PDA

View Full Version : CO- et tilbakeblikk ..


SQ 777
21-03-2009, 09:25
Som EB sier, ”lørdagsgodt”, en lett lørdagstråd... Har jobbet med den denne uka. Måtte gjøre litt research.

Men før vi kommer til CO-historikk må vi ta en innledning og litt om førtiåringen 747, siden det nå er 40 år siden første flyginger med 747 og 39 år siden den var satt i trafikk .

Jeg var heldig å være utvekslingsstudent i Seattle sommeren 1969 . Det var i alt ca. 15 økonomistudenter fra hele verden som hadde sommerjobb/kursing der. Selv jobbet jeg i Seattle P.I., og som LN-MOW nevnte, på tirsdag var siste papirutgave, dessverre.

Spesiell var dagen for første månelanding. Jeg var i avisa og så hvordan de stresset med å få avisa på gata. P.I. var den som først greide det i USA/verden. Har avisa fortsatt..

Jeg kjørte ofte som mulig til flyplassen ( Paine ) og tittet på prøveflygingene til 747. Var heldig å ha en stor Ford Galaxie til disposisjon fra Hertz . Sto like utenfor gjerdet og så på det hele. Det var stoort for en gutt/mann fra Lillestrøm som da kun var vant til Kjeller og Fornebu og alle vet hvilke flytyper i Norge i 1969... Også det var mulig å parkere nær de første prototypene . Også i PA og TW maling.

Studentgjengen fikk også omvisning på den enorme Everett fabrikken.

Jeg var frampå og spurte en prosjektleder om jeg kunne få være med på en prøvetur. Men , selvfølgelig ikke. Insurance !!:(

Året etterpå var jeg heldig å kunne fly 747’en i det første halvåret den var i trafikk.

Ikke lenge etter de startet med JFK-LHR startet PA LAX-HNL, det var 3. mars 1970..

6. juli 1970 fløy jeg N755PA ”Sovereign of the seas” LAX-HNL. Det var en ubeskrivelig følelse.:exclaimation Største forut var 707/DC 8.

Så til CO.:

Den 9. Juli 1970 fløy jeg N26861 HNL-LAX. Så fargerik og flott, kall det gjerne ”søderhavsfarger” med mye blomster. Forskjellige kabiner som Diamond Head Lounge for First Class pax, First class kabin var King Kamehameha Room, økonomi var Bouganvilla Room og ja da, dere leser rett, økonomi lounge helt bakerst het Micronesia Room. Sofagrupper for 16 personer for de som fløy økonomi.^_^

På den tiden hadde alle 747 kun behagelige 9 seter i bredden. Dessverre har jeg ingen husk om pitch..Totalt antall pax var 335 på den tiden. Men det var liten en First.

Ble invitert til First Class loungen i toppetasjen og var der lenge og fikk mine paraplydrinker i glass/krus som var formet som bambus. Det var vel ikke vanlig at norsk ungdom rotet seg til Hawaii på den tiden og jeg stilte sikkert mye spørsmål, kjenner jeg meg selv rett.

CO startet flygingene til Honolulu den 26. juni så jeg var på tur nr. 13…

Har CO’s inflightmagasin foran meg fra juli 1970. Bladet het ”Flightime”. Forsiden var en foldout med foto av min maskin N26861 med overskrift ”The Proud 747 Bird Goes Hawaiian”. Meget vakkert syn. Hadde sans for deres Golden Tail.

På innsiden cover en tre siders foldout av en Boeing annonse for 747. Lenger inne en to siders tegning som viser innvendig tverrsnitt av flyet.

Har også en brosjyre av det samme tverrsnitt med overskrift:

“Book Passage For Our Air Cruise to Hawaii Starting June 26”.

Hadde jeg hatt scanner hadde den vært flott å legge ut. ( Hadde skanner i en kartong i fem år, nettopp gitt den bort. Orket ikke å lese manual og installere den , det er nå meg på ”det beste” ? vb-:().

Hadde det vært noen som kunne gjøre det kan jeg sende den snail-mail ?? I så fall PM meg.

(En liten ting til. AA hadde i tillegg pianobar i den bakre lounge på sine 747. Man trengte bare pianist blant pax’en. Heldigvis var det en slik pianist om bord da jeg fløy AA 747 ORD-SFO i 1973, kjepekos tur ). Pianoet var også bardisk.

CO fleet i 1975 ( fra JP ) var følgende:

5 B 720-024B
37 B 727-224
12 DC 10-10 ( 4 on order )
2 747-124 ( Begge grounded Roswell, inkludert den jeg fløy I 1970 )

Total flåte 56 fly !! Akkja, tenk på hvor mange de har i dag !! Dag, hvor mange ?

Forresten da hadde de HQ på LAX !!

Så over til mer CO-historie.

Jeg foretok min første Jorda Rundt i mars 1986. Beste tilbudet der var en kombi SK-CO-TG. ( Bruker jeg-form, men hadde med en kompis ).

Startet med SK fra GEN, men flyet ble kansellert og SK/GEN sendte meg til FBU og BA videre til JFK ( med overnatting på LHR ).

Så startet den lange CO-turen til SYD. Først LGA-DEN med 727-200. Deretter MD 80 DEN-SFO.

Så var det tid for herlige DC 10’ere. Først SFO-HNL med PK-GIA ( !! ) i full Garuda livery !
Husker ikke om den var malt i CO farger på ene siden. De leaset den fra 1985-1987. Flightnummer var lavt, CO 003

1986 var jo året for Halley’s komet som sist besøkte oss i 1910. Neste gang blir i 2061 og da bør vel forumet leie fly for å se den bedre… Jeg blir da 115 , så jeg håper noen yngre som Speedbird tar på seg oppdraget å trille rullestolen min. Vil nok være noe dårlig til beins..:old

http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_Halley

Så neste tur fra HNL-NAN fikk vi en DC10-10 N68046. Flightnummer CO 009.
Kapteinen annonserte at vi kunne se Halley på ruta HNL-SYD. Og det gjorde vi tilgangs. Som nevnt i en tidligere tråd denne uka, så hadde jo CO en salong og bar midt i 10’ern for oss i økonomiklasse hvor man jeg var mye.

Vi så også Halley hver kveld i Nadi.

Etter noen dager på Fiji så siste leg med CO, og så dukket samme DC 10-10 som fra HNL, opp igjen, N68046 flightnummer CO 009 , på ruten NAN-SYD. Ble lite komet titting. Var meget sjuk , matforgiftet, etter besøk på indisk restaurant i NAN. Som kjent er det stor indisk befolkning på Fiji. Men litt drinker i loungebaren greide jeg. Måtte jo stabilisere magen.

Leste faktisk i en Lonely Planet bok om Tonga at folk fra Fiji med indisk bakgrunn ikke slipper inn i Tonga .. (Forstår hvorfor, men har ikke noe med denne tråd å gjøre).

Grei ankomst SYD , uten visum ( glemt ), men fikk være der inntil jeg startet TG-turen til SIN.

(Hadde også noen extra legs kjøpt i løs vekt o med Singapore, Malaysian og Royal Air Nepal i Asia ).

EB
21-03-2009, 10:03
Nå har du litt å leve opp til... Fantastiske historier...måtte det komme mange flere!!!

Dag Johnsen
21-03-2009, 13:03
Heisann Reidar!

Dette var artig lesning!

...saa Total flåte 56 fly !! Akkja, tenk på hvor mange de har i dag !! Dag, hvor mange ?

Tror det er 65 B737-300/500 i service fortsatt, skulle vaere 187 B737-700/-800/-900/-900ER og der kommer fler -900ER dette aaret, 41 B757-200 og 17 -300 og det kommer 4 til, 10 B767-200 og 16 -400 og til slutt 20 B777-200... hva blir det... 356!

Så var det tid for herlige DC 10’ere. Først SFO-HNL med PK-GIA ( !! ) i full Garuda livery ! Husker ikke om den var malt i CO farger på ene siden. De leaset den fra 1985-1987. Flightnummer var lavt, CO 003

Jeg husker den DC10'ern som var malt halve Garuda og halve CO farger, men det var akkurat da jeg startet i 1987.

Har du noen bilder fra disse turene?

Dag

MD11
21-03-2009, 13:16
Herlig tilbakeblikk Reidar, det må jeg virkelig si. Bar og piano i økonomiklasse er nok utenfor rekkevidde for min del og det fantes definitivt ikke ombord på Premiair's DC10-10 i 1996 på vei til Kos....

Snakker man om fagerike kabiner, ta en titt her, Wardair's DC10 kabin:

http://www.geocities.com/TheTropics/Harbor/1321/WDD10CabinWP.jpg

Legg merke til setene, ser meget behagelige ut:D

SQ 777
21-03-2009, 13:40
Hei Dag,

Vil senere gå på roterommet hvor det er mange kronologiske album og se hva jeg har..:rolleyes:

Reidar

LN-MOW
21-03-2009, 14:18
På den tiden hadde alle 747 kun behagelige 9 seter i bredden. Dessverre har jeg ingen husk om pitch..Totalt antall pax var 335 på den tiden. Men det var liten en First.



Det var den gang, det .... vil tro det var 34"" .. det var ganske standard paa den tiden. SAS hadde ogsaa det paa 747 og DC-10 hvis jeg husker rett.

Kjempeartig lesning!!

JoeW
21-03-2009, 14:38
Flott lesning!! Seter umåtelig stor pris på det.

Fellowship
21-03-2009, 16:32
Dette var morsom lesning, ja !

hmmm, i 1973 var jeg ganske brukbar på piano..., men man måtte nok kjøpt billett likevel... Kunne ikke ta meg fri fra ungdsomskolen, men musikktimene dengang,kunne avgjort vært bytta ut med et piano i en DC-10 :)

Dette var nå tross alt enda en stund før flyturer var "allemanns-eie"..

dc-8-63
21-03-2009, 16:33
Glimrende Reidar, inspiredende lesning paa vei vestover (maa jo "rydde" unna noen skyer etc. saa himmlen er blaa og duken er ren paa Cafe Keeii) Jeg boer ogsaa sette meg ned aa skrive om min CO / Air Mike tur fra HNL til MNL med 727-100 Combi. Er nesten klar med et lite Caravelle prosjekt som kommer I Historisk Forum

VC-10
21-03-2009, 17:00
Flott tilbakeblikk - jeg tok en tilsvarende jorda rundt tur i 1985, men i omvendt retning. Samme routing via SFO, DEN og LGA i USA, samt en liten avstikker med Royal Nepal (B727-100) DEL-KTM! Det var tider det, når man kunne reise slik rundt :cool:

VC-10

LN-MEH
21-03-2009, 17:23
Fint tilbakeblikk, artig med litt lørdagsnostalgi!:up:

Farmer
21-03-2009, 21:06
Meget spennende lesning. Lurer nesten på om ikke vi må sponse SQ777 med en Scanner hvor full plug and play samt opplæring er inkludert ?
Med tilhørende bilder hadde denne tråden vært suverent bra !

SQ 777
22-03-2009, 10:56
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger…:)

Til Dag: Joda jeg fant bilder. Bilde av den noe yngre Reidar i baren på DC10-10 sammne med fagre CO-bartendere ( flott bilde forresten :9:), dessuten 10’ern på flyplassen i Nadi. I tillegg noen bilder fra 747 på testflyging og på bakken juli 1969.

Så hadde noen nok kunnskap om å scanne og legge dem ut, ta kontakt mrd PM. De går umiddelbart med snail-mail fra meg !

Til DC 8-63 : Kom med Air Mike ! Og VC 10 , du har sikkert noe å fortellle også. Lørdagstråder.. I tillegg kan dere sikkert bruke skanner……
:lol:

Someone
22-03-2009, 10:58
Herlig lesning.....og se å få gitt den mannen en scanner:p

EB
22-03-2009, 14:43
Hva kommer neste lørdag? TWA eller Pan Am?

SQ 777
22-03-2009, 19:59
Joda, EB ;) mer kommer også PA/TW , men ikke neste helg... Trenger litt tid.. skal avgårde om en uke og må pakke litt etc. Bl.a. pakke "Fru TomTom" ( GPS ) ( hun har Møre - dialekt :o) så jeg finner restauranten DC 8-63 har anbefalt ved KOA...:D

dc-8-63
22-03-2009, 20:34
Inspirert av Reidar har jeg akkurat lagt ut en liten teaser i Historie Forumet....Litt Caravelle ruter fra 1959......men naa ma vi pakke ogsaa....ser ut som vi tar av 10:15AM med HA39 fra Portland i morgen.....

SQ 777
22-03-2009, 20:51
Kos dere, bare pokker at vi tangerer dere.. ^_^ MEN , kun leker med en CO-weekend i SEA in September.. Foreløpig kun "lek".. En del klosser må falle på plass først.....;)

Men HA longhaul kunne vært flott !!

litt-amatør
22-03-2009, 22:41
Må si takk for denne tråden, utrolig hyggelig og spennende lesning.