PDA

View Full Version : Aeroflot har 40 års jubileum for Oslo-ruta


Fellowship
01-04-2009, 09:58
Ha en god 1.april alle sammen.

Dette er ingen aprilspøk, men konkrete fakta.

Aeroflot startet med å fly Moskva-Stockholm-Oslo med Tupolev 134 hver tirsdag, fra og med 1.april 1969.

Jeg husker det godt, jeg ante ikke hva en Tu-134 var den gangen, men jeg hørte at lyden var noe jeg ikke kjente fra før, og løp til vinduet.
I flott avgang på bane 06 løftet den med en lyd som var minst like sterk som en Caravelle :)

Og slik så den ut: her er CCCP-65617 fanget et par år seinere.
http://farm4.static.flickr.com/3640/3402810706_ee13b99af1.jpg


Samme dag, åpnet også Malév sin rute med Tu-134 hver tirsdag Budapest - øst-Berlin - København - Oslo med retur samme vei.

Så samme ettermiddag hørte jeg samme lyd en gang til og løp igjen til vinduet. Malév stoppet sin rute i 1973, og kom ikke tilbake igjen med fast rute før etter at FBU var stengt.
Men slik så de ut, her er Tu-134 HA-LBF et par år seinere:
http://farm4.static.flickr.com/3566/3402810614_9c4191a681.jpg

Begge bildene med Jan Olav Martinsen som fotograf ©

Someone
01-04-2009, 10:02
Hva slags materiale er det Moskva-ruten har gått med opp gjennom årene? Og har du oversikt også når de byttet?

jb1
01-04-2009, 12:50
Aeroflot er nok sikker på OSL i fremtiden, særlig etter at Norwegian trakk seg fra Moskva-ruten. Aeroflot har også ofte gode priser til langt avgårde, men jeg har tilgode å prøve selskapet. Det er synd Malév ikke lenger har Oslo på kartet, men Budapest er svært godt dekket fra alle flyplasser i "Oslo-området", slik at ungarerne nok ikke viser seg på en god stund. Dessuten er vel ikke den økonomiske situasjonen i Malév spesielt god.

raider66
01-04-2009, 13:34
Hva slags materiale er det Moskva-ruten har gått med opp gjennom årene? Og har du oversikt også når de byttet?

TU134 (også via Leningrad/St.Petersburg)
TU154
Sporadisk med A310. Tror også det har vært andre widebodies innom ved spesielle anledninger, men jeg er ikke helt sikker.

Espen

CK
01-04-2009, 22:48
og i dag går OSL-MOW med A319 og A320 - dessverre...

Fellowship
01-04-2009, 23:25
Hva slags materiale er det Moskva-ruten har gått med opp gjennom årene? Og har du oversikt også når de byttet?

Hei
Seint hjemme etter lang dag, og jeg skal skrive mer nøyaktig når helgen kommer...

Men, tatt rett ut av det jeg husker...
Moskva-ruta gikk med standard Tu-134 de ca 3 første årene, deretter oppgradert til Tu-134A. (mer og mer fra 1972... )
Det gikk ikke mer enn maks 2 år før de startet å komme på lørdag også.

Skiftet fra Tu-134A til Tu-154A(veldig kort tid) og Tu-154B var ca 1977.
I denne perioden var det påfallende at det stadig kom nyere maskiner på ruta år for år... (på ´90-tallet ble det nesten omvendt..)
Så skiftet de igjen fra stadard Tu-154B2 til mer og mer Tu-154M fra ca 1989 og utover... Hvilket betyr at Tu-154 var i drift på Oslo-ruta i over 30 år !!!
Dette ble skrevet om da den sluttet i august i fjor.
Det var vel først på ´90-tallet de økte med antall dager, dette har jegn ikke i hodet lenger, men må sjekke tabeller. Men daglig kom de ikke før etter flyttinga til OSL.

Ruta fra Leningrad, også den via Stockholm, kom inn på fredager i 1973 eller 1974, og med Tu-134A fra starten av.
Siste halvdel av ´80-tallet kom Tu-154B også på den ruta, men det kunne komme Tu-134A som vikar flere år etterpå.
Denne ruta gikk aldri mer enn en gang i uka, og ble kuttet ikke så lenger etter flyttinga til OSL, jeg husker ikke når...

Fellowship
01-04-2009, 23:29
Det stemmer som andre skriver at A310 var vikar av og til, men det var sjelden !

Det var også en periode på ´80-tallet at de i stedet for å komme til Fornebu, landet med IL-86 på Gadremoen, men dette var ikke noen fast mønster.