PDA

View Full Version : Ignorante flyvende ?


AirbusTrond
02-04-2009, 12:42
Stusset kraftig over denne kommentaren her:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/okland/article3010611.ece

Ikke bare er reisevirksomheten blitt mainstream; klimaendringene har satt «den reisende» i et ganske annet perspektiv. I dag vil du virke ignorant dersom du flyr i tide og utide. Det er ikke lenger stas å bekjentgjøre at du og kjæresten planlegger tre helgeturer i løpet av høsten, til Roma, London og Helsingfors. For du vet at det gjør deg til et miljøsvin.


:8: Mener jeg omgås relativt oppegående personer sånn til daglig, men jeg har vel aldri oppfattet holdninger som at en kan bli oppfattet som "ignorant miljøsvin" hvis jeg planlegger noen helgeturer med fly i løpet av høsten!

Egenes
02-04-2009, 12:57
Har reist veldig mye i løpet av livet mitt, og folk kaller meg ikke miljøsvin når jeg sier det, det heller mer mot at de blir imponerte..

Someone
02-04-2009, 13:07
Tror jeg velger å putte hun er i båsen: "Politisk korrekt og moraliserende"

jcnorway
02-04-2009, 13:24
Regner med at hun ikke synes noe om signaturene til oss her på forumet (les: Upcoming-oversikter + My Flightmemory) :rolleyes:

DonRuud
02-04-2009, 13:27
Og vil vel påstå at alle som lar bilen stå på tomgang/forsøpler er langt mer ignorante miljøsvin enn de som flyr.

The Ticketor
02-04-2009, 15:41
Det er kanskje en grunn til at URLen inneholder ordet "meninger".

ex_trd
02-04-2009, 15:47
Dette er typisk sosialistpropaganda fra en velmendende rødstrømpe (også kjent som h*rpe).

AirbusTrond
02-04-2009, 17:06
Nå reagerte jeg ikke først og fremst på hennes personlige meninger, de må hun få lov til å ha. Men hun forsøker jo å beskive en holdning mange har, trolig i hennes omgangskrets. Nå er jeg ikke i hennes omsgangskrets, men ikke så fryktelig langt unna verken geografisk eller på annen måte, så derfor stusset jeg såpass kraftig. Jeg har aldri hørt noen sagt eller antydet noe negativt om flyreiser eller mange barn, for den saks skyld. Snarere tvert i mot.

Utflyttet
02-04-2009, 17:29
I dag vil du virke ignorant dersom du flyr i tide og utide.


Dæven jeg må være stokk dum. :)

-A

Polaris
02-04-2009, 17:41
Nå er jeg miljøovervåker in the progress, og har god tro på miljø/-og klimaendringer - men sånt synes jeg er overdrevet. Flytrafikken i Norge er mye mindre enn andre lands flytrafikk, og så lenge etterspørselen ikke er så stor at samtlige fly er overpakket av folk (noe jeg ikke har inntrykk av at de har), så er det rett og slett ikke så big of a deal.

Men for all del, de som flyr mye og påstår det ikke har noen effekt på miljøet bør jo og kan godt kalles ignorante, for da benekter de jo noe som er sant :)

ex_trd
02-04-2009, 18:38
Nå er jeg miljøovervåker in the progress, og har god tro på miljø/-og klimaendringer - men sånt synes jeg er overdrevet. Flytrafikken i Norge er mye mindre enn andre lands flytrafikk, og så lenge etterspørselen ikke er så stor at samtlige fly er overpakket av folk (noe jeg ikke har inntrykk av at de har), så er det rett og slett ikke så big of a deal.

Men for all del, de som flyr mye og påstår det ikke har noen effekt på miljøet bør jo og kan godt kalles ignorante, for da benekter de jo noe som er sant :)

Nå handlet jo ikke dette om flytrafikken i Norge, snarere om reiser ut av landet. Lurer forresten på hvordan du kan vite at noe er "sant"? (PS: sannhet er stort sett noe religiøse ledere og sjamaner snakker om, i vitenskapen er vi som regel litt mer forsiktige).

Polaris
02-04-2009, 19:35
Men her i vitenskapen har vi jo noe som heter bevisførsel også, og når du har gode nok bevis er det ignorant å påstå at det ikke er sant. :)

Hvordan kan jeg vite det er sant? ENKEL fysikk. Enkel kjemi. Enkel geologi (!) - karbonutslipp fører til oppvarming av atmosfæren. Dette har vært kjent selv før Al Gores store klimarevolusjon i 2006. I tillegg fører skydannelsen som kommer fra kondensstripene til at mindre varme slipper ut - samtidig som det gir mindre innstråling.

En hver geofysiker, meteorolog og flere andre kjenner til disse enkle prinsippene. Omstridt er vel heller hvor stor påvirkning disse effektene har på jorda, og om klimaendringer er en reell trussel. Det får være opp til hver og en å lese og avgjøre, er så mye som virrer rundt for tiden at det er lett å bare hive seg på "konspirasjon" eller "sosialist" toget.

Til tross for dette, finnes det én reell ubestridt trussel mot oss. Som selv min klimaskeptiker av en geofysikkforeleser innrømmer at er sann. Om det blir varmt nok til at metanlagrene i sibir slippes ut fra permafrost-"fengselet" sitt, da ligger vi ille ute.

FlightDeck
02-04-2009, 21:23
Holdningene varierer naturlig nok etter hva slags folk man henger med og hva man sosialiseres inn i. Jeg har venner som synes det er flott at jeg reiser mye, og andre som gjerne spør om jeg tenker på miljøet. Det må de få lov til uten at man skal kalle dem fundamentalister og moraliserende av den grunn.

AirbusTrond
02-04-2009, 21:57
Ja, så mye som du reiser, er det ikke så rart at noen spør om du tenker på miljøet. ;) Men skribenten snakket om tre høstturer, noe som slett ikke er/var unormalt.

Tipper at en del rammet av finanskrisen gjerne sier at de har droppet antall turer av hensyn til miljøet. Og Aftenposten melder jo om kutt i dag - lønnsstopp og to ukers ubetalt ferie. Så da kan jo det være greit å være litt i forkant å si at man er miljøbevisst, som kanskje noen synes er bedre enn å si at man ikke har råd :rolleyes: