allerede har investert milliarder i og fortsetter å investere milliarder i) har man mer enn tilfredsstillende veier i forhold til folketall i Norge.

Siden du tar frem Tunisia, har de 15% av Norges GDP per capita og er på grensen til å være fattig.

Her er hva de flyr rundt i:
http://www.airliners.net/photo/Tunisia---Government/Boeing-737-7H3-BBJ/1377605/L/&sid=5ff0e937d8f792ed66d8ebd01619cd1b

For siste gang, grunnen til at man skal ha ett regjeringsfly er jo ikke fordi politikere skal bade seg i luksus, det er for at man skal komme seg raskest og sikrest fra A til B og at det garantert blir billigere enn de ad hoc løsningene man har i dag

Egenes
12-05-2009, 17:00
Skal dere diskutere veinettet og helse tjenesten her til lands så kan dere gå på www.norsk-vei-og-helseforum.no

Problemet er vel at skal vi bestille fly så må vi sette oss i køen, og Learjet osv er det ventetid til 2012 på.. Men hvis det som tidligere sagt skal fraktes med ett hav av andre folk, så nytter det kansje ikke med småfly?
Da må vi kansje ha BBJ eller ACJ?

Tommy777
12-05-2009, 17:04
Ikke noe problem å få tak i det meste for tiden. En G550 for eksempel hadde vært ett fornuftig fly for Norge med plass til opp til 18 personer

laurenz
12-05-2009, 21:20
Ja, det er mye telehiv og mange fjell i Tunisia, skikkelig kostbart å bygge veier der.

Telehiv er det nok ikke mye av men du har vel hørt om Atlasfjellene?

Siden du tar frem Tunisia, har de 15% av Norges GDP per capita og er på grensen til å være fattig.

Tok fram Tunisia fordi jeg har vært der og fordi tok fram diverse bananarepublikker som en slags begrunnelse for at Norge også måtte ha et fly.

Her er hva de flyr rundt i:
http://www.airliners.net/photo/Tunisia---Government/Boeing-737-7H3-BBJ/1377605/L/&sid=5ff0e937d8f792ed66d8ebd01619cd1b

Nesten rart at de ikke har brukt lilla på flyet, favorit fargen til dikta... presidenten.

For siste gang, grunnen til at man skal ha ett regjeringsfly er jo ikke fordi politikere skal bade seg i luksus, det er for at man skal komme seg raskest og sikrest fra A til B og at det garantert blir billigere enn de ad hoc løsningene man har i dag

Da er jeg helt med. Er det billigere å ha eget fly er det bare å kjøpe det med en gang. Som du har skjønt stiller jeg meg veldig tvillende til det, men om det er korrekt snur jeg tvert! :)