PDA

View Full Version : Cpt Hansen, last flight ARN-EWR-ARN..


Thomas
11-05-2009, 13:55
Slideshow kan sees her;

http://old.vlt.se/bildspel/090328kapten/

Aleksander Maaland
11-05-2009, 14:01
Trist å slutte som pilot ja:( :) Men han har fått seg mange fine flyturer:)

EB
11-05-2009, 14:31
Flott laget -men fikk han ingen vannkanonsavslutning på Arlanda?

Tertit54
11-05-2009, 15:55
Tenk om noen kunne laget en slik en for en gammel sliter som snart skal slutte på Cargo, eller SGS eller STS eller Trust eller Spririt eller....eller
Jeg er lut lei all denne "hyllingen" av flykapteiener. han hadde ikke kommet en centimeter på veg uten alle de forannevnte......

Bizflyer
11-05-2009, 16:07
Var det han som måtte overta for Stein i går siden han ble dett i desen??

BF:cool2

OJB
11-05-2009, 16:19
En flott billed serie. En liten hverdags historie det er mange av for tiden.
Men det er et høydepunkt i livet for den det angår og det er viktig.
Aller viktigs er det at personen føler man har fått utrettet noe i løpet av sin yrkeskarriere uansett hva den går ut på.
Ser ikke dette som noen hylning av kapteiner , men det var nå han det ble laget en fin bildereportasje for nå.
Det er fritt frem for alle å hedre kolleger som går av for aldersgrensen uansett yrke og rang.
Selv har jeg vært med på å markere dette for mange gode kolleger opp gjennom årene med forskjellig yrkesmessig bakgrunn.

Lowandslow
11-05-2009, 16:22
Tenk om noen kunne laget en slik en for en gammel sliter som snart skal slutte på Cargo, eller SGS eller STS eller Trust eller Spririt eller....eller
Jeg er lut lei all denne "hyllingen" av flykapteiener. han hadde ikke kommet en centimeter på veg uten alle de forannevnte......

Bunner det ut i misunnelse eller hva?
Var sikkert ikke kapteinen her som ba om det på egne vegne akkurat:question:

Boeing
11-05-2009, 16:30
Utrolig flott laget.

Tertit54
11-05-2009, 16:32
Bunner det ut i misunnelse eller hva?
Var sikkert ikke kapteinen her som ba om det på egne vegne akkurat:question:

Det er absolutt ingen misunnelse ute og går for min del.!!
Jeg kan godt leve et liv i "skyggen" og være fornøyd med det, men jeg er, som sagt. lei av den evinnelige fokuseringen på Crewet ombord i et fly og (så og si ) ingen fokusering på de som jobber og sliter for å få med alle passasjerene, all bagasjen,all frakten, all cateringen osv.osv . Det er sikkert mye mere spennende for en journalist å interjuve en flykaptein enn en stuer, eller en (spenstig) flyvertinne enn den jenta som står i gaten osv osv.

Jumper G5
11-05-2009, 16:37
Skjerp deg, Tertit54. Det er ikke en menneskerett å bli likt av sine kolleger, men det har tydeligvis Cpt Hansen blitt. Hvor mange slike filmer har du laget til dine kolleger, eller setter du ikke pris på dem? Jeg er sikker på at den kunne blitt minst like bra som det den den svenske kapteinen har fått.

Tips for en bedre hverdag: Istedet for å ergre deg over andres suksess, så la deg inspirere til din egen (-:

Jumper G5
11-05-2009, 16:38
Og inspirert av en gammel plakat på skvadronen:

"The mission of the Air Force is to fly and fight. The mission of those who don't is to support those who do."

FBU 4EVER
11-05-2009, 16:40
Artig innslag!
Jeg traff Leffe i EWR i mars, og da fortalte han at han kun hadde en tur igjen: EWR. Han hadde med seg kona og en kompis som skulle ta bilder fra turen, og det er helt sikkert dette vi ser her.
Vemodig når en gammel kollega går i pensjon. Har fløyet endel med Leffe ved div. anledninger, bl.a. COD.

F35Landing
11-05-2009, 17:02
Jeg synes det var en superflott montasje, så får man heller overse visse små grønne menn her inne.

Misunnelse er en følelse, et ønske om å ha en annens egenskaper, status, evner, anseelse eller eiendeler. Misunnelse har ikke nødvendigvis med ting å gjøre; det sentrale er fornemmelsen av at den andre er i en bedre situasjon enn man selv er.

KennethGS
11-05-2009, 17:10
Og inspirert av en gammel plakat på skvadronen:

"The mission of the Air Force is to fly and fight. The mission of those who don't is to support those who do."

Den der hører også hjemme i militæret, og har ingenting utenfor den institusjonen å gjøre... :rolleyes:

Synes det var en flott video jeg, og synes det blir for dumt å bli misunnelig i den sammenheng.
Hver og en står da fritt til å gjøre slikt for venner og kollegaer, og gjør man ikke det så bør man heller holde kjeft når andre gjør det.

LN-MOW
11-05-2009, 17:20
Sikker på at Brannvakta stiller med et par biler når kollegaen kjører ut av parkeringsplassen for siste gang hvis man spør på den rette måten .. ;)

Noen får kake, andre får en klokke, noen får en vannsalutt ... sistnevnte er kanskje kanskje litt mer spektakulær, men hensikten er den samme - gi kollegaen en verdig farvel.

Tertit54
11-05-2009, 17:21
Det var da "voldsomt" med reaksjoner her da.^_^
Min hensikt var da bare å prøve å fokusere på at det er mange som aldri får annleding til å lage en så flott presentasjon av sin jobb som denne LEFFE.
Jeg har også vært med på å hedre mange gode kolleger gjennom årenes løp, men ingen av de har hatt resusser til å kunne lage en slik dokumentasjon på sitt arbeide.

KennethGS
11-05-2009, 17:24
Ressurser? I dette tilfellet var det vel en kompis som var med og tok bilder på hans siste to arbeidsdager... Hvor mye ressurser trenger du får å få til det?

Lowandslow
11-05-2009, 17:51
Det var da "voldsomt" med reaksjoner her da.^_^
Min hensikt var da bare å prøve å fokusere på at det er mange som aldri får annleding til å lage en så flott presentasjon av sin jobb som denne LEFFE.
Jeg har også vært med på å hedre mange gode kolleger gjennom årenes løp, men ingen av de har hatt resusser til å kunne lage en slik dokumentasjon på sitt arbeide.

Bare å tenke tilbake på serier som feks Airline på Tv Norge for noen år siden.
Det dreide seg vel nesten utelukkende om bakkemannskapene, og svært lite om crewet ombord på easyjet-flyene.
Går jo også en dokumentarserie i disse dager om imigrasjonstjenesten på flyplassen i Sydney, så dukker jo opp diverse om andre yrkesgrupper også;)

TCAS
11-05-2009, 18:57
Jeg er lut lei all denne "hyllingen" av flykapteiener.

Jeg er helt enig...det er på høy tid at styrmenn/kvinner blir trukket mer frem fra skyggen i høyresetet! :p

(makan til syting)

Blubird
11-05-2009, 20:08
Fin bildemontasje og for en gangs skyld passende musikk tilsatt.

Mens vi er inne på emnet og av ren nysgjerrighet; finnes det noen tall på hvor mange flygere som går av med pensjon fra SAS i snitt per år?

Farmer
11-05-2009, 20:27
Veldig bra bildemontasje ( og musikk) det der. Hyggelig å få laget en slik serie av sine siste arbeidsdager
Når jeg fløy fra BKK med SK972/28Apr BKK-CPH var dette siste flytur for 2 kapteiner, og der fikk vi vanndusj ved inntaxing.
Det er vel en rett så stor avgang av den eldre garde pr år nå, men fortsatt er det vel full stopp på å ta inn nye styrmenn i SAS med tanke på den flåtereduksjon som har startet.

MD11
11-05-2009, 21:49
Og mange styrmenn opplever vel aldri og bli kapteiner før de går av med pensjon har jeg hørt, stemmer det?

Tommy777
11-05-2009, 22:02
Meget verdig markering som garantert ga mange litt dugg i øyekroken. Har selv hatt gleden av å være ombord 3 siste flighter for Kapteiner, en gang med SK, to ganger med UA. Alle 3 ble møtt med vannkanoner og jeg sørget for at alle 3 fikk med seg en god flaske Single Malt fra Duty Free ombord.

Jumper G5
12-05-2009, 05:55
Det finnes tall, men jeg tror ikke de er offentlige. I år er det en "hel haug", men de neste fem årene blir det ganske få.

FlightDeck
12-05-2009, 08:13
En veldig fin markering - og en fin "minnebok" for kapteinen fra denne siste runden. Når pensjonerer man seg vanligvis som pilot?

FBU 4EVER
12-05-2009, 09:31
Når pensjonerer man seg vanligvis som pilot?

I mange år har 60 år vært øvre grense som yrkesflyger. Mange flyselskaper har hatt en lavere pensjonsalder, gjerne i 55-57 års alderen (BA og SR er to selskaper jeg kommer på i forbifarten).

Nå er imidlertidig aldergrensen hevet til 65 år i store deler av verden, og det har ført til at endel flyr etter fylte 60 år og dermed hindrer opprykk til kaptein for de eldste styrmennene.

Andrev
12-05-2009, 09:36
Utrolig flott slideshow! Må være vemodig å gå av med pensjon uansett hva man driver med.

Discus
14-05-2009, 11:36
Speedbird fikk ingen bildemontasje, men mye god omtale i lokalavisene og mange gode minner fra STS. Så ikke si at det bare er crewet som kommer i avisen. (Ikke skulle han gå av med pensjon heller...)

view
14-05-2009, 12:29
Når jeg fløy fra BKK med SK972/28Apr BKK-CPH var dette siste flytur for 2 kapteiner, og der fikk vi vanndusj ved inntaxing.


Fader'n var faktisk på denne flight'en også, han nevnte det var en hyggelig avslutning på turen. Hvis du satt i C har dere kanskje sett hverandre ombord. Artigste er at han faktisk er fra Mosjøen også (ser turene dine går dit ofte), selvom det er mange år siden han flyttet fra Søfting.

Small world ;)

JoeW
23-05-2009, 12:42
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=547649

Så la VG ut en fotomontasje om cabin crew - så ingen grunn til å tro pilotene forherliges...

OJB
23-05-2009, 13:35
Flott , nok en fin hverdags fotoreportasje for folk flest.:)
Sentimentalt og vemodig , men det er helt OK.
Har vært så heldig å vært på flighter opp igjennom årene med alle aktørene her.
Det kan vel ha noe med at man er i samme aldersgruppe vil jeg tro.:rolleyes:

ENTO
23-05-2009, 20:15
Er det piloter som aldri opplever å bli kapteiner ?

Det er kanskje noen som egentlig ikke ønsker det selv, hvordan takler selskapene det ? Er det akseptert av selskapet at en pilot sier ifra at vedk. IKKE ønsker å bli kaptein?

Og hvordan takler en pilot det og ALDRI bli forespurt om opprykk ?
Sier f. eks. selskapene fra til piloten at han (aldri vil) er aktuel for opprykk ?

Farmer
23-05-2009, 21:31
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=547649

Så la VG ut en fotomontasje om cabin crew - så ingen grunn til å tro pilotene forherliges...

Har SAS startet med noen pakkeløsning for tidligpensjon for kabinansatte, eller er har de avtaler som gjør at de kan slutte i 55-56 års alder og likevel ha en relativt bra lønnsutbetaling ?

Jumper G5
23-05-2009, 23:40
Er det piloter som aldri opplever å bli kapteiner ?

Det er kanskje noen som egentlig ikke ønsker det selv, hvordan takler selskapene det ? Er det akseptert av selskapet at en pilot sier ifra at vedk. IKKE ønsker å bli kaptein?

Og hvordan takler en pilot det og ALDRI bli forespurt om opprykk ?
Sier f. eks. selskapene fra til piloten at han (aldri vil) er aktuel for opprykk ?

Om en blir kaptein eller ikke, avhenger i første rekke om hvor mange år man har vært i det aktuelle selskapet, og om selskapet utvider eller nedbemanner.

Ble en ansatt i "moden alder", og selskapet ikke ekspanderer (=trenger ikke kapteiner), risikerer man å ikke bli kaptein før pensjonsalder. Alternativet er da å finne et selskap som ekspanderer og har kort opprykkstid til kaptein. Flere styrmenn i SAS som ble oppsagt i forrige nedbemanningsrunde, ble kapteiner i Norwegian kort etter ansettelse, mens deres gjenværende eldre styrmannskolleger i SAS har små utsikter til opprykk på mange år fremover.

Lønnsmessig for den enkelte er det bra å bli kaptein raskt. Standardiseringsmessig og kvalitetsmessig for selskapet er det en fordel at styrmenn har vært styrmenn en stund i det aktuelle selskapet, og kjenner både flytype, rutenett, og selskapets prosedyrer og standarder godt.

Noen kan bli lei av utsikten til å bli livstidsstyrmann, og finner seg en annen arbeidsgiver eller et annet yrke, mens de fleste innfinner seg med at dette er en del av flygeryrket, og blir med på opp- og nedturene.

Om man mot formodning ikke skulle bestå kapteinskurset, vil man avhengig av årsaken få anledning til å ta prøven på nytt, eller få tilbud om å fortsette som styrmann. Tilbudet/kurset får man når det er behov for flere kapteiner, og det er ens tur på anseniteteslisten.

Om man (også mot formodning) ikke ønsker opprykk til kaptein, går turen til nestemann på listen, mens man fortsetter som styrmann. Imidlertid ansetter f eks SAS ikke styrmenn, men kapteinskandidater. Altså tar opptaksprøvene utgangspunkt i å selektere kandidater som er skikket til å bli kaptein når den tid kommer.

SH 7
25-05-2009, 09:31
Kom fra EWR på fredag til ARN, med en kaptein som fløy sin siste tur.
Etter landing ble dette opplyst over PA, men det var ikke noen form for hyggelig overaskelse på bakken etter landing. Ingen brannbiler eller kake og blomster ved ved gate.
Kansje standard for SAS etter mange års tjeneste?