PDA

View Full Version : Slutt på å vise fingeren i taxfreen


B777ER
08-05-2009, 08:27
Ja det varte ikke lenge!



"Den ferske kontrollmetoden i taxfree-handelen på Gardermoen med å stemple høyre pekerfinger, avvikles før sommeren."

"Årsaken er at ansatte på flyplassen og spesielt i kassene i taxfree-butikken skjelles ut av kundene, skriver Aftenposten."




http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=572344

Someone
08-05-2009, 08:29
Er den ikke allerede avviklet? Jeg slapp ihvertfall å vise fingeren på søndag

laurenz
08-05-2009, 08:45
BRA! Det er nok mange som ikke har skjønt hvorfor Tax-Free skal ha fingeravtrykket dems.
Det opplegget med usynlig blekk har vært uforståelig for mange reisende og det er heller ikke lett å forklare når køen er lang og alt skal gå fort fort. Dette har skapt mye forvirring og irritasjon bland de reisende.

jcnorway
08-05-2009, 08:45
I følge NRK Østlandssendingen så blir ordningen avviklet før sommeren, bl.a. grunnet trusler og utskjelling av de ansatte bak kassa. Forstår ikke helt hva man skal skjelle ut de bak kassa for i denne saken... Om ordningen i seg selv er god/riktig er en annen diskusjon, men jeg synes folk burde klare å oppføre seg mot de som bare gjør jobben sin.

laurenz
08-05-2009, 08:47
I følge NRK Østlandssendingen så blir ordningen avviklet før sommeren, bl.a. grunnet trusler og utskjelling av de ansatte bak kassa. Forstår ikke helt hva man skal skjelle ut de bak kassa for i denne saken... Om ordningen i seg selv er god/riktig er en annen diskusjon, men jeg synes folk burde klare å oppføre seg mot de som bare gjør jobben sin.

Ja det er en annen side av saken igjen, det er helt meningløst og idiotisk og skjefte på noen som bare gjør jobben sin. Mange som ikke eier folkeskikk. :(

AirbusTrond
08-05-2009, 08:54
Det er bra!! Jeg unngikk helt bevisst taxfreen på OSL ved ankomst forrige fredag pga denne stemplingen. Alt ble kjøpt i Berlin av taxfreevarer.

Utskjelling av de som ikke har skylden er ikke bra - men det er fullt forståelig. De aller færreste vet om ordningen før de står der. Det er en spontan reaksjon. Jeg synes det er et sunt tegn at folk ikke lar seg fysisk stemple for å få handlet en lovlig vare.

Hvor var rådgiverne før de satte i gang denne ordingen? Skjønt rådgivere burde vært unødvendig, litt ryggmargsfølelse for hva som er ok burde være nok!

HS-TGA
08-05-2009, 09:38
Så flere som bevisst viste langefingeren når de ble bedt om å stemble, bare for å bli fortalt at de måtte bruke pekefingeren. Måtte le litt.

AirbusTrond
08-05-2009, 09:47
Hehe, en fin og relativt beskjeden protest det. Ellers kunne kanskje disse folkene ha lest litt her ;) :

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42525&highlight=fingeren

O_K_
08-05-2009, 09:50
Det var jo et håpløst stystem da. Jeg testet denne stemplingen en gang, bare for å se hvor dårlig den var. Ikke noe problem å fjerne alt stempelet fra fingertuppen på et par minutter. Smør hendene med noe fett først (litt lipsyl på fingertuppen f.eks.), trenger ikke være et fettlag, men man må sørge for at huden ikke er tør. Så må man tørke av fingeren mens den fortsatt er våt fra stempelputen, f.eks. på et papirlommetørkle. Det som da sitter igjen forsvinner ganske så lett med en aloholholdig wet-wipe.

Om det skulle sitte noen rester igjen da, og man prøver seg på nytt, så kan man jo bare skylde på at det må være rester flyturen for et par dager siden, eller man kan skaffe seg en liten batteridrevet uv-lampe og kontrollere selv.

Det finnes heller ikke så mange bra grunner til å handle i ankomst på OSL siden bagasjen kommer så raskt og greit nå om dagen. Handler heller i transitt på CPH eller ARN, eneste problemet er at ARN ikke selger Tokaji, de bare så rart på meg når jeg spurte, og lurte på om det var et brennevin av samme type som Absint...

Someone
08-05-2009, 09:54
Det finnes heller ikke så mange bra grunner til å handle i ankomst på OSL siden bagasjen kommer så raskt og greit nå om dagen. Handler heller i transitt på CPH eller ARN, eneste problemet er at ARN ikke selger Tokaji, de bare så rart på meg når jeg spurte, og lurte på om det var et brennevin av samme type som Absint...

Det krever jo faktisk at enn er i transitt;)

Nå vil jeg si at jeg er relativt rask av meg, men jeg har aldri opplevd at bagasjen har kommet før jeg har rukket å handle. Den har ofte kommet samtidig, men aldri før

jb1
08-05-2009, 10:03
Jeg er enig i at systemet ikke er det beste, men om noen vil lure til seg en taxfree kvote så får det heller være. Skal man jukse er det jo bare å handle der man kommer fra og ved ankomst. Jeg har ikke opplevet ordningen som problematisk, men jeg kan se at de som ikke er kalr over ordningen kan begynne å lure på hva som skjer. Uansett, det er ikke bra å skjelle ut folk som ikke gjør annet enn de har fått beskjed om.

ILS2
08-05-2009, 10:17
"Årsaken er at ansatte på flyplassen og spesielt i kassene i taxfree-butikken skjelles ut av kundene, skriver Aftenposten."
Folks reaksjon på denne ordningen var helt som forventet. At ikke de som fant på ordningen så for seg at dette ville bli konsekvensen, er for meg totalt ubegripelig. Jada, det handler om folkeskikk, men snur man på det, så handler det også om folks rettsfølelse. Dette var en ordning som ble laget for å ta de få, men som rammet alle, og sånt blir det reaksjoner av. Det unnskylder selvsagt ikke folks oppførsel, men den eneste måten denne ordningen kunne vært gjennomført på er hvis en toller/polititjenestemann satt i kassen. Da ville "offentlig tjenestemann"-boten virket avskrekkende.

Men igjen; helt fantastisk at de som fant på dette ikke skjønte at det ville bli reaksjoner. Strutsepolitikk!

Hickok
08-05-2009, 10:43
Godt de har brukt masse tid og penger på innkjøp av utstyr som nå står der og blomstrer nesten ubrukt. I tillegg til at de har sørget for uholdbare arbeidsforhold for sine ansatte. Bra!

litt-amatør
08-05-2009, 11:01
Det er godt at denne ordningen blir avviklet. Ganske enkelt et fullstendig håpløst og meningsløst system. Forstår godt folks reaksjoner. Den som fant på dette burde virkelig trengt et møte med virkeligheten.

KaiGywer
08-05-2009, 11:20
Ser ikke problemet jeg... Jeg landa, kjoepte noe brunt med bobler i, fikk stempel, og ferdig var jeg..

Hickok
08-05-2009, 11:48
Ser ikke problemet jeg... Jeg landa, kjoepte noe brunt med bobler i, fikk stempel, og ferdig var jeg..
Problemet er ikke at du ikke ser problemet, men at det er veldig mange andre i Norges land som ser STORE problemer med dette, og, dessverre, vet å fortelle de ansatte i kassen om dette i klare ordelag. Dette blir å rette baker for smed, men det var vel nettopp dette mange her inne forutså da det ble innført, og som nå omsider også de ansvarlige har skjønt.

Isbamse
08-05-2009, 12:17
Folk reagerer på dette av samme grunn som de reagerer på flaskereglene og posereglene i sikkerhetskontrollen: De føler at Den mektige Staten vil plage dem med meningsløse regler bare for å plage dem.

Sist søndag på vei hjem fra Paris må jeg selv innrømme at jeg sprakk på CDG, men klarte å ta meg inn. Etter å ha blitt avkrevd pass i innsjekk, og deretter boardingkort og pass både i inngangen til avgangsområdet og ved sikkerhetskontrollen sa jeg rett ut at det ble for mye. De skulle selvsagt også sjekke det ved gate. (Terminal 1 på CDG ser for øvrig ut ut som en blanding av en romstasjon og det verste av betongkommunismens våte drømmer, taxfreen var på størrelse med et frimerke og det var ikke toaletter etter sikkerhetskontrollen. Ugh!)

Når de i tillegg pekte på en skive med brie i matpakka og sa "this cheese is no good, sir" sa jeg rett ut at "det er en vanlig fransk ost, vil du ta den kan jeg ikke nekte deg det, men det er tåpelig". Jeg fikk beholde den :)

FlyHi
08-05-2009, 12:26
Naturligvis er der ingen grund til at være direkte ubehagelig eller uhøflig over for dem som sidder i kassen, men er man utilfreds med dette helt håbløse system, så synes jeg klart det er på sin plads at lufte sin utilfredshed omkring det - også overfor dem der sidder i kassen.

Det er dem der er frontline overfor kunden og kundens kontakt - derfor er det også naturligt at det er dem man lufter sin utilfredshed overfor. Det burde man kunne klare når man er i et job med kundekontakt. Det er til gengæld kasseassistentens opgave at tage disse klager videre internt, så ledelsen bliver opmærksom på at de har fejlet og lavet et system, som kunderne er utilfredse med.

Når dette så er sagt, så er der naturligvis mange måder man kan lufte sin utilfredshed på - og direkte at skælde kasseassistenterne ud og være ubehalig synes jeg ikke er på sin plads, men at give klart udtryk for at man ikke vil finde sig i sådan en behandling synes jeg absolut er på sin plads - det har man næsten pligt til efter min mening.

Godt der er nogen der råber op - for hvis alle blot var som folk er flest og bare er utilfredse uden at sige noget om det til dem der kan ændre tingene, så bliver problemet jo aldrig løst.

Men uanset godt at de har fjernet dette idiotiske system...

Someone
08-05-2009, 12:54
Sist søndag på vei hjem fra Paris må jeg selv innrømme at jeg sprakk på CDG, men klarte å ta meg inn. Etter å ha blitt avkrevd pass i innsjekk, og deretter boardingkort og pass både i inngangen til avgangsområdet og ved sikkerhetskontrollen sa jeg rett ut at det ble for mye. De skulle selvsagt også sjekke det ved gate.


Da var da ingenting. Hadde transfer fra 2E til 2D og da måtte jeg vise pass/ID 6 ganger og boardig card 7 ganger før jeg satt i setet:rolleyes: Men det er vel en måte å holde oppe sysselsettingen