PDA

View Full Version : Nye seter i 737-300?


FlightDeck
26-04-2009, 19:48
Leste en artikkel i Norwegian-magasinet om Recaro-setene i de nye 737-800-maskinene. Her fremkom det at også fire 737-300 i løpet av april 2009 ville få installert slike seter. Noen som vet noe mer?

sukram
26-04-2009, 19:53
Det ryktes (jf min mor :cool:) at KHA har fått nye seter. Dvs hun sa flyet hennes hadde fått nye seter og jeg fant ut hvilket individ det var :D

LTH
26-04-2009, 19:58
Kan det være de 4 737-300w som DY selv eier som skal ha nye seter?

Altså LN-KKX, -KHA, -KHB og -KHC

BSSW
26-04-2009, 20:06
Setene i LN-KHA så ganske nye ut da jeg fløy den OSL-SVG 14 april. Det var en artikkel i ett av bladene som lå i lommen foran setet mitt. Og setene på bildet lignet på det jeg satt i...

De føltes litt harde til å begynne med, men la ikke noe særlig merke til det etter en liten stund.

Keypoint
26-04-2009, 20:11
Ja, KHA hadde nye seter da jeg fløy i dag.. regner med det er på de 4 maskinene DY eier selv som den investeringen blir gjort i ja :)

MD11
26-04-2009, 20:14
Som nevnt ovenfor så er det DY's egne 300 KHA, KHB, KHC og KKX som får/fått disse flotte nye recaro stolene. Disse gir bedre sittekomfort og ikke minst bedre benplass i og med at setelommen er flyttet opp og er integrert i setet.

MountainDew
26-04-2009, 20:43
En del andre fly har også nye seter som f.eks KKB,KKC,KKW (husker ikke fler)
Hva er forskjellen på de setene i forhold til de flyene som MD11 nevner over?

Glenn
26-04-2009, 21:41
LN-KHA har fått nye seter ja. Veldig behagelige :)

Blubird
26-04-2009, 22:07
Mulig jeg er off track her nå, men er det snakk om de samme setene som sitter i NOB?

seatsniffer
26-04-2009, 22:11
Jeg las samme artikkelen i magasinet. De nevnte noe om at stolene er forberedt for skjermer og lignende. Skal Norwegian putte inn dette i flyene?

Northrider
26-04-2009, 22:20
Det tviler jeg på de koster på seg.

MountainDew
26-04-2009, 22:22
Jeg vet at KKB,KKC samt noen andre fly har akkurat samme seter som i NOB,NOD osv...
Har ikke registrert at det er noe forskjell på setene i de 733 som Norwegian eier.
Skulle ønske at de flyene som har de gamle setene med lav seterygg kunne skiftes ut (F.eks KKS)

Rednose
26-04-2009, 22:59
Det er en helt ny type seter som foreløpig kun finnes ombord på KHA.
KHB KHC og KKX får de installert fortløpende. Dette er de samme setene som DY kommer til å installere i alle -800 de selv skal eie.
En meget god komfort på lengre turer. Setene virker som tidligere nevnt litt harde til å begynne med, men det er et slags type skum i putene som former seg etter kroppen når de blir varmet opp.
Flotte å se på er de også :)

Blubird
26-04-2009, 23:04
Da er det vel slike det er snakk om i så fall?

http://www.airliners.net/photo/Swiss-International-Air/Airbus-A320-214/0849157/L/

Det at setelommen er flyttet opp gjør definitivt noe med beinplassen, ikke helt uvesentlig for oss på 1,90 f.eks...

Rednose
26-04-2009, 23:51
De lignet veldig ja...

Discus
26-04-2009, 23:54
Jeg las samme artikkelen i magasinet. De nevnte noe om at stolene er forberedt for skjermer og lignende. Skal Norwegian putte inn dette i flyene?
De har skjermer i taket på 800ene, så det kommer vel neppe noe i setene.

Trety
27-04-2009, 01:00
Fløy med KKX til og fra Stavanger, og den hadde nye seter. De er en velkommen forbedring fra de gamle setene, men fremdeles langt fra optimale for meg på 1,87. Kroppen fikk bra støtte og slik, men de er fremdeles litt korte i seteryggen slik at å prøve å sove fremdeles ikke er noen favorittgren. Alt i alt synes jeg fremdeles SAS har bedre seter for min kropp.

O_K_
27-04-2009, 10:20
De setene er bra, Finnair hadde slike en tur jeg fløy, og jeg satt utrolig bra. Det å flytte bladlommen opp er smart, ettersom de fleste trenger mer plass til bena enn til nesen. Mye bedre for meg enn de nye slim-setene til SAS, men jeg tror nok at hvor godt man sitter har mye å gjøre med om setet passer til kroppen eller ikke, og at det derfor er vanskelig å finne det "perfekte" setet for alle passasjerer.

MD11
27-04-2009, 15:14
Poenget med de nye setene er at de former seg etter kroppen etter en stund og da blir komforten bedre, et ekstra pluss er jo pitch'en som også blir bedre og tilbakemeldingene har vært udelt positive:D

FlightDeck
27-04-2009, 15:16
Det er vel ikke de samme setene som SWISS har?!

MountainDew
27-04-2009, 16:27
KHA, KHB, KHC og KKX hadde i utgangspunktet ok seter. Vil de bli flyttet over til noen andre leasingfly som trenger en oppgradering?
Tenker spesiellt på de flyene med lav seterygg.

Vede
27-04-2009, 23:11
Setene var veldig gode. Det kan jeg bekrefte etter å ha flydd KHA i går.

FlightDeck
28-04-2009, 00:35
Setene var veldig gode. Det kan jeg bekrefte etter å ha flydd KHA i går.

Men er det samme seter som Swiss har, jf. bildet i tidligere post? I så fall blir jeg overrasket...

Vede
28-04-2009, 00:41
Men er det samme seter som Swiss har, jf. bildet i tidligere post? I så fall blir jeg overrasket...

Vanskelig for meg og si da jeg satt på rad 1 og da ikke fikk sett de bakfra. Tenkte ikke på å studere de så nøye etter å ha vært på 4 dagers drikke å skitur på Trysil. Men viss jeg får tid en dag kan jeg jo prøva å ta en tur i kabinen på et av KH flyene og se litt og kanskje få tatt noen bilder.

Vede
28-04-2009, 00:44
Ser vi skal ha KKX og KHA på nattstopp i morgen kveld. Viss jeg husker det skal jeg ta med kamera på jobb, da jeg jobber når de kommer.

Vede
29-04-2009, 13:37
KKX har ikke fått disse nye setene enda.

Flightdeck: Setene er de samme som Swiss har ja. Eller i hvertfall veldig like.

Disse bildene ble tatt i KHA i går kveld.

FlightDeck
29-04-2009, 14:11
Jøss, gode nyheter - og et godt valg!

O_K_
29-04-2009, 14:22
Sett fra mine øyne så blir norwegian mer og mer fristende. Har misslikt dem lenge på grunn av dårlig benplass, men ettersom SAS når har dårligere benplass i fly med nye seter, og norwegian får de setene som etter min mening utnytter (den minimale) plassen best mulig, så blir det mer og mer jevnt.

Jeg er ikke så veldig høy, men med 190, og ganske lange lår i forhold til rygg så blir det trangt.

sukram
29-04-2009, 14:31
Jeg er ikke så veldig høy, men med 190, og ganske lange lår i forhold til rygg så blir det trangt.

Du er ikke så veldig høy, men du er 1.90?? Det må da sies å være høy :p

Absolutt et smart trekk av DY dette: Sittekomforten er av stor betydning, så et hvert tiltak for å forbedre denne gir pluss i min bok ihvertfall.

Hickok
29-04-2009, 14:47
Disse stolene må da være de samme som LX bruker, ja. De er i så fall langt mer behagelige enn de nye stolene som SAS bruker. De er ikke spesiellt behagelig, og er så rett i ryggen, at de føles som om de er fremoverlent.

FlightDeck
29-04-2009, 14:48
Samtidig begynner det nå å bli temmelig store forskjeller i kvalitet mellom flyene til Norwegian. Jeg vil tro passasjerer blir desto mer fornøyd med å fly en ny 737-800 fra Gardermoen til Alicante enn en 737-300 fra 80-tallet, med lave seterygger, fra Rygge til Alicante. Sånn må det nødvendigvis også være i en periode. Men det virker som om Norwegian tenker langsiktig i forhold til sine fire-fem (?) eide 737-300-fly; selskapet trenger mindre fly på hyppige innenlandsruter også om 5-10 år. Noen av de verste 737-300 håper jeg snart går ut, eksempelvis KKR, KKS, KKM og KKF.

Vede
29-04-2009, 15:16
KKR forsvinner om ikke altfor lenge. Problemmaskin for DY.

Trety
29-04-2009, 15:58
KKX har ikke fått disse nye setene enda.


Aha, det forklarer hvorfor jeg ikke synes forskjellen var så stor...:) Men det virker på meg som om KKX har litt andre seter enn de fleste andre -300'ene, noen som kan bekrefte om det stemmer?

MD11
29-04-2009, 18:04
Aha, det forklarer hvorfor jeg ikke synes forskjellen var så stor...:) Men det virker på meg som om KKX har litt andre seter enn de fleste andre -300'ene, noen som kan bekrefte om det stemmer?

Det stemmer ikke, setene er helt like de du finner på f eks KKW og KKP. Vede, tusen takk for fine bilder, jeg har ikke vært ombord etter at de nye setene er innstallert. KHA er jo rene flaggskipet i 300 flåten nå, nye recaroseter og winglets:)

ThomAAs
29-04-2009, 19:30
Fløy KHB i dag og der er det nye seter, luktet nesten litt "newcar" smell :)
Og PAX lurte på om dette var et nytt fly, hadde vi satt inn classic upgrade kit i cabinen også hadde dette blitt veldig bra.

gustavf
29-04-2009, 19:46
Her ser det ut som Recaro har gjort et godt stykke produktutvikling, selv om det jo er vanskelig å bedømme seter kun fra bilder.

Det eneste jeg lurer på, er hvor mye søppel og drit som kommer til å samle seg i den øverste lommen.

LN-TIB
29-04-2009, 19:52
Hvordan er høyden på disse i forhold til SAS? Syns de ser lavere ut men kan jo være at ryggen er bredere enn hva jeg er vant med. I motsettning til O_K_ er jeg lang med forholdsvis korte ben og lang rygg, så korte seter er døden for meg!

ThomAAs
29-04-2009, 20:51
Her ser det ut som Recaro har gjort et godt stykke produktutvikling, selv om det jo er vanskelig å bedømme seter kun fra bilder.

Det eneste jeg lurer på, er hvor mye søppel og drit som kommer til å samle seg i den øverste lommen.

Hvis man tar ned bordplaten så blir det en "åpning" i bunnen av lommen. Trodde selv dette skulle bli vanskelig, men disse setene er helt fantastiske for meg som crew :up:

Blubird
29-04-2009, 20:56
Ser at man fortsatt har en lomme i knehøyde til sickness bag og safety card. Var ikke hele konseptet med disse setene å ikke ha noen lomme i knehøyde?

gustavf
29-04-2009, 21:25
Jeg har av og til lurt på hvorfor det ikke går an å gjøre økonomiseter "riktig". Her ser alt ut til å stemme, så dette er seter jeg gleder meg til prøve.

LN-TIB
30-04-2009, 01:42
Ser at man fortsatt har en lomme i knehøyde til sickness bag og safety card. Var ikke hele konseptet med disse setene å ikke ha noen lomme i knehøyde?

Nå er sickness bag og saftycard tilsammen kanskje en halv cm. Fordelen med at de fortsatt har dette er jo at de som ønsker å ha andre ting (feks en vannflaske etc) som ikke går i hyllen over, fortsatt har mulighet til å ha dette tilgjengelig. Synes derfor det er fornuftig at de har beholdt denne lommen.