PDA

View Full Version : Flymotorer - produsenter?


TOS
25-03-2009, 18:17
Et lite (eller stort) spørsmål:
Hvilke motorprodusenter er de største for sivile fly (jet og turboprop)?

MD11
25-03-2009, 18:19
General Motors
Rolls Royce

Morten
25-03-2009, 18:45
Pratt & Whitney/PW (turboprop)

KennethGS
25-03-2009, 19:16
Pratt & Whitney/PW (turboprop)

Nja, Pratt & Whitney leverer vel det meste av motorvarianter med turbin.
http://www.pw.utc.com

Turboprop er jo bare en liten bit av dette (Pratt & Whitney Canada)

Someone
25-03-2009, 19:27
De største er GE, Rolls Royce og Pratt & Whitney. Men for å komplisere det litt så samarbeider ofte de forskjellige motorprodusentene endel også:

CFM International er et samarbeid mellom GE og Snecma og lager CFM56 motoren som du finner på samtlige 737, 340-200/300 og deler av A320 serien

International Aero Engines (IAE) som er et samarbeid mellom Pratt&Whitney, Rolls Royce, MTU og endel japanske selskaper som lager IEA V2500 motoren som er en av 2 motor alternativer på av 320 serien ( og også den som sitter på MD-90)

Engine Alliance som er et JV mellom GE og Pratt&Whitney som lager GP7200 motoren som er 1 av 2 motor alternativer som tilbys på A380

TOS
25-03-2009, 20:17
De største er GE, Rolls Royce og Pratt & Whitney. Men for å komplisere det litt så samarbeider ofte de forskjellige motorprodusentene endel også:



Takk for tips. Jeg hadde også funnet frem til noen av disse samarbeidsprosjektene, men du hadde litt utfyllende info som passer meg meget bra. Snecma er vel også en relativt stor produsent, men det er kanskje i hovedsak gjennom CFM-samarbeidet?

Noen som har tips til hva som vil være en fornuftig fremgangsmåte for å få et visst overblikk over markedsandeler til de 3-4 største produsentene....?

Det er ikke noe problem om de samarbeider (heller en fordel for det formål jeg trenger dette caset...:-)), og det bør være en grei sak å finne ut andelen de ulike motorprodusentene har i hver joint venture.

Someone
25-03-2009, 20:33
Er det kanskje en fordel å avgrense "søket", dvs f.eks se på hva som ble levert i 2008? Da blir det isåfall litt lettere?

Denne kan kanskje hjelpe deg litt på vei? Her er en oversikt over bestillinger og leveringer av widebodies i 2008 med oversikt over hvilke motorer de ble levert med.

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4284566/?threadid=4284566&searchid=4285000&s=engine+deliveries#ID4285000

Og ifølge Boeing leverte de 290 737ere i 2008, hvilket tilsvarer 580 CFM56. Så er det muligens vanskeligere å finne fordelingen mellom de forskjellige på Airbus 320? Uansett ble det levert 385 av dem i 2008, men jeg har til nå ikke klart å finne fordelingen mellom motorprodusentene

Itillegg så leveres CRJ og ERJ med samme motor fra GE (CF34), hvis de også skal være med?

TOS
25-03-2009, 20:38
Er det kanskje en fordel å avgrense "søket", dvs f.eks se på hva som ble levert i 2008? Da blir det isåfall litt lettere?

Denne kan kanskje hjelpe deg litt på vei? Her er en oversikt over bestillinger og leveringer av widebodies i 2008 med oversikt over hvilke motorer de ble levert med.


Supre tips, Espen. Leveranser fra 2008 er helt OK som en start. Det hadde nok vært en fordel å ha oversikt litt tilbake i tid, men jeg vil kanskje gjette på at leveransene ikke varierer veldig dramatisk fra år til år (flyprodusentene har jo en relativt klar kapasitetsbegrensning).

Someone
25-03-2009, 20:41
Angående 320 så påstår IAE at de hadde 51% markedsandel på 320 per 2005, så tror kanskje en 50:50 fordelingen mellom IEA og CFM på 320 kan være et brukbart estimat?

http://www.i-a-e.com/company/facts.shtml

TOS
25-03-2009, 20:46
Angående 320 så påstår IAE at de hadde 51% markedsandel på 320 per 2005, så tror kanskje en 50:50 fordelingen mellom IEA og CFM på 320 kan være en brukbart estimat?

http://www.i-a-e.com/company/facts.shtml

Ser man det, ja. Jeg får spandere en øl på deg ved en passende anledning.:)

TOS
30-03-2009, 18:47
Da har jeg begynt å komme et stykke på vei, men leter nå etter noen passelig troverdige tall for priser/kostnader på noen mer eller mindre sammenliknbare motorer....

F.eks. RR Trent 900 mot GP7200 for A380, RR Trent 700 mot PW4000 og GE CF6, RR Trent 800 mot GE90, RR Trent 1000 mot GEnx osv. Såvidt jeg har forstått er de kombinasjonene jeg lister motorer som sitter på samme flytype (men tar et forbehold om at jeg ikke har helt full oversikt...).

Noen som har en ide? Kan man si noe røfft om prisnivå (ikke inkludert service pakker som motorprodusentene visstnok skal tjene penger på i motsetning til salg av selve motoren)? Er noen av de tre store produsentene mer effektive (lavere enhetskostnad) enn de andre osv.?