PDA

View Full Version : ARN-ATL-MCO t/r Delta Airlines

Gemo
10-04-2009, 22:40
Har med stor interesse lest mange og gode tripreports etter at jeg ble medlem. Selv reiser jeg en del i forbindelse med jobben, for det meste i Europa i tillegg til rene ferieturer med familien.

I forbindelse med feiring av runde år ble det i år bestemt å ta med familien til Orlando, vårt tredje besøk. Første gangen var i 1998 med charter via Miami. I 2006 med Icelandair og i 2009 med Delta fra Stockholm.

Allerede i mai 2008 ble reisemålet bestemt. Det var mitt valg, siden det var jeg som fylte år. Hovedhensikten var en aktiv ferie sammen med kone og 2 sønner (12 og 22). Widerøe hadde i mai kampanjepriser på Delta airlines t/r fra Arlanda til 3000 nok pr. billett og jeg slo til på flekken, selv om jeg foretrekker selskaper i Star Alliance. Bil og villa ble bestilt under sommeren og alt var klart for en spennende ferie. Selv var jeg aktiv på diverse forum i forbindelse med Delta Airlines. Selskapet har ikke akkurat de beste skussmål, etter hva jeg kunne lese meg til.

Forsøkte å sjekke inn via Internett hjemmefra. Denne tjenesten er tilgjengelig 24 timer før avreise, men av en eller annen grunn fungerte det ikke. Vi hadde i god tid før avreise foretatt sete-reservasjon og det er noe jeg anbefaler sterkt, kommer tilbake til årsaken til dette senere. Forsøkte også å sjekke inn via automatene i terminal 5 på Arlanda, men fikk da opplyst av Delta-ansatte at heller ikke dette lot seg gjøre. Da var det kun innsjekking i skranken igjen og det gikk uten problemer. En del sikkerhetsspørsmål om bagasje etc ble stilt. Et intervju på ca 5 minutter ble foretatt. Noen vil sikkert mene at dette er i overkant, men for min del så er synes jeg det er OK.

Handlet noe tax-free varer på Arlanda. I den forbindelse er det greit å være klar over at drikkevarer må pakkes om i koffert i Usa, dersom en skal videre med innenriksfly. Gjøres ikke dette blir det beslaglagt i sikkerhetskontrollen. Dog ingen bekymring, en får kofferten like etter Immigration og før Tollkontrollen. Deretter legger man bagasjen (som er sjekket helt frem fra Arlanda) i ny bag-drop og går gjennom sikkerhetskontroll for å komme inn på avreise-terminalen. En video med instruksjoner blir vist på flyet før ankomst.

Vi reiste med en Boeing 767-300 ER. På økonomi er seteinndelingen 2-3-2. Flyet virket litt gammelt og slitt. Hyggelig flybetjening med også svensk-språkelige ansatte. Setekomfort gis terningkast 3 av 6 mulige. Jeg satt selv ved nødutgang der benplassen var veldig bra. Setebredden er noe begrenset ved disse plassene og midtarmlenet kunne ikke heves. Min sønn på 22 satt bak meg, han er ca 185 cm og syntes det var litt trang benplass.

Flyet er på økonomiklasse ikke utstyrt med underhodningsanlegg i flysetene, men har skjermer i tak. Skjermene var litt små. Det er heller ingen mulighet til å lade bærbart utstyr i setene.

På reisen til Atlanta ble det servert lunch. Faktisk helt ok, selv om jeg ikke liker flymat noe særlig. Til lunch får en også servert drikke. 1 øl eller vin er inkludert. All alkohol utover dette koster $ 7 pr. enhet. Annen drikke er gratis.

Vann og kaffe ble servert flere ganger under overfarten. Ca 1 time før ankomst ble det også servert pizza. Nå var det også klart for en video, der en ble forklart hvordan en skulle gå etter landing. Jeg merket meg også at en fortsatt må fylle ut "grønt skjema" for innreise til Usa selv om en hadde registert seg elektronisk i forkant. I tillegg måtte en fylle ut skjema i forhold til Tollen. Flyturen til Atlanta tok ca 9 timer.

I Atlanta bør en ha minst 1 time til rådighet før neste fly. Immigration tar tid, det var veldig lange køer, men vi var heldige og kom kjapt frem da en ny avdeling åpnet.

Etter Immigration var det å hente koffertene, legge tax free varene i koffertene, gå gjennom Tollen og levere koffertene i bag-drop. Alt er godt merket og det var Delta-funksjonærer flere steder. Deretter gjennom ny sikkerhetskontroll og inn på avreiseterminalen. Jeg er overrasket over hvor velfungerende flyplassen er, den er tross alt verdens største. Alt er skiltet veldig bra og det går tog hvert 30 sekund mellom terminalene. Det er også mulighet for å gå men det blir fort over 1 kilometer !

Flyplassen har som seg hør og bør en rekke butikker og restauranter. Vi hadde tid til en bedre middag på TGI Friday før avreise til Orlando. Flyet til Orlando var overbooked og standby listene viste ca 30 personer på venteliste ! Egne skjemer ved gaten viste dette, samt navn og rangering av standby passasjerene. Nå var det viktig å ha forhåndsbetilt sete. En svensk familie med flere små barn hadde ikke det. De hadde forsøkt på Arlanda, men allerede der var alle setene reservert. Nå går det fly til Orlando ca hver time, men alle flyene utover kvelden var overbooked. Rådet er derfor: Foreta setereservasjon i god til før avreise. Dette kan gjøres via www.delta.com.

Flyturen til Orlando tar ca 1 time og en blir servert drikke på turen.

I Orlando går det tog inn til hovedterminalen hvor også bagasjen plukkes opp. Heis en etasje ned til de fleste leiebil-selskapene.

På returen gikk det veldig greit å sjekke inn, få boarding pass helt frem til Arlanda og levere bagasjen i bag-drop. Bagasjen så vi ikke mere til før Arlanda. 2 kolli a 23 kilo pr person er inkludert i billetten på økonomi. Deretter sikkerhetskontroll og flytog til avreiseterminalen. Igjen var det viktig med setereservasjon, idet flyet var overbooked og stand-by listene var lange. Vi spiste en liten rett på flyplassen før avreise med 1 øl til. Dog litt komisk var det at jeg måtte vise legitimasjon i forhold til om jeg var gammel nok. Jeg er fylt 50 år :o))

Vi landet på terminal A og hadde avreise til Arlanda på terminal E, avstand 1,2 km og greit med tog da. Flyet hadde avgang noenlunde i rute og kapteinen ønsket oss velkomne med beskjed om at flyturen over dammen ville ta ca 8 timer. Hadde samme setene på returen og mannskapet ombord hadde samme hyggelige service-innstilling. Det ble servert middag etter ca 1-2 timer, deretter var det muligheter for litt søvn. Ca 2 timer før ankomst ble det servert en lettere frokost.

Som sluttkommentar vil jeg si at Delta, etter mitt syn, er et middels flyselskap. Sammenligner en med feks Sas er Delta ikke på høyden. Jeg gir de pluss for hyggelig betjening, men minus for slitte fly, dårlig underholdningstilbud samt at en må betale for feks en konjakk til kaffen eller en øl utenom lunchen eller middagen. Skal jeg fly med Delta en annen gang, må prisen jeg skal betale være vesentlig lavere enn andre selskap.

I forhold til overnatting i Orlando vil jeg også anbefale å vurdere leie av villa. Vi leide en egen villa med 5 soverom (2 forble ubrukt), 4 bad, stue, kjøkken og eget stort svømmebasseng tl ca nok 1000 pr døgn.

Dessverre har jeg ingen bilder å legge ved, men kanskje jeg kommer sterkere tilbake en annen gang.

Cecilie
10-04-2009, 23:20
Veldig bra rapport!

Sist gang jeg fløy inn til MCO hadde vi KLM fra KRS til AMS, KLM til ATL og DL til MCO.
Flyet som opererte DLflighten til MCO var, som du beskrev, slitt. Dette var dog en innenriksflyvning.
Delta er et helt OK selskap, men kan på ingen måte sammenlignes med SK som du sier, eller for den saks skyld - andre Skyteam medlemmer - KLM/NWA.

Som du nevner - leie av villa er absolut å anbefale. Dette gjorde vi sist gang vi var i Florida (2007). Mye mer økonomisk enn hotel, særlig hvis man reiser som en familie og gjerne må ha en suite på et hotell - eventuelt to rom. Villaen vi leide hadde også eget svømmebasseng med boblebad, 4 soverom, 4 bad, dobbelgarasje, stue og velutstyrt kjøkken.

Takker for fin rapport!

LN-MOW
11-04-2009, 00:17
En helt grei oppsummering. Kjørte selv en 'back-to-back' sammenligning på maten mellom DL og CO for et par år siden og det ser ut som at lite har forandret seg.

DL's 767'er er slitt, og jeg tror at en av årsakene er at man forbereder implementering av de nye 'staggered seats' som skal innføres neste år. Da vil nok kabinen fremstå som langt freschere. 767'ene vil bestå i en del år til.

http://www.thompsonsolutions.co.uk/images/BEETLE%20WEB%20LOPAa.jpg

Online-check-in på utenriks-flygninger jobbes det med. Uten å være helt sikker tror jeg det er mulig hvis alle dine APIS-datas er forhåndslagret. Dette gjelder vel også kiosk, hvis DL har slike på ARN(?). Enkelte stasjoner har dessuten lokale begrensninger.

Tommy777
12-04-2009, 18:28
Meget god og informativ rapport.

MountainDew
12-04-2009, 20:52
Takker for rapporten. Er noen år siden jeg fløy Delta over dammen men flyene var slitt da også!
Byttet til KLM som er et mer fornøyelig selskap :)

Hvordan var belegget?

Someone
12-04-2009, 21:50
Flott rapport og håper på flere :)

FlightDeck
12-04-2009, 21:52
Takk for fin rapport - høres ut som en bra opplevelse sett i sammenheng med pris.

Tommy777
13-04-2009, 02:25

Jepp, ingenting er som aa sitte 10 i bredden paa en 777 eller aa sitte i en fullpakket 747 med 15 aar gamle TV skjermer dinglende i taket med 30".

Det maa vaere som aa gaa fra helvete til himmeln :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

GFL
13-04-2009, 03:19
Jepp, ingenting er som aa sitte 10 i bredden paa en 777 eller aa sitte i en fullpakket 747 med 15 aar gamle TV skjermer dinglende i taket med 30".

Det maa vaere som aa gaa fra helvete til himmeln :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Det brukes A330 på Atlanta-ruten med KLM. Personal-tv og seating 2-4-2. Så den 747'en finner du på andre ruter....

Angående 10 i bredden, har ikke feks Emirates dette på 777-300ER også(3-4-3)?

EB
13-04-2009, 07:00
Kjempefin rapport - ser frem til flere.

BSSW
13-04-2009, 07:54
Nå har vel ikke alle KLM sine B777 10 i bredden. Det kom vel ikke før B773 ble kom til KLM. Dessuten holder vel KLM på oppgradere B747ene sine med PTV/AVOD nå som de er ferdige med å oppgradere MD-11ene.

Gemo
13-04-2009, 09:15
Takker for hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen. Dere er flinke til å motivere til flere rapporter. Skal forsøke det etterhvert. Reiser mest i Europa så det blir litt kjedelig med OSL-FRA...

SQ 777
13-04-2009, 09:25
Topp rapport.. Hva som helst er fint å høre om...:D

Gemo
13-04-2009, 10:24
Takker for rapporten. Er noen år siden jeg fløy Delta over dammen men flyene var slitt da også!

Hvordan var belegget?

Jeg mener det var helt fullt i coach, kanskje et par plasser ledige. I business var det 2-3 ledige plasser etter at id-passasjer fra DL hadde fått sine seter. En passasjer forsøkte å oppgradere på poeng i gate, men det gikk ikke. Vi hadde setene 21 A og B samt 22 A og B. Fordelen var meget god benplass på rad 21, ulempen var den stadige køen til toalettene. Dessuten trakk det kaldt fra nødutgangen. Er ca 195 cm så fordelen oppveide ulempene.

Tommy777
13-04-2009, 21:12
Angående 10 i bredden, har ikke feks Emirates dette på 777-300ER også(3-4-3)?

Ja, i tillegg til KLM/AF, har Emirates som eneste andre 777 operatør (av totalt 56) ti seter i bredden, so what?

Selv om man oppgraderer AVOD etc, gjør jo også Delta det, som MOW sier, kommer dette også på 767 i tillegg til ny, mer behagelig seteoppsett.

Verdens største flyselskap bruker litt lengre tid enn andre på å gjøre det og tilbyr bl.a. Live TV innenriks (sammenlignet med hva KLM har i Europa?? :rolleyes:).

Så selv om begge oppgraderer, fortsetter KLM med meget trang økonomiklasse noe som er grunn nok til å skygge unna for mange