PDA

View Full Version : SAS Convair 440

CK
20-03-2009, 12:01
Nå som jeg har pappaperm, tenkte jeg at jeg endelig skulle begynne med et lite prosjekt som jeg har hatt liggende. Fra SK931 i DK har jeg fått x antall kasser med unikt historisk materiale om SAS' flåte, og planen er (med tid å stunde) å få en del av dette materialet presentert på nett (www.flying-vikings.net). Men, første lille start er å skrive en artikkel om Convair 440 i SAS til Norsk Flyhistorisk Tidsskrift (jeg ble inspirert av BU DC-6-artikkelen i siste nummer). Jeg sitter som sagt på en mengde historisk dokumentasjon, og har ganske god oversikt over maskinenes karriere i SAS og deres videre sjebne, men jeg mangler godt bildematriell som kan brukes både på nett og i print. Dessuten hadde det vært moro med noen interessante/spennende/morsomme historieer fra typens periode i SAS.

Om noen av leserne har noe å bidra med, hadde jeg satt enormt stor pris på å få låne dette materialet.

Ta kontakt på PM eller på christianALFAKRØLLkamhaugDOTTno

Olebno
20-03-2009, 14:05
Hei CK
Du får kontakte fedrene til et par av gutta her. Far Meum og far Reite rattet mye CV på Nord-Norge.

hmm273
20-03-2009, 14:37
Han her fløy CV440, sjekk siden hans og ev. boka (har akkurat fått'n, så vet ikke så mye enda) http://www.guldvingen.se/

Falcon
20-03-2009, 22:44
Historielagfolkene er alltids et oppkomme av Convair-historier. Blant klassikerne er jo den om da man kom "litt" lavt under prøveflyging ved Bromma, og mec'er fra Fornebu (det var Koksa som hadde CV) måtte over og bl.a. plukke ut en ganske røslig bit av en furu fra vingeforkanten. Stubben er som du jo vet på museet i dag. Ellers har vel jeg bilder fra Koksa, tror jeg.

Fellowship
21-03-2009, 16:51
Hei, og lykke til med et spennede prosjekt!

Det finnes jo noen av SAS sine CV-440 på Airpics. bl.a dette av OY-KPB (http://www1.airpics.com/view/114354/Scandinavian-Airlines-SAS/Convair-CV-440-75-Metropollitan/OY-KPB/Oslo-Fornebu-Norway/). Både dette og tilsvarende fotografs bilde av SE-BSY går det nok an å få i høy-oppløselig utgave.

RolfL har mange CV-bilder på Airpics,. og så er det et herlig gammelt et der av Tommy Edlind.

CK
22-03-2009, 12:51
Historielagfolkene er alltids et oppkomme av Convair-historier. Blant klassikerne er jo den om da man kom "litt" lavt under prøveflyging ved Bromma, og mec'er fra Fornebu (det var Koksa som hadde CV) måtte over og bl.a. plukke ut en ganske røslig bit av en furu fra vingeforkanten. Stubben er som du jo vet på museet i dag. Ellers har vel jeg bilder fra Koksa, tror jeg.

Det er jo en ike ukjent historie.
Bilder? ja takk!

Savipix
22-03-2009, 19:34
CK och Olebno : Jag har satt faderns tankeverksamhet igång för att se vad han kan hitta. Det var första typen han flög i SK från det att han började 1966 likt många andra.

Redcap
23-03-2009, 16:48
Dette prosjektet gleder jeg meg til å følge. Keep up the good work.

CK
23-03-2009, 18:44
Er det noen som sitter på bilder av LN-KLB "Ivar Viking" som fremdeles skal stå på Bromma etter å ha vært brukt til brannøvning. Den er tydelig på Google Earth - den ser ut til å stå parkert bak en voll borte ved skogen, rett overfor terminalen.

CK
30-03-2009, 15:52
Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?

Fellowship
30-03-2009, 20:43
I føloge boka til Åke Hall, så bestilte SAS 11 fly i august 1955, med opsjoner på 12 fly til. Videre skriver han at høsten 1956 utnyttet SAS sine opsjoner til å bestille 12 fly til, men de tre du viser til ble avbestilt før levering. Det må vel da ha vært i løpet av 1957, for de ble levert til de andre selskapene mot slutten av 1957.

Jeg vet ikke mer enn dette, men det må jo ha vært en samlet vurdering av hvor mange fly de ville trenge. De var midt i en meget stor planlegging med bestilling på både Caravelle og DC-8, mens splitter nye CV-440 og DC-7C kom inn i flåten og parkerte DC-4, DC-3 og Scandia.

LN-MEH
30-03-2009, 22:07
Nå skrev jo Fellowship det jeg tenkte å skrive her om CV440, og opsjoner og ordrer. Jeg kan da nevne at jeg har satt min far på saken om bilder og historier fra Convair-tiden. Jeg har opp gjennom årene hørt noen historier rundt omkring i miljøet fra den tiden de fløy her oppe, 1963-71. Vi får se hva det blir til, lykke til med prosjektet iallefall CK!:up:

Fellowship
30-03-2009, 22:18
Nå skrev jo Fellowship det jeg tenkte å skrive her om CV440, og opsjoner og ordrer. Jeg kan da nevne at jeg har satt min far på saken om bilder og historier fra Convair-tiden. Jeg har opp gjennom årene hørt noen historier rundt omkring i miljøet fra den tiden de fløy her oppe, 1963-71. Vi får se hva det blir til, lykke til med prosjektet iallefall CK!:up:

Flott at du trekker inn forrige generasjon :) Vi trenger fortellingene fra de som husker tilbake i tid!

LN-MEH
30-03-2009, 22:53
Ja han jobbet jo med disse flyene og kjenner de ut og inn. Når det gjelder historiene som jeg nevner, så er det jo stort sett slike muntlige som er blitt gjengangere i miljøet. Men det må jo gå an å få til noe i skriftlig form vil jeg tro.:)

CK
30-03-2009, 23:06
takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)

LN-KEH
31-03-2009, 02:54
Hei,

Har du KFFFs temanummer på Metropolitan (Kontakt 82)?

Eders
Knut Erik

CK
31-03-2009, 07:30
Hei Knut Erik. Nei, det har jeg ikke. OM du har mulighet til å kjøre den gjennom scanneren....

Fellowship
31-03-2009, 09:31
takk-takk-takk!
Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)

Ja, RAMP-access har jeg ikke, men en søkefunksjon hjelper :)
Må være c/n 331 (http://www1.airpics.com/search/search.php?string=OY-KPB&si=0&count=10&st=1&ar=2) du mener

CK
31-03-2009, 10:52
Takk, Ole Johan! Man blir sløv av å gå hjemme.... hehe
Ser ut til at det ikke er tvil om at det er OY-KPB som står oppe på OSL.
Jeg har fra et gammel SAS Inside at SAS vurderte å kjøpe denne maskinen tilbake (den ble brukt som delefly av Nor-Fly og restaurere den og sette den på museum i SAS-farger. Dét toget har nok gått for denne stakkaren.

Kalleberra
01-04-2009, 18:48
Nej, ingen Convair 440 kom "litt lavt" vid Bromma. Men vid Arlanda! Jag var supervisor vid Stockholm ACC på Arlanda då det hände. Efter airwork norr Arlanda gjordes approach till bana 19. Plötsligt rapporterade flyet "hit ground, pulling up". Efter over-shoot gjordes left hand visual circuit till bara 26. Efter landning skummade flygplatsbrandkåren kärran. Enligt brandförmannen sa föraren, då han kommit ned för trappan och sett hur kärran såg ut "Går den att laga?". Dagen efter var jag till SAS-hangaren och tittade. Båda vingarnas framkanter visade kraftiga spår av kontakt med träd, och i höger vinge, ganska långt inne, satt en ganska grov bit av en trädstam, dock ej någon stubbe. Snacka om änglavakt!
Då flygplanet kontrollerades omedelbart efter landningen konstaterades att höjdmätaren stod inställd på 1013,2 - det var långt ifrån rådande QNH som ni förstår. Pilot error.

Falcon
01-04-2009, 20:57
Nej, ingen Convair 440 kom "litt lavt" vid Bromma. Men vid Arlanda! Jag var supervisor vid Stockholm ACC på Arlanda då det hände. Efter airwork norr Arlanda gjordes approach till bana 19. Plötsligt rapporterade flyet "hit ground, pulling up". Efter over-shoot gjordes left hand visual circuit till bara 26. Efter landning skummade flygplatsbrandkåren kärran. Enligt brandförmannen sa föraren, då han kommit ned för trappan och sett hur kärran såg ut "Går den att laga?". Dagen efter var jag till SAS-hangaren och tittade. Båda vingarnas framkanter visade kraftiga spår av kontakt med träd, och i höger vinge, ganska långt inne, satt en ganska grov bit av en trädstam, dock ej någon stubbe. Snacka om änglavakt!
Då flygplanet kontrollerades omedelbart efter landningen konstaterades att höjdmätaren stod inställd på 1013,2 - det var långt ifrån rådande QNH som ni förstår. Pilot error.

Takk for utfyllende info! Min far - i sin tid kontrollør, med CV vingeforkanter som et slags spesiale i en periode - har allerede korrigert meg på det med ARN. Og tilgi en litt lettvinn omgang med termen "stubbe" - tenkte engelsk i øyeblikket, og den fine biten med de to avkappede grenene er slett ikke fra basen på et tre. :)

CK
01-04-2009, 21:11
Finnes det bilder av Comvair'en (hvilket individ var det?) etter sammenstøtet med de svenska skogarna?

LN-MEH
01-04-2009, 21:17
Det er vel bilder av dette på museet. Det var et norskregistrert fly derfor historien med at trebiten skulle til Oslo. Tror det var LN-KLE "Snorre Viking" men er ikke sikker.

Falcon
01-04-2009, 23:48
Det er da bilder på museet...? Det hang nå i alle fall noen sammen med biten av stammen da den stod oppe på kontoret his fatter&co, og jeg vet at museet i alle fall har pleid å stille ut bilde av at biten sitter i vingeforkanten.

LN-KEH
02-04-2009, 02:03
CK,

Fikk du KFFF skannene jeg sende som Epost?

Eders
Knut Erik

CK
02-04-2009, 13:59
Heo Knut Erik.
Takk. Fantastisk! Om du gidder ønsker jeg meg selvsagt resten

CK
02-04-2009, 14:00
Har forresten fått noen fine bilder av Convair'n på Bromma. Stakkars liten

hmm273
02-04-2009, 22:59
Bare for å 'høyne stemningen litt', her kommer noen gamle sort/hvit bilder av CV400. God før-påske !!!!

CK
02-04-2009, 23:50
Odd - har du dem i enda høyere oppløsning?
Det hadde vært stas å ha!
Du vet hvor du kan sende bildene..... ;-)

ANX
03-04-2009, 13:09
Velsigne dere for å gi oss så mye flott stoff og bilder!!!

Min andre flytur var med CV-440'n til SAS i 1967.

Myke bevegelser & rumling fra "orntlige motorer". Skulle gjerne prøvd det igjen!

Falcon
03-04-2009, 13:53
Min første flytur var faktisk med en Convair, noe som passet bra siden store deler av familien hadde vært involvert i typen på en eller annen måte. Det var i mars 1971, da jeg var to måneder gammel og skulle til Narvik. Dette var pre Framneslia og Evenes, og turen gikk til Bardufoss via Værnes og Bodø. Jeg husker faktisk fremdeles de "kombibussene" som gikk over til Narvik i tiden før de andre plassene kom.

Når jeg tenker etter var den siste turen min med typen i 1986. Det var naturligvis med flyet til OJB & co.

hmm273
03-04-2009, 14:06
.....

Når jeg tenker etter var den siste turen min med typen i 1986. Det var naturligvis med flyet til OJB & co.

Som var LN-KLK ex SE-BSR (Bjarne Viking) som du ser av mine sort/hvit-bilder over på Bromma

CK
07-04-2009, 16:20
Er det forresten noen som kjenner dansken Mogens Sund-Nielsen, eller hans familie? Han var en av SAS' Convair-piloter som fløy Dag Hammarskjöld på Afrika-reisen med Hans Viking i 1959/1960.

hmm273
07-04-2009, 18:10
Hei CK, har du boka 'The CV440 Saga' ???
The CV440 Saga til salgs i DK (http://www.antikvariat.net/THU205847.cgi)

CK
07-04-2009, 20:28
Takk for tipset, Odd. jeg har googlet, men har ikke klart å finne den. Tusen takk!
Da er den bestilt!

OJB
13-04-2009, 18:45
Har forresten fått noen fine bilder av Convair'n på Bromma. Stakkars liten

Jeg hørte for en del år siden det var snakk om å fikse Convair'n på Bromma som gikk under kallenavnet Biff II en periode på åtti-nittitallet.
Representanter for gjengen som skulle restaurere Biff II var i sin tid på Fornebu for å skru av nesepartiet som var i bedre stand på gamle LN-MAP tidligere OY-KPB.
Luftfartsverket ble kontaktet og gav tillatelse til dette og litt mer.

Noe som vet hva planene for Biff II er idag?

OJB
13-04-2009, 18:47
Hei CK, har du boka 'The CV440 Saga' ???
The CV440 Saga til salgs i DK (http://www.antikvariat.net/THU205847.cgi)

Jeg har'n og , eksemplar nr 440 av 1000 nummererte.
Den er ikke tilsalgs.

RolfL
13-04-2009, 19:42
"Biff II" som jag fotograferade på Bromma 19 mars 1978

CK
14-04-2009, 12:36
Jeg har lest et sted at Svensk Flyghistorisk Förening hadde planer om å restaurere "Biff II" og sette den på flymuseet på ARN, men dette ble det ikke noe av. I dag står den i ganske faded LIN-farger (jeg har fått noen bilder som er av nyere årgang enn Rolfs, der det meste av det røde er vekk). Er det noen som vet årsaken til "BIFF II"-malingen?

OJB
14-04-2009, 15:17
Jeg har lest et sted at Svensk Flyghistorisk Förening hadde planer om å restaurere "Biff II" og sette den på flymuseet på ARN, men dette ble det ikke noe av. I dag står den i ganske faded LIN-farger (jeg har fått noen bilder som er av nyere årgang enn Rolfs, der det meste av det røde er vekk). Er det noen som vet årsaken til "BIFF II"-malingen?

Årsaken til fargen var at flyet skulle brukes som brann og havari øvingsobjekt.
En spøkefull fyr i havaritjenesetn "døpte" flyet fikk jeg høre i 1982 på Bromma av en Linjeflyg kaftein. Stripen ble lakkert i Linjeflyg sin hangar etter at de hadde plukket kjerra ren for deler.

OJB
20-04-2009, 10:58
Appropo CV440 , hva skjedde/skjer med Convair'n som kom til Danmark og Billund fra Bolivia?
Sist jeg så den i Billund var den rimelig demontert.

CK
20-04-2009, 11:45
hørte den ble skrotet

Savipix
20-04-2009, 14:39
CK: Har du fått någon respons på min lead?

OJB
21-04-2009, 10:23
hørte den ble skrotet

Høres ut som en god investering:cry:

OJB
21-04-2009, 11:03
takk-takk-takk!
Jeg gleder meg til å se hva dere klarer å grave opp. Nå sitter jeg å forsker meg frem til historien til de 20 maskinene. Ser ut til at én står på museet i SVG, én stpr - nyrestaurert og fin - på et flymuseum i Malaga, og et par av de gamle traverne er fremdeles i drift. Om noen med ramp-access på OSL kunne gitt meg noen nye shots av den maskinen som står der oppe (gjerne med nærbilder av der registreringen dukker opp [det er litt diskrepans i mine kilder hvilket individ det er] så hadde det vært kanon)

Betyr dette at du ikke var klar over at -KLK er tatt godt vare på i museet på Sola?
Jeg får ta deg med på omvisning i -KLK i detalj neste gang du er på "tråkka" rundt Sola.
Sist lørdag hadde jeg rengjøring av kjerra utvendig. Lå oppe på vingene og vasket og polerte. Det gjør godt med litt møkka-arbeid for sjelen.
Neste jobb er polering av motorcowlinger og selve flykroppen.

OJB
21-04-2009, 11:06
takk-takk-takk!

En av gutta i Tananger har en rekke digitale nærbilder av gamle "Mappen" (-MAP) tatt på Gardermoen for et par år siden. Norfly folket kalte LN-MAP for "Mappen" til orientering. De gjorde vi andre og .
Jeg skal sørge for at du får dem oversendt.

OJB
21-04-2009, 11:34
Jeg ser at SAS opprinnelig bestilte 12 maskiner og tok 11 opsjoner i 1955. Året etter omgjorde man alle 11 opsjonene til faste bestillinger, men på et tidspunkt kansellerte man de tre siste (c/n 449, 450 og 463) som gikk til henholdsvis Ansett (de to første) og Mowhawk i stedet. Noen som vet hvorfor og/eller når disse tre siste ble avbestilt?

Det er utgitt 2 bøker om the Convairliners.

Den første kom i 1979 og er utgitt av Gary L.Killon . den heter Convairliners 240 to 580. Her finnes mye interessant stoff om historien som førte til en av tidenes mest suksessfulle fly i denne klassen.

Den andre kom i 1998 og er en oppdatert og mer detaljert versjon.
Den kom ut på Air-Britain Publications og heter kort og godt the Convairliners.

Begge bøkene er må ha for tidligere CV-eiere.:)

Den første boken kan vel nå være vanskelig å få ta i , dog så jeg denne tilsalgs for 3-4 år siden hos bokhandler'n i hobbysjappa ved Schipol.

Den andre boken som er et 2 kilo's verk kan sikkert fåes hos Air-Britain enda.

Her finner man historien for alle Convairliners opp til slutten av 1997.
Inklusive vår maskin på museet på Sola , LN-KLK tidligere SE-BSR eller -BSRæva som en del tidligere SAS "mekker" kalte maskinen den gang den gikk i SK tjeneste.
Det var tydeligvis mer skruing på denne maskinen enn de andre CV'ene i SK tjeneste etter uttrykket og ryktet å dømme.:rolleyes:

De tre siste CV'ene ble avbestillt samme året de skulle leveres i og med at Caravellen var planlagt å ta over flere CV'ruter enn først antatt.

CK
21-04-2009, 12:05
Air-Britain-boken har jeg, samt "The CV440 Saga" som kom fra Danmark før helgen!
Er det noen som vet hvor lang tid et tok å reparere LN-KLE etter møtet med "dom svenska skogarna"? og hvor arbeidet ble gjort? CV440-vedlikeholdet ble gjort på FBU, men kunne man fly kjærre over til Norge i den standen den var etter uhellet?

hmm273
21-04-2009, 12:36
Her finner man historien for alle Convairliners opp til slutten av 1997.
Inklusive vår maskin på museet på Sola , LN-KLK tidligere SE-BSR eller -BSRæva som en del tidligere SAS "mekker" kalte maskinen den gang den gikk i SK tjeneste.
Det var tydeligvis mer skruing på denne maskinen enn de andre CV'ene i SK tjeneste etter uttrykket og ryktet å dømme.:rolleyes:

Se også mine sort/hvite bilder, med SE-BSR tatt på Bromma

hmm273
21-04-2009, 16:53
Hentet fra programmet 'Bromma Flygplats 50 år':
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/LN-KLK-Bromma50aar-800.jpg

.. dette var tider OJB ...

LN-KEH
22-04-2009, 02:58
Hei,

Det står også en Metropolitan på museum i Helsinki:

Eders
Knut Erik

OJB
22-04-2009, 10:23
Hentet fra programmet 'Bromma Flygplats 50 år':
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/LN-KLK-Bromma50aar-800.jpg

.. dette var tider OJB ...

Definitivt var det det. Ser undertegnede står i cockpitvindu og klistrer på SAS stickers og skipper Hans Arnegard nede til høyre i bildet.

CK
18-07-2009, 15:15
Mange av SAS' gamle Convair 440'er som ble solgt til Linjeflyg, endte opp hos Combs Airways i USA som fraktere. Er det noen som vet om de ble konvertert til fraktere av LIN i Sverige før levering, eller om Combs fikk gjort konverteringen i USA?

OJB
18-07-2009, 16:44
Mange av SAS' gamle Convair 440'er som ble solgt til Linjeflyg, endte opp hos Combs Airways i USA som fraktere. Er det noen som vet om de ble konvertert til fraktere av LIN i Sverige før levering, eller om Combs fikk gjort konverteringen i USA?

Christian,
Ingen av Linjeflyg maskinene ble convertert i Sverige.
Alle ble sendt slik de var til statene.
Jeg var i telefon kontakt med hr. Combs himself ved flere anledninger i perioden før vi kjøpte LN-KLK i 1979-80 med tanke på å kjøpe en av disse 440'ene , men det ble Bjarne Viking til slutt likevel.
Prisen for fergeflyging tilbake til Norge ble for dyr.
Han hadde flere av maskinene han ønsket å selge videre på det tidspunkt.
Frakt maskinene til Combs hadde i utgangspunktet kun fjernet setene.

RolfL
18-07-2009, 20:22
Som OJB säger så byggdes ingen om till freighter före leverans. Några bilder på CV340/440 c/n 196 (ex SE-CCL) N96CF och CV440 c/n 362 (ex SE-BST) N362CF så ser du en del skillnader.

N96CF fotograferad av mig på BMA 14 okt. 1978 och N362CF 8 aug. 1978
N96CF/N362CF Combs Freightair av John Wegg i DEN i juli 1979

Piddien
19-07-2009, 15:51
Heisann.

Bare et bilde av en svenske i Congo, tror det er SE-CRL.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Convair440SE-CRLCongo.jpg

Mvh Per Einar.

rhusberg
21-07-2009, 11:13
Heisann.

Mvh Per Einar.

Hei Per Einar !

Kjekt å se at du er i farta igjen !! Kom gjerne med mer......

Hilsen Ruben

Falcon
21-07-2009, 13:30
Heisann.

(...)

Mvh Per Einar.

Fint bilde, og kjempefin terminalbygning.

RolfL
21-07-2009, 18:45
Heisann.

Stämmer , det är SE-CRL som vitmålades på Bromma 21 juli 1960 och bilden tog jag på Bromma 23 juli före start till Congo.

Piddien
21-07-2009, 20:29
Heisann Ruben.

Jo, går en del bedre nå, så håper vi snakkes om ikke så alt for lenge.

Rolf, takk for bekreftelsen av registreringen.

Fant et bilde til, Værnes 1965.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/CV340MetropolitanOY-KPAVrnea1965.jpg

Mvh Per Einar

Gromholt
02-06-2011, 19:08
Hei, her kommer et skudd i tåka!
Jeg jobbet i SAS skifthangar på Koksa, Fornebu (skift1) i perioden 1957 til 1962, siste tiden som autmek på CV440. Jeg jobbet under skiftleder Trøen og formann "spekker'n" Ingebretsen. På skiftet var det også en del gamlekarer fra krigens dager i England.

Er det noen som kjenner noen av de som jobbet i skift 1 i denne perioden, skulle gjerne mimret litt med dem.

Arvid K. Gromholt

LN-MOW
02-06-2011, 20:19
Du får ta deg en tur innom Sjøflyhavna den 16. juni. Stort SAS Fornebu mimretreff. Var mange pensjonister der i fjor og mange fra Teknisk.