PDA

View Full Version : Moldova/ Russland, IL-18/ TU-154 m.m.

Eirik
02-04-2009, 22:42
Legger herved press på meg selv til å vippe opp en skikkelig tripreport for en (1.) gangs skyld :-)
Har omsider booket fly fra Oslo til Moldova; avgang 07.55 i morgen tidlig, Sas A-321 til Køben, Malev 737-700 til Budapest og Moldovian Airlines Saab 2000 til Chisinau.
Turens mål og høydepunkt er å fly Grixona´s IL-18 t/r Chisinau-Balti-Chisinau på lørdag :-)

http://www.airevents.de/product_info.php?products_id=192

Treffer igjen gamle og nye brødre i ånden; pleier å være en fin blanding av nerder og magikere :-)

Hjemturen bringer meg først til Moskva (DME) med Air Moldova´s A-320, etter lang dag der bærer det videre til påskeferie i St.Petersburg, etter planen ombord i en Pulkovo TU-154. HjemHjem neste uke med Sas; LED-ARN-OSL-HAU.

Blir for meg en´ ny flytype (Saab 2000) og 5 nye selskaper (Malev, Moldovian Airlines, Grixona, Air Moldovia og Pulkovo)

Kan bli gøy ! :-)

Blubird
02-04-2009, 22:53
Spennende routing, tar det for gitt at det vanker bilder i etterkant! ;)

Eirik
02-04-2009, 22:59
Lader mitt halvantikvariske, dog digitale Nikon nå, så ja; det bør bli bilder ut av det :-)

Eirik
18-04-2009, 10:51
Opp som en .. ned som en skinnfell !! :-)
Etter å ha reist mer eller mindre sammenhengende siden februar i jobbsituasjon, sa kroppen stopp, inførte ev. gå sakte aksjon palmefredag morgen. Stod opp da klokka ringte, kasta et blikk på halvpakka koffert, gikk ned og betalte forhåndsbestill taxi, og marsj i seng igjen ! Stod opp ut på formiddagen, gjorde et forsøk på å ny bestille billett som ville bringe meg til Chisinau i løpet av dagen, men var da umulig å finne noe til fornuftig pris. Så bye bye IL-18 for meg denne gangen, selv om sightseeing turen var kjøpt og betalt, det samme var transport derfra videre til Moskva.. Jaja.. :-)

Neste nødvendige post på programmet var da å fikse en billett direkte til destinasjon 2; St.Petersburg. Valget stod mellom Air Baltic og Aeroflot. Iom. at jeg allerede hadde en TU-154 bill. SVO-LED kjøp på wideroe.no i hånden gikk jeg for SU, de hadde en hyggelig pris t/r som matchet Baltics en vei den helgen (SU enveis derimot er grisedyrt )
Mine tidligere Aeroflot flighter har vært med TU-154, 134 og IL-86, og vært spennende, eksotiske førstegangs-opplevelser. Med A320 fra OSL denne søndagen ikke så ! Litt Ryanair-aktig interiør, slappere, tørrere mat enn jeg kan huske å ha fått servert på en stund, sånn sett står ikke en gjentagelse av kombinasjonen Airbus/ Aeroflot høyt på prioriteringslisten. Men bevares; helt grei flight :-)

Regntung, kald dag i Moskva denne Pamesøndagen, merket meg at SVO terminal 1 nå er fullstendig dominert av vestlige flytyper, SU stiller med Airbus 330, 321, 320, 319 og B767, heldigvis og´ 2 stk. IL-96.
Terminal 1 derimot er fremdeles en helt annen skål; får en deilig tidsmaskin-følelse av å være der, blir hensatt til et sted mellom 1950-70 årene, tiden har stått stille i terminalbygget og de fleste flytypene utenfor var oppe og fløy i -70, i alle fall -80-årene.
Panoramautsikt ut mot ramp og rullebane, god tid hadde jeg også denne dagen, ble trivelige timer. Fant også ut at det var mulig å ta turen ut til en fasinerende 360 graders gate-pir som går ut fra terminalen, var helt forlatt, ikke et menneske der ute, kunne i fred og ro ta bilder og betrakte flybevegelser fra orkesterplass :-) Må være den optimale spotte´plass på SVO, adgang får en altså ved kjøp av en 360 kr. innenriksbillett :-)

SÅ - for å kille overskriften i denne tråden helt : min avgang til St.Petersburg/ LED denne dagen var kanselert. Greit nok det, men viste seg å være den eneste TU-154 flighten hele ettermiddagan, alle SU flightene til LED var Airbus, kun Rossyas kveldsavgang var Tupolev, den gadd jeg rett og slett ikke vente på, massasje og basseng og sosialt samvær med resten av reiseselskapet på Ambassador hotel i sPBurg fristet mer der og da, endte opp med A319 :-)

La forressten merke til at UTAir hadde en daglig avgang med TU-134 mellom Moskvas ´3.´flyplass (som jeg ikke husker navnet på i farten) og LED, i tilfellet noen skulle være interessert. IL-86 var i parkert-modus, usikker på om Aeroflot Don´s maskiner skal ut og fly i sommer. Skulle noen være klar for IL-86 jakt før det er for sent, flyr Ural Air fra Ekatarinaburg til Antalya i vår/ sommer, kan være fin kombinasjon av fly og ferie for de mest eventyrlystne, gjorde selv samme varianten via MOW for 2 år siden.

Flott opphold i St.Petersburg, anbefales, særlig litt lenger ut på våren, når cruisene på kanalene har startet opp og det er varmere i været. Champagne-lunch på hotel Astoria kan man derimot nyte året rundt, hvilken vi gjorde til gangs.. :-) Russisk champagne er bra og billig !

Vi hadde forressten fantastisk hjemtur; Sas fløy LED-ARN med noen rader biz, men den var tom, kun en´person i Xtra bak første gardin. Spurte purser om mulighet for oppgradering med Gullkort, ga full uttelling; han var en kunstner som trengte et pulikum, oppgraderte alle 4, vippet opp champagne, mat, fin sjokolade og rauuuuse glass med whisky, konjakk og Bailys, i det hele tatt en fantastisk servering/ show han leverte, og som han selv sa; absolutt ingen grunn til å fly andre enn Sas. Alt han forlangte av oss til gjengjeld var, for å bruke hans ord; PARTY ! Takk skal han ha, han gav oss en helhetsopplevelse som kun er blitt matchet på en god dag i biz på langdistanse, Heia Sas denne gang :-)

Og ja; det er behagelig å reise Star alliance med et gullkort i lomma, ikke minst å kunne invitere en av de du reiser med i lounge. Selv blir en lett blasert i så måte, men veldig gøy å se hvor stor pris noen som ikke har de privilegier setter på det. Synes sittegruppen v. inngangen i ARN er helt konge, tar med mat/ vin ut der, sitter og leser, ser ut over rullebane og flybevegelser.

Avrundet turen og med en slags stil; en 734 med veldig god plass/ romfølelse på rad 1 høyre side, fra 1D hadde jeg ubegrenset sikt ut hele 3 stk.vinduer, fantastisk kveldshimmel på vei fra OSL til Haugesund og påskeferie :-)

Legger ved noen halvslappe bilder fra SVO og OSL, ikke optimale forhold/ fotograf :-)

Satser på å komme sterkere tilbake i mai/Juni: da blir det tur til Iran, bla. 707, 727, A300B2, TU154, Mahan 747, forhåpentligvis IL-62, som er på vingene der nede for Aria Air, og hvis verden står til (neste) påske; Fars Air Qesmm´s L-1011 :-)

HippHipp :-)

Blubird
18-04-2009, 15:27
Artig lesning!
Har sjekket listene i det siste og merket meg at Iran absolutt er landet å besøke om man ønsker å krysse av for B707, B727, A300B2-x, L1011 og diverse IL'er og TU'er. Spørsmålet er bare om man noen gang kommer seg dit, eventuelt tidsnok...

WF-380
18-04-2009, 19:34
La forressten merke til at UTAir hadde en daglig avgang med TU-134 mellom Moskvas ´3.´flyplass (som jeg ikke husker navnet på i farten) og LED, i tilfellet noen skulle være interessert.

Vnukovo (VKO) antar jeg du mener.

Eirik
19-04-2009, 02:05
Spørsmålet er bare om man noen gang kommer seg dit, eventuelt tidsnok...
Som Norsk statsborger kan en få 5 (?) dagers visum ved ankomst på de fleste flyplasser i Iran. LH, BA, AF, IR og en hel del andre selskaper flyr til Tehran, man kan også fly til Dubai, slik vi gjør i mai, og fly billig der i fra, sånn sett er det ingen grunn til å IKKE dra dit, det er enklere enn fx. å dra til Russland :-)

Vnukovo (VKO) antar jeg du mener.

Ja.
Takk :-)

Eirik
20-04-2009, 11:15
Artig lesning!
Har sjekket listene i det siste og merket meg at Iran absolutt er landet å besøke om man ønsker å krysse av for B707, B727, A300B2-x, L1011 og diverse IL'er og TU'er...

Hørte akkurat fra Iran at Pars Air Qhesm´s Tristar allerede er levert tilbake til eier.
Får prøve å få en tur med en av deres 3 YAK-42 da heller.

DYflyer
21-04-2009, 15:22
Skulle noen være klar for IL-86 jakt før det er for sent, flyr Ural Air fra Ekatarinaburg til Antalya i vår/ sommer, kan være fin kombinasjon av fly og ferie for de mest eventyrlystne, gjorde selv samme varianten via MOW for 2 år siden.

Ellers så bruker de fortsatt denne på en ruteflyvning i uken :). Kanskje enklere å komme seg med den enn en charter-flight. IL-86 brukes mellom Ekaterinburg og Moskva (DME) på fredagskveldene. Jeg satser på at det ikke blir ett flybytte på denne i slutten av Mai :D

Eirik
21-04-2009, 16:54
IL-86 brukes mellom Ekaterinburg og Moskva (DME) på fredagskveldene. :D

Takk for tipset !

Hmm.. har faktisk en Aeroflot billett SVO-OSL lørdag 30. som jeg ikke trodde jeg ville få bruk for, Ural Air flyr IL-86 Ekatarinaburg-DME fredag kveld den 29. til kun 1.200,- ,
Flyr Dubai-Oslo via Tyskland onsdag 27. .. kanskje det kan/ bør bli en liten omvei via Russland på vei hjem.. :-)

Forøvrig ser det ut til at SVX-AYT er ruteflyvning, kan bookes på wideroe.no.. :-)

DYflyer
22-04-2009, 13:15
Hmm.. har faktisk en Aeroflot billett SVO-OSL lørdag 30. som jeg ikke trodde jeg ville få bruk for, Ural Air flyr IL-86 Ekatarinaburg-DME fredag kveld den 29. til kun 1.200,-

Det er den flighten jeg skal være med på :)

Eirik
23-04-2009, 04:49
Kanskje vi ses.. :- ) Noen andre som føler kallet ?

Eirik
25-04-2009, 13:17
vel.. blir neppe IL-86/ Ekatarinaburg-tur på meg på denne siden av sommeren, men fikk i alle fall bekreftet i dag at Aria Air er i gang med IL-62 innenriks mellom Teheran og Kish/ Mashad, lover godt for vår tur neste måned :-) Driver akkurat nå med å finne det optimale program for hver dag og turen som helhet, få flydd så mange turer som mulig med IL-62, Yak 42, TU-154, B707, B727, A300B2/B4 og kankje en B757 og F100, og på samme tid få opplevd mest mulig av land og folk (bla. Persepolis v. Shiraz) Noen Iran Air billetter er bestillt på wideroe.no, Mahan Air (747-300) Dubai-Tehran t/r på asiatravel.com, resten av flightene ordnes på vårt reisebyrå i Shiraz, bla Saha air´s 707, som bare kan bookes i Iran.

DYflyer
25-04-2009, 19:05
vel.. blir neppe IL-86/ Ekatarinaburg-tur på meg på denne siden av sommeren, men fikk i alle fall bekreftet i dag at Aria Air er i gang med IL-62 innenriks mellom Teheran og Kish/ Mashad, lover godt for vår tur neste måned :-) Driver akkurat nå med å finne det optimale program for hver dag og turen som helhet, få flydd så mange turer som mulig med IL-62, Yak 42, TU-154, B707, B727, A300B2/B4 og kankje en B757 og F100, og på samme tid få opplevd mest mulig av land og folk (bla. Persepolis v. Shiraz) Noen Iran Air billetter er bestillt på wideroe.no, Mahan Air (747-300) Dubai-Tehran t/r på asiatravel.com, resten av flightene ordnes på vårt reisebyrå i Shiraz, bla Saha air´s 707, som bare kan bookes i Iran.

Det var synd, men jeg ser frem i mot en spennende og inspirerende tripreport :)

Eirik
27-04-2009, 10:51
Skulle noen være klar for IL-86 jakt før det er for sent, flyr Ural Air fra Ekatarinaburg til Antalya i vår/ sommer, kan være fin kombinasjon av fly og ferie for de

Ser og at Aeroflot flyr sine IL-96 til Antayla i sommer, kanskje et interessant alternativ til direkte charter fra Norge .. ? :-)

Eirik
14-05-2009, 17:30
Da ser innenriks-billetter i Iran ut til å være i orden, ligger an til fire turer med Boeing 707 (Saha), tre turer med IL-62 (Aria), to med Boeing 727 (Iran Air og Iran Aseman), to med YAK-42 (Fars Air Qeshm), to med TU-154 ( Iran Air Tours) + en med A300B4 og F-100 (begge Iran Air), alt dette i løpet av 4 dager, og til en pris på mellom 300,- og 350,- pr. flight :-)

Egenes
15-05-2009, 13:25
BILDER!!!! Vi SKAL ha bilder servert eksteriør, og interiørt ;)