PDA

View Full Version : First class innenriks i USA - kun for elite kunder?


Bizflyer
05-05-2009, 20:29
Inspirert av tråden om statuskort og milageruns her, fant jeg ut at jeg ville lage en egen tråd på dette temaet for ikke å blande kortene.

LN-MOW skriver i en tråd på den før-omtalte tråden at

Jeg reiser en del innenriks i USA, og med fordelskort blir man oppgradert til F hvis det er plass. Så lenge man holder seg unna strekninger hvor 'alle' gull- og plat-kundene reiser, går det forholdsvis lett å få oppgradering. Jeg fikk oppgradering senest lørdag på Delta mellom ORD og ATL.

Jeg har i alle år innbildt meg at F i USA stort sett er for å kunne oppgradere sine beste kunder. Da jeg i min tid som Gullkortinnehaver i Braathens sitt program (BRA-card) var i USA ble jeg oppgradert på hver eneste flight jeg hadde med Northwest, som da var i samme allianse.

Skulle like å vite hvor stor andel av F pax'en innenriks som betaler for F sete kontra de som blir oppgradert.

Hvor mye dyrere er en F billett kontra en fullpris Reidar-klasse billett?

Da lurer jeg litt på hvordan det hadde vært med lignende tilbud innenriks?
Jeg hadde jo satt pris på å sitte i en 2-2 konfig foran i SAS grisene med litt gratis servering. Men for eksempel koster en fullpris billett med SK Krs-Osl ca 1900 kr. Hvem ville da ha betalt f.eks. 2 400 kr for en F billett? SAS ville vel neppe ha gjort det hvis de ikke kunne tjene penger på det? Det er jo som kjent slutt på de tidene hvor SAS gjorde noe ekstra for sine beste kunder. Så da er det vel som i reklamen: "Ekstraservice - det er Shell det!"^_^

Ble kanskje noe svada dette, men det er jo gøy å fantasere litt!:D

BF:cool2

LN-MOW
05-05-2009, 20:40
Jeg har i alle år innbildt meg at F i USA stort sett er for å kunne oppgradere sine beste kunder.


Ja, men jeg blir oppgradert innimellom jeg også. :p

But seriously - jeg hadde en periode med rimelig stor reisevirksomhet innenriks, og det er først nå jeg er iferd med å miste statusen.



Skulle like å vite hvor stor andel av F pax'en innenriks som betaler for F sete kontra de som blir oppgradert.


Skulle jeg tippe, ville jeg si 20%.



Hvor mye dyrere er en F billett kontra en fullpris Reidar-klasse billett?


Veldig varierende. Akkurat som det selges rabatterte C-klassebilletter i Europa med diverse restriksjoner, gjør man det samme med F her. Men i utgangspunktet er vel F 40-60% påslag av en full Y.

Jeg har sett eksempler på at det har vært billigere å kjøpe F enn turist, spesielt de siste dagene før avreise.

ex_trd
05-05-2009, 20:46
SAS kommer til å tviholde på 1-klassesystemet, for det er den norske folkesjela.

Har kjent forakten fra passerende småbarnsforeldre når jeg har sittet foran på intraeuropeiske ruter mer enn en gang.

Bizflyer
05-05-2009, 21:16
Har kjent forakten fra passerende småbarnsforeldre når jeg har sittet foran på intraeuropeiske ruter mer enn en gang.

Misunnelsen mener du? :colgate:

BF:cool2

JoeW
05-05-2009, 21:28
Skulle jeg tippe, ville jeg si 20%.

For og si det sånn, en hyggelig kontakt i Air Alaska - sa en gang at det "bare var å ta kontakt, så skulle han fikse upgrades - for First var jo bare full av upgrades uansett" - og han oppgraderte nylig fire familiemedlemmer, riktignok på en leisure-tung rute, LAS-SEA, etter memorial day weekend... Kanskje litt spesielt i dette eksempelet, da samtlige reisende antagelig er i LAS "for pleasure" - men ting tydet ikke akkurat på at F var fylt med betalende pax...

LN-MOW
05-05-2009, 23:35
Nei, men det er oftest fler med status enn det er F-seter, så den slags oppgraderinger er svært sjelden å se. Av minst 50 turer i F tror jeg ikke jeg har hatt ledig sete ved sete ved siden av meg mer enn en gang - og det var mellom Salt lake City og Anchorage 3. oktober 2006.

JoeW
06-05-2009, 00:02
Jo jo, var ikke det jeg mente (her var det vel litt hysj-hysj vennetjenester inne i bildet) - poenget mitt var at man godt kunne gjøre en bekreftet upgrade lang tid før avreise, da det ikke var noe håp om salg av disse setene likevel.

Tommy777
06-05-2009, 19:55
Upgrades i USA gjøres på forskjellige måter.

Tipper at gjennomsnittlig betaler mellom 10-15% First fares eller YUP/HUP (dyre økonomibilletter som automatisk gir alle (inkludert folk uten status) oppgraderinger. F billetter er opp til 15 ganger dyrere enn Y billetter. Ruter jeg flyr ofte er ORD-MSP, ORD-EWR eller ORD-OMA. Billigste billett koster 98-145 t/r mens en F billett koster fra 960 til 1480 t/r. Og på korte flighter gir F 1,5 EQM, ett stort sete med samme/bittelitt mer benplass som UA Economy Plus, ikke noe mat, gratis alkohol. Ingen lounge, men priority check in, security, boarding etc..

CO/NW/DL gir upgrades gratis dersom seter er tilgjengelig. Som Plat (jeg har CO Plat) bekreftes oppgraderingen 5 dager før avreise.

UA gir derimot ikke gratis oppgradering, der må man ha e-kuponger for upgrades. (disse opptjenes når man fly UA) AA har samme systemet for gull og platinum, mens Executive platinums får gratis F dersom det er tilgjengelig. Dette gjør at det er mye enklere å oppgradere på UA og AA enn hos de andre. Man finner heller ikke ansatte i premiumkabinene til CO og gjengen, mens på UA og AA finnes det ofte ansatte i F.

Mer om UA sitt upgrade system her: http://www.united.com/page/article/0,6722,53020,00.html?jumpLink=/typesofupgrades

Det JoeW her sier ville aldri skje hos DL/CO/NW rett og slett fordi man gir vekk upgrades og det aldri finnes 4 F seter tilgjengelig ombord. Dag Johnsen har sittet i F de siste 15 årene kanskje 2-3 ganger på sine CO ID billetter, så sjelden er det faktisk plass.

Du kan også benytte poeng til upgrades dersom du har status hos de fleste selskaper. Disse upgrades skjer ved booking og du får seter bekreftet måneder på forhånd.

Vi kan kikke på ett par current bookinger som jeg har hvordan prossessen er:

CO -- Gratis upgrade. Reiser ORD-BOS i morgen via EWR. 5 dager før avreise fikk jeg følgende e-post beskjed:

You've been upgraded from New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) to Boston, MA (BOS) on Thu., May. 7, 2009. Your new seat is 1F. Below is a recap of your flight information:
Mr. TOMMY DANIELSEN
OnePass/Partner Frequent Flyer: HAxxxxx
Continental Confirmation Number: xxxx

Thu., May. 7, 2009
Continental flight 1100
Depart 4:45 p.m. from New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Arrives 6:12 p.m. into Boston, MA (BOS)

Jeg ble ikke oppgradert på ORD-EWR som er den viktigste strekningen. På pda.continental.com kan jeg følge min sjanse som CO Plat for oppgradering (har billigst type billett så dersom en Plat har dyrere billett enn meg, kommer han foran i køen dersom han sjekker inn før meg.

Her er status på oppgraderingen:

First Class Upgrade Information
Continental Flight 1194
Chicago, IL (ORD - O'Hare) to
New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Thu., May 7, 2009 at 12:30 PM
Boeing 737-500

Capacity: 8
Booked: Full
Checked In: 2

This information will change frequently.
This page was last refreshed Wed., May 6, 2009 12:37 PM Chicago, IL (ORD - O'Hare) local time

Customers Upgraded into First Class:
ABB, R. 2A
CHI, A. 1F
JEN, R. 2B
OLI, W. 2E
STE, D. 2F
SUF, R. 1A
VAL, B. 1E

Upgrade Standby List*:
1. COL, S.
2. DAN, T.
3. UPS, S.
4. SHA, P.
5. CAR, E.
6. CHA, W.
7. SYE, A.
8. LEA, J.

Legg merke til at CO ikke har solgt en eneste billett i F denne flighten, men holder på ett sete for sikkerhets skyld

Neste helg skal vi med UA til Seattle, en flight man trenger F på. Der har jeg allerede brukt poeng på å oppgradere ene veien, mens jeg har brukt 500 milers ekuponger som bekreftes 5 dager før avreise. Har forøverig to setern fremst i Economy Plus på 757 så blir man ikke oppgradert er det ikke verdens undergang. Ser bra ut så langt:

Fri, May 15, 2009 - ORD to SEA
United 0537
Depart: ORD 3:47 PM
Arrive: SEA 6:07 PM Non-stop
4h 20m
Boeing 757-200
1,721 miles traveled Fare basis code:
TR14ZAN
Booking class: W
Economy
1,720 Award miles
Food for Purchase
Flight: Confirmed
Upgrade: Pending
Seats:08D, 08E
Download to calendar
Sun, May 17, 2009 - SEA to ORD
United 0352
Depart: SEA 11:19 AM
Arrive: ORD 5:14 PM Non-stop
3h 55m
Boeing 757-200
1,721 miles traveled Fare basis code:
TR14ZAN
Booking class: NF (upgraded F)
First
1,720 Award miles
Lunch
Flight: Confirmed
Upgrade: Confirmed
Seats:01B, 01A
Download to calendar


Når det gjelder innenriks Norge, prøvde jo Braathens seg klassesystem og vi så jo hvordan det gikk...

Martin
06-05-2009, 20:01
Godt å se at du ligger foran UPS, hvertfall :D.

Disse Y-up-billettene: Mener du at hvis man kjøper rett type økonomibillett, så blir man oppgradert gratis? Hva er poenget med det? Kunne de ikke bare kalt det en F-billett, og solgt den til samme pris?

Tommy777
06-05-2009, 20:04
Disse Y-up-billettene: Mener du at hvis man kjøper rett type økonomibillett, så blir man oppgradert gratis? Hva er poenget med det? Kunne de ikke bare kalt det en F-billett, og solgt den til samme pris?

Billetter for firma som kun godtar at ansatte flyr i økonomiklasse ;)

Extra230
06-05-2009, 21:43
jeg liker UA's domestic upgrade prosedyre. Jeg flyr UA såpass mye at jeg stort sett alltid har opptjent tilstreklig med 500-mile kuponger. Oppgradering er som Tommy sier stort sett lett. Følgelig flyr jeg stort sett F innenriks i USA, med mindre det flys med TED-metall. Beste måten å bruke kupongene på er flighter som opereres av 3-kabin metall (Intl. config 767, 777 eller 744), da blir man oppgradert til C-kabinen og får dermed en reell økning i komfort.

gustavf
06-05-2009, 22:20
Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?

Tommy777
06-05-2009, 22:23
Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?

Nei, er du bekreftet, har du samme status som betalende pax. Prøver de seg på noe muffens, vanker det klekkelig kompensasjon

LN-MOW
06-05-2009, 23:31
Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?

Man reduserer også salgskapasiteten og man overbooker generelt ikke F. Hvis noen må hives ut, er det som regel fordi det dukker opp en uanmeldt Air Marshal eller to ..

ILS2
07-05-2009, 00:22
De aller fleste av mine domestic flights i USA er med Southwest, så lite upgrades å hente der. Har faktisk blitt oppgradert én gang med UA mellom ALB-ORD - min kjære og jeg - og det som EBG (hun hadde ingen status da). Ikke noe jeg ville brukt mye penger på, men meget behagelige seter, topp beinplass (vi satt på rad 1), og utsøkt service. Flyvertinnen var faktisk noe av det triveligste jeg har opplevd ombord i et fly, uten at hun på noen måte kunne oppfattes som masete.