View Full Version : Beijing for nybegynnere
Hei å hå..!!
Tur til Kina er bestilt, men som første gangs besøkende trenger jeg tips til ting å gjøre:)? Hva bør oppleves og hva bør ungås..? Alt som kan være til nytte mottas med stort takk:lol:
Hei!
Jeg kom hjem fra Beijing for noen få uker siden etter et fantastisk opphold der nede.
Kineserne er veldig vennlige mennesker, men de snakker svært dårlig engelsk så det kan være vanskelig å få en viss kommunikasjon.
Beijing er utrolig stort som du sikkert vet, så man må sette seg inn i før man drar hva man virkelig vil se, og hva som kanskje ikke er så veldig viktig. Jeg syntes det vakreste med Beijing var den "forbudte by" der det har bodd keisere.
Man kan jo heller ikke reise til Beijing uten å få med seg the great wall, altså den Kinesiske mur. Den dagen jeg var på denne var vi ikke like heldige med været, men det var verdt opplevelsen uansett hvordan man ser på det, det er en utrolig tanke i ettertid å vite at man har satt sine ben på denne muren.
Lamatempelet anbefaler jeg også på det sterkeste da det var en del interessant å se her.
Shopping er jo også lurt å kanskje bruke en dag eller to på.
Silkstreet som det heter, er en helt fantastisk opplevelse, ikke bare for å handle men også for å se hvordan Kineserne driver "business" og handel. Jeg var på dette markedet nesten hver dag da det ga litt futt og fart i dagen. De kineserne i butikkene er ville!
Silkstreet er på en måte et shoppingcenter med bare boder som selger billige klær/smykker/sko/it produkter osv. Det er viktig å få de som jobber i resepsjonen på hotellet til å skrive på en lapp, på kinesisk, at dere skal til silkstreet. Taxisjåførene kan overhodet ikke engelsk!
Flyplassen i Beijing er kjempe flott. Den ser ikke så stor ut når man ankommer, men når du skal reise ut i fra Beijing har man alle muligheter, gled deg.
God tur, du kommer til å få en opplevelse for livet!
AirbusTrond
17-04-2009, 15:17
Hei!
Ikke alle kineserne er vennlige, det finnes også en hel del frekke (f.eks. han som lot som han skulle hjelpe noen forkomne turister til å praie en drosje. Men det viste seg han bare latet som, for å kapre en drosje selv, og på den måten snike i køen. Det rareste var gliset hans etterpå...). Noen kan også være svært direkte, uten at det er vondt ment.
Mht attraksjoner så er jo dette svært individuelt. Den forbudte by var det klareste høydepunktet. Muren et must å se, selvsagt, men fikk ikke det store "kicket" av å gå på den. Det var min personlige opplevelse.
Vet ikke hvor du skal bo, men jeg hadde stor glede av å bo litt utenfor de mest typiske turistområdene. Første kvelden gikk jeg på en tilfeldig restaurant der jeg var eneste
vestlige gjest. Det var eksotisk, spennende og artig - selv om disse kineserne stirrer noe veldig da!
Flyplassen var veldig stilig, og en opplevelse i seg selv !
MountainDew
17-04-2009, 17:19
Mountaindew og Speedbird har vert en rask tur innom Beijing:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=21515
Det er veldig varmt der om sommeren, jeg sier bare lykke til...
Jeg mener, veldig veldig varmt liksom. På alle dagene jeg var der hadde vi rundt 40-42 grader sammen med veldig høy luftfuktighet.. jeg er egentlig glad i varmen, men en dag vi var på Den Himmelske Freds Plass, besvimte jeg nesten... Og da var det ikke engang sol ute... Så bare vær forberedt på intens trykkende varme... Bortsett fra det er byen helt fantastisk, og et sted jeg absolutt kommer til å reise tilbake til... Gled deg!! Fineste byen jeg har besøkt!
Kinesere er kjempeålreite, men som nevnt har de ikke køkultur, hehe.
Bizflyer
18-04-2009, 00:21
Hva er egentlig riktig tid av året å reise til PEK hvis man ønsker "norsk sommer". Dvs et par og tyve grader +/-?
Finnes det regntid der som andre steder i Asia og ev når er det?
BF:cool2
Jeg har vært i Beijing i månedsskifte september/oktober, og da var det veldig behagelig temperatur. Mellom 18 og 23 grader.
Sommeren er veldig varm og vinteren veldig kald, så jeg ville nok reist enten på høsten eller våren.
Tror ikke det er direkte regntid, men det regner nok mest på høsten der som de fleste andre steder. Da jeg var der i 2007 regnet det ikke den uken jeg var der.
Ellers slo det meg hvor mye mer behagleig klimaet var i Beijing i forhold til Shanghai som jeg kom fra. Fuktigheten og varmen der kombinert med den enorme luft- forurensingen er kvelende. Men... luft-forurensingen er stor i Beijing også.