View Full Version : Interlining SK/KL, KL/BA, BA/SK
Hei! Skal om et par dager ut på en ferietur som først tar meg
1. TRD-OSL-LHR med SK, så LHR-AMS med KL samme ettermiddag, men med en separat billett.
2. Noen dager etter bærer det avgårde EIN-LHR med KLM Cityhopper, for så å reise videre med BA LHR-HKG samme kveld.
3. På returen fra HKG er det først HKG-LHR med BA, så videre med SK LHR-OSL-TRD.
Mitt spørsmål er da som følger; vil det være mulig å sjekke bagasjen gjennom hele veien på hver av de tre turene? Det hadde jo vært uhyre praktisk....om det skulle utgjøre noen forskjell, reiser jeg med e-ticket på alle segmenter.
Spør her siden det er mye folk som kan sakene sine her :up:
Takk, takk!
SK / BA / KL vil ikke akseptere gjennomsjekk av bagasje når man har e-ticket, for det er ingen mulighet for dem å sjekke om denne billetten fortsatt er gyldig. Og når en billett er kjøpt separat så mister man som regel denne retten. (Unntakene er som regel hvis det er innenfor samme selskap)
TigerBlack
09-03-2005, 00:36
For å si det enkelt,brutalt og sånn det er.
Så lenge du har separate billetter skal du A L D R I få sjekket bagasjen igjennom.. Dette har ingenting med kundevennlighet å gjøre eller noe,men ett prinsipp. Og bakgrunnen for dette prinsippet er at dette med gjennomsjekk av bagasje er forbeholdt de som kjøper gjennomgående billetter.
Superhai
09-03-2005, 02:03
Nuvel, så firkantet er det nå ikke. :spin:
Auda, dette så ikke det minste bra ut. Vi får se, da, om vi får det til...
Uansett - takker for svar!
Poenget er vel ikke bare gjennomsjekk av bagasjen. Det er passasjeren selv som er problemet. Ved å booke enkeltstrekninger selv, har passasjeren full mulighet til å omgå minstekravene til transfertid. Hvis han da blir sjekket gjennom, har plutselig selskapet på innkommende flight ansvaret om han skulle bli for sen til å nå utgående flight, i motsetning til passasjeren selv, og må da bære kostnaden ved ev. ombooking. Dette er selvfølgelig en uønsket ekstrakostnad for flyselskapet...
Her var det dog kun snakk om gjennomsjekking av bagasje. Jeg har den hele og fulle forståelse for at et selskap ikke vil sjekke en person gjennom, så jeg er fullt og helt forberedt på å sjekke inn på nytt, men håpet det kunne være mulig å sjekke bagasjen helt frem, så gå til Flight Connections centre på transferflyplassen og sjekke inn til neste flight, og bare vise bagasjetaggene slik at disse blir linket til den innsjekkingen.
Kan ikke helt se det store problemet med dette, men så er jeg ikke den som sitter bak skranken heller :)
Ha en god dag!
Innen samme selskap, og i allefall hos SAS, så har det fungert fint å sjekke bagasje helt frem selv om det er separate billetter. Det har jeg gjort mange ganger uten noe problem. Men det er en stund siden sist jeg gjorde det, så jeg vet ikke om de har skjerpet inn praksisen.
Originally posted by SK384
Innen samme selskap, og i allefall hos SAS, så har det fungert fint å sjekke bagasje helt frem selv om det er separate billetter. Det har jeg gjort mange ganger uten noe problem. Men det er en stund siden sist jeg gjorde det, så jeg vet ikke om de har skjerpet inn praksisen.
Så lenge minimumstiden på connection er OK så er det kanskje ikke noe vegen for dette når det er samme selskap.
Det største problemet er som jeg sa, at de andre selskapene har ingen mulighet for å sjekke at din billett er fortsatt gyldig på et fremmed selskap. KL har ikke tilgang til BA's e-ticket database, og en pen utskrift er liksom ikke godt nok, når det hele må bekreftes gjennom sjekkinnsystemet.
Å manipulere systemet til å ta imot en ekstra destinasjon som ikke kan bekfreftes, er i mine øyne et grovt overtramp av sjekkinnagenten i det gjeldende selskap.
Arrow:Dette kan jeg jo forsåvidt skjønne, men er det ikke slik at bagasjen uansett ikke kommer med flyet om passasjeren ikke er med??
Derfor virker det på meg som noe firkantet å ikke akseptere dette, spesielt dersom det ikke koster det selskapet som sjekker inn bagasjen noe ekstra...
Hvorfor i all verden skulle en passasjer ønske å sjekke bagasjen videre dersom han selv vet at han ikke skal videre med den flighten som står på e-ticketutskriften? Bagasjen kommer jo uansett ikke fram uten at passasjeren er med...
Originally posted by sveg
Arrow:Dette kan jeg jo forsåvidt skjønne, men er det ikke slik at bagasjen uansett ikke kommer med flyet om passasjeren ikke er med??
Derfor virker det på meg som noe firkantet å ikke akseptere dette, spesielt dersom det ikke koster det selskapet som sjekker inn bagasjen noe ekstra...
Hvorfor i all verden skulle en passasjer ønske å sjekke bagasjen videre dersom han selv vet at han ikke skal videre med den flighten som står på e-ticketutskriften? Bagasjen kommer jo uansett ikke fram uten at passasjeren er med...
Men tenk deg det arbeide med å lete etter bagasjen....må jo bli forsinkelser av sånt...med dertil mulige kostnader for de andre passasjerene som kanskje ikke rekker sine forbindelser videre...pga av en passasjer som kommer fra et annet flyselskap/allianse...og ikke dukker opp.
Originally posted by Arrow
Å manipulere systemet til å ta imot en ekstra destinasjon som ikke kan bekfreftes, er i mine øyne et grovt overtramp av sjekkinnagenten i det gjeldende selskap.
Hvis man vil - kan man. Det afhænger i sidste ende af "tværheds-nivauet" hos den der sidder i skranken. Sålænge der findes en interline agreement kan man altid sende bagagen igennem - hvis ekspedienten VIL/GIDER, at det ikke altid er muligt at udstede boardingkort er en anden sag - hvis det endelig kom til det - kunne der vel udstedes manuelle tags - igen hvis tværheds-nieavuet ikke er for højt.
Superhai
09-03-2005, 17:41
SAS tillater gjennomsjekk av baggasje selv om man har e-ticket på et selskap uten e-ticket interline avtale (annen interline avtale må selvfølgelig finnes). Forutsetningen er at passasjeren kan vise til papirer som gjør det sannsynlig at vedkommende har en slik reise (utskrift av itinerary f.eks.) og at minimum connecting time er innenfor akseptabelt nivå. Gjennom-innsjekking (er det et bra norsk ord? :) ) av e-ticket passajerer for å få ombordstigningskort er kun tillatt til KF, WF, LH, UA, JK (tror jeg var alle).
Alle selskaper har matching av baggasje fra fremmede selskaper (skal ha det ihvertfall) og skal ikke aksepteres før vedkommende er sjekket inn.
Originally posted by Superhai
Alle selskaper har matching av baggasje fra fremmede selskaper (skal ha det ihvertfall) og skal ikke aksepteres før vedkommende er sjekket inn.
Takk for godt svar!
Betyr det jeg har sitert til ovenfor at bagasje fra fremmede selskaper godt kan sjekkes fram til bestemmelsesstedet, men at den ikke kommer ombord på flyet med mindre passasjeren er sjekket inn? I så fall er jo dette strålende, da dette løser problemet DY refererte til over.
Endret for å legge til:
Det går jo eventuelt an å sjekke inn på internett på forhånd til neste segment dersom det skulle gjøre saken bedre...
Angående e-tickets etc, så är det ju till och med problem inom SAS...
När de tidigare försökt sätta samman två e-tickets (separata SAS bokningar) vid incheckning, så har det aldrig gått eftersom det är två e-tickets. Det är tydligen en brist i systemet som skulle fixas. Mycket märkligt tycker jag!
Originally posted by sveg
Originally posted by Superhai
Alle selskaper har matching av baggasje fra fremmede selskaper (skal ha det ihvertfall) og skal ikke aksepteres før vedkommende er sjekket inn.
Takk for godt svar!
Betyr det jeg har sitert til ovenfor at bagasje fra fremmede selskaper godt kan sjekkes fram til bestemmelsesstedet, men at den ikke kommer ombord på flyet med mindre passasjeren er sjekket inn? I så fall er jo dette strålende, da dette løser problemet DY refererte til over.
Jepp. Det fungerer ved at man a) scanner taggen eller b) sjekker tagnummer manuelt. Bag som er matchet blir stemplet og sendt ut, mens umatchet bag blir satt til siden for å sjekkes litt seinere.
Hjertelig takk, TUC og Superhai, det er tydelig at dere har peiling på hvordan dette foregår! :devot:
Jeg rapporterer hvordan det går i de tre tilfellene SK/BA, KL/BA og BA/SK når det blir aktuelt!
Og til dem som mener at det burde kjøpes gjennomgående billetter uansett; ja, det hadde vært ideelt, men gitt at planer endres og budsjettet ikke tillater fullprisbilletter, er dette dessverre ikke mulig. Man får derfor gjøre det beste ut av det med de ressurser og andre forutsetninger man har...
God natt fra en fattig, men reiseglad student :)
Superhai
10-03-2005, 02:16
Originally posted by paer
Det är tydligen en brist i systemet som skulle fixas. Mycket märkligt tycker jag!
Det burde ikke være noe problem, ihverftfall så lenge bestilling er ok og navnet er (bokstav for bokstav) det samme og onward blir lagt inn med riktig flightnummer/dato og klasse. Kan ikke huske at det har vært noe spesielt problem i systemet pga det.
Superhai
10-03-2005, 02:38
Originally posted by sveg
Endret for å legge til:
Det går jo eventuelt an å sjekke inn på internett på forhånd til neste segment dersom det skulle gjøre saken bedre...
Det er veldig farlig, da står du registrert i systemet som pax som reiser uten baggasje, og da hvis den ikke blir lagt inn så vil du i større grad risikere at den ikke kommer med. Det vil heller ikke bli lagt inn melding til bagsorteringsanlegget så den vet ikke hvor den skal rute baggen.
-To separate SAS etickets kan matches i systemet akkurat som en papirbillett, uten problemer, såfremt informasjonen er satt inn korrekt og matcher hverandre.
-I eksempel med papirbillett: Har jeg en reise med Iberia og en separat reise med LanChile men jeg kan ikke vise fram billetten min, fordi den skal jeg plukke opp i Chile, så skal ikke Iberia sjekke bagasjen inn på LanChile. Selv om de har en interline agreement.
-Jeg vet det gjøres likevel, og det kaller jeg ekstra service. Noe jeg som regel setter ekstra pris på. :spin:
Sveg: jeg prøver ikke stoppe deg i å gjøre dette, jeg bare forteller hvordan dette egentlig skal fungere. Og håper at du viser forståelse for at kanskje enkelte ansatte ikke vil bryte noen regler for å tilfredstille akkurat ditt ekstra behov.
Lykke til på reisen(e)
Lustigt att det skulle gå...
Har blivit informerad ett flertal gånger nu att PACS inte klarar av detta. Det är något med att det är två e-tickets... Man får tydligen något felmeddelande om value något... Sorry, vet inte mer exakt, men fått samma besked i ARN, CPH och OSL flera gånger när jag ville checka genom hela vägen! :sarc
Superhai
11-03-2005, 00:30
Originally posted by paer
Lustigt att det skulle gå...
Jeg har ikke hørt om problemet ihvertfall. Og har vært borti mange slike tilfeller. Men det kan jo være tilfeller som man ikke har vært borti ennå.