View Full Version : AC/BA LAS-YVR-LHR-OSL
Da var tiden for retur kommet fra Las Vegas, og jeg tenkte jeg skulle dra på med en liten live rapport fra returen. Turen går på økonomi med AC A319 og 773ER, samt Club Europe med BA på det siste strekket.
Jeg sitter nå i baren på hotellet og venter på min airport shuttle, som skal plukke meg opp om 10 minutter. Det blåste kraftig her borte i går, og hvis det er like ille i dag, så kan det bli en interressant tur nordover.
Ser frem til forsettelsen, gleder meg ! :)
Da var jeg kommet meg på LAS terminal 2, som AC bruker. Sitter her med stripen like foran meg, og rett foran meg står en Sunwing 738 og en Hawaiian 763. På andre siden av rullebanen står bl.a. en 747SP. Ikke ofte en ser de lenger. Sammen med den står en skog av hvite 737 med en rød stripe. Jeg antar alle disse maskinene tilhører Sands Corp. eller noe slikt?
Ellers har LAS gratis Wifi, noe som er et meget godt tilbud!
..og der parkerte C-GARG like utenfor vinduet. Dermed ligger alt an til en avreise på rutetid (11:05). Kan sette pris på det!
B747SP'en tilhører nok Sands, dersom den har de karakteristiske blå stripene på halefinnen. Alle B737'erne med rød stripe tilhører vel flåten som flyr til og fra ørkenen med fanger eller hva det nå enn er de driver med der ute...
SP'en har blå buk og blå striper på halen, ja. Ellers var jeg nå kommet meg til YVR. Her er det også gratis wifi faktisk. Bra! Turen så langt var rimelig hendelsesløs. Jeg koblet meg raskt og greit på enRoute, AC's AVOD, som de også har på sine A319 nå. Jeg må absolutt si meg imponert over utvalget på dette systemet, og ikke minst kvaliteten på skjermene. Her er det absolutt ikke noe krav at en sitter i perfekt vinkel i forhold til skjermen for å se noe. Ikke er det noen svær boks som tar beinplassen bort heller. Jeg må rett og slett si at jeg begynner å like AC. Jeg velger i hvert fall de foran LH alle dager i uken på økonomi.
Da var jeg kommet til LHR, og sitter nå i BA loungen og venter på BA766. Turen over dammen gikk forsåvidt fint med AC sin 773, men noe trøbbel i paradis må jeg si at det var. TR kommer (forhåpentligvis) i løpet av kvelden. Det spørs bare om jeg klarer å holde meg våken...
Sitter her og ser på TR'en, og en artig sak jeg nettopp fant ut, er at det flyet jeg fløy med over dammen, var ship 741. Dette er den samme 773ER som sto på Paine Field da julebordet var der i januar!
http://kpae.blogspot.com/2009/02/c-fivr-air-canada-first-flight.html
FlightDeck
29-04-2009, 08:31
Gleder meg til rapporten fra Air Canada ;)
26.04 AC545 11:05 LAS-YVR 13A C-GARG
Så var returdagen kommet. Jeg hadde vært innom vårt kjære internett kvelden før for å sikre meg plasser, og endte derfor på 13A. Dette er 2.rad etter Executive First Class på denne A319 maskinen. Air Canada benytter terminal 2 på LAS, en terminal jeg ikke har vært innom før. Denne er betydelig mindre enn terminal 1 og i utgangspunktet langt mer effektiv. Det var ingen kø i innsjekk, og bagasjen min skled gjennom raskt og effektivt. Det viste seg at baggen min var blitt 27,5kg nå, men det var det ingen som bemerket. Jeg trodde det var 23kg som var grensen nå?
Køen til sikkerhetskontrollen tok en ti minutters tid for å komme seg gjennom, og jeg var da på innsiden. Her var det minimalt å ta seg til. De hadde noen fast-food kjeder, og en bladbutikk. *G lounge finnes det ikke, kun et VIP rom som kun biz passasjerer har adgang til. Alternativet hadde vært å stikke over til terminal 1, men så spennende er ikke US sine Club lounger at jeg så det som et alternativ. Derfor ble det til å sitte seg i avgangshellen med en burger og lese aviser på nett. Som nevnt har de gratis trådløst nett på LAS, noe som er et veldig bra tiltak.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Air%20Canada/26042009032.jpg?t=1240992712
Mandalay Bay, Luxor og MGM sett fra flyplassen. 747SP kan skimtes i bakgrunnen. Flyet er A320 som skulle til Toronto.
Boarding startet 20 minutter før oppsatt avgangstid, og belegget på flighten var svært bra. Så vidt jeg kunne se, så var det fullt foran gardinen, og det var ett ledig sete bak. Dette var B-setet ved siden av meg. Uflaks! Pushback gikk omtrent på rute, og vi satt kursen nordover med en total flytid på ca. 3 timer. Det var et riktig så fint flyvær helt til vi kom til Washington State. Da skyet det til, og det var omtrent bare Mt. Rainier som stakk opp av skyene.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Air%20Canada/26042009033.jpg?t=1240992877
Knyttnevetest.
Flyet, som er blitt 12 år gammelt nå, har fått AVOD installert og nye seter, og fremstår som flett nytt innvendig. Knyttnevetesten ble bestått, og jeg satt i det hele tatt godt i disse setene. Det var akkurat samme innredningen i E190 flyet, som tok med til LV. Utvalget de har på sitt enRoute system, som AVOD’en kalles, er det mange av IC selskapene som ikke kan matche. Uten at jeg telte over, så var det nok mer enn 30 filmer å velge mellom, og enda flere TV programmer. Musikkutvalget var også bra. Synd bare at spilldelen ikke er operativ. Systemet er touchscreen basert, så det er ingen konsoll som kan gå i stykker. Det er heller ingen dinosaur av en datalagringsboks under setene, som det som oftest er i A330/340. Her var det ingen boks i det hele tatt, så jeg antar at lagringen foregår i forbindelse med skjermen. Skjermen er også langt bedre enn de jeg har vært borti tidligere. Disse fungerer godt, selv om en ikke har en optimal vinkel i forhold til skjermen. Det er også strømuttak på to av setene i hver treseter.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Air%20Canada/26042009034.jpg?t=1240992970
AC's enRoute system.
Hvilken servering vi fikk på denne turen er jeg usikker på, fordi jeg sluknet like etter avgang, og våknet ikke før vi var på vei inn over skylaget sør for Seattle, men jeg mener å ha fått med meg at det er langt på vei samme konsept som de fleste amerikanske selskapene driver med. Med andre ord snack og softdrinks inkludert, mens øl og vin må en betale for.
Totalt sett må jeg si med svært så fornøyd med det AC leverer på shorthaul. Jeg har tidligere sett på å fly til for eksempel LAS via YYZ, men har slått dette fra meg ettersom en så lang tur i en 319 ikke fristet all verden. Dette bekymrer meg ikke det minste nå. Det utvalget de har av underholdning, kombinert med gode stoler, gjør at denne flyturen hadde jeg lett tatt uten å lee på et øyelokk! Det samme gjelder for deres E190.
Alle B737'erne med rød stripe tilhører vel flåten som flyr til og fra ørkenen med fanger eller hva det nå enn er de driver med der ute...
Dette er 'Janet', og det de driver med er å frakte arbeidere fra Vegas opp til diverse militære fasiliteter ute i Nevadaørkenen og andre steder i regionen.
http://www.dreamlandresort.com/info/janet_fleet.html
26.04 AC854 17:20 YVR-LHR 50G C-FIVR
Etter ankomst fra LAS bar det rett til immigration. Der viste seg at det var en egen avstikker for de som hadde internasjonale connections, og denne hadde ingen kø. Uflaks! Dermed var jeg inne i avgangshallen på null tid. Her var det den sedvanlige ansamlingen med butikker, men likevel svært så ryddig lagt opp. Det var også høyt under taket, slik at hele hallen fikk et svært så luftig inntrykk. Det var også relativt korte avstander til gatene, slik at denne flyplassen er absolutt en av de bedre jeg har vært innom. Også her var det gratis trådløst internett. Bra!
Jeg dro over til AC sin Maple Leaf Lounge, og tilbrakte ventetiden der inne. De serverte kjøttsuppe og det passet fint til øl . God plass, og svære vinduer mot rullebanen trakk opp. Her gikk tiden i sin helhet med til å studere resultatene fra helgens NFL Draft, slik at plutselig var det boarding. Jeg hadde valgt sete 50G, ettersom dette var bulkheadseat ved nødutgang. Dette var intet godt valg. Beinplassen var for så vidt OK, men det går ikke å strekke beina helt ut har, noe som er plagsomt på en så lang flytur. I tillegg er det et voldsomt rek av folk rundt nødutgang, slik at det er stadig noen som bumper borti en når en prøver å sove, samt unger som raser opp og ned midtgangen. Neste gang skal jeg lenger bort fra nødutgang!
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Air%20Canada/26042009035.jpg?t=1241030829
My ride.
Boarding startet ca. en halv time før avgang, og det var tre luker for billettkontroll, derav den ene forbeholdt priority. Da jeg kom bort dit, var de fleste kommet seg om bord, og køene var derfor korte. Jeg fant raskt setet mitt i denne B773ER, levert så seint som i februar i år. Jeg fant meg raskt til rette, og koblet meg til enRoute. Overraskende nok var det problemer med lyden her, slik at det kun var lyd på ene øret, bortsett fra når PA’en ble koblet inn. Da virket plutselig begge øreklokkene, samt at lyden var skrudd nesten på fullt. Ørevoksen ble derfor blåst skikkelig ut av ørene! Ikke spesielt praktisk når en sitter i dyp søvn og det begynner å riste litt i flyet. Da kommer jo som kjent kapteinen på og ber folk ta på sikkerhetsbeltene….. Lang historie kort, det ble lite soving på meg på denne turen. Dårlig lyd på anlegget, kombinert med ingen mulighet til å strekke ut beina, var ikke noen vinnende kombinasjon. Heller ikke vindussperrene ble trukket for da de slo av lyset. Dette synes jeg er for dårlig på en nattflygning. Det ble derfor til at musikken fra telefonen ble koblet til i stedet for. Da fikk en mer fred og ro i det minste.
AC har en ganske så artig gimmick i kabinen på IC flyene sine. Det er lys i taket som skifter fra lys blå/turkis til mørk rød, veldig sakte. Dette gir en skiftende følelse i kabinen, og er egentlig ganske så stilig.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Air%20Canada/26042009036.jpg?t=1241030950
Lysspill i taket.
Matserveringen startet en drøy times tid etter avgang. Før dette var de rundt og serverte en runde med drikke. På AC sine IC flygninger er all drikke inkludert, også all alkohol. Jeg fikk meg en øl før maten, og en rødvin til maten. Deretter hadde jeg en kaffe og cognac, før forsøkene på søvn tok over. Middagen besto av valg mellom en biffrett og en kyllingrett. Jeg valgte kyllingen, og den ble servert med en tomatsaus og potetmos, mais og noe annet grønt. Det smakte faktisk ganske godt. Til dessert var det en sjokoladesak, som var riktig så velsmakende. I hvert fall til flymat og være. Totalt sett foregikk serveringen raskt og effektivt, og de kom også relativt raskt og hentet brettene etter spisingen var over.
Til frokost ble det servert en muffin, en yougurt og en appelsin juice. En frokost helt etter min smak egentlig. Enkelt og greit. I tillegg kom de med kaffe eller te. Denne serveringen startet når vi nærmet oss Irland, og var ferdig i god tid før nedstigningen startet.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Air%20Canada/27042009037.jpg?t=1241031172
Som alle ser, så er det bare en viktig by i Norge. :)
Som oppsummering må jeg si meg svært så godt fornøyd med det produktet AC leverer på økonomiklasse. Til sammenligning med min tur til BKK nylig, så når ikke LX de til knærne en gang! EnRoute systemet er virkelig bra, i hvert fall når teknikken virker. Enkelt å bruke, og meget gode skjermer. Utvalget av filmer og tv serier er variert og bra. Det samme gjelder musikken. Dette systemet har de nå implementert på de aller fleste flyene sine. Disse kommer nok etter etter hvert. Beinplassen er generelt god, og dette er første gang jeg ikke har hatt noen som helst problemer med en tre timers flygning bak i bussen i en A319. AC kan derfor absolutt anbefales for andre.
Når det gjelder det gjelder poengopptjening, så hadde jeg en Tango Plus billett. Dette betød 100% Aeroplan opptjening, og også status miles hele veien. Hadde jeg valgt en Tango billett, så ville jeg spart ca. 800kr, og fortsatt fått 100% opptjening, men da ville leggene T/R Canada-USA ikke vært statusgivende.
FlightDeck
30-04-2009, 16:09
Takk for glimrende rapport! Air Canada ser i utgangspunktet ut til å være et hyggelig bekjentskap, både når det gjelder flyflåte og underholdningssystem. Synd at du hadde litt uflaks med plassen.
Herlig rapport fra AC's sin verden! :up:
AC er definitivt et selskap jeg kommer til å reise mer med. Nå er jeg jo nesten på Aeroplan Elite, og da får jeg to system-wide upgrade vouchers. Dette betyr jo fort rimelige seter i Excecutive First. Det blir vel fort å reise med AC til neste års julebord....
Den skjermen må kalibreres, likte ikke den byen i Norge, skulle vært litt lengre ned..
Flott report, var det noen filmer i IFE'n?
Jada, det var et veldig bra utvalg av filmer i enRoute. Både av nye, noe eldre og klassikere.
Tommy777
06-05-2009, 20:25
Takker for rapport. Så ut som ett hyggelig bekjentskap og en meget grei måte å komme seg til og fra Las Vegas på.
Nå kan det nevnes at Continental har en flott President's Club som akkurat åpnet i Concourse D på LAS rett ved UA og CO sine gater. Der får alle Star medlemmer snart adgang (oss med PC medlemskap har selvsagt allerede tilgang)