FlightDeck
05-05-2009, 15:27
SAS opererte fra 1. mars 1997 til 17. oktober 1997 en Saab 340. Maskinen, som hadde registreringsnummer SE-ISE, hadde SAS-farger bare i noen få uker, og på airliners.net finner jeg et bilde av flyet - og med følgende interessante merknad:
Delivered new to Swedair in 1989. After the merger in SAS in 1993 this aircraft was briefly (for a few weeks only) painted in full SAS colours. Due to objections from the swedish pilots union they were never able to fly the aircraft with pilots from cheaper regional airlines. The union stated that a SAS painted a/c should be flown by SAS pilots.
Dette er vel samme begrunnelse som blir brukt på hvorfor SAS måtte fjerne sitt dekor fra Avro RJ85-maskinen til Transwede som flyr Stockholm-London City Aiport.
Uansett, etter to år hos airBaltic gikk Saab'en til Golden Air i 1999 - og her er den fremdeles.
Sjekk ut bildet:
http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Saab-340A/0082036/L/
Delivered new to Swedair in 1989. After the merger in SAS in 1993 this aircraft was briefly (for a few weeks only) painted in full SAS colours. Due to objections from the swedish pilots union they were never able to fly the aircraft with pilots from cheaper regional airlines. The union stated that a SAS painted a/c should be flown by SAS pilots.
Dette er vel samme begrunnelse som blir brukt på hvorfor SAS måtte fjerne sitt dekor fra Avro RJ85-maskinen til Transwede som flyr Stockholm-London City Aiport.
Uansett, etter to år hos airBaltic gikk Saab'en til Golden Air i 1999 - og her er den fremdeles.
Sjekk ut bildet:
http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Saab-340A/0082036/L/