PDA

View Full Version : Hva om Northwest gjenåpnet rute på Norge?


EB
06-03-2005, 16:48
Med tanke på kritikken som SAS møter ved en mulig gjenåpning av ruten Oslo-Newark kunne det være morsomt å spørre hva folk mener om å få Northwest tilbake til Oslo. Northwest har i likhet med SAS åpnet, stoppet, åpnet, stoppet og åpnet og stoppet sine Osloruter. Er man like negativ til en eventuell ny Northwest rute...(...for den kommer vel også til å ta passasjerer fra 757`n til allainsepartneren CO - uansett destinasjon i USA?)

LN-FHU
06-03-2005, 17:26
Jeg ville iallefall ønsket dem velkommen. Alltid morsomt med "nye" selskap til Norge :up:

DY
06-03-2005, 17:28
Tviler på at de åpner EWR-OSL. Men hadde heller ønsket at de hadde satset på en annen destinasjon....slik jeg også håper SAS gjør.
Northwest har neppe som motto: "Selskapet skandinavierne skal være stolte av".....som SAS.
Men alle nye destinasjoner fra Norge setter jeg pris på!

Jack
06-03-2005, 17:34
Hvor mange ganger har egentlig SAS startet og stoppet ruten til USA? Hvor mange ganger har de startet opp ruten OSL-EWR etter at det har kommet konkurrenter? Og hvor mange ganger har Northwest startet og stoppet ruten til Norge?
Og var det nødvendig med enda en tråd for å diskutere dette?

Fry
06-03-2005, 19:31
Har NWA fly som er små nok for en slik rute da? DC10 og A33X'ene er for store... Jumbo? Nei,heh... Men US Airways kunne klart det med en 762, for eks OSL-ORD, selv om hub'en deres er i PHL (?)... Har 762 rekkevidde for en flight fra OSL-ORD egentlig?
Og, nå som det visstnok går bra for COA, synes jeg de kunne sette inn 762 her, heh:)

DY
06-03-2005, 19:48
Originally posted by Fry
Har NWA fly som er små nok for en slik rute da? DC10 og A33X'ene er for store... Jumbo? Nei,heh... Men US Airways kunne klart det med en 762, for eks OSL-ORD, selv om hub'en deres er i PHL (?)... Har 762 rekkevidde for en flight fra OSL-ORD egentlig?
Og, nå som det visstnok går bra for COA, synes jeg de kunne sette inn 762 her, heh:)

Du skal se at om SAS starter opp med B767 så kommer CO til å gjøre det samme.

Dag Viking
06-03-2005, 20:36
Originally posted by Fry
Har NWA fly som er små nok for en slik rute da? DC10 og A33X'ene er for store... Jumbo? Nei,heh... Men US Airways kunne klart det med en 762, for eks OSL-ORD, selv om hub'en deres er i PHL (?)... Har 762 rekkevidde for en flight fra OSL-ORD egentlig?
Og, nå som det visstnok går bra for COA, synes jeg de kunne sette inn 762 her, heh:)


762ER har rekkevidde i massevis.
US har hubs i Charlotte, Pittsburg og PHL. De kommer garantert ikke til å fly OSL-ORD.

Tviler veldig sterkt på at NW kommer til å fly til OSL også, samarbeidet med KLM er mye bedre nå enn det var tidligere, og KLM har ruter fra AMS til de viktigste byene i Norge. Hadde det vært behov, hadde NW bare starta flere avganger mellom USA og AMS.

EB
06-03-2005, 21:19
Jo - Jeg synes absolutt vi kan belyse dette temaet fra andre vinkler også...(...men det kan kanskje ikke bli like morsomt for alle?)

NW har vel prøvd seg både på NYC (2 ganger) og MSP (en gang). Northwest skal vel sørge for at amerikanere er stolte av selskapet sitt...på lik linje med andre nasjonale selskap. Ikke det at Norge er så veldig viktig for USA...(...men det vil vi vel helst ikke se!)

Men konklusjonen må jo være at alle NYE ruter er positivt...(...og JA jeg håper mest på en Oslo-Chicago rute med SAS - men kommer det en NYC rute så er det også greit!!!)

Jack
06-03-2005, 21:27
Originally posted by EB
Jo - Jeg synes absolutt vi kan belyse dette temaet fra andre vinkler også...(...men det kan kanskje ikke bli like morsomt for alle?)

NW har vel prøvd seg både på NYC (2 ganger) og MSP (en gang). Northwest skal vel sørge for at amerikanere er stolte av selskapet sitt...på lik linje med andre nasjonale selskap. Ikke det at Norge er så veldig viktig for USA...(...men det vil vi vel helst ikke se!)

Men konklusjonen må jo være at alle NYE ruter er positivt...(...og JA jeg håper mest på en Oslo-Chicago rute med SAS - men kommer det en NYC rute så er det også greit!!!)




Hvilke sider er det egentlig du prøver å "belyse"? Ser ikke lys på særlig mange sider… du har ikke særlig mye lys å belyse med??

Da vet vi hvor mange ganger den store slemme utlending har startet og sluttet med rutet til Norge! Hvor mange ganger har vårt elskede SAS gjort det samme? Og hvor mange ganger er det startet opp en rute etter at noen andre har gjort det geniale å startet flygninger fra USA til Norge?

EB
07-03-2005, 07:00
Nå er det vel 3-3 i "verstingkampen" mellom SAS og Northwest.

Svarene her og i andre tråder har faktisk belyst mye... ;)

Jack
07-03-2005, 07:12
Originally posted by EB
Nå er det vel 3-3 i "verstingkampen" mellom SAS og Northwest.

Svarene her og i andre tråder har faktisk belyst mye... ;)


Skal belyse meg gjennom trådene en gang til.. :up:
Har ikke SAS lagt ned USA ruten to eller tre ganger bare siden 2000? De har vel lagt ned ruten flere ganger før den tid?

EB
07-03-2005, 07:18
Den er vel ikke lagt ned flere enn 3 ganger totalt... Men er ikke alle nye ruter positivt...

Blir det samme bråk om man gjenåpner ruten til Gatwick eller andre byer som er nedlagt. Hva om Norwegian gjenåpner Trondheim - Tromsø?

CK
07-03-2005, 09:38
jeg er fremdeles overrasket over at det er NEGATIVT at noen åpner en ny flyrute???:devot:

DY
07-03-2005, 10:38
Originally posted by CK
jeg er fremdeles overrasket over at det er NEGATIVT at noen åpner en ny flyrute???:devot:

De fleste på dette forumet har vel gjentatte ganger sagt at de er positive til nye ruter. Ingen tvil om det. Nå er det jo egentlig ikke en ny rute siden CO allerede flyr OSL-EWR, men det skal vi IKKE lage noe debatt av.
Denen tråden utviklet seg vel i en annen retning da EB fant ut at han ville belyse dette fra en annen vinkel med å sammenlikne at NW har vært akkurat like slemme som SAS med å legge ned ruter.
At noen synes det er merkelig at SAS nå plutselig har lyst å fly en rute som de for kort tid siden ikke syntes var attraktiv...men synes er mer attraktiv måneder etterpå er vel det hele debatten går ut på. Mange regner kanskje med vi ender opp med ingen OSL-EWR rute siden SAS kanskje vil presse ut CO...for så å legge ruta ned igjen. Fri konkurranse selvsagt, men kanskej ikek det beste i det lange løp.

EB
07-03-2005, 12:24
Skal se at "markedet" bestemmer... NW ble jo presset av KLM til å oppgi sin Oslo-rute. KLM mistet for mange pax via AMS... I ruteplanlegging er det helt klart mye politikk - og det må vel alle få lov til å drive på med på likt grunnlag?

Er det ingen som har tro på at vi kan klare 2 x Newark? Det har vært gjort tidligere...

DY
07-03-2005, 13:54
Originally posted by EB

Er det ingen som har tro på at vi kan klare 2 x Newark? Det har vært gjort tidligere...

Jeg tror det ikke!

EB
07-03-2005, 17:57
Da håper jeg du blir positivt overrasket...:up:

DY
07-03-2005, 18:06
Ja tviler på at man klarer å å få 2 fly til å gå med overskudd, når man ikke klarte 1 for 10 mnd siden. Selv med endel endringer. Men håper fortsatt på at SAS heller satser på noe annet enn EWR

EB
07-03-2005, 18:10
Hvis man er flinke nok til å få frem fordelene ved å bytte fly i Chicago så kunne kanskje en rute dit lønne seg... Men nordmenn er vel vant til å bruke NYC som inngangsport - at det skal godt gjøres og endre dette...

Jeg håper også på Chicago - men uansett så blir en eventuell ny rute en bra sak for oss...og for OSL og kanskje også Norge som turistdestinasjon!!!

DY
07-03-2005, 18:12
Håper på en helt ny rute (ikke NY-rute..hehe). Chicago hadde vært bra. Ellers er vi enig i at nye ruter er bra. Så får vi håpe at SAS satser seriøst denne gangen (altså mer enn måneder.....);)

EB
07-03-2005, 18:14
100% enig... Skulle faktisk ønske meg både en Newark rute og en Chicago rute med SAS fra Oslo...

DY
07-03-2005, 18:16
Wow - det hadde vært noe, men jeg tviler sterkt på at SAS satser så mye på OSL.

EB
07-03-2005, 18:17
Tar nok tid før dette skjer...men morsomt hadde det vært. Eller en Newark og en Seattle rute fra Oslo... Få nordmenn til å besøke sine utvandrede slektninger og/eller andre forumdeltakere...

MartinL
07-03-2005, 18:39
Det ville vell vært muligheter for to aktører om begge fløy 4-3 dager i uken i vinter sessongen og sådan dekket opp med avganger alle dager. I høy sessongen ville det vel neppe vært noe problem med to aktører med passe store fly?

EB
07-03-2005, 18:45
It`s been done before...:spin:

DY
07-03-2005, 19:09
Joda - men når enkelte forumdeltakere sier at 10 mnd er lang tid innen luftfarten så er det vel kjempelenge siden det skjedde.

EB
07-03-2005, 19:29
Men når du begynner å bli så gammel som meg - så er langtidshukommelsen bedre enn korttidshukkommelsen...;)

DY
07-03-2005, 19:45
Originally posted by EB
Men når du begynner å bli så gammel som meg - så er langtidshukommelsen bedre enn korttidshukkommelsen...;)

Tror jeg er eldre enn deg! Smågutt!;)

EB
07-03-2005, 21:00
Fint for deg...(...fint for meg!) Da husker du jo hvordan det var da...;)