PDA

View Full Version : Omkommet offiser hjem til Gardermoen.


ENTO
21-04-2009, 20:33
Med all respekt for den omkomne offiseren som kom til Gardermoen idag fra Afganistan lurer jeg på en ting. Ser at flyet med kisten landet på Gardermoen med en Hercules fra Swedish Air Force. Hvorfor ikke fra Norske forsvaret ? Ser at det står EUFOR på den Svenske Herculesen. Dersom dette er en felles organisasjon som har med operasjonene i Afganistan å gjøre, kan jeg forstå det. Jeg vet ikke, kan noen forklare ?

Northrider
21-04-2009, 20:35
Nå har vel ikke Norge noen transportfly å benytte hvis ikke vår eneste C-130J er fikset etter at den landet med buken litt for mye bakover på KSU for en stund siden.

jcnorway
21-04-2009, 20:46
Hørte denne passere i lav høyde over kontoret kl 15:45 i dag. Fikk ikke sett den dessverre. Godt at turen fra Afghanistan gikk bra.

AirbusTrond
21-04-2009, 20:52
Det kom vel fram at båren ble transportert i et annet (sivilt) fly til Rygge, og så tok transportflyet den siste etappen til Gardermoen, slik at seremonien der skulle få en verdig ramme.

EB
22-04-2009, 06:56
I en slik situasjon betyr det vel absolutt ingen ting hvilket land flyet båren kom hjem med kom fra...

LN-KRF
22-04-2009, 07:10
Uansett med all respekt å RIP for han.
Mine tanker går til de pårørende....

blazius
22-04-2009, 09:57
Jeg skjønner at hensyn til logistikk og militær etikette tilsier at båren ble fraktet med et eller annet sivilt fly til Rygge, og deretter med militær transport på "paradestrekningen" fra Rygge over Akershus festning og frem til Gardermoen. Men hvorfor bruke en lånt svensk C-130? DA-20 er vel for liten, men Sea King eller Bell helikopter (som er stasjonert på Rygge) skulle da være egnet? Er det ikke "fint nok" med helikopter, eller har disse rett og slett ikke plass til en kiste?

TCAS
22-04-2009, 09:58
De transporterte mer enn bare kista, men også pårørende.

Bizflyer
22-04-2009, 09:58
Enig med EB!
Dette blir en for dum debatt!
Legg av!

BF:old

blazius
22-04-2009, 10:11
Enig med EB!
Dette blir en for dum debatt!
Legg av!

Jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg ser ingenting i denne tråden som ligner på en "debatt", og heller ingen ting som kan oppfattes som respektløst overfor avdøde eller hans pårørende. Hadde det vært snakk om en privat hjemsending av en pensjonist som døde på Gran Canaria ville jeg forstått at dette kunne oppfattes som "grafsing". Her er det snakk om en offisiell båretransport som skjer under militære hedersbevisninger, og da må det være lov til å spørre hvorfor Forsvaret gjør som de gjør (for meg er dette nysgjerrighet - ikke kritikk).

Norge deltar i en krig i Afghanistan (selv om politikerne ikke liker å innrømme det). Vi må forvente at en del av soldatene kommer hjem i kiste - det er en kalkulert risiko som jeg tror både de som reiser ned og disses pårørende er klar over. Norge velger å ta imot falne med offisielle hedersbevisninger. Jeg antar at de pårørende kan be om unntak fra at avdøde skal sendes i lowpass over Oslo sentrum.

OJB
22-04-2009, 10:18
Her må jeg si meg enig med siste taler.

ENTO
23-04-2009, 20:21
Etter det jeg ser av svarene her, så er det kun Hercules som duger i et slikt oppdrag her. Når vi (det norske folk og det norske forsvar) ikke har noe luftfartøy fra det norske luftforsvaret som duger, synes jeg det er flaut. At det går ann å stille seg sånn. Stor skam !