View Full Version : Påsketur til Pattaya.
I påsken skal jeg på tur til Thailand for utøve litt fysisk forstring (spille golf). I den forbindelse tenkte jeg å prøve meg på en liten live-rapport, ettersom det er langt mellom turene i dag, og det er få rapporter fra LX M-klasse. Etterhvert vil det også komme inn noen bilder, men ikke fra red-eye flighten i morges.
30.03 SK236 06:10 BGO-OSL 1B LN-TUI
Det var noe i nærheten av fullt på morgenens SK236. Så vidt jeg kunne se fra gårsdagens priser, så virket det som det var det like fullt på de neste avgangene BGO-OSL i morges. Dette har egentlig vært trenden siden slutten av januar, at morgenflygningene tidlig i uken langt på vei har fått tilbake belegget sitt. Det samme gjelder ettermiddag torsdag/fredag. Det er jo en god ting, selv om det betyr at jeg av og til havner i midtsete. I dag var jeg sikker på at jeg hadde valgt 11A før helgen, men enten har min Altzheimer light blitt tyngre, eller så har noen flyttet meg. Jaja, ikke lange turen uansett.
Morgenflygning med SAS betyr mange trøtte tryner, og frokost. SK leverer i dag eksakt som forventet, verken mer eller mindre, og bra er egentlig det.
Nå blir det møter og litt organisering av ukens gjøremål for alle andre, siden jeg skal reise vekk :) Greit med delegering! Deretter blir det å returnere til OSL.
30.03 SK1467 13:15 OSL-CPH 2F(tror jeg....) er neste flygning. Stay tuned!
jcnorway
30-03-2009, 08:19
Ble litt betenkt da fysisk fostring ble nevnt, men nervene ble noe mer beroliget nå når jeg leser videre at det ikke dreier seg om fysisk fostring Speedbird style ^_^ Ser fram til rapporter underveis. God tur!
Live-rapporter er gøy :) Ser frem til resten!
(Flyttet forresten tråden til TripReports-forumet..)
Takk skal du ha Martin. Tror jeg var bra i svime i morges da jeg skrev dette. Det var meningen å legge det under tripreports. :)
Bizflyer
30-03-2009, 10:03
Pattaya - Fysisk fostring - kølle (høy kølleføring?)
Ja, det høres ut som de 3 tingene hører godt sammen! Pattaya er jo kjent for å ha mange gode hull (ja, på banene altså! ;))
God fornøyelse!!
BF:cool2
He he. Godt folk har logisk sans her inne! :)
Da er andre del av dagens flymaraton i gang. Har akkurat kommet meg inn på OSL, og skal ta SK1467 til CPH om en halv time. Blir så sittende i nesten 6 timer der nede for å vente på LX. Sånn går det når en skal reise på 3 separate billetter..... Bagasjen er uansett sjekket gjennom, og det er det viktigste. Det er jo tross alt nett nede på CPH, så da får jeg logget en full arbeidsdag også. Ikke gale det på en avreisedag.
Ny info følger fortløpende.
Da var jeg på plass i Scandinavian Lounge på CPH, som skal være mitt hjem de neste 5 timene. Her følger en kort rapport fra etappe 2:
30.03 SK1467 13:15 OSL-CPH 2A LN-TUL
Avreise på rute fra OSL med dagens andre tur med en tidligere BU maskin. Denne gang med WL-fittede LN-TUL. 4 rader på Y+ på denne turen, og det var kun 3 ledige midtseter så vidt jeg kunne se, ett av disse ved siden av meg. :) Bak virket det også som om at det var noe nær 100% belegg. Positivt. Turen forløp uten de store hendelsene, med avgang på rute, og landing før rute. Dette mistet vi derimot igjen pga trøbbel med en lite medgjørlig airbridge.
Serveringen bestod av noe ris (godt) med noen små gode salte pølser, og et av disse sunne brødene som er ut som, og smaker, bark... Det ble skylt ned med en god GT, så det kurerer jo det meste. Alt i alt en helt kurant tur med SAS igjen, noe som jeg stort sett forventer av de. Må vel egentlig innrømme at de stort sett leverer varene. En ting som dog må bemerkes, var at det i dag KUN ble lest opp hva som de på M kunne kjøpe, ikke et ord om hva de i Y+ fikk servert. Er dette noe nytt de har begynt med? Dette er noe jeg personlig synest er veldig positivt, ettersom denne opplesingen av hva de foran gardinen får servert bare blir platt og virker langt på vei mot sin hensikt. Lavmål i så henseende, var på en tur (fra CPH tror jeg), der de brukte lang tid på å fortelle alle godsakene de på C skulle få. Problemet var at det ikke satt noen der.....
Stay tuned, mer følger, da også med bilder fra M-class på LX IC.
Serveringen bestod av noe ris (godt) med noen små gode salte pølser, og ......
Har de byttet serveringskonsept? Har aldri fått annet en matboksen med de to (bittesmå) sandwichene på intra-Scan Y+ får
Bizflyer
30-03-2009, 15:25
Har de byttet serveringskonsept? Har aldri fått annet en matboksen med de to (bittesmå) sandwichene på intra-Scan Y+ får
Serveringen avhenger vel av om det er SAS NO eller SAS DK som opererer flighten?
Når det er SAS NO er det gjerne en liten kald-rett som han beskriver. Er det SAS DK er det et lite dansk smørrebrød.
Da var jeg landet i BKK. Tripreport med noen bilder følger senere i dag. Inntrykket av M-klasse hos LX var sånn helt umiddelbart trangt! Faktisk tror jeg de nye B738 til DY har bedre beinplass, men mer om det senere...
jcnorway
31-03-2009, 09:48
Det hørtes trangt ut :drunk: Får håpe oppholdet blir bra!
Swiss skal vel ha standard 32 pitch, så trangere enn de fleste andre er det vel neppe.
http://www.swiss.com/web/EN/services/on_board/swiss_economy/Pages/swiss_economy_intercontinental.aspx
Seating 2-4-2, seat distance 81.3 cm / 32'’, seat width 44 cm / 17.3’’
FlightDeck
02-04-2009, 11:55
Ikke la golfingen ta helt overhånd da, Hickok, vi venter på rapport!
Da var jeg på nett. Jeg skal prøve å få lagt inn den i løpet av kort tid, men jeg sliter med å få lagt over bilder. Telefonen nekter å sende med blåtann! Skal legge inn uten bilder nå, og så oppdatere når jeg kommer tilbake.
30.03 LX1273 20:00 CPH-ZRH 8F HB-IOD
Etter en lang dag på CPH, som faktisk endte opp som en riktig så effektiv arbeidsdag, så var det klart for dagens tredje leg. Etter å ha flydd LX i biz for en måneds tid siden, så hadde jeg egentlig litt forventninger til at M-klasse også skulle være bra. På denne A321-111 fra 1995 var interiøret de nye setene som LX har i de fleste Europa-flyene sine nå. Disse er riktig så god å sitte i, og gir bra beinplass, selv om det er så mange som 200 seter i denne maskinen. Hva service angår, så vet jeg egentlig ikke all verden, siden jeg sovnet nesten umiddelbart etter avgang. Jeg får derfor komme tilbake med det på returen. Knyttnevetesten var forresten bestått her. Belegget på denne flygningen var nok rundt 95% i M, og på de 3 radene C satt det 4 stykker så vidt jeg kunne se.
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Knyttneve/?action=view¤t=CPH.jpg&t=1239107196572http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Knyttneve/CPH.jpg?t=1239108067
Bilde fra boardingen. Naboflyet ser dog ut til å ha det mye morsommere... (HA-LOL for de som har gode øyne)
30.03 LX182 22:45 ZRH-BKK 24D HB-JMB
Med en connection på en time, var det bare å sette kursen direkte mot terminal E etter ankomst ZRH. Det tok meg faktisk nesten en halv time å forflytte meg over til gate 24 i terminal E, der flyet gikk fra. Det var lange køer i sikkerhetskontrollen inn i denne terminalen, så det var bare å smøre seg med tålmodighet. Ved ankomst gaten, var boardingen kommet godt i gang, og det var bare å gå rett om bord. Jeg hadde valgt meg sete 24D ved innsjekk kvelden før, og det var da ikke all verdens seter å velge i. Bl.a. var samtlige vindusseter opptatt. Det første som slo meg da jeg satt meg ned, var AVOD boksen under setet. Denne hadde jeg glemt at var under vindussetene, samt D og G setene. Det skal visstnok være 32” pitch på denne A343 fra 2003, men det har jeg virkelig vanskelig for å tro. Jeg satt på 2. rad på M, og denne klassen starter temmelig nøyaktig midt i flyet. De har 172 seter på M, og for å si det enkelt: Med AVOD boks under setet foran, og en knyttnevetest som på ingen måter ble bestått, så var det en lang flygning til BKK. Jeg har flydd flere ganger med A343 og A333 med både SK, OS og NW, og alle disse har mye bedre beinplass, selv om jeg har satt på sete med AVOD boks under setet foran. Jeg kommer derfor til å legge mye innsats i å skaffe med midtgangsete på 2-seteren ved vinduet tilbake.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Knyttneve.jpg?t=1239107936
(Mulig det ikke er så lett å se, men det går ikke en finger en gang mellom sete og knær)
Tilbake til flygningen, så kom vi oss av gårde på rute, og etter en sedvanlig lat takeoff med A343, så kom vi oss til slutt opp i luften. Drikkeserveringen kom raskt i gang, og jeg fikk meg en 7 Up og et glass appelsinjuice. Målsetningen min var å få sovet på turen over, ettersom jeg skulle rett på bowling og øl så snart jeg kom meg til Pattaya. Jeg trengte derfor all den søvn jeg kunne få. Middagen kom også ganske så raskt deretter- Jeg valgte bort kyllingen for lasagne, noe som pleier å være et trygt valg på fly, men ikke her. Her hadde de byttet ut kjøttet med noe som minnet om linser, og tomatsausen med salsa, og jeg må ærlig innrømme at dette var den verste lasagnen jeg noensinne har smakt.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Knyttneve/Middag.jpg?t=1239107594
Dette ble skyllet ned med rødvin, og siden smaken var som den var, så trengtes det to røvin for å få det meste ned!
Under maten startet jeg opp Quantum of Solace, som jeg faktisk ennå ikke hadde sett, og kom meg gjennom denne, før jeg hadde en avtale med Jon Blund. Dette passet svært så godt inn med da lyset om bord ble avslått. Like etter at sovingen startet, kom sikkerhetsbeltet på, og flyet ristet en hel del. Denne pågikk sikkert i to timer. Jeg sov meg gjennom mesteparten, helt til en dame fremme på C, som tydeligvis led av kreftig flyskrekk, fikk nok og begynte å skrike. Først forsiktig, men etter hvert begynte hun å legge full trøkk på, og hele flyet våknet. Hun holdt sikkert på i et par minutter før noen må ha klart å roe hun ned. Dermed kunne vi andre legge oss til å sove igjen. Jeg tror jeg fikk meg tre-fire timers søvn om bord, kanskje til og med litt mer, selv om jeg følte meg som en makrell i tomat. Dette er nok det trangeste jeg har opplevd på langtur, og det var til og med trangere enn US sin B762. Rent bortsett fra det, så var betjeningen hyggelig og grei, slik at dette dro litt i positiv retning, men det er nok den nest verste turen jeg har hatt på IC totalt sett, kun slått av en US 762 tur. Nå håper jeg på at jeg var uheldig med setevalget denne veien, og at returen skal bli bedre.
Tommy777
06-04-2009, 20:11
Og her bilde fra hull 19 i Pattaya!
http://www.partybar-pattaya.com/images/(c)%202008%20party%20bar%20soi%208%20pattaya%204.j pg
Bizflyer
06-04-2009, 20:57
http://www.partybar-pattaya.com/images/(c)%202008%20party%20bar%20soi%208%20pattaya%204.j pg
Jøss! De viser jo fotball der!!!
blir litt bekymret når det er det du legger merke til ;-)
Du vet, menn tenker kun på to ting.. Det andre er fotball :D
jcnorway
07-04-2009, 00:43
Artig video den "party bar"-siden har lagt ut... classy :D
Joda, det er vel strengt tatt kjøpedamer og fotball på de fleste barer her nede! Likevel er visstnok prostitusjon ulovlig.....
Bizflyer
07-04-2009, 12:29
Hvorfor det! Jeg er jo like beleven som en biskop, jeg! :) [Glorie]
Da har jeg funnet ut av disse übertekniske finesse med å flytte bilder fra telefon til PC, og har derfor fått lagt inn noen bilder i TRene.
Da var en hektisk halvannen ukes ferie slutt, og jeg er nå kommet meg til BKK. Sitter nå i Thai loungen og venter på avgang med LX183 til ZRH og videre til CPH. Har også fått sendt videre bagasjen til BGO, slik at det nå kun gjenstår å skaffe seg boardingkort (om det er nødvendig). Skal prøve å oppdatere underveis. Ny TR, med bilder, kommer i hvert fall etterhvert.
Bizflyer
10-04-2009, 15:09
God tur hjem! Siste dagen av ferien er alltid den værste!
Gleder oss til ny tripreport og bilder!
Takk så mye. Fikk sikret meg B-sete på returen, så jeg satser da på at beinplassen blir bedre enn på turen bort.
Da var jeg kommet meg til CPH etter en hendelsesløs tur via ZRH. Jeg begynner nå på TR, så får vi se når den blir ferdig....Tipper tirsdag. Blir sittende her til neste avgang til BGO SK2864 kl.12:10.
jcnorway
11-04-2009, 09:22
Da rekker du vel Scanair-treffet i Oslo på mandag, Hickok? ;) Ser fram til TR.
Tviler vel på det. Det er kamp på Brann Stadion den dagen, og jeg gikk glipp av serieåpningen, og vil nødig misse en kamp til! Det blir nok SK236 på tirsdag morgen på meg i stedet for.
Ser vel ellers ut til at jeg kom meg ut fra Pattaya i siste liten!:o
http://www.dagbladet.no/2009/04/11/nyheter/utenriks/demonstrasjoner/thailand/5703275/
Ser vel ellers ut til at jeg kom meg ut fra Pattaya i siste liten!:o
http://www.dagbladet.no/2009/04/11/nyheter/utenriks/demonstrasjoner/thailand/5703275/
Fin T/R !
Når det gjelder uroligheten i Thailand er det ikke annet å si at dette er tragisk for alle Thailendere som er så avhengige av turismen. Nå er det nok ikke så alvorlig som det kan se ut på diverse presseoppslag, men for de som ikke kjenner Thailand ser det jo veldig dramatisk ut, og mange vil nok velge et annet reisemål dessverre.
Skal selv på et møte der om halvannen uke, og håper bare at ikke arrangøren kansellerer pga de siste dagers tumulter..
MountainDew
12-04-2009, 20:48
Flott rapport så langt. Har alltid trodd at Swiss er et av de beste Europeiske flyselskap når det gjelder service og komfort.
Litt skuffende å se dette men er ikke overasket med tanke på hvem som eier Swiss.
FlightDeck
12-04-2009, 21:03
Enig med MoutainDew; skuffende at ikke service, mat og komfort ikke var bedre hos SWISS - hadde imidlertid trodd at de var bedre enn sin eier Lufthansa på langdistanse. Spent på rapport fra returen!
Hvordan ble bonuspoengregnskapet?
Rapport fra returen kommer på tirsdag, men jeg kan vel avsløre så pass at det ikke var store forskjellen. Ganske interressant er det at jeg hadde ca. 3" mer beinplass på 319 ZRH-CPH enn på 343 BKK-ZRH. Dette er mye!
Bonusregnskapet ga meg 100% inntjening hos Aeroplan (poengene er allerede på plass). Hos EB hadde jeg fått 25%
10.04 LX183 23:15 BKK-ZRH 28B HB-JMD
Da var det tid for hjemreise. Etter halvannen uke med golfing og lange dager, var det returtid. Dagen startet med henting kl. 08 for avreise til Laem Chabang Country Club for en runde golf, og deretter fortsatte turen til BKK. Jeg legger inn TR’en som den er nå, og legger inn bilder senere, så snart de er klar.
Vi var på plass på flyplassen ca. 4 timer før avreise. Vi var 5 stykker, og de 4 andre reiste med KL, som gikk samtidig som LX, noe som var svært så praktisk. Jeg hadde sjekket inn på nett dagen før, og plukket meg ut sete 28B, for å unngå AVOD-boksen under setet. Jeg gikk rett til skranken, der innsjekk var startet. Ikke like heldige de som dro med KL, ettersom de ikke startet innsjekk før 3 timer før avgang. Ved innsjekk fikk jeg sendt bagasjen hele veien til BGO, selv om jeg hadde separat billett på CPH-BGO. Damen i skranken begynte å sutre litt over mine 33 kg med bagasje (golfbaggen var 21kg alene)., og ville ha tillegg for dette. Da er det greit å ha et ”get-out-of-jail-free card”, EBG. Dermed var alt i sin skjønneste orden, og hun startet å endre mit preregistrerte AC FF-nummer til EB,. Jeg gav jo selvsagt beskjed om at dette måtte hun ikke gjøre, siden jeg ville ha det slik det var. Hun endret da tilbake, men kunne ikke skjønne poenget med det! :)
Jeg fikk deretter tildelt BP frem til CPH, og et flott invitasjonskort til Thai loungen. Det passet jo fint, siden jeg måtte vente på resten av banden på innsiden av passkontrollen. Der fikk jeg meg et par Tiger beer, og noe spicy spagetti (godt). Bording inn i ventesalen før omordstigning startet tidlig, og stengte allerede 30 min før flyavgang. Ombordstigningen startet dog ikke før ca. 20min før avgang, men de klarte likevel å få alle om bord tidsnok. Det var separate dører for First/Biz/*A Gold og resten. Det så ut til at det var i overkant av 80% belegg i M og nær 100% i C. F aner jeg ikke.
Jeg fant meg godt til rette i setet mitt, som var på siste rad i mellomseksjonen. C og F fyller nesten halve flyet, og det er ikke mer enn rundt 170 seter i M. Pitch skal visstnok være 32”, men disse må ha krympet i vask, for jeg fikk kun plass til to fingre mellom mine knær og setet foran når det var i oppreist stilling, noe det knapt var på hele turen. Og da hadde jeg ikke fått inflight magasinet en gang! Flyet var fra 2003, så det er nok de orginale stolene som står i fortsatt. Ingen av disse har strømuttak på økonomi.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/10042009021.jpg?t=1239699898
2 finger testen. Knapt nok bestått...
Avgang gikk omtrent på rute, og det var beregnet en flytid på rundt 11 timer og 45 minutter. Så snart vi var vel oppe i luften startet de AVOD-systemet. De hadde et brukbart utvalg av filmer, serier og musikk, samt diverse spill. Dette fikk jeg ikke rare gleden av, ettersom det var umulig å se detaljer på skjermen når setet foran var helt nedslått, pga det ikke var mulig å legge skjermen langt nok ut til at den var rett foran ansiktet. Akkurat det samme er det for mange laptop skjermer, som ikke er mulig å se noe på fra siden eller ovenfra. Jeg prøvde meg på en film under middagen, men det måtte jeg gi opp.
Maten bestod av valg mellom kylling og pasta. Jeg hadde ikke lært en ting av turen bort, og valgt glad og fornøyd pastaen. Dette var Tagliatelle pasta med tomatsaus og gulerøtter, og rødvin til. Husker ikke hvilken, men det var en av typen ”generell billig rødvin” Helt greit, men ingen kulinarisk nytelse. Det ble derfor til å få det i seg, og legge seg til for å sove. Dette var noe tricky, ettersom det var såpass trangt som det var. Enten måtte jeg ha beina i sittestilling, men da måtte jeg ut i V-stil for å få plass. Ellers kunne jeg strekke de nesten ut, men da fikk jeg krampe, siden setet var tiltet litt opp, og irriterte lårene mine. Morsomt. Det ble derfor en lang natt, men jeg var borte en stund i det minste.
En time før lysene ble slått på for frokost, så hadde tydeligvis et asiatisk reisefølge på en hel gjeng, fått nok av soving, og begynte å romstere noe voldsomt. Det var et rek i gangene av en annen verden, og det var tendenser til kork. Dermed var det også bråslutt på mine forsøk på soving. Det var kalking og vandring helt frem til forkosten ble servert, og de hadde knapt nok tid til å spise opp før det var på an igjen. Skulle tro de var Jan Eggum fans hele gjengen. Han ene som tydeligvis var reiseleder, sto oppreist omtrent sammenhengende de siste 3 timene før landing, og styrte verre med å skaffe nye vannflasker fra CA’ene som han fordelte ut på småflaskene til hele gjengen. Det gikk så i utdeling av et batteri av piller, og diverse annet. Jeg var helt imponert over at det er mulig å styre så voldsomt.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/11042009022.jpg?t=1239699994
Frokost ombord.
Frokosten besto av en croissant, et varmt rundstykke og syltetøy, samt noe ost. Det var også en yogurt Jeg fikk meg en kopp kaffe og litt OJ til. Maten smakte helt OK. Etter dette var det bare å legge seg tilbake, og håpe krampen ikke tok en alt for tidlig, og vente på landingen.
Totalt sett må jeg si meg noe skuffet over LX sitt M-produkt på langdistanse. Setene er trang, og AVOD-systemet er ikke justert etter stolenes utforming. Hadde jeg vært 20cm kortere, så hadde sikkert det vært greit, men jeg er tross alt ganske så gjennomsnittlig av størrelse (180cm), og burde kunne klare meg greit. Sammenlignet med for eksempel NW sitt IC produkt på M, så når ikke LX de til livet en gang. For å være ærlig, så er det nok bare US sine gamle 762, som jeg har prøvd, som var trangere, og de hadde vel seter fra slutten av 80-tallet. Maten var under pari, selv for M. Mulig jeg var i det litt for eksperimentelle hjørnet, siden jeg valgte vekk den vanlige kyllingen, men likevel! CA’ene om bord var stort sett hyggelig og grei, og dette trekker noe opp. Totalt sett må jeg derfor si at jeg ikke uten videre kan anbefale dette produktet i den formen det er i dag.
Dett var dett. Bilder kommer som sagt om noen dager. Takk for at du tok deg tid til å lese det.
jcnorway
12-04-2009, 22:17
Hm... kan ikke si at det frister å prøve LX på langturer (økonomi) etter denne rapporten.
Takk for en detaljert og bra rapport. Håper beina og kroppen har kommet seg etter turen :)
Joda, er vel redd kroppen fikk hardere medfart under oppholdet enn det den fikk på flyet! :)
Bizflyer
12-04-2009, 23:36
Takk for rapport og velkommen hjem igjen!
Mange gode grunner her for å velge å fly biz, eller i det minste Eco Extra/plus/premium!
Northrider
12-04-2009, 23:41
http://www.partybar-pattaya.com/images/(c)%202008%20party%20bar%20soi%208%20pattaya%204.j pg (http://www.partybar-pattaya.com/images/%28c%29%202008%20party%20bar%20soi%208%20pattaya%2 04.jpg)
Jeg ser et svenskt flagg!
Takk for rapport og velkommen hjem igjen!
Mange gode grunner her for å velge å fly biz, eller i det minste Eco Extra/plus/premium!
Joda, klart det, men det er jo et økonmisk spørsmål også, da. Ettersom billetten ble kjøpt 3 dager før avreise, så hadde jeg ikke all verdens spillerom. Opprinnelig skulle jeg flydd den 27.03 med SQ A380, men den måtte jeg kansellere. Prøvde å booke den om, men de hadde ikke ledige plasser før den 04.04, og da var vitsen med turen borte.
11.04 LX1266 07:10 ZRH-CPH 3A HB-IPS
Etter å ha kommet seg av det første flyet, hadde jeg ca. 50 minutter til neste avgang. Dermed ble det til å komme seg kjappest mulig til toget som fikk meg over til den andre terminalen. Dette gikk usedvanlig raskt og effektivt, slik at jeg fikk tid til å ta meg en kopp kaffe før jeg dro videre ut til gate A82, hvor CPH flyet hadde avgang fra. Jeg fikk bruke fast-track køen i sikkerhetskontrollen også, slik at jeg hadde god tid. I det hele tatt er ZRH en veldig effektiv flyplass for connections.
Når jeg kom frem var boarding kommet godt i gang, og det var derfor nesten ingen kø. Flyet som skulle ta meg til CPH var en A319 fra 1997. Det hadde de ny Recarosetene som LX nå snart har i hele kortdistanseflåten sin. Disse er veldig behagelig å sitte i, og ettersom de er svært tynne, så gir de god beinplass. I dette tilfellet ble knyttnevetesten passert med god klaring. I det hele tatt virket flyet nytt og velholdt innvendig. Belegget på denne flygningen må ha vært noe nær 100% på M, og litt over 50% på de to radene med C.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/11042009024.jpg?t=1239699823
God plass mellom setene.
Pushback var på tid, og vi kom oss raskt i luften. Flytiden var ca. 1,5 timer. Det var et nydelig flyvær over store deler av Europa, og tydeligvis lite trafikk. Jeg så i hvert fall ikke verken andre fly eller contrails. Serveringen kom raskt i gang. Vi fikk en croissant med sjokolade inni, som var veldig god. Det er også fri servering på M hos LX, og jeg fikk to runder med kaffe og OJ. Bra! CA’ene om bord var hyggelig og grei, og det var i det hele tatt en hyggelig atmosfære. Landing var på rutetid i CPH, og vi kom oss raskt til gaten, og ut av flyet.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/11042009025.jpg?t=1239699769
OY-KFD ved gate i CPH. Ikke verdens beste bilde kanskje...
Totalt sett er min opplevelse med LX i Europa langt mer positiv enn på IC. Nå har jeg prøvd de både foran og bak gardinen, og har absolutt ingenting å utsette på det de leverer. Dette produktet er absolutt bra, og kan virkelig anbefales for andre. Fakta er at jeg mye heller hadde reist nesten 12 timer i dette flyet, enn det jeg nettopp hadde forlatt. God reise!
11.04 SK2864 12:10 CPH-BGO 2A LN-RMP
Da var vi kommet til siste etappe. Etter drøye tre timers venting i CPH var det tid for CPH-BGO.
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/th_11042009026.jpg
Ventingen ble slått i hjel med denne...
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/th_11042009027.jpg
...denne...
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/th_11042009028.jpg
... og denne.
Opprinnelig var denne ruten satt opp med AA sin Avro/BAe, men det endte opp med en av SAS sine gamle MD87 maskiner, LN-RMP. Denne ble levert ny til SK i 1992, og er planlagt tatt ut av drift i høst.
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/th_11042009029.jpg
Vannet fosset inn i denne butikken på vei til gaten min.
Jeg dro bortover mot gate A19 ca. 30 minutter før avgangstid, og når jeg kom frem var boardingen godt i gang. Det var minimalt med ventetid, og jeg fant plassen min på 2A. På denne avgangen var det 5 rader med Y+, og disse hadde 20% belegg. Lengre bak var det veldig bra besatt, og det så ut til å være omtrent fullt. Jeg fikk toseteren min for meg selv, og var fornøyd med det. Knyttnevetesten ble også bestått. Vi hadde pushback omtrent på rute, og satt nesen nordvestover i et nydelig vårvær. Dette varte dog ikke lenge, og så snart vi nærmet oss gamlelandet, så var det fullstendig skyet. Flytiden på denne flygningen var 1:10.
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/th_11042009031.jpg
Været på Vestlandet.
Matserveringen kom i gang ganske så snart etter at fasten seat belts skiltet var slukket. Det ble servert en matboks med 3 svartbrød skiver med kjøttpålegg, potetsalat og sjampignonost, og dette var ganske så godt. Jeg skylte det ned med rødvin, og kaffe og congnac etterpå. Etter kaffen var tømt, rakk de akkurat et påfyll før vi begynte nedstigningen til en regnfull BGO.
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/Thailand/th_11042009030.jpg
Matserveringen ombord.
SAS leverer nok en gang et bra produkt. MD87 på rad 2 er jo veldig så behagelig, og svært stille. Dette var derfor en riktig så fin avslutning på en lang flyreise.
Det var siste delrapport fra denne turen. Disse blir supplert med noen bilder i morgen. Til helgen er det tid for ny tur, der BA Club Europe og AC IC i M er stikkord. Om det skulle være interresse for det, så kan jeg lage en TR fra denne turen også.
Tommy777
13-04-2009, 21:46
Huff, hoertes ikke saerlig hyggelig ut..... Du skulle bedt om aa faa kjoepe deg opp til C. De selger dette for 4-600 USD hver vei paa flyplassen
Joda, kunne jo det, men nå skulle jo M-klasse testes ut, da. Ellers tror jeg C var helt full, så det var neppe noe alternativ.
Tommy777
13-04-2009, 21:55
Det er en aaaalt for lang flight for aa "teste" M... Takker dog for advarselen. Swiss har hatt masse gode tilbud og jeg har faktisk vurdert aa benytte meg av en av disse siden de paa papiret ser helt grei ut i M. Men det blir selvsagt uaktuelt naa...
Til helgen er det tid for ny tur, der BA Club Europe og AC IC i M er stikkord. Om det skulle være interresse for det, så kan jeg lage en TR fra denne turen også.
AC IC i M hører jeg gjerne litt om - lenge siden jeg har fløyet med dem.
Da var det kommet inn litt bilder. Ser jeg klarte å tulle til noen, men men...
jcnorway
14-04-2009, 11:18
Sier litt når man stryker på to-finger-testen :drunk:
Skal ærlig innrømme at jeg har vært borte i bedre beinplass, ja!
jcnorway
14-04-2009, 11:27
Dette derimot er økonomi-benplassen sin det ;)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009001.jpg