PDA

View Full Version : Braathens SAFE til Hongkong 1953


hmm273
26-03-2009, 21:59
Siste tilskudd til samlingen. ENJOY !
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA-TT-1953-10-03-50.jpg
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA-TT-1953-10-03-tt-50.jpg
.. det tok sin tid å komme frem ...
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/BRA-TT-1953-10-03-fares-50.jpg

Discus
26-03-2009, 22:05
Artig med prismatrise for pax og frakt også. Det er noe annet i dag hvor prisene fyker opp og ned daglig.

gustavf
26-03-2009, 22:09
Hvor lenge holdt selskapene på med disse ekstreme kengururutene?

Someone
26-03-2009, 22:13
5020kr i 1953 tilsvarer over 64.000kr idag....og det var en vei. T/r Oslo-Hong Kong kostet da ifølge tabellen her ca 117.000kr

CK
26-03-2009, 22:38
liten digresjon, men siden du leker deg med KPI, kanskje du kan finne ut hva 4,5 mill. SEK i 1955 er i dag?

CK
26-03-2009, 22:40
og takk, Odd for dette! Herlig å se

Someone
26-03-2009, 22:45
liten digresjon, men siden du leker deg med KPI, kanskje du kan finne ut hva 4,5 mill. SEK i 1955 er i dag?

Nå finner jeg ikke svenske KPI tall, men tar du de norske og omregner med dagens kurs så får du ca SEK 70millioner. Men vet ikke hva forholdet mellom NOK og SEK var i '55

Savipix
27-03-2009, 18:10
Ca det motsatta dvs 100SEK gav ca125NOK

Martin
27-03-2009, 21:17
På sånne ruter som inkluderte en drøss med overnight stops: Var overnattingen inkludert i prisen?

ex_trd
28-03-2009, 15:08
Helt herlig! Fortsett å kom med slikt historisk materiale :-)

Bizflyer
28-03-2009, 18:59
Denne var gøyal! Skulle gjerne hatt flere slike eksempler!
Spesielt også å se hvor dyrt det var å fly den gangen!

Hadde de bare en klasse på flyet den gang? Og hva slags flytype ble benyttet her?
Og så lurer jeg også på om overnatting underveis var inkludert!

Noen av dere gamle her inne som vet??

BF:cool2

Fellowship
28-03-2009, 23:29
Takk for at du delte denne innscanningen med oss, Odd!!

Flytypen var DC-4, den ruta ble fløyet fast fra 1949 til 1954. SAS-avtalen fra 1951, gjorde at de ikke fikk fornyet konsesjonen i 1953.

I følge en artikker om norske Dakotaer i et gammlet NFF-kontakt nummer, skriver Kai Hagby at ruta av ulike grunner ofte ble snudd i Amsterdam, og derfor gikk BU´s første DC-3 LN-PAS i fast rute Oslo-Amsterdam særlig sommeren 1950 og ´51, skriver han.

Jeg tor denne ruta var den første som ble fløyet med DC-4 fra Fornebu, da de startet opp våren 1949. Første stoppet var jo på Sola, så de tanket vel opp flyet der.

Jeg vet ikke hvordan dette med overnatting fungerte, men det må jo være inkludert i prisen!
Til gustavf som spurte hvor lenge de holdt på med disse kenguru-rutene, så er svaret at dette var slik det fungerte frem til og med første halvdel av 1950-tallet.
DC-4 hadde ikke lengre rekkevidde enn at SAS f.eks fløy Oslo-Glasgow-Gander-New York, og ikke hadde de trykk-kabin heller.

Det er egentlig først de siste 20 årene det har blitt mest non-stop ruter...

dc-8-63
01-04-2009, 02:32
Selv paa 60 tallet var det en kenguru sprell, vi floey hjem I fra Tokyo I 1967: Tokyo - Manila - Bangkok - Calcutta - Tehran - Roma - Zurich - Koebenhavn.

raider66
01-04-2009, 13:58
Lækkert :-)

Espen