PDA

View Full Version : Kabinkurs


peace
21-04-2009, 03:22
Hei alle sammen.

Jeg vet at noen her på forumet jobber/har jobbet som kabinansatt.
Kan dere fortelle meg hvordan kursingen foregår?
Jeg vet det sikkert er forskjellig fra selskap til selskap, men er testene krevende?
Hvis man for eksempel kan svømme helt normalt, er da svømmetesten vanskelig?
Jeg vet ikke om 200m er langt i "svømmesammenheng", men er det mange som ikke klarer denne testen? Er forresten denne testen presset slik at man skal klare det på en maks tid?
Er det tester i matematikk, skrivekunnskaper og lignende?

Jeg håper på noen svar da jeg skal skrive en kort oppgave i skolesammenheng om hvordan dette fungerer. Jeg håper på utfyllende svar:)

Blackhawk
21-04-2009, 04:16
Det hele starter med at man søker på evt. ledig jobb i det aktuelle selskapet,
og allerede er her det plenty som faller fra. Alle CC-jobber jeg har fått, har
det vært 500 til 1500 som har søkt - og ofte kun 15 til 25 som kommer videre.
Slike jobber har alltid vært meget populære, selv om nå snart de fleste har fått
med seg - at glamoren forlengst har forsvunnet som dugg for solen (og vel så det).

Kommer man videre, blir man innkallt til intervjudag(er) ofte i felleskap med
andre håpefulle. Noen selskaper har kun én dag totalt, og man får vite
enten i slutten av dagen - eller evt. noen dager eller én til to dager etter
intervjudagen om man blir tilbudt kursplass. Visse selskaper kjører en felles
intervjudag, og så blir visse tilbudt personlig intervju noen dager senere osv.

Eventuelle tester i språk/matematikk blir evt. tatt dersom man kommer
videre etter man har sendt inn søknad, det varierer fra selskap
til selskap hva slags tester og hvordan de legger opp intervju-rundene
osv. , men gruppearbeid og slike ting er vanlig. I tillegg blir man testet
i Engelsk-kunnskaper (språkforståelse osv.), og evt. andre språk.
Under slike intervjudager skal man jo vise mest mulig av seg selv,
vise at man kan samarbeide og evt. ta ledelsen (men heller ikke
overkjøre andre osv.), være blid og imøtekommende, og huske at
man ofte blir vurdert - selv om man ikke er klar over det selv. I noen
selskaper i Norge har man også tidvis benyttet seg av såkalte "sleepers",
som altså er "liksom-søkere" som egentlig allerede jobber i selskapet
som kabinansatte - og som da vurderer de som søker. Dette er/har
vært en langt vanligere metode i USA, slike "spionmetoder" kan sikkert
være effektive nok - da det alltid er noen som er "dumme" nok; til å lire
både det ene og det andre av seg. Har selv opplevd søkere på kurs, som
har vurdert flere av de kvinnelige kandidatene opp og ned - og gitt
ganske utrolige nedsettende kommentarder (rett foran den de gjelder også).
Da sier det seg selv, at løpet er kjørt for vedkommende - da er det alltid
noen som sier fra om dette (meg inkludert).

Enten før eller i løpet av kurset må man i tillegg bestå en legetest, som
utføres av flymedisinsk lege - slik at man kan få utstedt legeattest
for kabinbesetningsmedlem (som regel kalt: "Medical"). Stryker man der,
er løpet kjørt - selv om man har blitt tilbudt kurs eller man er i gang med
kurset.

De fleste selskaper krever at man kan svømme minst 200 til 250 meter
sammenhengende, og dette blir testet/kontrollert i en eller annen form
under kurset (under "wet-drill"-dagen). De fleste klarer som regel dette,
og dersom man "stryker" - vil man nok få gjort dette på nytt. Noen selskaper
krever også at man skal klare dette med klær osv. på, men det kan variere.
Uansett har jeg aldri hørt om at dette blir gjort på tid, det er tross alt
ikke OL man trener til - og havnet selv ca. "midt i gruppen" den gangen
for en del år siden, jeg tok mitt initial-kurs.

De som ikke har jobbet i kabinen fra før, må gå et såkallt
"Initial Cabin Crew"-kurs - som holdes (som oftest) av
flyselskapet du søker til. Dette er et krevende og intensivt
kurs på 4-5 uker som regel (noen selskaper klarer dog å presse
et slikt initialkurs inn på 2,5-3 uker), og ofte er det noen som
"dropper" ut underveis. Enten fordi den enkelte finner ut, at
"dette var kanskje ikke noe for meg", evt. at presset blir for
hardt under kurset, osv osv. En del liker å spøke, og si noe slikt
som "trenger dere å gå på kurs i fem uker, for å lære å
servere kaffe osv.." - noe som kun faller på sin egen
urimelighet. Skal ikke utdype dette noe ytterligere, men å si
at blodet da begynner å koke litt i blodårene - er nok ikke
å overdrive..


Et Initial-kurs er som sagt intensivt, og det varierer litt
hvordan kurset er satt opp - fra flyselskap til flyselskap.
Uansett kan du regne med lange dager, ofte fra 9 til 17:00 -
fem til seks dager i uken. Man skal innom langt flere temaer,
og må ha kunnskaper i svært mange felt - noe som nok kommer
overraskende på mange. Et slikt kurs vil inneholde bl.a.

* Innføring i selskapet, historikk, regler/krav, passasjer-
behandling, kommunikasjon, manualer osv osv.

* SOP (Standard Operating Procedures), standardprosedyrene,
samt ansvar m.m

* EMC-procedures (Emergency-prosedyrer), EMC-equipment osv osv.

* Grunnleggende flykunnskaper, hvordan flyet fungerer osv.

* Spesifikk teori/kunnskaper/sertifisering på den eller de
aktuelle flytypene som man skal arbeide på i selskapet -
f.eks. B737 / Airbus / MD / osv osv.

* EMC-equipment / dører / slide / osv osv. på den spesifikke
flytypen

* CRM (Crew Resource Management)

* Fire / smoke (teori og praksis), hvor praksis-delen
blir gjort på f.eks. SAS Flight Academy eller lignende
fasilitieter.

* Mock-up, EMC-training osv osv. Altså trening i fullskala-
modeller, i den aktuelle eller lign. flytype man skal jobbe
i. Brannslukking, prosedyrer, osv osv. Samt hopping i
slide, og prosedyrer for slide / overwing-exit.

* Førstehjelp (First-aid / Aeromedical), livredding,
teori/praksis, evt. hjertestarter samt vanlig hjerte- lunge
reddning m.m.

* Wet-drill / survival-training, hvor man ofte skal
simulere å "overleve" på vann etter f.eks. ditching - ved
å gå i life-rafts, bruke redningsvester, samt bestå
svømmetest (må kunne svømme f.eks. 200 - 250 meter, uten
hjelp sammenhengende - evt. med klær). Dette gjøres enten i
en nærliggende svømmehall, eller evt. i forbindelse med dag
på SAS Flight Academy / Oxford Av. eller lignende anlegg.

* Salgs/service-trening, evt. kurs i OBT (OnBoard-Terminal),
produktsortiment, pre-pack, osv osv.

I tillegg til delprøver underveis, vil det også være
avsluttende prøver osv. som krever at man hele tiden er
pålest - og leser godt hele tiden under kurset. Mye skal
kunnes 100% utenat, f.eks. EMC-prosedyrer, service-rutiner,
slides, osv osv. De fleste synes nok at prøver som inneholder
EMC-equipment (hvor disse er plassert på flyet, og i hvilket
kvanta osv.) er den vanskeligste. Uansett er det en grense
for hvor mye feil man kan ha, som regel 90% er kravet - og
noen kursdeltakere må ta visse prøver på nytt.

Håper dette ga deg litt info i det minste, andre kan sikkert komme
med mer utfyllende info - til områder jeg ikke nevnte så mye her.

Lykke til med skoleoppgaven!

peace
21-04-2009, 12:00
Hei!

Tusen hjertelig takk for et kjempe bra svar. Det hjalp mye;)

LN-KRF
21-04-2009, 12:35
Akkurat et slikt kurs som Blackbird sier her et såkalt Initial-course, skal jeg selv igjennom nå fra i morgen, å det varer i 4 uker, men mitt kurs er igjennom Norwegian.

Å jeg må si at jeg har lest en del på dette som han har beskrevet ovenfor, å jeg har fått et lite oveblikk på hva jeg har i vente..;)

Lykke til med skoleoppgaven!

ThomAAs
21-04-2009, 16:20
Jeg har nesten glemt hvor omfattende det hele var når jeg startet for noen år siden. Jeg husker jo hva vi gjorde og hva jeg lærte, men det ser mye ut ja...

Skyhigh
22-04-2009, 03:11
Til Peace som skal skrive om dette.
Når det gjelder Blackhawk's svar vil jeg gjerne kommentere følgende:
Jeg noterer meg at BH har fått tilbud om opptil "flere" CC jobber. Går derfor ut fra at BH dermed har hatt flere CC intervju med påfølgende kurs og senere jobb, i forskjellige selskaper. Det er dog helt ukjent for meg at, selskaper i Norge, avholder prøver i matematikk på intervju som CC, og når det gjelder språk går det, i all hovedsak, ikke på forståelse, men et ufravikelig krav om flytende engelsk skriftlig og muntlig.Dette grunnet at alle manualer for cabincrew er på engelsk.Et 2. tillegsspråk er som regel blitt betraktet som et pluss, men dog ikke lenger et krav hos selskaper i Norge,her foruten SK som krever minst ett fremmedspråk i tillegg. "Medical" certificate er i prinsippet en legeattest utstedt av lege med godkjennenelse fra Luftfartstilsynet, som bevitner at kandidaten har helse til å inneha stilling som CC. Dette kan du lese mere om i http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20010823-1067.html Som du ser her skal denne gjennomføres med faste intervaller, og dermed tilbakekalles hvis helsemessige årsaker tilsier det.
Det nevnes av BH, at "de fleste selskaper" i Norge bruker såkalte "sleepers", igjen, ikke meg bekjent etter selv har hatt gleden av å være med på uttak av CC i flere år.

Jeg mener bestemt at "de fleste selskaper" i Norge har en edruelig prosess med å ansette CC. BH har rett i at det kan være tester som kan virke urimelig på søkere, men som er nødvendig for å få frem hvilken person/psyke/sosial intelligens personen har før man blir tilbudt kursplass. Derfor benyttes det også i større grad peronlighetstester.
Dette KAN kanskje ikke være gjeldende for DY, siden de som regel har dette som en del av en total utdanning innen reiseliv, uten at jeg kjenner til dette i detalj. Utover dette ser jeg bare SK og WF som ansetter, til tider, i større skala, og kan forsåvidt avkrefte, at overnevnte metoder ikke er til stede.Når det gjelder avsluttende tester som nevnes med score på mer enn 90%, er dette en sertifikat-test som avgjør om det kan utstedes et "sertifikat for kabinbesetningsmedlem", basert på luftfartstilsynets bestemmelser.
En slik test skal tas, iht til LFV regler, minimun 1 gang pr år og denne skal bestås med 90% korrekt svar.Gjøres ikke dette,er man satt på bakken, såkalt "grounded"" ,til ny test er bestått med score på over 90%. Denne test består ikke av elementer som f eks service, men utelukkende nødutstyr som flyene er utstyrt med og bruken av disse, samt prosedyrer ved nødsituasjon, og spm ang medisinsk førstehjelp og dertil egnet utstyr som flyene har krav om å medbringe til enhver tid.

MD11
22-04-2009, 13:12
Det er charterselskaper (TUI, Thomas Cook) som har/hatt tester i matematikk og det skyldes i all hovedsak alt salget ombord og dette var veldig relevant før såkalte OBT, ombordbetalingsterminaler kom til selskapene. Før gikk alt på hoderegning. Såkalte "sleepers" er heller ikke kjent for meg i Norge. En må huske på at alle norske flyselskap (DY, SK og WF) setter sammen kurs som er i henhold til Luftfartstilsynets krav og således godkjent.


Når det gjelder språk så er det heller ikke slik at det kreves mer enn engelsk, flytende både muntlig og skriftlig. Heller ikke SAS krevde enda et fremmedspråk sist de rekrutterte kabinpersonale. En ting er jo at manualene og fagspråk er engelsk men man må jo kunne kommunisere med utenlandske nasjonaliteter ombord også, både i det dagligdagse og ikke minst i eventuelle nødsituasjoner som måtte oppstå.

Lykke til med oppgaven din:)

Jarlabanke Vking
22-04-2009, 14:02
Det er charterselskaper (TUI, Thomas Cook) som har/hatt tester i matematikk og det skyldes i all hovedsak alt salget ombord og dette var veldig relevant før såkalte OBT, ombordbetalingsterminaler kom til selskapene. Før gikk alt på hoderegning. Såkalte "sleepers" er heller ikke kjent for meg i Norge. En må huske på at alle norske flyselskap (DY, SK og WF) setter sammen kurs som er i henhold til Luftfartstilsynets krav og således godkjent.


Når det gjelder språk så er det heller ikke slik at det kreves mer enn engelsk, flytende både muntlig og skriftlig. Heller ikke SAS krevde enda et fremmedspråk sist de rekrutterte kabinpersonale. En ting er jo at manualene og fagspråk er engelsk men man må jo kunne kommunisere med utenlandske nasjonaliteter ombord også, både i det dagligdagse og ikke minst i eventuelle nødsituasjoner som måtte oppstå.

Lykke til med oppgaven din:)


Det er vel slutt på at det er et krav, men det blir sterkt lagt vekt på om man har et 3. evt 4. språk

Blackhawk
22-04-2009, 18:44
Skyhigh: du feilsiterer meg flere steder, jeg har f.eks. IKKE skrevet
at " "de fleste selskaper" i Norge bruker såkalte "sleepers" " - jeg
skrev: "I noen selskaper i Norge har man også tidvis benyttet seg av såkalte "sleepers".

Uansett er mitt inntrykk, at noen nordiske selskaper neppe benytter seg av
dette fast nå (fra hva jeg hører i bransjen) - men har fått bekreftet at minst to
selskaper har tidvis enten benyttet seg av dette, eller prøvd ut osv.

Selv om jeg ikke skrev at flytende engelsk både muntlig og skriftlig kreves, har
jeg ikke tatt med slike minimumskrav - da jeg går ut fra at alle forstår at man
må oppfylle disse uansett; før man overhodet vurderer å søke. Så varierer det
innenfor flere selskaper, hvordan de velger å teste dette - og hvor grundig.
Mange krever også at det f.eks. er blitt gjort språktest hos Berlitz osv. ,
med godkjent minimumsresultat (SAS/DK krever eller har krevd bl.a.
resultat: minimum 4 av 6, mens jeg tror Sterling krevde 3 av 6 i sin
tid - fikk jeg høre).

Som andre også har påpekt, er det direkte feil at SAS krever minst ett
fremmedspråk i tillegg til Engelsk - det er flere år siden de sluttet med
dette minimumskravet.

peace
23-04-2009, 01:28
Tusen takk for hjelp, folkens!
Dette hjalp mye til tross for forskjellige meninger, men det gjør det enda lettere å kanskje se en sak i fra flere sider i oppgaven.
Forhåpentligvis skal jeg i gjennom et slikt kurs selv om en god stund da jeg enda
er litt for ung:) Ser for meg at dette er et flott yrke, men krevende.
Først får vi bare håpe luftfarten vil gå mot bedre tider de kommende år.