PDA

View Full Version : Danske SAS toppsjefer i kø ut av Selskapet


MartinL
18-03-2009, 18:00
Dette i følge Hangar og Jyllandsposten som melder følgende:

Toppsjefene i SAS Danmark står i kø ved utgangen for å komme seg vekk. Siden selskapet begynte å sentralisere makten i Stockholm har ikke mindre enn fem av selskapets øverste ledelse sakt opp stillingene.

http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2620/2009-03-18.html

EB
18-03-2009, 19:01
...og i Stockholm og på OSL sitter det vel noen nordmenn med litt større makt enn tidligere!

JoeW
18-03-2009, 19:01
Men mitt inntrykk utenfra er at WF også blir mer og mer styrt fra Frøysundavik...

EB
18-03-2009, 19:02
...ikke så rart så lenge eieren sitter der!

Tommy777
18-03-2009, 19:57
Ferske ledere er noe SAS trenger!

Jumper G5
18-03-2009, 22:23
Det er ikke helt uvanlig at ledere slutter når et selskap legges ned. SAS Danmark skal legges ned, og som mange her har påpekt tidligere, så er det fordyrende med fire administrasjoner i et så lite selskap som SAS.

imm
19-03-2009, 22:59
Boarding.no skriver at SAS i Sverige skal kutte 800 jobber i administrasjonen og i stasjonsvirksomheten. (300 i adm og 500 i stasjonsvirksomheten).


http://www.boarding.no/art.asp?id=35674

Hvor mange folk jobber egentlig i SAS sin administrasjon?
Vet ikke om det er riktig, men en av Ryanair sine norske piloter fortalte meg forleden at hele FR sin administrasjon består av 63 personer. Hvordan vil bortfallet av så mange folk merkes for de ansatte og passasjerer?

JoeW
19-03-2009, 23:05
Ryanair er jo veldig glad i å fordele inntekter per ansatt - for de har jo så godt som ingen ansatte, bare innleide tjenester, jfr. pilotenes opprettelse av egne selskaper...

imm
19-03-2009, 23:52
ja det skjønner jeg. At innsjekk, bagasjehåndterering og slik ordnes av innleide firmaer. Men administrasjonen er en helt annen sak. Ryanair har ingen administrasjon (så vidt jeg vet) andre steder enn i Dublin. Der sitter visstnok kun 63 personer som styrer hele skuta som nå har over 50 millioner passasjerer pr år.


Det jeg undres over er: hva har alle disse 300 personene i sverige egentlig gjort? Hvordan vil man merke at de er borte?

JoeW
20-03-2009, 00:02
De har vel blandt annet gjort det innleide konsulenter har gjort for FR...

sail4fun
20-03-2009, 01:44
ja det skjønner jeg. At innsjekk, bagasjehåndterering og slik ordnes av innleide firmaer. Men administrasjonen er en helt annen sak. Ryanair har ingen administrasjon (så vidt jeg vet) andre steder enn i Dublin. Der sitter visstnok kun 63 personer som styrer hele skuta som nå har over 50 millioner passasjerer pr år.


Det jeg undres over er: hva har alle disse 300 personene i sverige egentlig gjort? Hvordan vil man merke at de er borte?


Klart FR har satt bort det meste når de slenger frem slike tall

Airline-Passengers per Employee*
Ryanair 9,679
Easyjet 6,772
British Airways 735
Air France\KLM 715
Lufthansa 624

For sist jeg sjekket så leverte vel LH greie resultater ?

Altså helt tullete tall fra FR.


Eller så er vel de 63 blant disse da...
Sales, operations and administration.................................... .................................................. . 1,037

FlyHi
20-03-2009, 10:24
Hvorfor Ryanair skal blandes ind i tingene hver gang der starter en tråd om SAS forstår jeg ikke?

Nu kan man på ingen måde sammenligne flyselskaber som Ryanair med traditionelle carriers som SAS - hverken på produkt eller antallet af ansatte. SAS (og lignenede selskaber) har brug for langt flere ansatte til at varetage de mange flere opgaver et traditionelt flyselskab har. Alene den forskel at SAS besvarer kundehenvendelser med en helt anden effektivitet og har en meget mere omfattende planlægning af rutenetværk, nightstops, hotelbooking, transfer til crew mv.mv.mv. SAS organisation er langt mere kompleks end et simpelt lavprisselskab som Ryanair.

Det er at sammenligne pærer og bananer - men den tur skal vi vel som altid igennem herinde, hver gang der skrives noget om SAS.

Uanset så er det en kedelig situation for de SAS-ansatte der mister deres jobs, men desværre er det en nødvendighed for at bevare endnu flere jobs og et flyselskab, som vi i Skandinavien kan være stolte af.

imm
20-03-2009, 10:53
Sorry, skal forsøke å ikke nevne Ryanair i SAS diskusjoner igjen.
Det jeg egentlig stusset litt over, var at det er SÅ mange i administrasjonen at man kan si opp 300 mennesker der, og fortsatt ha (troligvis) mange igjen.
- Og det bare i Sverige. Man har jo også en administrajon i Danmark og Norge.
I den forbindelse bare sammenlignet jeg de to selskapene, med tall som jeg ikke vet er riktige (som nevnt).
Sorry, det skal ikke skje igjen.

TCAS
20-03-2009, 11:13
Det spørs også hva man regner som administrasjon og hvilke funksjoner som inngår. Men det er klart, at når man skal slå sammen 3-4 selskaper til 1 selskap så blir det mange folk som må bort. Og når markedet samtidig er på vei nedover med færre reisende, så blir behovet for kutt bare forsterket. Og ikke bare skal SAS slå sammen sine selskaper, men de blir også omorganisert, noe som også vil trigge et slankebehov.

Hvordan vil man merke det utad? Kanskje et SAS som reagerer raskere ved endringer, et SAS med lavere kostnader og høyere inntekter som dermed tilfredsstiller markedet og eierne (Staten får kanskje igjen sine penger ved et evt. salg?), et SAS som blir godt likt av passasjerene, og et SAS med et servicenivå og kostnadsnivå som kan konkurrere med DY og andre lavprisselskaper.....og kanskje et SAS som temmer gliset til Kjos? :)