PDA

View Full Version : Første reise med Emirates A380 på business


gardkarlsen
30-03-2009, 18:43
I begynnelsen av 2009 kom jeg over et godt Emirates tilbud til Asia og ettersom en kolleha og jeg skulle til området bestemte vi oss for å gå for dette. Prisen var ca £1350 og i tillegg kjøpte i billetter fra SVG til LHR og fra BKK til KUL men fremdeles ble det en ganske bra businessklasse pris.

Så den 26/3-09 etter jobben tok vi bussen til Sola flyplass for å ta flighten over til LHR. Vår flight var SK4627 og skulle egentlig gå kl 17.50 men rett etter at vi gikk gjennom security check gikk strømmen på hele termninalen og dermed ble det vanskelig p fortsette med flytrafikken. Men heldigvis var bare strømbrudde ca 30 minutter. Vi benyttet iallefall anledningen til å ta oss en kald øl og ta oss noe mat mens vi ventet på flyet.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/warm_up_Sola.jpg

Ved ombordstigning ble vi sjekket inn ganske tidlig og vi fikk gå gjennom billettskranken ved gaten, Problemet var bare at da vi kom mot flyet var det fremdeles blokkert ogvi måtte stå der i 5 til 10 minutter og vente...og det er ikke behagelig når man kun har på seg en tynn skjorte. Sa da vi endelig kom ombprd i flyet var jeg stivfrossen men jeg dro med meg et teppe men en gang for å få litt varme i meg igjen. På grunn av vår slott tid ble forøvrig folk rushet ombord så fort som mulig å bedt om å ta plass så fort dom mulig for å gi plass til de som kom inn etterpå. Heldigvis kom vi avgåde på tide slik at vi kunne lande på London Heatrow etter planen men jeg har aldri sett en 737 ble fylt opp så raskt.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/SAS_flight_to_London.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/View_on_flight_to_LHR.jpg

Vi hadde økonomiklasse biletter (sete 12A) og dermed ble det til at vi måtte kjøpe egen mat og drikke. Men vi fikk nå kost oss med rødvin samt kaffe/Baileys og varme oss på. I London måtte vi fryse på nytt forresten. Vi hentet bagasjen og gikk til Hoppa bus service men ettersom vår H3 buss ikke var der gikk vi til taxi standen. Men de var åpenbart ikke interesseer i å kjøre oss den korte turen og henviste til Hoppa bus service.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/London_by_night.jpg

Vi tok H3 bussen til Sheraton Skyline for 4£ hver og innsjekk gikk raskt. Etter å ha lempet fra oss koffert gikk vi ned til Al Dente - the Italian restaurant der vi hadde mat og drikke. Det jeg husker best med hotellet fra sist gang var den behagelige sengen og den skuffet heller ikke denne gang. Tilgang til loungen var veldig bra og frokosten som ble servert der var enkel men veldig bra. Samtidig fikk vi en flott utsikt til en av rullebanene til Heatrow der fly lettet og landet hele tiden...det var rene flyspotter heaven med andre ord :lol:
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/View_from_Sheraton_Skyline_Heathrow.jpg

Den 27. mars var det dermed duket for flight med Emirates. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost (det koster £10 til terminal 1 og £12 til terminal 3) og vi var tidlig ute ettersom vi ikke hadde så mye annet å gjøre. På veien inn til Heathrow passerer man forresten en stor modell av Emirates A380 :p
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Fly_Emirates_A380_Heathrow.jpg

Men allerede ved innsjekk fikk vi en kalddusj ettersom flyet vårt var forsinket og dette ble opplyst både ved innsjekk og at de ringte til meg.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_check_in_LHR.jpg

Men vi gikk nå til loungen unasett og ble litt overrasket over den litt anonyme lounge inngangen. Det viste seg at det var kun lobbyen som viste og resten av loungen befant seg opp et par etasjer. Vi gikk opp og fant noen gode seter og ventet i spenning. Kl 11 ble lunchen servert og det ble rullet ut kalde retter rett etter rett og de hadde også en god del varme retter på programmet. På morgenkvisten fikk vi også se Singapore Airlines A380 ble skyøvet ut fre sin gate og klargjort for take off.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Singapore_A380_and_MAS_747.jpg

Vi koste oss med champagne, hvirvin, rødvin, portvin etc alt etter hvilken mat vi smakte på.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_lounge_entrance_LHR.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Full_lenght_of_Emirates_lounge_LHR.jpg

Selve loungen til Emirates var fin den men jeg tror nok at Malysia Airlines loungen i Kuala Lumpur var hakket bedre når det gjelder fasiliteter. Men matuvalgeti Emirates loungen var bare helt fantastisk. Her var det flere kalde forretter men laks, ørret, reke, hummus etc etc. Og det var også flere varme hovedretter som schnitzel, shaepards pie, stekt laks, chicken tangine, ragatoni etc...og det var også et flott utvalg av ost og desserter.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Cold_food_selection_Emirates_lounge.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Lounge_menu_Emirates_LHR.jpg

Så endelig...ca kl 14.30 landet Emirates A380 på rullebanen rett utenfor vårt vindu og på rullebanen ser den ikke så stor ut når den er alene. Men når den kommer nærmerer ser en jo at dette er en maskin av utrolig størrelse. Den parkerte til slutt rett utenfor der vi satt så vi hadde flotte plasser til å få med oss alt som skjedde. Som vanlig er det utrolig å se all logistikken som skal til når det gjelder avlasting/pålasting av kofferter, cargo, mat etc. Litt før kl 16 var det på tide med boarding og loungen er lagt opp genialt for man går bare ut gjennom en dør fra loungen og så kommer man rett ned til gangbroene.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_A380_arriving_LHR.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_A380_front_view.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_A380_engines.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_A380_loading.jpg

Fortsettelse følger...;)

Molinari
30-03-2009, 19:05
Dette ser ut som min type tur!
:-)

Discus
30-03-2009, 20:10
Loungen så jo fin ut, nå venter jeg i spenning på resten!!


. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost
Testet dere ikke limo-servicen? :wow:

DonRuud
30-03-2009, 21:01
Ser ut som om jeg kunne trives med det der jeg og:p Og sakseliften på den GG-bilen på upperdeck er drøy:p

pgaa
30-03-2009, 21:44
Nais! Her er det bare å vente på forsettelsen... :up:

Bizflyer
30-03-2009, 23:14
Dette var en god start! Kan knapt vente på fortsettelsen! Håper den kommer snart!

Keep up the good work!!

BF:cool2

FlightDeck
30-03-2009, 23:49
Wow, dette blir spennende ... Gleder meg til å "komme inn i" flyet!

LN-RRA
31-03-2009, 00:30
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/Asia%202009%20down/Emirates_check_in_LHR.jpg


Om jeg er helt på jordet nå, eller stemmer det at damen bak skranken har SAS uniform på seg?

En flott rapport så langt, venter i spenning på resten.

JoeW
31-03-2009, 01:08
SGS er vel til stede på LHR, så kan vel stemme - enn så lenge...

Fra 2006:
SAS Ground Services A/S, a wholly owned subsidiary of the Scandinavian airline SAS Group, said on Tuesday (13 November) that it has been chosen by the airline Emirates as its new provider of passenger services at London Heathrow. (http://www.allbusiness.com/operations/shipping-air-freight/3942078-1.html)

gardkarlsen
31-03-2009, 07:50
Testet dere ikke limo-servicen? :wow:

Jeg er ikke sikker på hvorfor jeg ikke tenkte på det :drunk: Men jeg har bestilt limo service når vi skal stoppe i Dubai på vei hjem ;)

sk931
31-03-2009, 09:15
Det er korrekt at SGS har handling på LHR for EK
Hilsen
ole

gardkarlsen
31-03-2009, 18:43
Vi kom inn i flyet i andre etasje og vi satt ganske langt fremme. Jeg hadde fått tildelt sete 8G men på grunn av konfigurasjonen (1-2-1) så ble jeg sittende litt langt vekk fra min kollega. Men dette ordnet seg da det ikke var fullt ombord og vi kunne dermed flytte frem til 7E og 7F (se http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Airbus_A380.php). Jeg vet ikke om jeg kan si så mye annet enn at sete og business klassen er imponerende og jeg håper at bildene og videoen kan gi et inntrykk av hvordan det var.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Inside_Emirates_A380_business_class.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_A380_business_class_seat.jpg

Hvert sete har sin egen liten seksjon med vann (jeg kunne godt tatt noe annet enn Evian forresten) og det var også utdelt noise cancelling headset, eye shades, sokker (hadde gjerne sett at vi fikk tøfler heller) og vi fikk også en stor toalettveske med shaving kit, after shave lotion, deodorant, tannbørste etc. TV’en var en 17” skjerm med ICE systemet noe som betyr at en kan se filmer herfra til evigheten – utvalget er enormt for å si det mildt.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_A380_amenities_pack.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_ICE_system.jpg

Så rundt klokken 4.15 var det endelig take off – ettersom jeg satt i midten på flyet i andre etasje var det vanskelig å få en skikkelig føling med hvordan vi lå ann – men heldigvis var det et hale kamera som vi kunne følge med på.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/A380_tail_cam.jpg

Selve take off var mye roligere enn andre fly som jeg har vært med på men da vi kom i luften virket det som vindstøyen var tilnærmet slik som den pleier å være på andre fly men vi var enige om at det var mer støysvakt enn andre fly. Etter take fikk vi bestilt mat og her kunne en velge blant en del som man kan se fra vedlagte bilde. Jeg bestile champagne til å begynne med, arabic mezze som forrett, kalve medaljonger til hovedrett og ostekake til dessert. Vi spurte litt om hvor lang tid det ville ta for vi hadde lyst å se oss litt rundt på flyet og vår vert at at vi gjerne kunne ta champagen i baren bak i flyet og så skulle han gi beskjed når maten var klar.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Ordering_food_Emirates_A380.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/wine_list_A380.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/MENU_EMIRATES_a380_business_class.jpg

Vi gikk bak i loungen og bestilte oss hver vår champagne og satte oss ned i sofaene der ettersom ”fest setebelte” skiltet ble tent pga turbulens. Her kunne man også nyte litt små snacks og strekke litt på bena.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_A380_business_lounge.jpg

Vi trakk oss tilbake til setene våre etterhvert og maten begynte å bli servert. Maten var veldig god og ble servert på skikkelige tallerkner og med skikkelig bestikk – en ting som var rart var at min kollega og jeg ble servert av to verter og dermed kom mat og drikke på litt forskjellige tider. En kan si hva en vil om synkronservering men når man reiser med noen kan det være kjekt å få ting servert samtidig.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_A380_starter.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_A380_main_dish.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_A380_cheese_cake.jpg

Jeg måtte også vente en god stund på å få servert kaffe og baileys blant annet og det endte opp at jeg fikk to baileys ettersom jeg bestilte dette fra min kollegas flyvert ettersom min så ut til å ha glemt meg...men det endte opp med at jeg fikk en av han også (ikke at det gjør så mye). Etter maten var jeg en tur bak i loungen igjen og kikket – trappen ned til økonomiklasse var stengt av men jeg spurte om grunnen til dette. Eneste grunnen var å hindre folk å å reke nedenfra og opp men han sa at jeg gjerne måtte stikke ned å kikke. Jeg tok dermed en liten spasertur rundt i økonomiklassen og det så ikke verst ut det heller. Jeg fikk dessverre aldri sett første klassen og dusjene der. I baren sto det også en flyvert og tok bilder av folk med et polaroid kamera for å gi et folk et minne fra turen.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/A380/Emirates_ICE_system.jpg

Etterhvert ble jeg litt småtrøtt og jeg gikk frem for å teste ut hvordan sete fungerte som en seng. Men da ble jeg fort skuffet....da jeg skulle kjøre ned sete kom jeg bare et stykke og så var det fullt stopp. Jeg spurte min flyvert om hva som kunne være problemet og han begynte med å resette mitt sete men det hjalp ikke. Dermed kunne han ikke gjøre så mye mer enn å dra sete manuelt til liggende posisjon dersom jeg ønsket det. Ettersom det var en relativt kort flytur sa jeg at det ikke var noe problem men jeg hadde nok blitt ganske skuffet dersom dette skjedde på en lengre flight.

Etter 7 timer landet vi i Dubai. På veien inn fikk vi til og med utsikt til det spektakulære Burj Dubai selv om sikten ikke var den beste på grunn av regn. Landingen var på ingen måte perfekt ettersom det virket som vi landet litt skeivt men vi kom oss ned iallefall. Lokalt var klokken 3.30 og dermed mistet vi flyet vårt videre til Bangkok. Men det kommer mer om dette i neste del ;)

Her er en video med en liten oppsummering av the Emirates experience:
http://www.youtube.com/watch?v=t8MqK7LWqs8

Savipix
31-03-2009, 19:21
Fin rapport! Tycker dock inte att uppläggningen av maten ser allt för lockande ut jämfört med många andra bolag jag har sett.

Discus
31-03-2009, 20:34
Må si jeg gleder meg til høstens tur med 4 x EK-flights :thumbup

Takk for oppsummeringen, Gard, vi gleder oss til du skal hjem og håper det er snart (selv om du sikkert vil være lenge borte)

Martin
31-03-2009, 20:42
Jeg vil også fly sånn :(

Flott rapport, Gard :)
Gleder meg til resten!

Likte oppsette av seter; det ser ut som annenhver midt-toseter har henholdsvis setene og "barskapene" i midten. Stemmer det?

Edit: Så på seatguru at det stemte.. La otgså merke til at de hadde gjort det samme på en-seterne langsvindusrekka.. Det virket ikke fullt så intelligent, spør du meg..

Bizflyer
31-03-2009, 21:57
Super rapport!

Så artig ut den baren der! Kunne vel fort være at man kunne bli sittende der hele flighten? Iallefall om man reiste flere sammen!
På bildet ser det ut som at setene er noe smale. Hva synes du om det?

Maten så jo meget bra ut, og vinutvalget utsøkt! Chateau Cantenac Brown har jeg bare sett på First Class menyer tidligere!

Nå gleder jeg meg enda mer til å høre om oppgraderingen på neste legg!!

Keep it comming! Og ikke la oss vente for lenge da? ;)

BF:cool2

Chriscross
31-03-2009, 22:25
Gleder meg ikke lite til å prøve dette om en måned. Bra rapport!

Tommy777
31-03-2009, 23:42
Glitrende. Jeg ser med en gang at Emirates har oppdatert både meny og porselen.

view
01-04-2009, 21:50
Dette så bra ut, fin rapport!

Aleksander Maaland
01-04-2009, 22:04
Herlig TR!

gardkarlsen
02-04-2009, 01:26
Super rapport!

Så artig ut den baren der! Kunne vel fort være at man kunne bli sittende der hele flighten? Iallefall om man reiste flere sammen!
På bildet ser det ut som at setene er noe smale. Hva synes du om det?

BF:cool2

Ja, baren var stilig den og det er alltid godt å strekke litt på bena. Og det var jo også et par sofaer der slik at man kunne sette seg dersom "fest setebelte" skiltet ble tent.

Jeg synes setene var gode jeg. Jeg har vel omtrent en kropp som tilsvarer gjennomsnittet og jeg synes ikke det var smalt.

gardkarlsen
02-04-2009, 18:16
Da vi kom av flyet i Dubai hersket det litt kaos. Ettersom flyet vårt var forsinket fra London, mistet mange sine videre connection slik som oss. Så vi startet med å gå til en Emirates skranke og etter å ha stått i kø en stund fikk vi beskjed om at hotell var ordnet. Men karen som vi snakket med anbefalte ikke dette for det ville ta litt tid å komme seg til hotellet og vi måtte være tilbake på flyplassen igjen om få timer. Vi prøvde også å endre vår billett fra Bangkok til Kuala Lumpur (vi hadde valgt via Bangkok på grunn av et møte på vei hjemover) men dette virket ikke ut til å være mulig. Vi var også litt bekymret for vår videre billett (fra BKK til KUL med Thai) ettersom denne ikke var koblet til den andre billetten. Så derfor trasket vi fra terminal 3 til terminal 1 men ingen billettluker var åpne. Så da var det bare å resignere og vi gikk til Emirates loungen i terminal 1 (loungen i terminal 3 så mye bedre ut) ettersom det var nærmest vår gate og siden vi var lei av å gå – flyplassen begynner å bli ganske så stor! Den minner forresten litt på BKK flyplassen – er det bare tilfeldig?
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/Viewof_Emirates_lounge_terminal_1.jpg

Vi fant ingen sovestoler så vi tok oss til rette med å legge en del puter fra stolene på gulvet slik at vi kunne få en madrass. Og med et teppe så ble det relativt behangelig, Men det ble ikke mye søvn for i 6 tiden begynte annonseringen av flighter både på arabisk(?) og engelsk – og det går mange flighter fra DXB etter hvert så det var konstant støy på høytalerne!! Så da var det bare komme seg opp i sittende stilling, drikke litt kaffe og surfe litt på nett.

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/sleeping_in_Emirates_lounge_DXB.jpg

I åtte tiden begynte vi å gjøre oss klar og det var bare få meter bort til gaten vår. Ved gaten så vi plutselig at vi hadde blitt oppgradert uten at vi fikk noe som helst beskjed om dette. Så dermed var vi oppgradert fra business til first på EK418. Så var det bare å stå å vente på å få gå ombord. Vårt 777 så ut til å være av den litt eldre sorten men det var ikke så mye å klage på da vi kom inn – jeg hadde sete 1E på turen forresten.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/upgraded_to_first.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/gate_at_DXB.jpg

Da vi satte oss var det allerede en bolle med sjokolade på hvert sete og headset var allerede på plass. Hvert sete hadde sin egen liten minibar med vann, juice og brus. Så var det utdeling av håndkle, en ny toalettveske...litt finere enn den forregående men med samme innhold, tøfler, pyjamas og ikke minst menyer.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/first_class_seat_DXB_BKK.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/First_class_menu_emirates.jpg

http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/first_class_wine_list_emirates.jpg

Så da var det ”på an igjen” for å si det slik...når de serverer Dom Perignon champagne 2000 så må man jo smake på selv om klokken er 10 om morgenen. Det er knallhardt å være utsendt medarbeider fra Scainair for å rapportere om slike ting men noen må jo ta på seg denne jobben ;-)
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/champagne_on_first_class_emirates.jpg

Sete var forøvrig ganske bra, bordet som ble foldet opp foran meg når jeg skulle spise var på noe som føltes ut til å være ca 1 kvadratmeter, vi hadde en stor skjerm med full ICE underholdning osv. Men det som kanskje var det som satte oss mest ut var beskjeden fra betjeningen om at dette ikke var en flight med et satt opplegg for opp. Servering og tjenester var ved behov..altså det vi måtte ønske – når vi måtte ønske det. Og det er litt spesielt når man er vant til å bare følge rutinene som er lagt opp. Så vi begynte med champagne til å begynne med sammen med litt nøtter.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/First_class_dinner_emirates.jpg

Min flyvert klarte forøvrig å søle champagne på buksene min forresten noe som var helt undvendig. Til og med jeg så hvor det bar hen da han helte champagne i mitt glass mens det sto på et lite drink bord. Jeg prøvde å sno meg unna men det var for sent og plutselig rant en del champagne ned på flaska og på buksene mine...men men. Siden det tross alt var morgen så begynte jeg med en omelett mens reisefølge mitt gikk rett på biffen. Og etter en stund begynte etegilde med at det store bordet ble dekket opp, bestikk ble lagt ut, vi fikk en egen brødkorg med assortert brød, egen salt og pepperkvern etc. Det begynte med litt frukt for min del og så fikk jeg servert en omelett med poteter, sopp og grønnsaker. Etterpå gikk jeg for osten og mellom valget av sauterne og portvin (1985 årgang) falt valget på sauterne og som dere kanskje kan se på bildene var flyverten mer enn generøs med porsjonen ;-) Var det halve flaske som gikk opp i glasset mon tro?
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/First_class_cheese_emirates.jpg

For å runde det hele av var det kaffe, Baileys og Godiva sjokolade. Det er ikke så mye annet å si om dette at det var en utrolig flott opplevelse.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/First_class_dessert_emirates.jpg

Etter lite søvn i Dubai og litt alkohol innabords var det på tide men en liten lur...så jeg la ned sete og min flyvert brakte ut en liten overmadrass som kunne legges oppå selve sete. Det var ganske så flatt men det føltes ut som jeg lå litt i bue – toalettet var forøvrig ingenting spesielt og man hadde ikke rare plassen å bevege seg på dersom man ønsket å bytte til den utleverte pyjamasen. Men jeg sov godt i et par timer jeg og da jeg våket igjen tenkte jeg nok en gang at denne flyturen godt kunne vart litt lenger ;-)
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/DXB-BKK/First_class_bed_emirates.jpg

Litt før kl 18 landet vi i Bangkok og nok en gang hadde vi en landing som ikke var spesielt god. Piloten smalt flyet ned og risting nummer 2 kom når nesehjulet kom ned. Men kanskje det er jeg som ikke er vant med å sitte så langt fremme :-)

På BKK gikk vi på Thai sin skranke for å se hva vi kunne gjøre med vår billigbillett fra BKK til KUL og vi fikk beskjed at vi kunne endre den til samme flight dagen derpå. Så da ringte vi bare vårt hotell i Kuala Lumpur og sa at vi ble en dag forsinket og vi kastet oss i en taxi og dro inn til byen...”one night in Bangkok” har jo aldri skadet noen eller? ;-) Når det gjelder Thai så skulle jeg igjen ønske at det var lettere å bruke poeng på tvers av Star Alliance. Vi sa helt klart til Thai at vi har masse poeng på SAS og at vi godt kunne oppgradere til business med disse men da ble vi bare bedt om å gå til SAS for å snakke med dem. Ja, jeg vet at det er sånn reglene er men jeg kunne godt tenkt meg å se at reglene endres slik at det blir lettere.

Jeg har forøvrig vært i Bangkok noen ganger etterhvert så hvis noen har spørsmål er det bare å komme med dem så skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Tommy777
02-04-2009, 18:25
Grattis med op-up. Synd at det var gamle typen. Du skal vaere glad at du ikke havna bak i biz fordi den gamle bizn suger. De gamle F setene er vel tilnærmet komforten til nye C?

Velkjent porselen av gamletypen og meget, meget stoedig vinkart!

FYI, I C serverte de gul enke sist gang jeg reise med EK

gardkarlsen
02-04-2009, 18:29
Hei. Nei, det er korrekt at den gamle businessklassen ikke så ut til å være helt på høyden...ikke at jeg var bak for å sjekke dette i detalj. Men det er kanskje derfor at vi fikk det litt billig? Og jeg er litt redd for at det blir "gamle" fly hjemover også. Er det noen som vet hva som blir benyttet på EK373 mellom BKK og DXB samt og EK007 mellom DXB og LHR?

imm
02-04-2009, 21:08
Flott rapport og fine bilder.
Det ser virkelig bra ut dette. Artig å se all den fine maten, og ikke minst tv systemet i setet. Jeg husker første gang jeg fløy med et fly (Virgin Atlantic) som hadde det. Jeg var mildt sagt imponert, selv om skjermen den gang sikkert ikke var større enn det du finner på et digitalkamera nå.
Artig at de har kamera i halen, er det på hele tiden? Var på chartertur en gang, og da ble kameraet slått av under avgang og landing, og da er jo litt av vitsen borte.

Stilfulle uniformer har de ombord, men skal jeg være helt ærlig, så ville prikken over i`en være å ha besetning fra Air Asia ombord. Du skjønner sikkert hva jeg mener ;)


IMM

gardkarlsen
03-04-2009, 09:08
Hei

Når det gjelder kamera så kunne man velge fron cam, tail cam og down cam og jeg tror man kunne velge dette i løpet av hele turen men det var en del av ICE opplegget på Emirates. Så ved landing/take off tok en av oss tail cam og en front cam :-)

Jeg forstår helt hva du mener med Air Asia besetning :-) Men det som var imponerende med besetningen på A380 flighten var hvor språkmektige de var. De hadde et vidt spekter av folk ombord og i begynnelsen av flighten listet de opp alle språkene som de kunne håndtere :-) Det var til og med en vert ombord som kunne Afrikaans.

gardkarlsen
03-04-2009, 09:12
Jeg sendte forøvrig en tilbakemelding til Emirates der jeg takket for en flott opplevelse men jeg poengterte også at jeg var litt skuffet over at sete ikke funket på A380, at det var litt kaos tilstander i Dubai ettersom flyet var forsinket, at jeg synes det var rart vi ikke kunne bli booket inn på hotellet som ligger i terminalbygget etc. Jeg fikk en lang tilbakemelding fra dem og jeg fikk 30.000 poeng som "plaster på såret" fordi jeg ikke var helt fornøyd. Så nå har jeg plutselig 50000 Skywards poeng og jeg regner med at jeg kommer til å få en del på tilbakeveien også :-)

ClassOne
03-04-2009, 09:22
Kjempeflott rapport, håper dere har en flott tur :)

Discus
03-04-2009, 18:37
Er det noen som vet hva som blir benyttet på EK373 mellom BKK og DXB samt og EK007 mellom DXB og LHR?

Sjekk på websidene deres, der er det bare å knaste inn flightnummer og dato.

FlightDeck
03-04-2009, 20:54
Takk for glimrende fortsettelse av rapporten, Emirates imponerer! Hvordan er bonusprogrammet deres?

Farmer
03-04-2009, 21:43
Herlig rapport dette her!
Blir unektelig svært fristet til å teste ut EK på min reise til Østen i slutten av April ..
hmm .. tenke . tenke ;-)

Bizflyer
03-04-2009, 22:01
Vel! Hvis de kjører de gamle biz setene sine, så vil jeg sterkt foretrekke direkte fra CPH til BKK i forhold til først langt ut i Europa, deretter mellomlanding på veien. Turen blir fort dobbelt så lang i forhold til direkte CPH-BKK! Det betyr mest for meg!

BF:cool2

gardkarlsen
04-04-2009, 06:35
Takk for glimrende fortsettelse av rapporten, Emirates imponerer! Hvordan er bonusprogrammet deres?

Programmet deres er Skywards men jeg er ikke helt sikker på om det er bra eller dårlig. Jeg har iallefall registert meg og fikk en god del poeng på vei ned ettersom jeg fikk noen doble poeng etc. Så jeg har nå 50.000 poeng og regner med at det blir ca 20.000 til å vei hjem.

AirbusTrond
04-04-2009, 11:22
Takk for herligg rapport! Jeg har nå meldt meg på Emirates nyhetsbrev, i tilfelle det skulle dukke opp noe lignende tilbud. Det går jo dessuten an å velge business en vei, så dette kan være oppnåelig. Masse flotte matbilder, og med det drikkekartet kan man jo virkelig leve som en greve på reisen. Bortsett fra Baileys så det meste utmerket ut! :D

pgaa
04-04-2009, 11:57
Fantastisk rapport... !

A346
04-04-2009, 16:46
Håper EK leverer et bra produkt også bak gardina. Skal i desember fly EK ZRH-DXB-SYD-CHC-SYD-DXB-LHR. Blir tre leg med A380, to med 773ER og én flight med A332. Puhh...

Bizflyer
04-04-2009, 16:50
Håper EK leverer et bra produkt også bak gardina. Skal i desember fly EK ZRH-DXB-SYD-CHC-SYD-DXB-LHR. Blir tre leg med A380, to med 773ER og én flight med A332. Puhh...

Herregud! Ja, da er det ikke rart at du drikker! :drunk:

BF:cool2

A346
04-04-2009, 16:58
Ja, jeg håper de har noen gode røde som forkorter reisetiden. Også er jeg spent på EK sitt AVOD-system på 777 og 380, ICE.

Discus
04-04-2009, 17:04
Ja, jeg håper de har noen gode røde som forkorter reisetiden. Også er jeg spent på EK sitt AVOD-system på 777 og 380, ICE.

jcnorway var hvertfall fornøyd med EK på økonomiklasse: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42424&page=2

Speedbird
05-04-2009, 09:37
Super rapport! :D
Herlig med masse bilder, og at vi får se personene bak rapporten også!

jcnorway
05-04-2009, 10:11
Emirates bak gardinen er absolutt et bra produkt! Deres AVOD er meget bra (beste jeg har vært borti). Min favoritt bak gardinen foreløpig er NZ. Både EK og NZ er sterke på hver sine områder, EK er meget bra på AVOD og mat, mens NZ imponerer mest med god benplass (34') og meget god mat og drikke (alt servert uten masse plast), i tillegg til bra AVOD (ikke like imponerende som EK, men flere lysår foran f.eks. SK...).

gardkarlsen
05-04-2009, 10:35
Super rapport! :D
Herlig med masse bilder, og at vi får se personene bak rapporten også!

Takk for det. Jeg er jo inspirert av dine rapporter og fant ut at jeg får vel heller utlevere litt mer av meg selv (selv om det kanskje ikke alltid er like lurt ;-) ) men det var en fin og lang tur. Sitter nå i Bangkok (også kjent som syndens pøl) og imorgen er det tur til vietnam

Tommy777
06-04-2009, 18:27
Her er bilder fra den gamle Emirates C klassen.
http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/Australia/Hawaii069.jpg
http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/Australia/Hawaii072.jpg
http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/Australia/Hawaii081.jpg
http://i533.photobucket.com/albums/ee335/mordi777/Australia/Hawaii083.jpg

MountainDew
12-04-2009, 21:04
NZ imponerer mest med god benplass (34')

Men hvor i 747-400 er det 34`?
Ifølge Seatguru er det fra 32`til 34`beinplass og det er veldig lite til hjelp når en skal velge sete.
En arbeidskollega som fløy fra LHR-HKG skrøt av god beinplass mens Speedbird hadde en ubehagelig trang opplevelse til LAX.

jcnorway
12-04-2009, 21:14
Så lenge du ikke sitter i midtseksjonen så tror jeg det skal være 34". Jeg og samboeren satt på siste rad på venstre side (de siste 3 radene på flyet var 2-setere) og her var det meget bra recline og godt med benplass :)