sail4fun
09-03-2005, 19:49
Evakuert på seks minutter (http://www.mil.no/fol/bg05/start/article.jhtml?articleID=97077)
VÆRNES: På seks minutter rakk to av Luftforsvarets Hercules-fly å lande, ta om bord skadde pasienter og ta av fra flyplassen. Dette var bare en øvelse. Neste gang kan det være en virkelig operasjon.
Tsunamikatastrofen i Sørøst-Asia bekreftet viktigheten av å ha flymedisinsk evakuering i beredskap. Forsvaret var til stede i de kriserammede områdene etter flodbølgen. Tirsdag var det samme personellet i gang igjen med trening. Evakuert personell skulle transporteres til et sikrere område før de kunne videreflyttes til sykehus. Målet var å kunne lande to Hercules-fly på Værnes lufthavn, ta i mot skadde markører på bårer og lette igjen i løpet av seks minutter. For det profesjonelle evakueringsteamet var dette en enkel sak.
FLYSYKEPLEIER: Kaptein Evy Skar og resten av det flymedisinske evakueringsteamet gjennomførte tirsdagens demonstrasjon med stil.
Viktig å registrere
I Norge finnes to måter å gjennomføre flymedisinsk evakuering på; enten med Luftforsvarets Hercules-fly, eller med et sivilt Boeing 737-fly.
- Det sistnevnte er det med best komfort og arbeidsforhold, men når vi er i områder med trusler, må vi bruke Forsvarets fly. Da må vi kunne håndtere støy, vibrasjoner og dårlig lys, forklarer kaptein Evy Skar, flysykepleier i 135 Luftving, Gardermoen.
Tirsdag morgen stod sanitetspersonellet, bestående av leger, sykepleiere og vernepliktige assistenter, klar på Værnes til å ta i mot flyet fra Gardermoen med ni ”skadde” markører. En sanitetsbase bestående av to telt med kapasitet til å ta i mot seks båreliggende pasienter, i tillegg til et større antall mindre skadde, venter på å bli fylt opp. Men før det blir foretatt noen undersøkelser, må pasientene registreres.
- Vi gjennomførte en strategisk forflytning fra transittavdelingen på Gardermoen. Markørene ble undersøkt grundig før flyet tok av, men vi må være oppmerksom på at flyturen kan ha påvirket pasientene. Derfor er det viktig å ta en ekstra kontroll før de eventuelt blir sendt videre til sykehus, sier hun.
Både leger og sykepleiere er til daglig sivilt yrkestilsatt, derfor er det ekstra viktig at de får denne type trening, i følge sykepleieren.
- Vi har fire slike øvelser i året. Sist gang vi øvde var nylig under øvelse ”Samaritan” hvor vi simulerte en evakuering av personell ut fra Kosovo, forklarer hun.
Det medisinske personellet må gjennom harde prøver for å bli tjenestedyktige. I løpet av utdanningen må de kunne mestre militære enkelmannsferdigheter, avlegge skriftlige attester, gjennomføre fysiske tester og trene i sivile simulatorer.
- Vi kan ikke ta en ”hvem som helst” og putte ham inn i et fly. Alle som er med i teamet kan flymedisin, sier hun og legger til at personellet i generelle trekk har kompetanse innen anestesi og intensiv.
FØLGER MED: Jarle Kurt Viken sørger for at bårebærerne får gjort jobben sin i tide.
Tar i mot 40 pasienter
Senere på dagen kom den neste utfordringen. To Hercules C-130-fly tok av fra Bodø hovedflystasjon eskortert av to F 16-jagerfly med retning Trøndelag – et område der det har blusset opp konflikter under Battle Griffin-øvelsen. På Værnes flystasjon venter et større antall kritisk skadde pasienter som må transporteres bort i en fei. Evakueringen bør ikke ta mer enn seks minutter. Personellet har press på seg, men er tilsynelatende rolige i det flyet treffer rullebanen. Flyene blir rygget med enden mot en lang rekke feltbårer.
- Hvert fly har kapasitet til å ta i mot 40 stabile pasienter mens hvert team består av to leger og fire sykepleiere, forklarer Skar.
Det sier dermed seg selv at det vil bli travelt om bord. Mens motorene fortsatt går og flyeksos og steinsprut blåser mot pasientene, tar sanitetsassistentene tak i bårene og gir fart mot flyet. Vi kan telle seks minutter før samtlige pasienter er trygt om bord. Det neste vi ser er to evakueringsfly som letter i all hast.
- Flymedisinsk evakuering blir mer og mer brukt, og flere land satser på å ha en slik beredskap. Vi har utrolig mye å vinne på dette; med rask reaksjonstid og det at vi til en hver tid er i tjuefiretimers beredskap, slår flysykepleieren fast.
VÆRNES: På seks minutter rakk to av Luftforsvarets Hercules-fly å lande, ta om bord skadde pasienter og ta av fra flyplassen. Dette var bare en øvelse. Neste gang kan det være en virkelig operasjon.
Tsunamikatastrofen i Sørøst-Asia bekreftet viktigheten av å ha flymedisinsk evakuering i beredskap. Forsvaret var til stede i de kriserammede områdene etter flodbølgen. Tirsdag var det samme personellet i gang igjen med trening. Evakuert personell skulle transporteres til et sikrere område før de kunne videreflyttes til sykehus. Målet var å kunne lande to Hercules-fly på Værnes lufthavn, ta i mot skadde markører på bårer og lette igjen i løpet av seks minutter. For det profesjonelle evakueringsteamet var dette en enkel sak.
FLYSYKEPLEIER: Kaptein Evy Skar og resten av det flymedisinske evakueringsteamet gjennomførte tirsdagens demonstrasjon med stil.
Viktig å registrere
I Norge finnes to måter å gjennomføre flymedisinsk evakuering på; enten med Luftforsvarets Hercules-fly, eller med et sivilt Boeing 737-fly.
- Det sistnevnte er det med best komfort og arbeidsforhold, men når vi er i områder med trusler, må vi bruke Forsvarets fly. Da må vi kunne håndtere støy, vibrasjoner og dårlig lys, forklarer kaptein Evy Skar, flysykepleier i 135 Luftving, Gardermoen.
Tirsdag morgen stod sanitetspersonellet, bestående av leger, sykepleiere og vernepliktige assistenter, klar på Værnes til å ta i mot flyet fra Gardermoen med ni ”skadde” markører. En sanitetsbase bestående av to telt med kapasitet til å ta i mot seks båreliggende pasienter, i tillegg til et større antall mindre skadde, venter på å bli fylt opp. Men før det blir foretatt noen undersøkelser, må pasientene registreres.
- Vi gjennomførte en strategisk forflytning fra transittavdelingen på Gardermoen. Markørene ble undersøkt grundig før flyet tok av, men vi må være oppmerksom på at flyturen kan ha påvirket pasientene. Derfor er det viktig å ta en ekstra kontroll før de eventuelt blir sendt videre til sykehus, sier hun.
Både leger og sykepleiere er til daglig sivilt yrkestilsatt, derfor er det ekstra viktig at de får denne type trening, i følge sykepleieren.
- Vi har fire slike øvelser i året. Sist gang vi øvde var nylig under øvelse ”Samaritan” hvor vi simulerte en evakuering av personell ut fra Kosovo, forklarer hun.
Det medisinske personellet må gjennom harde prøver for å bli tjenestedyktige. I løpet av utdanningen må de kunne mestre militære enkelmannsferdigheter, avlegge skriftlige attester, gjennomføre fysiske tester og trene i sivile simulatorer.
- Vi kan ikke ta en ”hvem som helst” og putte ham inn i et fly. Alle som er med i teamet kan flymedisin, sier hun og legger til at personellet i generelle trekk har kompetanse innen anestesi og intensiv.
FØLGER MED: Jarle Kurt Viken sørger for at bårebærerne får gjort jobben sin i tide.
Tar i mot 40 pasienter
Senere på dagen kom den neste utfordringen. To Hercules C-130-fly tok av fra Bodø hovedflystasjon eskortert av to F 16-jagerfly med retning Trøndelag – et område der det har blusset opp konflikter under Battle Griffin-øvelsen. På Værnes flystasjon venter et større antall kritisk skadde pasienter som må transporteres bort i en fei. Evakueringen bør ikke ta mer enn seks minutter. Personellet har press på seg, men er tilsynelatende rolige i det flyet treffer rullebanen. Flyene blir rygget med enden mot en lang rekke feltbårer.
- Hvert fly har kapasitet til å ta i mot 40 stabile pasienter mens hvert team består av to leger og fire sykepleiere, forklarer Skar.
Det sier dermed seg selv at det vil bli travelt om bord. Mens motorene fortsatt går og flyeksos og steinsprut blåser mot pasientene, tar sanitetsassistentene tak i bårene og gir fart mot flyet. Vi kan telle seks minutter før samtlige pasienter er trygt om bord. Det neste vi ser er to evakueringsfly som letter i all hast.
- Flymedisinsk evakuering blir mer og mer brukt, og flere land satser på å ha en slik beredskap. Vi har utrolig mye å vinne på dette; med rask reaksjonstid og det at vi til en hver tid er i tjuefiretimers beredskap, slår flysykepleieren fast.