PDA

View Full Version : CPH-LHR-YVR-YYC-YVR-LHR-CPH BA (J) + Westjet (Y)


Petrus
26-03-2009, 11:12
First post!

Hej alla kära grannar i Norge.

Jag är svensk so please be gentle ;) Innan jag lägger in en TR, ska jag skriva på svenska or in English? What do you prefer?
______________________


Report på svenska längre ner i två delar. Thanks for looking :)

jcnorway
26-03-2009, 11:15
Kjør svensk for min del :)

BSSW
26-03-2009, 11:39
Skriv det på det språket du er mest komfortabel med. De fleste her forstår svensk, hvis du vil skrive på svensk. :)

Og velkommen på forumet ;)

Petrus
26-03-2009, 16:25
Del 1:

Vi gifte oss i September 2008 och som traditionen är ville vi åka på en speciell resa.
Eftersom båda tidigare besökt en del exotiska stränder och resorts bestämde vi oss för att satsa på ett vintertema.
Som skandinaver har vi det bra med Norge/Sverige och framförallt alperna när det gäller vintersport.
Därför beslöt vi oss för att åka till västra kanada för en liten turne med kultur, shopping och puder!

Det blev faktiskt två bröllöpsresor eftersom Kanada var planerat till December (for obvious reasons!) Ingen har lust att gå till jobbet Måndag morgon efter sitt bröllop...
Vi åkte till Krakow i södra polen för en lång weekend som nygifta. Otroligt romantisk och vacker stad.
Eftersom vi är baserade nära MMX/CPH fanns alternativen SK eller Wizzair. SK ville ha ca. 6000SEK T/R fix för två!
Wizz, som jag aldrig provat tidigare men förstått är Östeuropas FR, ville ha 1000SEK T/R för båda två. Och dom flyger från MMX som är en kvart från vårt hem.
Ni undrar säkert varför jag pratar om detta med tanke på topicen. Anledningen är att Wizz var en så otrolig kontrast mot
de flygbolag som jag annars brukar flyga regelbundet (BA, VS, BD, TF och SK). För övrigt är väl SK och Wizz ganska lika vad gäller service och säten...

Krakow var underbart, men nu till topic:

Sektor 1: CPH - LHR 10.40. BA Club Europe. 2A+2C.

Taxi till Malmö Syd, tåget över till CPH. Kastrup är en bra BA outstation måste jag säga. Har alltid varit nöjd med BA här.
Dedikerad check-in för BA elites (Gold/silver) och Club Europe. Lämnade väskorna och vidare mot Security.
BA har en dedikerad lounge i CPH som håller helt ok standard. Den är en "Terraces" som är BA's prövade business lounge koncept.
Vi åt lite snacks/smörgåsar och tog ett glas vin. (Fanns flera vita och röda, samt öl + sprit att välja mellan). Frun ville shoppa, men jag påpekade
att T5 på LHR är helt överlägsen CPH vad gäller shopping.

10.40 departure innebär vad BA kallar "Extended Breakfast" på denna rutt som är Band 3. Extended Breakfast är ett skämt ;)
Lite frukt, en brödbit, men dock på riktigt porslin... Vi bad om Champagne så klart. Pommery NV är standard på CE senaste åren.
Pursern var fantastisk och gjorde allt för att vi skulle trivas på vår resa. (Sen har jag också Status på BA vilket inte skadar).
Efter 1.30 h flög kom till LHR och den för min del välbekanta T5, men första gången för min Fru.
Jag hade berättat för henne om hur fantastiska dom nya loungerna på T5 är.

Vi hade en 5.30h layover så vi satte fot på brittiskt territorium. IRIS fungerade klockrent som vanligt för min del, och vi var i Kensington
för lunch med min syster 1h efter att vi landat.

Sektor 2: LHR - YVR 17.15 BA Club World. 62K+62J

För er som inte varit på T5 ännu kan jag berätta att i det stora hela har BAA och BA gjort ett fantastiskt arbete. Där finns en del att anmärka på,
som t. ex. den idiotiska designen på säkerhetskontrollen, men det är för en annan topic.
Tillbaka till T5 15.30 från London. Från HEX till Lounge på 15 minuter. Very nice. Väl i loungen fick jag visa min fru runt eftersom det var första gången hon var där.
Hon höll med om att den höll fin standard. Då var vi bara i Gallers Club, som är Business/Silver lounge. Finns även Galleries First/Gold samt Concorde Room.
Skillnaden mellan Club och First är väl egentligen att du har en champagne bar i First, medan du i Club får be om Champagne som inte står framme.

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1000993.jpg
Vi gjorde oss bekväma vid ett fönster mot södra banan och sippade ner lite käk med en underbar Rose Champagne.
16.30 var det boarding från T5B, som ligger en kort promenad och tågresa bort.

Som Elite och även i CW fick vi Priority Boarding till 747 som skulle ta oss dom nästan 10 timmarna till Vancouver.
Eftersom jag har status på BA kan jag boka säten direkt vid bokning. Inte helt oväntat knep jag 62J+K på Uppder Deck som är ett av dom bästa paren.

Inte så mycket att orda om. Vi gjorde oss bekväma i den snart två år gamla Next Generation Club World. Troligen ett av dom bästa business sätena på marknaden.
Massvis med champagne, menyer kom ut (Har tyvärr inte bilder, men det finns massor på flyertalk.com) beställde lax till förrät och en "fishpie" till main som
var Delicious! Tittade på Tropic Thunder och sen Dark Knight, men somnade efter halva vid 22 tiden... En mycket bra BA Club World flygning helt enkelt.

Landade i YVR vid 19.00. Vi var bland dom första av eftersom First var tomt. Immigration gick på 3 minuter! På JFK har jag väntat i en timme flera gånger.
Toronto kan också vara ganska jobbigt, men inte i Vancouver.
Väskorna kom ut först! och vi satt i taxin 20 minuter efter att vi lämnat planet. Otroligt. 20 minuter senare var vi framme.
Valet hamnade på Marriott Pinnacle som är ett ganska nytt hotel mitt i YVR. Som Marriot Gold blev vi uppgraderade till Concierge Level.

Vi spenderade två dagar och nätter i YVR med shopping, kultur och massa god mat och dryck. Lite Bilder:

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010010.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010023.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010027.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010047.jpg

Down Town sett från Stanley park:
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010065.jpg

Vancouver Aquarium:
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010067.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010078.jpg

Petrus
26-03-2009, 16:29
Del 2.

Sektor 3: YVR - YYC 16.40. Westjet. 9A+9B

Westjet är ett kanadensiskt flygbolag med endast en klass. Otrolig valuta för pengarna. Helt ok plats, gratis fika och TV i stolsryggen.
Flighten tog 1.20h till Calgary. Väl framme i YYC hämtade vi hyrbilen från Alamo/National. Hade fått en kanon deal genom carhire3000.com.
Körde dom drygt 1.30h från Calgary till Banff National Park där vi skulle stanna drygt en vecka för POWDER Heaven skiing ;)

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010079.jpg

Vi funderade på Fairmont Banff Springs som får blandade betyg, eller Rimrock Hotel som var fullt. Valet hamnade på Fox Hotel&Suites som rankas högst i Banff
på tripadvisor.com
Vi fick en bra deal via hotels.com som vi sen för 30CAN per natt uppgraderade till en svit. Bra hotel, mysigt med rätt chalet känsla.
Frukosten var "continental" vilket inte var så kul jämfört med Marriots underbara frukostar.

Nu var det skidor som gällde i sju dagar. Vi var mest i Sunshine Village där snön var det bästa vi har åkt på. Powder baby! Finns ikke i Europa.
Vi åkte också i Lake Louise, men där var det isigare och lite hårdare.
Vi åkte även på sightseeing eftersom vi befann oss i Banff National Park, som finns med på UNESCOs lista över världsarvet. Vacker plats med andra ord.
Lite bilder:

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010084.jpg

Lake Louise Womens Super G:
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010112.jpg

Lake Louise (Frozen) till höger:
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010120.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010133.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010138.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010143.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010157.jpg

Efter en vecka var det dags för färd tillbaka till Calgary. Lämnade hyrbilen på YYC, och sen Taxi till Calgary Marriott. Äldre än Pinnacle Vancouver, men dock så bra.
Återigen blev vi uppgraderade till ett Concierge level room. Loungen här var mycket trevligt med utsikt över Down Town. Det första vi la märkte till att det var fruktansvärt kallt
i Calgary! -35 en av dagarna. Det gick knappt att vara ute:
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010180.jpg

Vi gick på hockey på fredag kvällen. Förväntningarna var stora efter åren jag bott i New York och Toronto och sett Rangers i Garden och Leafs in AC Centre.
Tyvärr blev det en stor besvikelse...
Vädret gjorde att kanske hälften (9.000) blev försenade till nedsläpp. Matchen i sig var usel med låg intensitet och knappt en tackling...

Mer shopping och mer dricka men mindre kultur. Calgary är ju en oljestad :)


Sektor 4: YYC - YVR 18.00 Westjet. 10A+10B

Efter ett par dagar var det dags för färd tillbaka till YVR och Pinnacle Marriott på West Hastings Street.
Resan gick utmärkt med Westjet. Det var Hockey Night in Canada på CBC så jag lutade mig tillbaka och njöt med lite fika.
Väl framme fick vi ett fantastiskt rum med utsikt över North Vancouver inloppet. Vi kände att vi var ganska trötta efter skidåkningen med mera.
Allt vi behövde var varandra, champagne och room-service.

Vi avslutade YVR med mer shopping och njöt av den sista dagen här. 16.30 gick taxin från Pinnacle till YVR för en 20.30 avgång mot LHR.

Sektor 5: YVR - LHR 20.30. BA Club World. 62A+62B.

Jag måste säga att i YVR har BA lyckats med premium konceptet. Vi kom till check-in, blev vinkade av en dam från First att lämna väskorna där.
Dom har nyligen renoverat sina lounger till det nya Galleries Konceptet i linje med loungerna på T5 LHR.
En dedikerad First och en större Club Galleries. Dom ser likadana ut, men det verkar som det är waiter service i First.
Mycket trevliga lounger! Träffade en Norrman som jag talade med en stund. Trevlig herre.

Lite bilder:
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010190.jpg

Turn left for F, Sir.
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010186.jpg

Galleries Club.
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010188.jpg

62A.
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010193.jpg

62A+62B.
http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/UDCW62AB.jpg

Boarding var outstanding. Loungen ligger i princip ovanför gate 64 som BA använder. Priority gate boarding och egen brygga för First och Club.
Jag fattar inte att BA missade detta på Terminal 5, deras nya flagship terminal!?
från gate till Upper Deck på 3 minuter. Väl ombord kände jag igen personalen från frukosten på Marriott. BA crew bor alltid på Marriott i YVR visar det sig.
Crew kände även igen oss, och en av våra crew på UD kom från Norge :) När dom även hörde att det var slutet på vår honeymoon kan ni själva räkna ut att
servicen var fantastisk.

Drack några glas champagne medan jag tittade ner på dom otvättade massorna som trängdes i bryggan på väg till Coach ;)
Åt en ok salad till förrätt, en Alberta Filet Mignon till main med ett glas rött. Sen somnade jag som en stock i den 185 cm platta stolen (sängen).
Landade på LHR vid 14.30. Kaos i flight connections. Här använder alla North Security. Premium is no longer premium eftersom det blir ett zoo utan ordning.
Det har debateras rejält på andra BA forum om att detta måste redas ut. Efter experiment visar det sig att det är snabbare att fysiskt stämpla in i UK, ut via arrivals och tillbaka in via South Security.

Sektor 6. LHR - CPH 16.30. BA Club Europe. 3A+3B

Tillbaka till Galleries South. Till min och alla mäns stora glädje köade en EK A380 för take-off. Kul att notera att kvinnorna låtsades som ingenting medan samtliga män stod klistrade och stirrade:

http://i156.photobucket.com/albums/t27/Arabjude/P1010194-1.jpg

Flighten: 16.30 Band 3 departure innebär "Afternoon Tea" som är ett patetiskt försök att servera något som kan kallas mat. Inget speciellt, en helt vanlig CE flight.

Sammanfattningsvis kan jag rekommendera Banff varmt för alla skidfantaster. Otrolig snö. Vi hade en fantastisk resa och givetvis är BA bra och SK skräp ;)

Jörgen
26-03-2009, 17:22
Tjena Petrus ! Trevlig trip report. Blir jävligt sugen på skidåkning i Kanada när man ser bilderna. Funderar nästa år på Langleys "Ski around the rockies" nästa år? Eller det kanske räcker med en vecka i Fernie med lite puder :) Vi får se?
Blir inte med BA dock.... Inte mitt favoritbolag.

Tack å hej

Someone
26-03-2009, 21:06
Flott rapport og håper på flere :D Ski i Canada er jeg definitivt enig at kan anbefales

Discus
26-03-2009, 22:03
Takk for flott rapport om BA og skikjøring i Rockies, to favorittaktiviteter. Var ikke innom Banff i januar, men i nabodalen.

Martin
26-03-2009, 22:11
Takk for rapporten :)

Om ikke så mye skikjøring, så er hvertfall BA en av mine favorittaktiviteter. Har enda ikke prøvd CW, men har lært meg å like CE, og BA generelt. Satser på og få prøvd CW til neste år en gang, når en får nok miles på kontoen, og en unnskyldning til å fly langt ;)

Og forøvrig er vi vant med svensker her.

JoeW
27-03-2009, 16:20
Uff, nå merker jeg at jeg ikke har fått stått på ski i Colorado(Rockies, close enough!) i år...

Takk for flott rapport!

Fredriksen
27-03-2009, 22:56
Flott rapport med flotte bilder! Ser ut som en fin opplevelse. Kunne godt hatt en slik tur selv.. (men må nok bli bedre på ski først) ;)

FlightDeck
28-03-2009, 10:21
Takk for knallbra rapport - fra en tur som åpenbart var veldig vellykket!

Petrus
30-03-2009, 15:58
Tack för dom snälla orden och för att ni tittat. Såg nu att det finns en hel del stavfel, ska ordna det. :)

Petrus
30-03-2009, 16:03
Takk for rapporten :)

Om ikke så mye skikjøring, så er hvertfall BA en av mine favorittaktiviteter. Har enda ikke prøvd CW, men har lært meg å like CE, og BA generelt. Satser på og få prøvd CW til neste år en gang, når en får nok miles på kontoen, og en unnskyldning til å fly langt ;)

Og forøvrig er vi vant med svensker her.

Du vet att du kan flyga CW för väldigt lite pengar? T.ex: Salg från LHR till NYC i WT+ (World traveller plus) får du för 450-500GBP return. Med 25.000 miles upgraderar du return till CW. Bargain! Köp till din EU feeder i ET för kanske 1000NOK? så flyger du CW t/r till NYC för väldigt lite ;)

Det är för övrigt rea just nu på Club; 1100GBP t/r LHR-NYC. 240 Tier Points och 10.000+ miles till ditt BAEC konto på köpet.

JoeW
30-03-2009, 16:10
Tack för dom snälla orden och för att ni tittat. Såg nu att det finns en hel del stavfel, ska ordna det. :)
De avskriver vi som svensk uansett, så ikke stress det! ;)

Martin
30-03-2009, 16:22
Du vet att du kan flyga CW för väldigt lite pengar? T.ex: Salg från LHR till NYC i WT+ (World traveller plus) får du för 450-500GBP return. Med 25.000 miles upgraderar du return till CW. Bargain! Köp till din EU feeder i ET för kanske 1000NOK? så flyger du CW t/r till NYC för väldigt lite ;)

Det är för övrigt rea just nu på Club; 1100GBP t/r LHR-NYC. 240 Tier Points och 10.000+ miles till ditt BAEC konto på köpet.

Jeg vet godt hvor billig en kan få flydd CW. Bl.a. så jeg på priser fra OSL til SEA ifm. en tur dit i januar (endte dessverre opp med å fly SK).

Om en booker CE mellom OSL og LHR, og WT+ mellom LHR og SEA, kommer det på ca. 11.000 NOK (til sammenligning koster det 13.000 om en booker sammenhengende i WT+, og da sitter en i ET mellom OSL og LHR).

Nå har jeg ingen planlagte longhaulflyvninger for i år, men håper det blir en ny SEA-tur i januar neste år. Kommer da til å ha nok poeng til å hvertfall kunne prøve ut CW en vei.. Blir det ikke SEA, blir det noe annet, men først etter at jeg får gjort ferdig Lisboa-turen min i September, og får nok poeng (og sølvstatus :))

Petrus
30-03-2009, 16:56
Enjoy Lis :)