PDA

View Full Version : Flyhistorie nr. 11

vingtor
31-03-2009, 09:59
http://www.flyhistorie.no/images/Forside_11_200pix.jpg

Flyhistorie (tidligere Norsk Luftfartshistorisk Magasin) nr. 11 er nå på vei ut til abonnentenes postkasser. Av innholdet vil vi nevne:

Hommelvikulykken
Handley Page O/400 i Norge
DC-3 flyets siste reise
Autogiro i Norge
Kampflykjøp 1917-1940
Svedinos bil- og flymuseum

Pris på årsabonnement (4 nummer) er 280kr. Dette bestilles enklest ved å betale inn beløpet på kontonummer 8902.12.41645. Send gjerne også en epost til abonnement@flyhistorie.no.
Eldre nummer kan bestilles fra museumsbutikken på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Tlf. 75507850 / Fax. 75507883, epost: butikk@luftfart.museum.no.

Bladene selges også på Flysamlingen på Gardermoen, Flymuseene på Sola, i Bodø og på Tolga, dessuten hos Hobbyhuset og Smallsize Hobbylands butikker.

Flyhistore har nå også fått sine egne websider, www.flyhistorie.no (http://www.flyhistorie.no).

Nils (redaktør)

CK
31-03-2009, 10:12
Ah - herlig forside! Gleder meg til den ramler ned i postkassen

hmm273
02-04-2009, 16:50
Er (endelig) landet i postkassa! Sterkt å lese om Hommelvikulykken. Flyekspeditøren var min onkel som jeg av naturlige grunner aldri har møtt, kun lest og hørt i forbindele med denne ulykken.
En stor takk til bladet for en god jobb!!! Fortsett slik!!!

Fellowship
02-04-2009, 21:59
Kom hit idag også, ( og det samme gjorde Flynytt ).

Tusen takk for et kjempefint nummer, og spesielt for artikkelen om LN-IAW og ulykken.
Hadde vært morsomt med litt mer undertekst til det fine bildet på s4, det er vel fra Hommelvik, eller er det Skattøra? ? Med både LN-LAI, LN-KAF og det er vel LN-IAW bak.

Uansett, stor takk til redaksjonen!

Seabee
03-04-2009, 09:12
Fikk bladet i går, sammen med Flynytt, jeg også! Mange fine artikler i begge bladene!

Når det gjelder "Flyhistorie" må jeg dessverre likevel si at jeg er "veldig, veldig skuffet"! Alle som skriver i "Flyhistorie" gjør en kjempefin innsats - men det jeg reagerer på er at hele 8 sider av bladet er brukt til SVENSK flyhistorie! (10 om vi tar med Biggles artikkelen - jeg tror svenskene har et nærere forhold til Biggles enn mange av oss nordmenn?).

Misforstå meg rett; jeg har ingen ting imot svensk flyhistorie. Nettopp derfor har jeg vært medlem av Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) i mer enn 20 år. Svenskene er svært flinke til å ta vare på sin flyhistorie, og samtidig er nok tettheten av "flyhistoriske skribenter" høyere i Sverige enn i Norge. SFF gir ut et svært fyldig og interessant medlemsblad "Svensk Flyghistorisk Tidskrift" som er like stort som "Flynytt"! Bli medlem du også!

http://www.sff.n.se/

Grunnen til at jeg er skuffet er at jeg håpet "Flyhistorie" først og fremst skulle skrive om NORSK flyhistorie. Vi har jo absolutt nok norsk flyhistorie å skrive om! Men jeg antar redaksjonen ikke får inn nok "norske" bidrag i form av innsendte artikler og bilder. Her må jeg ta selvkritikk, som ikke har sendt inn artikler enda... Vil likevel oppfordre alle som har noen små eller store flyhistoriske godbiter å dele (bilder, fortellinger, historie, osv.) om å sende inn til redaksjonen. Det skal jeg... Det går seg nok til etterhvert!

Steinar
http://www.seabee.info

CK
03-04-2009, 11:16
Nå har jeg ikke fått bladet ennå, men husk at bladet til stor grad er basert på bidrag fra hobby-flyhistorikere, og jeg vil tro det ikke er overskudd av artikkler som gjør at den svenske flyhistorien "danker ut" den norske i bladet. Jeg slenger meg på oppfordringen til alle som har en flyhistoriker i magen om å bidra til å gjøre Flyhistorie til et enda bedre blad. Selv har jeg startet på en liten artikkel om SAS' Convair 440-flåte, som jeg håper kommer i bladet til høsten

vingtor
03-04-2009, 16:02
Takk for tilbakemeldinger, både positiv og negativ. Uten å vite hva leserne mener vil bladet aldri bli bedre.

Når det gjelder bidetekst på s.4 så oppdaget jeg selv at denne var falt ut da jeg fikk bladet i posten. Den var inne i en tidligere versjon. jeg beklager dette. Bildet er fra Hommelvik, som det antydes.

Så angående svensk stoff. Flyhistorie skal selvsagt konsentrere seg om norsk historie. Men vi vil ikke ha skylapper. Vi kommer til å presentere stoff som ikke i seg selv er norsk, men som vi mener er relevant for norsk historie. Hvordan den kalde krigen ble ført i vårt naboland er et eksempel på det. I artikkelserien "Museer verden rundt" vil vi først og fremst presentere utenlandske museer. Men det vil også dukke opp norske med ujevne mellomrom. At det denne gang ble to artikler som dreide seg om Sverige var en ren tilfeldighet. Biggles vil jeg nok kategoriseres som britisk snarere enn svensk.

Redaksjonen får inn godt med stoff, og det er mye å ta av til kommende numre. Vår største utfordring er å få størst mulig bredde i stoffet, både gammelt og nytt, militært og sivilt, teknisk og om personer osv. Selv innen et så snevert felt som flyhistorie finnes det nisjeinteresseområder. Vi innser at vi ikke klarer å tilfredstille alle i hvert eneste nummer, men vi håper å kunne gjøre det over tid.

Men hvordan vi enn snur og vender på det så er vi avhengig av innsendt stoff. Det er det som skaper bladet.

Hvis man ikke er fornøyd med innholdet er det bare å sette seg ned å skrive litt selv. http://forum.luftfart.museum.no/forum/Smileys/newSmileys/wink.gif

Nils - redaktør

Fly high
04-04-2009, 20:43
Nå har jeg slukt Flynytt med meget stor interesse og er mer enn klar for Flyhistorie! Men hvor blir den av??? Innholdsmessig ser det spennende ut.

Jeg skal nok holde ut litt svensk flyhistorie (det kan være interessant nok) - og må arrestere Seabee for hans uttalelse om Biggles! Han var en av heltene i guttebøkene her i landet. ;)

(og skal vi snakke luftenes helter og flyhistoirie, må selvsagt Leif Hamre nevnes. Men det kan kanskje bli en senere artikkel i Flyhistorie?)

Godt å høre at Flyhistorie fortsatt er på vingene!

vingtor
09-04-2009, 16:43
Men hvor blir den av???

Bladet skal svære sendt ut til alle abonnenter. Hvis du er en av de som tegnet abonnement fra første nummer vil det ha løpt ut med nr. 10. Kanskje du har glemt å fornye det?

Sjekk postekassen etter påske. Hvis du ikke har fått det innen da, så ta kontakt med oss på abonnement@flyhistorie.no.

Nils

Fly high
10-04-2009, 13:58
Det skal jeg gjøre! Har vært med fra nr. 1 og mener bestemt at jeg fornyet - men jeg får sjekke postkassa over påske!