PDA

View Full Version : Slutt for Gambia-charter


AirbusTrond
25-03-2009, 18:22
Fra neste vinter dropper Ving charterflyene til Gambia. De to siste vintersesongene har Norges største turoperatør satset stort på det vestafrikanske landet. Likevel har operasjonen endt med underskudd.


http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2996473.ece

Synd. Dette var et tilbud jeg hadde tenkt å benytte meg av. Men har ikke oppdaget så veldig mange restplasser her, egentlig.

Man kan i alle fall ikke si at norske charterturister er særlig eventyrlystne. Kanariøyene for alle penga...

Someone
25-03-2009, 19:12
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2996473.ece

Synd. Dette var et tilbud jeg hadde tenkt å benytte meg av. Men har ikke oppdaget så veldig mange restplasser her, egentlig.

Ifølge artikkelen vil jo tilbudet fortsatt være dere, bare med Brussels Airlines via BRU

gustavf
25-03-2009, 23:14
Jeg var i Gambia i januar, riktignok med kun fly fra Ving. Vi og et par andre grupper, utgjorde vel omtrent to tredjedeler av flyet, så et eller annet har ikke fungert. Riktignok var dette med avreise første mandag i januar.

Flyplassen i Banjul var stort sett preget av Thomas Cook. Da vi var der, så hadde de to A321 på bakken samtidig. en fra Oslo og en fra Manchester, mener jeg. I dette lille landet er det vel stort sett Thomas Cook, bistandsmidler og peanøtter som bidrar med eksportinntekter, så jeg håper at de klarer å oppretholde nivået sånn nogenlunde.

litt-amatør
25-03-2009, 23:22
Jeg var i Gambia i januar, riktignok med kun fly fra Ving. Vi og et par andre grupper, utgjorde vel omtrent to tredjedeler av flyet, så et eller annet har ikke fungert. Riktignok var dette med avreise første mandag i januar.

Flyplassen i Banjul var stort sett preget av Thomas Cook. Da vi var der, så hadde de to A321 på bakken samtidig. en fra Oslo og en fra Manchester, mener jeg. I dette lille landet er det vel stort sett Thomas Cook, bistandsmidler og peanøtter som bidrar med eksportinntekter, så jeg håper at de klarer å oppretholde nivået sånn nogenlunde.

Så flyet var under halvfullt altså? I så fall naturlig at man tar bort Gambia. Tror aldri Gambia slo ordentlig an i Norge, mener at det fra Danmark er mer populært. Er vel også visse utfordringer i landet - er det f eks et stabilt land for øyeblikket...?

gustavf
25-03-2009, 23:41
Så flyet var under halvfullt altså?

Nei, det var vel en tredjedel vanlige charterturister og to tredjedeler gruppereiser, som til sammen fyllte flyet helt. Riktignok hadde den største gruppa (et sted rundt 100 personer fra Sutukobas venner) kjøpt full pakke hos Ving. I tillegg var vi ca 15 fra 4H Norge og jeg så også ei gruppe fra Røde Kors Ungdom.

Blubird
26-03-2009, 00:05
Gambia har i hvert fall slått an blant eldre fruer, om ikke blant norske familier...

Maltwhisky
26-03-2009, 01:22
Så flyet var under halvfullt altså? I så fall naturlig at man tar bort Gambia. Tror aldri Gambia slo ordentlig an i Norge, mener at det fra Danmark er mer populært. Er vel også visse utfordringer i landet - er det f eks et stabilt land for øyeblikket...?

Var der i februar selv (fullt fly begge veier - men så også at de dagene før avgang solgt t/r kun fly til 990,-) med stort hell. Svært fornøyd og skulle gjerne tatt turen igjen.

Landet i seg selv er stabilt og har vært det siden lenge før den nåværende presidenten tok makten ved et rolig og ikkevoldelig statkupp i 1994 (han har siden blitt gjenvalg ved "demokratiske" valg - store plakater om å stemme på presidentens parti henger f.eks. ved flere offentlige anlegg). Det er svært trygt for turister, men regimekritikere, misjonærer (misjonering er ulovlig) og andre som kommer på feil side hos presidenten kan slite (det er en heksejakt i landet for tiden - etter at presidentens tante døde, grunnet heksekunster ifølge presidenten).

Presidenten er forøvrig er rimelig spesiell type som bl.a., ifølge seg selv, besitter magiske krefter til å kurere Aids/HIV.

FlightDeck
26-03-2009, 09:08
Var det denne ruten som mellomlandet på holmarna?

Maltwhisky
26-03-2009, 09:39
Var det denne ruten som mellomlandet på holmarna?

Jepp, for crewbytte og refuling. Egentlig greit å kunne få strukket litt på beina en liten times tid.

Bagasjekvoten til SN er jo fabelaktig for de som skal til/fra Gambia da, 46 kg for ECO!

Bizflyer
26-03-2009, 11:14
Gambia har i hvert fall slått an blant eldre fruer, om ikke blant norske familier...

Gambia blir vel regnet som kjerringenes svar på Pattaya!
Dvs stedet hvor middelaldrene hvite damer møter unge neger-gutter!

Hver sin lyst, altså!;)

BF:cool2

jcnorway
26-03-2009, 11:17
Vet ikke helt om en tripreport fra en Ms. Speedbird til Gambia hvor hun knytter bånd med lokalbefolkningen hadde blitt like godt tatt i mot her på forumet som vår Mr. Speedbird sin lille utflukt til Thailand :colgate:

Det norske markedet er/var kanskje ikke modent nok for Gambia. Folk har jo en tendens til å trekkes mot de kjente og kjære opplevelsene/destinasjonene.

Bizflyer
26-03-2009, 11:37
Vet ikke helt om en tripreport fra en Ms. Speedbird til Gambia hvor hun knytter bånd med lokalbefolkningen hadde blitt like godt tatt i mot her på forumet som vår Mr. Speedbird sin lille utflukt til Thailand :colgate:.

Hehe! Nei det kan du nok si! Tror vel heller ikke at så mange andre hadde blottlagt seg like sterkt som Hr Fartsfugl heller på en slik tur!!

Det norske markedet er/var kanskje ikke modent nok for Gambia. Folk har jo en tendens til å trekkes mot de kjente og kjære opplevelsene/destinasjonene.

Men ærlig talt, hva er Gambia? Det er en bananrepublikk. Reiser du dit er det vel for ditt eget beste å holde deg inne på resorten hele ferien. Det er vel ikke akkurat det landet du reiser rundt i?

BF:cool2

AirbusTrond
26-03-2009, 11:56
Men ærlig talt, hva er Gambia? Det er en bananrepublikk. Reiser du dit er det vel for ditt eget beste å holde deg inne på resorten hele ferien. Det er vel ikke akkurat det landet du reiser rundt i?

BF:cool2

Jøss. Trodde det var litt mer reisevante folk på Reiseforumet. :rolleyes: En kollega var der i fjor sammen med sin journalistkone, og hun fikk til bl.a. et fotballsamarbeid med et lokalt guttelag. De ville absolutt anbefale stedet.

Gambia blir anbefalt som et første møte med Afrika for de som har lyst til å bli nærmere kjent med dette kontinentet, da det er relativt bra tilrettelagt for turister - og man kan kombinere strandfereie med litt utforskning.

Synes det er trist at de mer eksotiske chartermålene forsvinner, det gjelder nå både Brasil, Marokko og Gambia. Ser også på Ving.se at de satser mer på rutefly, og det er jo en interessant nyorientering fra selskapene side. Så spørs det om det er billigere og enklere enn å bestille selv.

gustavf
26-03-2009, 18:55
Men ærlig talt, hva er Gambia? Det er en bananrepublikk. Reiser du dit er det vel for ditt eget beste å holde deg inne på resorten hele ferien. Det er vel ikke akkurat det landet du reiser rundt i?

Bananrepublikk? Nei, det synes jeg ikke er rett ord på bruke på Gambia. Det er et land som er fattig og autoritært styrt, men samtidig ganske stabilt og med et delvis fungerende lokaldemokrati. Skal det være nok for å kalle et land en banarepublikk, så blir lista ganske lang.

Gambia er ikke spesielt tilrettelagt for å reise rundt i (det finnes noen enkle resorts for fuglekikkere innover i landet, spesielt rundt Janjanbureh), så det er nok for de som er spesielt interessert. Samtidig er det gode muligheter for å oppleve "det ekte Afrika" (finnes noe slikt?) bare noen hundre meter fra hotellene i Bakau. Markedet i Serrekunda, eller det mer kjente Albert Market i Banjul, er en kort taxitur fra hotellene, for den som har lyst til å oppleve noe utenom det vanlige. Abuko naturreservat, med noe bortimot ville krokodiller, er en fin formiddagstur og på en dagstur til Jinack får man med seg både ei naturperle og et utrolig liv på ferga over Gambiafloden.

Dessverre blir mye av førsteinntrykket av landet ødelagt av "bumsters" som har som heltidsjobb å forsøke å lure penger fra turister. Rundt resortene er de tildels ekstremt plagsomme, og europeiske damer i voksen alder helt klart i målgruppa.

imm
27-03-2009, 09:11
Synd at Ving ikke klarte å fylle flyene. Jeg vil tro at prisen for å komme dit med SN Brussel vil bli såpass mye høyere at ennå færre nordmenn vil reise dit.
Det blir ihvertfall slutt på restplasser til en rimelig pris.

Jeg har aldri vært i Gambia selv, men har hørt at det er et relativt trygt og greit reisemål. I fjor var jeg i Sierra Leone sammen med en som nettop hadde vært i Gambia. Forskjellen på disse to landene er ihvertfall stor. SL er ikke på noen måte tilrettelagt for turisme, og noen resorts finnes ikke. Vi har ennå ikke møtt noen andre turister i Sierra Leone.

Ola Nordmann liker nok det vante og trygge. Vi er nok ikke så eventyrlystne som vi liker å tro. Kanari og Phuket ruler her.


IMM

AirbusTrond
27-03-2009, 10:06
Det er nok i stor grad media som hausser opp nye reisemål, folk som sender tips om "en øde strand der ingen har vært før" og "Kroatia er ut, Slovenia er det nye". Dermed skapes det et bilde av at Ola Nordmann er veldig eventyrlysten, mens 98 av 100 reiser til Kanariøyene, Spania, Hellas og Thailand år etter år. Men dette er det ingen som skriver om.