PDA

View Full Version : Tripreport: FRA-CUN-FRA med Condor (DE) 07APR09 og retur 21APR09

FlyHi
23-04-2009, 14:35
Efter selv at have læst et stort antal spændende tripreports her på Scanair, så er det blevet tid til mit første bidrag af slagsen.

jeg er netop igår hjemvendt fra en tur til CUN og vores routing var som følger:

06APR09 CPH-FRA LH A321 Business
07APR09 FRA-CUN DE2156 767-300ER Premium Economy
21APR09 CUN-FRA DE2157 767-300ER Premium Economy
22APR09 FRA-CPH SK A321 Economy

Vores legs med LH og SK har jeg valgt ikke at skrive om, da det var helt vanlige connecting flights, som er beskrevet så ofte.

FRA-CUN - Condor - Premium Economy - 767-300ER
Første møde med Condor denne gang er ved Premium Economy Check-in skranken, hvor der ingen kø er og her bliver vi mødt af en lidt urutineret medarbejder, der knapt kigger på vores billetter og surt minder os om at denne skranke altså er for Premium Economy og vi skal gå i den lange kø til Economy Class. Først da jeg minder hende om at kigge på billetten for at se at vi rent faktisk flyver på Premium begynder hun at checke os ind. Hendes attitude var langt fra imødekommende og det var kun modvilligt at hun skrev vores Miles-and-more nummer ind. Ikke den bedste start for mødet med Condor og langt fra den standard jeg normalt har oplevet i FRA hos LH, hvor niveauet plejer at være højt.

Ingen kø af betydning i sikkerhedskontrollen og vi var let og smertefrit fremme ved gate i god tid. Flyet var remoteparkeret og i det område ved gaten efter paskontrollen vi ankom til var der absolut intet at foretage sig.

Vi blev kørt med bus til flyet i god tid, men crew var ikke klar til at modtage pax endnu så det blev til yderligere 15 min. ventetid i en varm bus inden vi fik lov at gå ombord. Det så ud til der var lidt teknik med flyet - ihvertfald løb der et par travle folk rundt fra Lufthansa Technik og først da de var færdige fik vi lov at komme ombord.

Det var D-ABUE der skulle flyve os til CUN og selv om Condor i efteråret har fået fikset deres kabine lidt op med bl.a. Premium Economy, så har flyet helt klart set bedre dage. Sæderne er stadig de gamle og godt slidte og de bliver altså ikke meget bedre at sidde i blot fordi de har fået nyt betræk.

Condor annoncerer selv deres Premium Economy Class som 15 cm mere benplads, bedre recline, benstøtte, amenity kit, premium måltider og drinks uden betaling. Benpladsen fejler ikke noget - her er rimelig plads, men med de gamle sæder, som tager mere plads end nye, så er det altså ikke meget bedre en alm. economy på mange andre flyselskaber. Fodstøtten (som jeg plejer at sætte stor pris på på lange flyvninger) er en historie for sig selv. Her er nemlig ikke tale om den velkendte der foldes ned fra sædet. Condor har fået lavet nogle store trekantede puder, der er betrukket med kunstlæder, som står løst på gulvet under sædet foran???? Det betyder også at du ikke kan have bagage placeret der og komforten med disse er ikke for god. De er udformet på en måde, så uanset hvordan du placerer dine ben, så bliver det aldrig behagelig at benytte den og da den står på gulvet kan du ikke fjerne den.

Lidt forsinket ud af Frankfurt og med en flyvetid på næsten 12 timer og 30 min, så blev det en lang tur. Routing var nordpå vest for England over Island, Grønland, over Chicago, Houston, New Orleans og derfra direkte til CUN.

En god halv time efter takeoff var det tid til pre-dinner drinks og her var udvalget heller ikke imponerende. Man kunne vælge mellem softdrinks, vin, øl, gin, vodka eller campari. Et noget skrabet udvalg efter min mening, men da jeg sjældent drikker meget alkohol når jeg rejser, så betød det ikke så meget for mig.

Halvanden time efter afgang var det så tid til at spise og efter Condors egne beskrivelser af deres nye Premium måltider, som er lavet i samarbejde med anerkendte kokke, så havde jeg set frem til at prøve dette, men desværre blev det godt nok noget af en skuffelse.

Desværre fik jeg ikke taget foto af måltidet på udrejsen, men der kommer et senere i denne tripreport fra hjemrejsen.

Måltidet bestod af en salat, en hovedret med et par rejer og noget meget udkogt pasta, der næsten var blevet til mos. Et par standard oste og et stykke chokolade. Dertil koldt og meget tørt brød. Langt fra noget man burde kunne forvente af et premium måltid. De fleste flyselskaber serverer langt bedre mad på alm. economy. Der var intet at vælge imellem - det var take it or leave it. Hertil blev serveret drikkevarer en gang - ingen refill.

Undervejs blev serveret drikkevarer en gang mere inden det andet måltid som bestod af lidt tapas - bl.a. skinke, ost og tun. Dette måltid var rimeligt uden at være prangende, men ihvertfald bedre end det første. Stadig kun koldt og tørt brød til sammen med lidt schwartsbrot.

På Premium får man udlevet et amenitykit som på udrejsen består af en ganske fin lille taske, som indeholdt eyeshades, ørepropper, en lille vand, sokker, bolcher og hairspray (????) samt hairgel (????). hvad i alverden man skal bruge de to sidstnævnte til aner jeg ikke, men personligt ville jeg have foretrukket en lipbalm og noget fugtighedscreme.

Vi fik en lang anflyvning til CUN og det tog næsten 30 min inden vi fik lov at lande, så vi var godt trætte efter den lange tur da den aldrende 767 satte hjulene på jorden.

Lang kø i CUN ved imigration og derefter lige så lang ventetid på bagagen. Til sidst så måtte vi vente i kø i næsten 1 time ved custom, hvor man i Mexico åbenbart er begyndt at scanne al bagage ved ankomst og det tager LAAAANG tid med mexicanernes manana-holdning.

Alt i alt en udrejse med Condor som langt fra levede op til mine forventninger om Premium Economy Class og som slet ikke levede op til mine tidligere erfaringer med Condor, som selv på vanlig economyclass har været rimeligt (dog med undtagelse af den smertefulde mangel på benplads).

Her et flot billede af Chicago og O'Hare, som vi fik et godt view af fra en skyfri himmel. Sjældent med så flot vejr og sådan en overflyvning:

http://www.lottelundberg.dk/cun/Chicago2.jpg

Hjemrejse følger.....

FlyHi
23-04-2009, 14:36
CUN-FRA - Condor - Premium Economy - 767-300ER

Ankomst til CUN ca 3 timer før afgang og med kun 4 skranker åbne var der allerede LAAAAAANG kø ved check-in. Ingen seperat Premium Check-In. Heldigvis var der en venlig medarbejder hos Swissport, der plukkede os ud af køen, da vi havde barn med og checkede os ind ved Comfort Class skranken. Han fiksede også gennemgående bagage til CPH selvom det var på seperate billetter. Fin service her - men kun fordi vi blev plukket ud - ellers havde det været en pinlig lang ventetid og ikke godtnok af Condor. Til sammenligning havde Thomas Cook 8 skranker til check-in.

Boarding var lidt langsom og Condor inviterer ikke familier med børn ombord først, som de fleste andre flyselskaber, så det blev lidt stressende med et træt og utålmodigt barn på lidt over 2 år. Desuden boarder de heller ikke i sektioner, så alt var ragnarok.

Da vi endeligt var ombord viste det sig at der var 2 pax, der ikke var gået ombord og at man derfor skulle fjerne bagage fra dem. Fair nok det kan Condor ikke gøre for. Efter 30 min fandt man dog ud af at de var ombord , men at man i gaten blot ikke havde taget deres boardingkort og at personalet åbenbart ikke havde talt ordentlig op ombord. Det blev til en god halv times forsinkelse ud af CUN på grund af dette.

Heldigvis var flyvetiden kun på lidt over 9 timer og 35 minutter hjem, da vi havde god medvind og en god sydlig rute. Turen gik over Florida og langs den amerikanske østkyst til New Foundland og derefter over Atlanten til Shannon og direkte til FRA.

Crewet ombord på hjemturen virkede meget uengagerede og her var absolut ingen service udover et absolut minimum. Maden på hjemturen var endnu dårligere end på udturen.

Hovedmåltidet bestod af en lille salat, en meget sej bøj med 3 (Tre) bådkartofler (som stadig var rå), dertil lidt dåsemajs og en sovs, som var en blanding af vandet fra dåsemajsene og saft fra kødet. Det var grænsende til det uspiselige og ikke noget jeg overhovedet ville overveje at spise under normale omstændigheder. Man fanget i 33000 fod og en lang flyvetur forude var der ikke mange valgmuligheder.

http://www.lottelundberg.dk/cun/premiummealmain.jpg

Hjemrejse foregik også med D-ABUE. Som nævnt overnfor er benpladsen rimelig, men den generelle siddekomfort var ikke god:

http://www.lottelundberg.dk/cun/legroom.jpg

Man fik udleveret gode puder og tæpper (fra Lufthansa)

Først halvanden time efter madserveringen blev lyset slukket ombord, hvilket jeg synes er meget sent på en natflyvning. Her var der trods alt kun godt 4 timer til vi blev vækket til morgenmad. På forespørgsel om de ikke ville slukke lyset blev jeg blot meget uhøfligt afvist med den begrundelse, at det gjorde de når de var klar til det og de skulle først have overstået tax-free salg. Herefter annoncerede de tax-free tilbud i 3 omgange på PA'en, som hver gang resulterede i at vi blev vækkede. Tak for det!

Hos Condor bliver man vækket allerede 2 timer før ankomst (1 1/2 time på comfortclass) og selvom de opfordrer folk til at holde windowblinds lukkede for at folk kan sove i mørke, så håndhæver de det overhovedet ikke. I den anden side af flyet var der 4 vinduer der ikke var lukkede og ingen fra personalet opfordrede til det, så det blev ikke til meget søvn ombord, da solen stod op over Atlanten.

Nu havde vi jo set amenity-kit på udrejsen og regnede jo også med at få eye-shades og ørepropper på hjemrejsen. Men nej.... På natfyvningen fik vi ingen af delene (????) - Det er åbenbart kun noget Condor mener man har brug for på dagsflyvninger. Her blev det til en noget skrabet pose med slippers (i en meget lille størrelse, som kun få af os kunne passe), en vådserviet, bolscher og IGEN hairspray og hairgel (????). Vi forspurgte om de ikke havde nogle ørepropper og eye-shades, men fik blot et meget uvenligt svar om at det havde vi fået på udrejsen og de kunne jo ikke bare uddele det flere gange. Det hjalp jo dog ikke meget da de jo var pakket i kufferten, da vi ikke havde nogen anelse om at man åbenbart skal gemme sådan noget fra gang til gang hos Condor. Det har jeg trods alt aldrig oplevet hos andre flyselskaber.

http://www.lottelundberg.dk/cun/amenitykithome.jpg

To gange undervejs blev vi tilbudt vand og på forespørgsel efter mere blev vi henvist til selv at hente det i bagerste galley. Dernede var der igen et meget uvenligt personale, der kun med himmelvendte øjne indvilgede i at finde en flaske mineralvand, da ingen af os bryder os særligt meget om sparkling, som var det eneste de havde stående fremme. Meget dårlig service - specielt på Premiumklassen.

2 timer før ankomst til FRA blev vi så vækket til morgenmad. Det var et standard måltid med lidt pålæg og en varm yougurt, som afslørede at måltidet ihvertfald ikke var været opbevaret ordentligt på køl undervejs. Dertil fik vi en lille bolle, som havde fået så lang tid i ovnen at den var så tør at den var uspiselig. Eneste brød, der var brugbart var lidt schwartzbrot. Vi blev ikke tilbudt ekstra brød, så det blev ikke til meget morgenmad.

http://www.lottelundberg.dk/cun/Premiummeal.jpg

Alt i alt var oplevelsen med Condor langt under hvad man burde kunne forvente af en Premium-billet til 1.400 EUR t/r.

Jeg har for 1 1/2 år og 3 år siden fløjet med dem, hvor det var ganske udemærket på economyclass (bortset fra den smertefulde mangel på benplads), men desværre har Condors serviceniveau åbenbart udviklet sig i en meget negativ retning og har nu forhåbenligt nået bunden.

Desværre var servicen meget dårlig på både ud- og hjemrejse - ligesom kvaliteten af maden var helt i bund begge veje. Derfor er der desværre heller ikke tale om en enkelt kikser for dem.

Flyet (D-ABUE) var meget slidt og kun på et af toiletterne var der sæbe (på både ud- og hjemrejse - og på samme toilet, så spørgsmålet er om det overhovedet har været påfyldt i mellemtiden). Desuden var låsen på et af skabene på toilettet i stykker, så lågen ikke kunne lukkes og defor var det meget svært at komme ind og ud af det ene toilet for slet ikke at tale om at opholde sig på det. Dette var tilfældet på både ud- og hjemrejsen, så der går åbenbart lang tid imellem at de reparerer sådanne småting.

Ingen PTV - kun de gamle tv-skærme i loftet. På den forreste række (række 6) er der små LCD-skærme, da man ikke kan se de store herfra. Desværre var disse af en kvalitet, så de var mildeste talt ubrugelige og film var altså ikke nogen option på række 6. På Premium var der ikke stik til el, så det var heller ikke muligt at se mere end 1 film på den medbragte PC. på forespørgsel om vi ikke måtte oplade laptop med et stik på et ledigt sæde på Comfort Class (nu da lcd-skræmene ikke virkede) fik vi nej og besked om at det kun gjaldt Comfort Class. Ikke meget fleksibilitet fra et uengageret og meget lidt imødekommende personale.

Min konklusion af denne oplevelse med Condor må være at det var vores 4 og sidste gang med dette selskab. Med de serviceændringer de har lavet og med den stand flyene er i - kombineret med personalets attitude, så er niveauet ganske enkelt blevet for lavt. Her er tale om udpræget charter-service-niveau - noget som Condor efter min mening altid har været hævet - ihvertfald en lille smule over. Sådan er det ikke længere.

I fremtiden vil vi undgå Condor med mindre det er absolut nødvendigt, hvilket jeg ikke håber på.

En kedelig oplevelse, som på ingen måde står mål med den forholdvis høje billetpris.

Bizflyer
23-04-2009, 14:59
Takk for en fin rapport! Ikke ofte man leser noe om Condor.

Beklagelig at ikke servicen og konseptet var bedre. Men så vet man jo hva man ikke velger neste gang! Condor er vel for et charterselskap å regne?

BF:cool2

BSSW
23-04-2009, 15:03
Takk for rapporten. Det var interessant å lese om deres opplevelse med DE.

Men som hel eid av LH så burde da servicen og maten vært mye bedre enn det dere opplevde. Vil si at det jeg fikk på FRA-DEN og PDX-FRA i januar så bedre ut enn det du fikk. Servicen like så, og jeg satt på vanlig økonomi...

mikro
23-04-2009, 15:49
Så ut som du hadde en dårlig opplevelse med Condor. Jeg er overrasket at de som er eid av Lufthansa ikke gir bedre service enn det du tydeligvis fikk.

ex_trd
23-04-2009, 20:04
Her ser det ut som om det bare er å styre langt unna!

LN-KMS
23-04-2009, 21:48
Takk for flott rapport. Reiste selv med DE FRA-SDQ via BDA i 96. Servicen var upåklagelig, det var ordentlig måltid (3 retter), mid flight snacks og drikke ble utdelt hele tiden. Øl og vin kostet 2 Mark og samtlige ansatte ombord smilte fra øre til øre.

Under mellomlandingen på BDA fikk de problemer med Styrbord motor, og capt'n måtte ut og skru. Han sa selv at han var utdannet mekaniker i luftwaffe så han dro på seg kjeledressen og ble skikkelig grisat. Etter 2 timer skulle vi prøve å ta av, og vi suste avgårde til SDQ. Moro, men flyet burde vel være i topp stand for å fly i Bermuda triangelet?

LN-KMS

pgaa
23-04-2009, 22:23
Hørs ut som en dårlig opplevelse dette.. :( . Men rapporten var flott derimot ! :) :up:

FlyHi
24-04-2009, 12:00
Som nævnt har jeg tidligere fløjet med Condor (for 1 1/2 og 3 år siden) på samme rute og her var jeg faktisk meget positivt overrasket og det var faktisk grunden til at vi valgte dem igen - specielt var forventningerne til Premium Economy store når nu deres standard produkt dengang var godt.

Mine forventninger (hverken dengang eller idag) var ikke så høje som til et "rigtigt" ruteselskab, da Condor jo er en slags hybrid mellem charter og rute. De tidligere gange rejste vi på alm økonomi og her var vi meget positive over den behandling vi fik.

Condor er vel idag ikke længere ejet af LH, men af Thomas Cook og det er åbenbart gået meget ned at bakke siden overtagelsen: http://en.wikipedia.org/wiki/Condor_Airlines

HS-TGA
24-04-2009, 14:01
Om jeg ikke tar mye feil, så er nå Condor heleid av Thomas Cook, etter at de kjøpte ut Lufthansa sin andel på 24,9%.

Muligens dette har brakt en annen og dårligere bedriftskultur til Condor. Bare spekulasjoner dog.