PDA

View Full Version : Økning på OSL i februar


DY
07-03-2005, 15:37
4,3 % vekst i februar

I februar reiste 1.102.716 passasjerer over Oslo Lufthavn. Det er 45.195 eller 4,3 % flere enn i samme måned i fjor.

Veksten kom nesten utelukkende på utland. Her reiste 9,0 % flere enn i fjor; 8,7 % flere med rute og 11,0 % flere med charterfly. På innland var veksten 0,1 %.

Hittil i år har 2.144.567 passasjerer benyttet OSL. Det er 134.012 eller 6,7 % flere enn i samme periode i fjor; 10,9 % flere på utland og 3,0 % på innland.

”Justert for skuddår i fjor var veksten i februar i år omtrent 8 %, og det viser at den sterke etterspørselen holder seg,” sier markedssjef for trafikkutvikling, Knut Stabæk.



OSL (www.osl.no)

OSL er tidlig ute med tallene for en gangs skyld.

DY
07-03-2005, 17:02
Kastrup hadde 1.305.656 passasjerer i februar 2005. En økning på +0,3% fra februar 2004. Så langt i år ha 2.594.181 passasjerer reist fra CPH, en økning på +3,7%.

Arlanda hadde i februar i år 1 187 288 passasjerer, en økning på +2% sammenliknet med i fjor.

amatør
07-03-2005, 17:10
ja,vi nærmere oss de to store.Gledelig å se den store økningen på utland.Det viser seg at flere direkteruter er en suksess:spin:

jikswoboB
07-03-2005, 18:38
Utrikestrafiken på Arlanda växte bara med 1,6 procent i februari medan inrikes hade en något högre tillväxt på 3 procent. Omvända roller mot tidigare alltså, då utrikesflyget var dragloket.

Alf
07-03-2005, 22:37
Hur många pax var "sitta-kvar-i-planet" passagerarna på CPH denna månad då? Antar att dom fortfarande räknar med dom..

mvh alf

Farmer
07-03-2005, 22:40
Meget interessant å se at OSL sniker seg innpå trafikkvolumet til ARN
ARN : 1.187.288
OSL : 1.102.716

Diff : 84.572

Litt flere direkteruter + oversjøisk så er OSL like stor

:wow:

jikswoboB
07-03-2005, 23:06
Originally posted by Alf
Hur många pax var "sitta-kvar-i-planet" passagerarna på CPH denna månad då? Antar att dom fortfarande räknar med dom..

mvh alf


Dom "djävlarna" uppgick till 5 915 - en ökning med 33 procent från feb '04!!! ;)


80 000 i månaden är rätt mycket om man summerar alla årets tolv månader. Det skiljer fortfarande ca 1 miljon. Men fortsätter utvecklingen på samma sätt som den gör i dagsläget går OSL om ARN en dag...

Alf
07-03-2005, 23:16
Jävlar hela 5915! nä nu jävlar....=) skämt å sido, trodde det var mer

Man kan ju undra varför ARN inte ökar mer än vad det gör? Speciellt med tanke på att fler nya lijer tillkommer hela tiden? Vilka passagerare är det man tappar? Är allt en konjukturfråga? Eller e det bara kanske så att OSL ökar så pass mycket mer?

det blev många frågor..=)

mvh alf

MartinL
07-03-2005, 23:30
Om Osl da viser til en stabil og jevn vekst på rundt 4,3% blir det i 2005 ca 15.500000 reisende!!!!

Noen som vet hvor mange pax årlig Osl er laget for, og hvor er i såfall grensen i antall millioner for videre utbygging.

(selv om jeg skjønner at det kommer ta minst 10 år etter grensen er nådd før noe utbygging skjer)

amatør
07-03-2005, 23:41
OSL er vel bygget for å takle ca 17 millioner passasjerer pr år,men i rushtidene syntes jeg den allerede virker for liten noen ganger.Men nå har de vel snakket om å starte byggingen av pir B hvis den positive utviklingen fortsetter,og det gjør den jo!:spin:

jikswoboB
08-03-2005, 00:05
Originally posted by Alf
Jävlar hela 5915! nä nu jävlar....=) skämt å sido, trodde det var mer

Man kan ju undra varför ARN inte ökar mer än vad det gör? Speciellt med tanke på att fler nya lijer tillkommer hela tiden? Vilka passagerare är det man tappar? Är allt en konjukturfråga? Eller e det bara kanske så att OSL ökar så pass mycket mer?

det blev många frågor..=)

mvh alf


OSL har en starkare tillväxt just nu - det bara är så. Vad det beror på vet jag inte, men någon annan här har kanske en bra teori om det. Såg att Skavsta uppvisade en fenomenal tillväxt i februari. Kanske försvinner en viss andel passagerare som annars hade flygit från Arlanda dit. Utöver det uppvisar samtliga flygplatser ett likartat mönster i trafiktillväxten. CPH, ARN och OSL tycks följa varanda i utvecklingen. Tillväxten generellt verkar ha avstannat något. Vi får se om det är tillfälligt.

amatør
08-03-2005, 00:19
Ser jo helt klart at CPH har den minste økningen av de tre,og grunnen til det er vel rimelig klar:flere direkteruter fra ARN og OSL

Blubird
08-03-2005, 00:25
Kan ikke la være å tenke på Rygge i denne sammenhengen. Skal bli interessant å se trafikktallene fra OSL dersom RSL kommer i gang.

LN-KGL
08-03-2005, 00:28
Hvis vi tar for oss rene tall, så dukker noe interessant opp.
Tilvekst i antall passasjerer de to første månedene i år sammenlignet med de to første i fjor:
CPH: + 92 435
ARN: + 97 581
OSL: +134 012

CPH og ARN har omtrent lik tilvekst, mens OSL ligger har 45% høyere reel tilvekst enn CPH.

Og hvis denne trenden holder seg, vil passasjertallene for 2005 bli:
CPH: 19,7 millioner
ARN: 17,0 millioner
OSL: 15,9 millioner

PP
08-03-2005, 16:14
Originally posted by amatør
Ser jo helt klart at CPH har den minste økningen av de tre,og grunnen til det er vel rimelig klar:flere direkteruter fra ARN og OSL


Se kommentar i anden tråd angående ovenstående:
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3399

Tror faktisk ikke at betydningen af direkte ruter ud af OSL of ARN er så stor som nogen gerne vil gøre det til.

Et langt større problem er forringelse i frekvenser blandt feed ruter ind til CPH - f.eks. Kalmar, Vesteräs, Jonkoeping, Vaxjoe etc. Skyways bløder og det betyder alt andet lige et ringere udbud ind til CPH hvad angår feed - og så begynder folk at vælge andre rejseruter. F.eks. i bil eller tog til Stockholm eller Goteborg.

DY
08-03-2005, 16:18
Originally posted by PP

Originally posted by amatør
Ser jo helt klart at CPH har den minste økningen av de tre,og grunnen til det er vel rimelig klar:flere direkteruter fra ARN og OSL


Se kommentar i anden tråd angående ovenstående:
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=3399

Tror faktisk ikke at betydningen af direkte ruter ud af OSL of ARN er så stor som nogen gerne vil gøre det til.

Et langt større problem er forringelse i frekvenser blandt feed ruter ind til CPH - f.eks. Kalmar, Vesteräs, Jonkoeping, Vaxjoe etc. Skyways bløder og det betyder alt andet lige et ringere udbud ind til CPH hvad angår feed - og så begynder folk at vælge andre rejseruter. F.eks. i bil eller tog til Stockholm eller Goteborg.

Mulig, det enkleste hadde vel vært å se om antall passasjerer fra Norge og Sverige til CPH har utviklet seg tilsvarende...altså en nedgang..om det er mulig å finne ut av. Ikke sikkert det har skjedd.