PDA

View Full Version : Skjerpet security på OSL i går?

blazius
17-03-2009, 18:43
Reiste over OSL i går. La merke til følgende:

Lengre ventetid en normalt i sikkerhetssjekk, tilsynelatende flere enn vanlig som ble tatt ut til stikkprøvesjekk
En av mine medpassasjerer ble tatt av flyet fordi han måtte "bli med for å gå gjennom bagasjen sin" - han kom aldri tilbake.
Ved naboflyet stod en passasjer under flyet sammen med noen flyplassansatte og en del kofferter - jeg fikk ikke helt med meg hva som skjedde, så det kan jo bare være en som skulle få utlevert en firbeint opassasjer...
To av mine tre innsjekkede kolli var ved ankomst påført signalgule etiketter (uten tekst) på tagen - dette var kolli som inneholdt "mye rart" (ledninger, rørdeler, verktøy etc.)

Er det jeg som har noia, eller var det høynet beredskap i går?

Someone
17-03-2009, 18:47
Jeg syntes alt virket normalt igår etter hva jeg kunne se. Riktiknok ble jeg tatt ut til ekstra beføling i sikkerhetskontrollen da jeg var en av de "heldige", men det skjer med stadig

JoeW
17-03-2009, 19:50
Ikke for å kapre tråden, men sist jeg fløy ut av CPH til OSL må det også ha vært noe.

Vanligvis holder det jo å vise boardingkort like før sikkerhetskontrollen, men han insisterte på å se passet mitt. Siden jeg stod på mitt, spurte jeg
"Er det noe nytt?"
"Nei, bare i dag"
"Jaha?"
"Ja, må jeg få se passet ditt"
(og siden jeg kanskje var litt ekstra vanskelig, gav jeg ham førerkortet)
"Det er nordisk passfrihet"

Så så han dumt på meg, og slapp meg gjennom. Det - og enorm kø i securityen på CPH var da det eneste ekstraordinære jeg la merke til (og de flotte markørene nede i check-inhallene med "fem minutters ventetid" viste seg å være totalt off - tok meg femten min å komme gjennom security ETTER pass og BP-kontroll. Også skeptisk til at sikkerhetsvekteren har hjemmel til å drive passkontroll, men antar de har sitt på det rene hvis de faktisk gjør det.

zico77
17-03-2009, 20:27
Ehm?

* Har tyttebærpoliti hjemmel til å drive passkontroll?
* "Sikkerhetskontroll" har jo ingenting med pass å gjera?

-trur eg hadde blitt bra varm om ein av security krevde meg for pass.

tackle55
17-03-2009, 20:37
Ehm?

Har de egentlig lov til å spørre om ID av noe slag? Trodde at de kun hadde lov til å be om å få se biletten.

JoeW
17-03-2009, 20:51
Ehm?

Jeg synes jeg gjorde meg vanskelig nok. I CPH er det en bp-kontroll før sikkerhetskontrollen, det var her de den spesifikke dagen krevde "pass". I CPH er det vektere ansatt av CPH selv, de er altså inhouse, men hjemmel-wise vet jeg ikke.

Når tollvesenet har ID-kontroll i jetway'en på OSL er det jo en sivil politimann med, såvidt jeg har forstått.

Bizflyer
17-03-2009, 20:59
Tollvesenet har nok politimyndighet til å se ID. Det er iallefall helt sikkert!

Det sikkerhetshysetriet som er på flyplassene nå om dagen kommer ikke til å gi seg før alle flyr nakne og uten håndbagasje!

Er det rart vi drikker???

BF:cool2

laurenz
17-03-2009, 21:55
Alt sammen høres egentlig ganske normalt ut for min del. Kø i sikkerhetskontrollen er tidsivs et problem på OSL nå og det skyldes manskapmangel. Om de har lov til å sjekke legitimasjon vet jeg ikke men det syns hadde vært rart om de ikke hadde. De skal tros alt ivareta sikkerheten.

gustavf
17-03-2009, 22:00
Om de har lov til å sjekke legitimasjon vet jeg ikke men det syns hadde vært rart om de ikke hadde. De skal tros alt ivareta sikkerheten.

Hva legitimasjon har med sikkerhet å gjøre, er litt uklart for meg, men det er uansett forskjell på å kreve legitimasjon og å kreve pass.

hurvert
17-03-2009, 22:05
Skjønner vel egentlig ikke helt problemet med å vise pass eller legitimasjon...
Saken er jo enkel, vil du med flyet... eller vinke til det når det letter fra rwy ??

Nå jobber ikke jeg i sikkerhetskontrollen bare til info, samtidig har jeg heller ikke problemer å gjøre
som de sier uten å kverulere så det ikke går unødvendig lang tid i security.

JoeW
17-03-2009, 22:12
Når en rutine (å vise BP) endres til å vise BP og pass - "men bare i dag" - må det være lov til å reagere, spesielt fordi jeg er litt i tvil om aktuelle hjemmeler. Du viser ID/pass og reisedokumenter ved check-in, som også er regulert i befordringsavtalen, og du viser ID/Pass og reisedokumenter igjen ved ombordstigning, og så ved eventuell passkontroll på ankomst eller ved utreise. I de fleste land står politi eller egen border-myndighet for passkontroll.

At en sikkerhetsvakt skal kontrollere pass stiller jeg meg dermed litt skeptisk til. (I USA har vi jo en TSA-guy som sjekker ID før sikkerhetskontrollen, men han har hjemmel til dette og det er en del av kontrollen. Det er greit nok for meg, når det er slik det er, selvom hovedsaken der vel er å lese mennesker såvel som selve ID-dokumentet... Om man velger å innføre et slikt system i DK/Norge eller wherever - gjerne, men å ha noe på plass "bare i dag" synes jeg er interessant, spesielt fordi jeg vanskelig kan se at sikkerhetsvaktene har noen opplæring i pass for "pass-sjekk en gang i blandt", noe som gjør sjekken til en enda større vits.

EDIT: Og Blazius, jeg beklager så meget, og henstiller om at vi retter oss mot OSL-situasjonen i går, og ikke mine CPH-opplevelser...

LN-MOW
17-03-2009, 22:22
Det er forskjell på å 'sjekke pass' og 'sjekke id' - og det sistnevnte er transportselskapene pålagt å gjøre. Sikkerhetsselskapet forholder seg til det sikkerhetsnivå man til enhver tid er på, og når dette skjerpes skal id matches mot boardingkort før man får entre steril sone.

Enten har de hatt en øvelse, eller så har de fått et tips om trusler. Eller så er Salman Rushdie ute og flyr. ;) Hjemmelen er det ingen tvil om, for de er ansvarlig for adgang til den sterile sonen.

JoeW
17-03-2009, 22:23
Så ID-match for adgang rød sone er standard ved forhøynet sikkerhet?

Tertit54
17-03-2009, 22:28
Slik jeg "leser"pass reglene så er det kun politi som kan be om å få se det. Alle andre får greie seg emd en annen form for legimitasjon, ihvertfall hvis vi er innenfor norges grenser( og er norsk statborger).
I utlandet derimot, så er Norsk Pass det eneste godkjente legimitasjon for en norsk statborger, ihvertfall frem til norske myndigheter ( les Justisdepartementet) blir ferdig med å utrede en offisiell legimitasjon som skal være på størrelse og format som en bankkort.

JoeW
17-03-2009, 22:31
Tertit54: Med et hederlig unntak av Norden, hvor vi gjennom Nordiske Råd har en passfrihet på plass. Dog er det litt interessant hva slags annen ID man skal godta in place of pass - jeg velger å tro det er førerkort som da blir det eneste, da dette ihvertfall er myndighetsutstedt?

LN-MOW
17-03-2009, 22:34
Jeg er ikke kjent med de norske reglene, men så lenge sikkerhetsselskapet er ansvarlig for fysisk kontroll av paxen, kan jeg ikke skjønne at de ikke har myndighet til å be om legitimasjon hvis det er ønskelig. De gjør jo det allerede ved utenlandspiren.

JoeW
17-03-2009, 22:37
De gjør jo det allerede ved utenlandspiren.

Nei, det er kun boardingkort-kontroll og har ingenting med sikkerhet å gjøre - kun i forhold til at ingen skal rote seg inn i toll-sonen.

Jumper G5
18-03-2009, 00:16
Hva er poenget med å sjekke legitimasjon i sikkerhetskontrollen da? Hva med et barn uten ID-kort, eller en 16 åring som ser ut som han er 18, og som verken har bankkort eller førerkort? Eller for å se at tante Magda på 85 år ikke har tatt feil i dag, og at hun egentlig er tante Alma?

Skal man sjekke ID må det jo ha en hensikt, og gjøres av noen som kan mer enn å se på et bilde og et ansikt og konkludere at jo, det kan ha vært samme person for 20 år siden. Å se at du har noe med et bilde som likner på deg selv betyr jo ikke mer enn at du har et navn. Hurra!

Sjekker man ID-kortet opp mot et register med "no fly" eller "nektet adgang innenfor sikkerhetssonen på norske flyplasser fordi han trolig sprenger dem i luften eller drikker seg alltid full, eller noe slikt", så har det en mening. Ihvertfall helt til man kommer på at de som sjekker ID'en da må ha tilstrekkelig kompetanse til å kunne se om ID'en er ekte og ikke forfalsket (Ja, for hvem vil vel tro at noen som kan kapre fly og få skyskrapere til å rase sammen, er kompetente nok til å forsegle en plastikkpose eller lage en "fake ID" i garasjen sin?).

Hvis det er riktig at "vektere" står og kontrollerer ID-kort av alle i sikkerhetskontrollen for passasjerene, blir jeg umiddelbart skeptisk. Det tar ekstra tid, og tjener tilsynelatende ingen reell hensikt med mindre det er et system som validerer om dette er et ekte eller falskt id-kort, og om personen er på en eller annen shit-list. En slik validering kan det være behov for fra tid til annen, men da er det så alvorlig at det i mine blågrå øyne bør være en myndighetssak, og da er det politiet som skal stå der.

My two cents...

LN-KGL
18-03-2009, 00:24
Godt sagt Jumper G5, men tyttebær finnes over alt - spesielt på Bææærgen Lufthavn i følge en felles bekjent.

BSSW
18-03-2009, 01:03
Godt sagt Jumper G5, men det er vel godkjent med et selvlaget id-kort så lenge det står et navn og fødselsdag og et bilde av den personen som faktisk står der.
Eller blander jeg med noe annet nå?

LN-MOW
18-03-2009, 01:16
Hvis det er riktig at "vektere" står og kontrollerer ID-kort av alle i sikkerhetskontrollen for passasjerene, blir jeg umiddelbart skeptisk. Det tar ekstra tid, og tjener tilsynelatende ingen reell hensikt med mindre det er et system som validerer om dette er et ekte eller falskt id-kort, og om personen er på en eller annen shit-list. En slik validering kan det være behov for fra tid til annen, men da er det så alvorlig at det i mine blågrå øyne bør være en myndighetssak, og da er det politiet som skal stå der.

Nå må dere skille mellom legitimasjonskontroll og passkontroll. Sistnevnte har ingen sikkerhetsmessig funksjon og har ingenting med dette å gjøre.

Her har 'noen' (som flyplassmyndigheter, overvåkningspoliti, flyplasspoliti) bestemt at det skal sjekkes at navn på pax stemmer (eventuelt holde øye etter et spesielt navn) før de entrer den sterile sone. Et privat sikkerhetsfirma gjør ikke slikt på egenhånd uten at noen betaler for det. De løfter ikke en finger uten at de er sikre på at regninga blir betalt. Og det betyr at det finnes en kontrakt, og om ikke de har myndighet i egenskap av den jobben de gjør (som jeg er rimelig sikker på at de har), så vil ihvertfall denne kontrakten inneholde en klausul som gjør at de kan utføre en slik kontroll. Slike kontroller gjøres av private firmaer mange steder i verden, bl.a. her i USA (ikke alle flyplasser er TSA-kontrollerte).

Validering mot den såkalte 'shit-list' gjøres ikke under en slik kontroll. Det gjøres av flyselskapenes sjekkinnsystemer i de land hvor myndighetene forlanger slikt. Hvis noen står på en Nofly-list vil de ikke engang få et boardingpass.

Nå vet vi ikke hvorfor denne kontrollen fant sted, så det er egentlig hensiktsløst å spekulere videre uten facts. Men en ting er sikkert. Sikkerhetsfirmaet gjør det ikke uten at noen betaler for det ....

olems
18-03-2009, 04:06
G4S har såvidt jeg vet enorm mannskapsmangel på osl. de aksjonerer også fra tid til annen tror jeg.

gustavf
18-03-2009, 07:24
Nå må dere skille mellom legitimasjonskontroll og passkontroll. Sistnevnte har ingen sikkerhetsmessig funksjon og har ingenting med dette å gjøre.

Og heller ikke førstnevnte.

Bluejuice
18-03-2009, 10:17
G4S har såvidt jeg vet enorm mannskapsmangel på osl. de aksjonerer også fra tid til annen tror jeg.

Hvis det er slik at de aksjonerer, så er vel ikke det første gangen, men driver de sånn, så er det bare å starte en ny anbudsrunde på OSL, det er nok av tyttebærpolitiselskap som vil inn på gardermoen. Syns ikke at PAXen skal plages av snurtne kontrollører som aksjonerer i skjul.

wf145
18-03-2009, 10:29

rykter, rykter og RYKTER....

TCAS
18-03-2009, 10:32
Godt sagt Jumper G5, men det er vel godkjent med et selvlaget id-kort så lenge det står et navn og fødselsdag og et bilde av den personen som faktisk står der. Eller blander jeg med noe annet nå?

Det er korrekt. I forbindelse med flyreiser innenlands, når du reiser med innsjekket bagasje, så er hjemmelaget ID-kort faktisk godt nok. Den saken har vært i media og har blitt diskutert her inne tidligere også.

GFL
18-03-2009, 10:32
Hvis det er slik at de aksjonerer, så er vel ikke det første gangen, men driver de sånn, så er det bare å starte en ny anbudsrunde på OSL, det er nok av tyttebærpolitiselskap som vil inn på gardermoen. Syns ikke at PAXen skal plages av snurtne kontrollører som aksjonerer i skjul.

Hvor har du fått det fra at det er en skjult aksjon? Jeg har veldig vanskelig for å tro akkurat det.

Jeg synes sikkerhetskontrollen på OSL går rimelig greit iforhold til andre flyplasser.

hurvert
18-03-2009, 11:25
Det er nok ikke vekterne det står på, det er mer paxen som absolutt skal krangle...(som enkelte her inne)

Jeg har aldri hatt problemer med security, men det er kanskje fordi jeg er imøtekommende istedenfor kverulerende.

OJB
18-03-2009, 11:26

Nei , det er ikke rykter , men et faktum.
Det har tidvis vært stor kø om ettermiddagene og få posisjoner åpne ved sikkerhetskontrollen.
Torsdag 5.mars rakk jeg ikke 18.00 avgangen til SVG på grunn av lang tid gjennom kontrollen. Riktignok hadde jeg beregnet tid som tidligere gjennom vinteren , kanskje noe stramt med den følge at jeg måtte ombooke til 19.00 avgangen. Ikke store problemet for meg , men større for andre som skulle til andre destinasjoner med lavere frekvens enn til SVG.
Kommentaren til SAS sin representant i skranken inne i avgangshallen når jeg booket om var : akjsonerer de idag og? De gjorde det samme igår også, altså onsdagen dagen i forveien.
Her var man tydeligvis klar over at noe skjedde enten det var lav bemanning eller aksjoner.
Det var også solid kø utenfor SAS skranken av folk som skulle ombestille som følge av treghet i sikkerhetskontrollen og at de ikke rakk flyavgangene sine.
Så i ettermiddag beregner jeg noe bedre tid enn vanligvis ellers.

olems
18-03-2009, 12:34

Altså at dem har skrikende mannskapsmangel vet jeg, men at dem aksjonerer er bare noe jeg vet dem har gjort før å forunderer meg ikke om dem gjør det nå å. vi fikk beskjed om å sende avgårde pax på først mulig fly på søndag pga lange køer i sikkerhet.

The Ticketor
18-03-2009, 16:59
Nei , det er ikke rykter , men et faktum.
Det har tidvis vært stor kø om ettermiddagene og få posisjoner åpne ved sikkerhetskontrollen.
Torsdag 5.mars rakk jeg ikke 18.00 avgangen til SVG på grunn av lang tid gjennom kontrollen. Riktignok hadde jeg beregnet tid som tidligere gjennom vinteren , kanskje noe stramt med den følge at jeg måtte ombooke til 19.00 avgangen. Ikke store problemet for meg , men større for andre som skulle til andre destinasjoner med lavere frekvens enn til SVG.
Kommentaren til SAS sin representant i skranken inne i avgangshallen når jeg booket om var : akjsonerer de idag og? De gjorde det samme igår også, altså onsdagen dagen i forveien.
Her var man tydeligvis klar over at noe skjedde enten det var lav bemanning eller aksjoner.
Det var også solid kø utenfor SAS skranken av folk som skulle ombestille som følge av treghet i sikkerhetskontrollen og at de ikke rakk flyavgangene sine.
Så i ettermiddag beregner jeg noe bedre tid enn vanligvis ellers.

OJB, ingenting du nevner her gjør dette til noe annet enn et rykte.

Stian
18-03-2009, 17:20
Dette pratet jeg og en kamerat om nå om dagen.
De siste par månedene har det gått veldig tregt gjennom sikkerhetskontrollen på OSL.
Lørdag den 28. februar mistet jeg nesten flyet mitt, selv om jeg kun reiste med håndbaggasje, hadde sjekkt inn på nettet og var på flyplassen 1 time og 45 minutter før avgang. Køene var endeløse og jeg tror det var 4 åpne posisjoner.
Da jeg reiste nå på lørdag opplevde jeg det samme. Jeg var ute i såpass god tid at jeg normalt ville ha rukket en tur i loungen, men det gikk så tregt at da jeg endelig var gjennom, måtte jeg bare gå rett til gaten.
Så at det er noe som skjer, enten en aksjon eller en plutselig mannskapsmangel, virker åpenbart. Slik var det ikke inntil for et par måneder siden.

Utflyttet
18-03-2009, 17:26
OJB, ingenting du nevner her gjør dette til noe annet enn et rykte.

Om vi snur litt på flisen og heller ser p ådet fra kundene sin side så kan vi i det minste heve det over "rykte" at det er noe systematisk dårlig med kunde-opplevelsene. Så kan man kalle det det man vil.

-A

laurenz
19-03-2009, 18:15
Og heller ikke førstnevnte.

I så fall bør mann umiddelbart slutte å sjekke legitimasjon og/eller pass på innsjekk og gate. Og om det Tertit54 sier stemmer så har de ikke engang lov til å sjekke pass. ;)

JoeW
19-03-2009, 18:21
I så fall bør mann umiddelbart slutte å sjekke legitimasjon og/eller pass på innsjekk og gate. Og om det Tertit54 sier stemmer så har de ikke engang lov til å sjekke pass. ;)

Det er jo en sjekk av reisedokumenter vel så mye som en ID-sjekk.

laurenz
19-03-2009, 18:26
Det er jo en sjekk av reisedokumenter vel så mye som en ID-sjekk.

Innlands er det kun ID-sjekk. Utenlands er det også kontroll av reisedokumenter. Begrunnelse for ID-sjekk er jo nettopp sikkerhet. Og om det sjekkes av en trafikkassistent eller en sikkerhetsvakt er vel ikke den helt store forskjellen. Så hvorfor det er problematisk at det sjekkes av noen som faktisk har som hovedoppgave å ivareta sikkerheten forstår jeg ikke.

Gunnar
19-03-2009, 22:25
Grunnen til at de ved innsjekk til utland spør om pass er vel en påminnelse til oss som reiser om at vi bør ha ting som pass, osv. i orden. Jeg har ikke opplevd at de ved innsjekk krever å få se innsiden av passet i tillegg (når de allerede har sett annen ID), men jeg begynner etterhvert å bli såpass reisevant at jeg heller bare tar frem passet med en gang, og benytter det som ID i steden for førerkort, bankkort, osv...

En gang glemte jeg faktisk passet i en leiebil, og da var jeg meget glad for å få den påminnelsen.... ;)
(Og leiebilselskapet var heldigvis lettspurt)

gustavf
19-03-2009, 23:38
I så fall bør mann umiddelbart slutte å sjekke legitimasjon og/eller pass på innsjekk og gate.

Desto før, desto bedre.

Jeg sliter fortsatt litt med å finne en eneste sikkerhetstrussel som blir redusert av at man sjekker ID. Kontroll av at den personen som sjekker inn bagasje er den samme som reiser, kan jeg kanskje finne noen sikkerhetsargumenter for, men jeg må lete lenge. At det på noe sett og vis øker sikkerheten ved å vise legitimasjon for å få gå gjennom en metalldetektor? Neppe, men det kan nok ha en effekt som sysselsettingstiltak.

LN-MOW
20-03-2009, 00:07
Det er ikke bare det sikkerhetsmessige, men transportselskapet har også et ansvar for at passasjermanifestet stemmer med virkeligheten, og det er derfor nødvendig å matche ID og billett. Dette er en også en kontraktmessig affære og den som reiser på en annens billett eller under falsk navn er i utgangspunktet rettsløs hvis f.eks, bagasjen blir borte.

I mange land - bl.a. Norge - holdes dessuten transportselskapet ansvarlig for at passasjeren har gyldig dokumentasjon. Kan gi deg mange eksempler på at politifolk har fått morsomme eskorteoppdrag på flyselskapenes regning .....

Ingen registreres noen steder ved en manuell sjekk av ID mot billetter, så jeg skjønner ærlig talt ikke denne småparanoide innstillingen enkelte har ...