SQ 777
21-03-2009, 09:25
Som EB sier, ”lørdagsgodt”, en lett lørdagstråd... Har jobbet med den denne uka. Måtte gjøre litt research.
Men før vi kommer til CO-historikk må vi ta en innledning og litt om førtiåringen 747, siden det nå er 40 år siden første flyginger med 747 og 39 år siden den var satt i trafikk .
Jeg var heldig å være utvekslingsstudent i Seattle sommeren 1969 . Det var i alt ca. 15 økonomistudenter fra hele verden som hadde sommerjobb/kursing der. Selv jobbet jeg i Seattle P.I., og som LN-MOW nevnte, på tirsdag var siste papirutgave, dessverre.
Spesiell var dagen for første månelanding. Jeg var i avisa og så hvordan de stresset med å få avisa på gata. P.I. var den som først greide det i USA/verden. Har avisa fortsatt..
Jeg kjørte ofte som mulig til flyplassen ( Paine ) og tittet på prøveflygingene til 747. Var heldig å ha en stor Ford Galaxie til disposisjon fra Hertz . Sto like utenfor gjerdet og så på det hele. Det var stoort for en gutt/mann fra Lillestrøm som da kun var vant til Kjeller og Fornebu og alle vet hvilke flytyper i Norge i 1969... Også det var mulig å parkere nær de første prototypene . Også i PA og TW maling.
Studentgjengen fikk også omvisning på den enorme Everett fabrikken.
Jeg var frampå og spurte en prosjektleder om jeg kunne få være med på en prøvetur. Men , selvfølgelig ikke. Insurance !!:(
Året etterpå var jeg heldig å kunne fly 747’en i det første halvåret den var i trafikk.
Ikke lenge etter de startet med JFK-LHR startet PA LAX-HNL, det var 3. mars 1970..
6. juli 1970 fløy jeg N755PA ”Sovereign of the seas” LAX-HNL. Det var en ubeskrivelig følelse.:exclaimation Største forut var 707/DC 8.
Så til CO.:
Den 9. Juli 1970 fløy jeg N26861 HNL-LAX. Så fargerik og flott, kall det gjerne ”søderhavsfarger” med mye blomster. Forskjellige kabiner som Diamond Head Lounge for First Class pax, First class kabin var King Kamehameha Room, økonomi var Bouganvilla Room og ja da, dere leser rett, økonomi lounge helt bakerst het Micronesia Room. Sofagrupper for 16 personer for de som fløy økonomi.^_^
På den tiden hadde alle 747 kun behagelige 9 seter i bredden. Dessverre har jeg ingen husk om pitch..Totalt antall pax var 335 på den tiden. Men det var liten en First.
Ble invitert til First Class loungen i toppetasjen og var der lenge og fikk mine paraplydrinker i glass/krus som var formet som bambus. Det var vel ikke vanlig at norsk ungdom rotet seg til Hawaii på den tiden og jeg stilte sikkert mye spørsmål, kjenner jeg meg selv rett.
CO startet flygingene til Honolulu den 26. juni så jeg var på tur nr. 13…
Har CO’s inflightmagasin foran meg fra juli 1970. Bladet het ”Flightime”. Forsiden var en foldout med foto av min maskin N26861 med overskrift ”The Proud 747 Bird Goes Hawaiian”. Meget vakkert syn. Hadde sans for deres Golden Tail.
På innsiden cover en tre siders foldout av en Boeing annonse for 747. Lenger inne en to siders tegning som viser innvendig tverrsnitt av flyet.
Har også en brosjyre av det samme tverrsnitt med overskrift:
“Book Passage For Our Air Cruise to Hawaii Starting June 26”.
Hadde jeg hatt scanner hadde den vært flott å legge ut. ( Hadde skanner i en kartong i fem år, nettopp gitt den bort. Orket ikke å lese manual og installere den , det er nå meg på ”det beste” ? vb-:().
Hadde det vært noen som kunne gjøre det kan jeg sende den snail-mail ?? I så fall PM meg.
(En liten ting til. AA hadde i tillegg pianobar i den bakre lounge på sine 747. Man trengte bare pianist blant pax’en. Heldigvis var det en slik pianist om bord da jeg fløy AA 747 ORD-SFO i 1973, kjepekos tur ). Pianoet var også bardisk.
CO fleet i 1975 ( fra JP ) var følgende:
5 B 720-024B
37 B 727-224
12 DC 10-10 ( 4 on order )
2 747-124 ( Begge grounded Roswell, inkludert den jeg fløy I 1970 )
Total flåte 56 fly !! Akkja, tenk på hvor mange de har i dag !! Dag, hvor mange ?
Forresten da hadde de HQ på LAX !!
Så over til mer CO-historie.
Jeg foretok min første Jorda Rundt i mars 1986. Beste tilbudet der var en kombi SK-CO-TG. ( Bruker jeg-form, men hadde med en kompis ).
Startet med SK fra GEN, men flyet ble kansellert og SK/GEN sendte meg til FBU og BA videre til JFK ( med overnatting på LHR ).
Så startet den lange CO-turen til SYD. Først LGA-DEN med 727-200. Deretter MD 80 DEN-SFO.
Så var det tid for herlige DC 10’ere. Først SFO-HNL med PK-GIA ( !! ) i full Garuda livery !
Husker ikke om den var malt i CO farger på ene siden. De leaset den fra 1985-1987. Flightnummer var lavt, CO 003
1986 var jo året for Halley’s komet som sist besøkte oss i 1910. Neste gang blir i 2061 og da bør vel forumet leie fly for å se den bedre… Jeg blir da 115 , så jeg håper noen yngre som Speedbird tar på seg oppdraget å trille rullestolen min. Vil nok være noe dårlig til beins..:old
http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_Halley
Så neste tur fra HNL-NAN fikk vi en DC10-10 N68046. Flightnummer CO 009.
Kapteinen annonserte at vi kunne se Halley på ruta HNL-SYD. Og det gjorde vi tilgangs. Som nevnt i en tidligere tråd denne uka, så hadde jo CO en salong og bar midt i 10’ern for oss i økonomiklasse hvor man jeg var mye.
Vi så også Halley hver kveld i Nadi.
Etter noen dager på Fiji så siste leg med CO, og så dukket samme DC 10-10 som fra HNL, opp igjen, N68046 flightnummer CO 009 , på ruten NAN-SYD. Ble lite komet titting. Var meget sjuk , matforgiftet, etter besøk på indisk restaurant i NAN. Som kjent er det stor indisk befolkning på Fiji. Men litt drinker i loungebaren greide jeg. Måtte jo stabilisere magen.
Leste faktisk i en Lonely Planet bok om Tonga at folk fra Fiji med indisk bakgrunn ikke slipper inn i Tonga .. (Forstår hvorfor, men har ikke noe med denne tråd å gjøre).
Grei ankomst SYD , uten visum ( glemt ), men fikk være der inntil jeg startet TG-turen til SIN.
(Hadde også noen extra legs kjøpt i løs vekt o med Singapore, Malaysian og Royal Air Nepal i Asia ).
Men før vi kommer til CO-historikk må vi ta en innledning og litt om førtiåringen 747, siden det nå er 40 år siden første flyginger med 747 og 39 år siden den var satt i trafikk .
Jeg var heldig å være utvekslingsstudent i Seattle sommeren 1969 . Det var i alt ca. 15 økonomistudenter fra hele verden som hadde sommerjobb/kursing der. Selv jobbet jeg i Seattle P.I., og som LN-MOW nevnte, på tirsdag var siste papirutgave, dessverre.
Spesiell var dagen for første månelanding. Jeg var i avisa og så hvordan de stresset med å få avisa på gata. P.I. var den som først greide det i USA/verden. Har avisa fortsatt..
Jeg kjørte ofte som mulig til flyplassen ( Paine ) og tittet på prøveflygingene til 747. Var heldig å ha en stor Ford Galaxie til disposisjon fra Hertz . Sto like utenfor gjerdet og så på det hele. Det var stoort for en gutt/mann fra Lillestrøm som da kun var vant til Kjeller og Fornebu og alle vet hvilke flytyper i Norge i 1969... Også det var mulig å parkere nær de første prototypene . Også i PA og TW maling.
Studentgjengen fikk også omvisning på den enorme Everett fabrikken.
Jeg var frampå og spurte en prosjektleder om jeg kunne få være med på en prøvetur. Men , selvfølgelig ikke. Insurance !!:(
Året etterpå var jeg heldig å kunne fly 747’en i det første halvåret den var i trafikk.
Ikke lenge etter de startet med JFK-LHR startet PA LAX-HNL, det var 3. mars 1970..
6. juli 1970 fløy jeg N755PA ”Sovereign of the seas” LAX-HNL. Det var en ubeskrivelig følelse.:exclaimation Største forut var 707/DC 8.
Så til CO.:
Den 9. Juli 1970 fløy jeg N26861 HNL-LAX. Så fargerik og flott, kall det gjerne ”søderhavsfarger” med mye blomster. Forskjellige kabiner som Diamond Head Lounge for First Class pax, First class kabin var King Kamehameha Room, økonomi var Bouganvilla Room og ja da, dere leser rett, økonomi lounge helt bakerst het Micronesia Room. Sofagrupper for 16 personer for de som fløy økonomi.^_^
På den tiden hadde alle 747 kun behagelige 9 seter i bredden. Dessverre har jeg ingen husk om pitch..Totalt antall pax var 335 på den tiden. Men det var liten en First.
Ble invitert til First Class loungen i toppetasjen og var der lenge og fikk mine paraplydrinker i glass/krus som var formet som bambus. Det var vel ikke vanlig at norsk ungdom rotet seg til Hawaii på den tiden og jeg stilte sikkert mye spørsmål, kjenner jeg meg selv rett.
CO startet flygingene til Honolulu den 26. juni så jeg var på tur nr. 13…
Har CO’s inflightmagasin foran meg fra juli 1970. Bladet het ”Flightime”. Forsiden var en foldout med foto av min maskin N26861 med overskrift ”The Proud 747 Bird Goes Hawaiian”. Meget vakkert syn. Hadde sans for deres Golden Tail.
På innsiden cover en tre siders foldout av en Boeing annonse for 747. Lenger inne en to siders tegning som viser innvendig tverrsnitt av flyet.
Har også en brosjyre av det samme tverrsnitt med overskrift:
“Book Passage For Our Air Cruise to Hawaii Starting June 26”.
Hadde jeg hatt scanner hadde den vært flott å legge ut. ( Hadde skanner i en kartong i fem år, nettopp gitt den bort. Orket ikke å lese manual og installere den , det er nå meg på ”det beste” ? vb-:().
Hadde det vært noen som kunne gjøre det kan jeg sende den snail-mail ?? I så fall PM meg.
(En liten ting til. AA hadde i tillegg pianobar i den bakre lounge på sine 747. Man trengte bare pianist blant pax’en. Heldigvis var det en slik pianist om bord da jeg fløy AA 747 ORD-SFO i 1973, kjepekos tur ). Pianoet var også bardisk.
CO fleet i 1975 ( fra JP ) var følgende:
5 B 720-024B
37 B 727-224
12 DC 10-10 ( 4 on order )
2 747-124 ( Begge grounded Roswell, inkludert den jeg fløy I 1970 )
Total flåte 56 fly !! Akkja, tenk på hvor mange de har i dag !! Dag, hvor mange ?
Forresten da hadde de HQ på LAX !!
Så over til mer CO-historie.
Jeg foretok min første Jorda Rundt i mars 1986. Beste tilbudet der var en kombi SK-CO-TG. ( Bruker jeg-form, men hadde med en kompis ).
Startet med SK fra GEN, men flyet ble kansellert og SK/GEN sendte meg til FBU og BA videre til JFK ( med overnatting på LHR ).
Så startet den lange CO-turen til SYD. Først LGA-DEN med 727-200. Deretter MD 80 DEN-SFO.
Så var det tid for herlige DC 10’ere. Først SFO-HNL med PK-GIA ( !! ) i full Garuda livery !
Husker ikke om den var malt i CO farger på ene siden. De leaset den fra 1985-1987. Flightnummer var lavt, CO 003
1986 var jo året for Halley’s komet som sist besøkte oss i 1910. Neste gang blir i 2061 og da bør vel forumet leie fly for å se den bedre… Jeg blir da 115 , så jeg håper noen yngre som Speedbird tar på seg oppdraget å trille rullestolen min. Vil nok være noe dårlig til beins..:old
http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_Halley
Så neste tur fra HNL-NAN fikk vi en DC10-10 N68046. Flightnummer CO 009.
Kapteinen annonserte at vi kunne se Halley på ruta HNL-SYD. Og det gjorde vi tilgangs. Som nevnt i en tidligere tråd denne uka, så hadde jo CO en salong og bar midt i 10’ern for oss i økonomiklasse hvor man jeg var mye.
Vi så også Halley hver kveld i Nadi.
Etter noen dager på Fiji så siste leg med CO, og så dukket samme DC 10-10 som fra HNL, opp igjen, N68046 flightnummer CO 009 , på ruten NAN-SYD. Ble lite komet titting. Var meget sjuk , matforgiftet, etter besøk på indisk restaurant i NAN. Som kjent er det stor indisk befolkning på Fiji. Men litt drinker i loungebaren greide jeg. Måtte jo stabilisere magen.
Leste faktisk i en Lonely Planet bok om Tonga at folk fra Fiji med indisk bakgrunn ikke slipper inn i Tonga .. (Forstår hvorfor, men har ikke noe med denne tråd å gjøre).
Grei ankomst SYD , uten visum ( glemt ), men fikk være der inntil jeg startet TG-turen til SIN.
(Hadde også noen extra legs kjøpt i løs vekt o med Singapore, Malaysian og Royal Air Nepal i Asia ).