jb1
19-04-2009, 23:06
Tripreport TRF-AMS-OSL:
1. Flyvning:
Flyselskap: KLM Cityhopper
Dato: 17.04.09
Strekning: TRF-AMS
Flytid: 1:20
Flytype: Fokker-70
Klasse: Economy
Valget falt på KLM på en tur til Nederland og Haag ettersom det var greiest å fly ut fra Torp denne gang. Prisen var også bra. Jeg ankom med toget til Torp stasjon og bussen ventet og kjørte kjapt den lille turen bort til flyplassen. Det var fredag ettermiddag og masse folk inne i terminalen, da tre Ryanair –fly til Düsseldorf Weeze, Bremen og Milano Bergamo skulle gå omtrent samtidig med mitt fly til Amsterdam. Widerøe og Wizzair hadde avganger ikke lenge etterpå til hhv. København og Kiev, og en del passasjerer til deres fly hadde også møtt frem. Jeg hadde kun håndbagasje og hadde sjekket inn på internett, og gikk derfor rett til sikkerhetskontrollen. Den gikk relativt fort og jeg rakk å kjøpe litt vin i butikken og en kaffe før det var tid for ombordstigning. Jeg hadde bedt om et sete på en to-seter i Fokker’en, men en mor med en baby satt der med et babysete i mitt sete. Flyvertinnen sa det var ledig ved nødutgangen, så jeg satte meg der. Knyttnevetesten ble derfor selvsagt bestått. Flyet var 90 % belagt, og mange nederlandske forretningsfolk på vei hjem og nordmenn på vei på helgetur lettet på tidtabell. Etter at setebelteskiltet var slukket, kom to unge og blide flyvertinner rundt med KLMs faste pakke med fire små trekantsandwicher og drikke av ymse slag. Det smakte slett ikke verst, men det er lite å spise. Kaffe og te ble servert etterpå, og det var en avslappet stemning i flyet. Det må ha vært litt medvind på veien ned til Schiphol for vi landet 15 minutter før rute. Jeg gikk rett til togstasjonen og tok toget videre mot Haag.
2. Flyvning:
Flyselskap: KLM
Dato: 19:04.09
Strekning: AMS-OSL
Flytid: 1:35
Flytype: Boeing 737-400
Klasse: Economy
Jeg ankom Schiphol litt senere enn planlagt p.g.a. et forsinket tog. Jeg gikk til en av KLMs automater for å få boarding pass. Automaten gav meg beskjed om å gå til skranken p.g.a. ”Flight Status”. Det gikk litt sakte fremover i køen der, men da jeg kom frem fikk jeg beskjed om at flyet var overbooket, men at jeg måtte møte frem ved utgangen når ombordstigning begynte for å se om jeg fikk være med eller om jeg måtte vente på neste fly. Det var kun kort tid til ombordstigning begynte og jeg måtte gå rett til utgangen. Sikkerhetskontrollen gikk unna relativt raskt sett i forhold til hvor mange passasjerer det var i køene frem til gjennomlysningsmaskinene. Ombordstigning var alt i gang da jeg kom frem, og jeg fikk beskjed om at jeg fikk være med. Noen connecting-passasjerer rakk vel ikke sin videreforbindelse tenker jeg. Jeg fikk boarding passet i hånden og gikk om bord. Jeg hadde et vindussete på rad 5. Flyet var tilnærmet fullt; jeg mener betjeningen sa til hverandre på nederlandsk, at det var fire seter uten noen i. Mine kunnskaper i nederlandsk er minimale, men det er overraskende hvor mye man forstår. Knyttnevetesten ble bestått med et nødskrik. Push-back skjedde på tid, men vi taxet laaaaangt før vi kom frem til rullebanen. Resten av turen var ikke spesielt spennende og det er lite å skrive om. Matserveringen var identisk med den på turen ned. Betjeningen var hyggelig, men jeg savnet et par smil. Flyværet var strålende hele veien med sol på vei nordover og soldnedgang over Gardermoen under landing. Ankomst OSL skjedde helt etter tidtabell og jeg var raskt på vei mot flytoget etter at noen flasker var plukket opp i ankomstbutikken.
KLM leverte varene her, men serveringen om bord er ikke spesielt mye å skryte av. Man må bli lei av den om man flyr meget med KLM. Jeg savner også én-veispriser.
1. Flyvning:
Flyselskap: KLM Cityhopper
Dato: 17.04.09
Strekning: TRF-AMS
Flytid: 1:20
Flytype: Fokker-70
Klasse: Economy
Valget falt på KLM på en tur til Nederland og Haag ettersom det var greiest å fly ut fra Torp denne gang. Prisen var også bra. Jeg ankom med toget til Torp stasjon og bussen ventet og kjørte kjapt den lille turen bort til flyplassen. Det var fredag ettermiddag og masse folk inne i terminalen, da tre Ryanair –fly til Düsseldorf Weeze, Bremen og Milano Bergamo skulle gå omtrent samtidig med mitt fly til Amsterdam. Widerøe og Wizzair hadde avganger ikke lenge etterpå til hhv. København og Kiev, og en del passasjerer til deres fly hadde også møtt frem. Jeg hadde kun håndbagasje og hadde sjekket inn på internett, og gikk derfor rett til sikkerhetskontrollen. Den gikk relativt fort og jeg rakk å kjøpe litt vin i butikken og en kaffe før det var tid for ombordstigning. Jeg hadde bedt om et sete på en to-seter i Fokker’en, men en mor med en baby satt der med et babysete i mitt sete. Flyvertinnen sa det var ledig ved nødutgangen, så jeg satte meg der. Knyttnevetesten ble derfor selvsagt bestått. Flyet var 90 % belagt, og mange nederlandske forretningsfolk på vei hjem og nordmenn på vei på helgetur lettet på tidtabell. Etter at setebelteskiltet var slukket, kom to unge og blide flyvertinner rundt med KLMs faste pakke med fire små trekantsandwicher og drikke av ymse slag. Det smakte slett ikke verst, men det er lite å spise. Kaffe og te ble servert etterpå, og det var en avslappet stemning i flyet. Det må ha vært litt medvind på veien ned til Schiphol for vi landet 15 minutter før rute. Jeg gikk rett til togstasjonen og tok toget videre mot Haag.
2. Flyvning:
Flyselskap: KLM
Dato: 19:04.09
Strekning: AMS-OSL
Flytid: 1:35
Flytype: Boeing 737-400
Klasse: Economy
Jeg ankom Schiphol litt senere enn planlagt p.g.a. et forsinket tog. Jeg gikk til en av KLMs automater for å få boarding pass. Automaten gav meg beskjed om å gå til skranken p.g.a. ”Flight Status”. Det gikk litt sakte fremover i køen der, men da jeg kom frem fikk jeg beskjed om at flyet var overbooket, men at jeg måtte møte frem ved utgangen når ombordstigning begynte for å se om jeg fikk være med eller om jeg måtte vente på neste fly. Det var kun kort tid til ombordstigning begynte og jeg måtte gå rett til utgangen. Sikkerhetskontrollen gikk unna relativt raskt sett i forhold til hvor mange passasjerer det var i køene frem til gjennomlysningsmaskinene. Ombordstigning var alt i gang da jeg kom frem, og jeg fikk beskjed om at jeg fikk være med. Noen connecting-passasjerer rakk vel ikke sin videreforbindelse tenker jeg. Jeg fikk boarding passet i hånden og gikk om bord. Jeg hadde et vindussete på rad 5. Flyet var tilnærmet fullt; jeg mener betjeningen sa til hverandre på nederlandsk, at det var fire seter uten noen i. Mine kunnskaper i nederlandsk er minimale, men det er overraskende hvor mye man forstår. Knyttnevetesten ble bestått med et nødskrik. Push-back skjedde på tid, men vi taxet laaaaangt før vi kom frem til rullebanen. Resten av turen var ikke spesielt spennende og det er lite å skrive om. Matserveringen var identisk med den på turen ned. Betjeningen var hyggelig, men jeg savnet et par smil. Flyværet var strålende hele veien med sol på vei nordover og soldnedgang over Gardermoen under landing. Ankomst OSL skjedde helt etter tidtabell og jeg var raskt på vei mot flytoget etter at noen flasker var plukket opp i ankomstbutikken.
KLM leverte varene her, men serveringen om bord er ikke spesielt mye å skryte av. Man må bli lei av den om man flyr meget med KLM. Jeg savner også én-veispriser.