View Full Version : Comac C919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320
Kineserne ønsker å bygge sin egen 150-200-seter, som skal være klar til drift i 2016 - og dermed et godt stykke foran eventuelle nye produkter i samme kategori fra Airbus og Boeing.
China fast-tracks 150-seat aircraft programme
Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) has taken a major step forward in development of its large commercial aircraft, which will be called the Comac 919.
http://www.flightglobal.com/articles/2009/03/04/323350/china-fast-tracks-150-seat-aircraft-programme.html
- og dermed et godt stykke foran eventuelle nye produkter i samme kategori fra Airbus og Boeing.
[/url]
Nuvel ... det kommer vel litt an paa hvor avansert den blir ....
Lure på hvordan flyet kommer til å se ut ?
tro at den kommer til at ligen en B737 temmelig meget
Hilsen
Ole
Flyet ble lansert i dag. Comac melder at det forventer at Kina kommer til å bestille 4400 fly over en 20 årsperiode, skriver e24.no. Commercial Aircraft Corp. of China har bestillt 100 fly.
http://e24.no/utenriks/article3906136.ece
specs:
http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/16/349741/zhuhai10-comac-releases-c919-specifications.html
interiør:
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90783/91300/7200758.html
Mer total ripoff av B787 skal man vel lete lenge etter, sett bort fra størrelsen...
jameson82
16-11-2010, 12:10
kineserne viser gang på gang at de ikke har evner å designe noe eget. Ser det på bilene dems. Er jo som snytt ut av tyske fabrikker. Bortsett ifra kvaliteten som er helt på trynet. Får tro de har bedre kvalitet på flyene ellers blir de neppe godkjent i Europa og Us
jikswoboB
16-11-2010, 12:58
kineserne viser gang på gang at de ikke har evner å designe noe eget. Ser det på bilene dems. Er jo som snytt ut av tyske fabrikker. Bortsett ifra kvaliteten som er helt på trynet. Får tro de har bedre kvalitet på flyene ellers blir de neppe godkjent i Europa og Us
Så sa man om japanska bilar för 40 år sen och koreanska för 20 år sen. Idag är det väl ingen som ifrågarsätter kvalitén på de varor som exporteras därifrån. Kina följer samma utveckling som tigerekonomierna gjorde på 70- och 80-talet: till en början kopierar och producerar man billigt för att så småning om bli bäst på det man gör.
Förövrigt ser väl alla flygplan som utvecklas just nu mer eller mindre likadana ut?
La oss haape vingene holder bedre enn lillebror ARJ21 .....
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?topicName=zhuhai_2010&id=news/awx/2010/11/15/awx_11_15_2010_p0-269495.xml&headline=ARJ21%20Wing%20Problems%20Drive%20Program %20Delay
But the latest delay is due to structural issues. Industry sources say the ARJ21’s wing broke, during static testing before achieving ultimate predicted load. The wing’s failure then led the Civil Aviation Administration of China (CAAC) to limit the aircraft’s flight envelope during its flight test program.
Flying-news
16-11-2010, 16:38
Så ikke dårlig ut... er litt skeptisk, men klarer ikke sette fingeren på hva...
Så forøvrig ut som en mini-787 av noe slag :p
Airbus
Boeing
Comac
D.... ? Dornier?
Embraer
Falcon
Gulfstream
H...? :D
H...? :D
Hawker Beechcraft :)
Kinesisk flyindustri har vel stort sett basert seg på å videreutvikle Antonov uten at det har gjort dem til ledende markedsaktører. De prøvde seg også med en egen 707 look-alike: http://www.airliners.net/photo/CAAC/Shanghai-Y-10/0521801/M/
Så jeg tror de må jobbe hardt for å få mulighet til å selge noe utenom sitt hjemmemarked, og til andre som har kjøpt kinesiske fly til nå. Det er så mange innarbeidede produsenter i vesten, men man kan jo ta feil.
jameson82
09-04-2012, 20:12
Cytec er valgt som leverandør av kompositt materialerer for produksjonen av C919.
Spennende med valget av en amerikansk leverandør.
http://airlineberg.com/2012/04/09/comac-selects-cytec-for-c919/
http://en.wikipedia.org/wiki/Cytec_Industries
De har også inngått et samarbeid med Bombardier når det kommer til cockpiten
http://www.flightglobal.com/news/articles/common-cockpit-to-feature-in-cseries-c919-co-operation-369766/
Bombardier is to co-operate with Chinese airframer Comac on four programmes centred on exploiting commonality between its CSeries twinjet and the C919.
jameson82
22-05-2012, 00:44
Mye vestlig i dette flyet:
Fuselage – nose section (cone) Chengdu Aircraft Industrial (Group) China
Fuselage – foreward & aft (barrels) Jiangxi Hongdu Aviation Industry (Group) Corporation Ltd. China
Empennage (Tail section) Shenyang Aircraft Corporation China
Fuselage mid section, wing boxes, spoilers, ailerons, flaps, and slats Xi’an Aircraft Industry (Group) Company Ltd. China
Turbofan Engines CFM International Inc. (LEAP-X1C engine) USA/France
Engine nacelles and thrust reversers Nexcelle USA/France
Engine exhaust systems Nexcelle USA/France
Auxiliary Power Unit (APU) Honeywell USA
Electric power generation & distribution systems Hamilton Sundstrand Electric Systems USA
Starter-generators Honeywell Aerospace USA
Fuel tanks and systems Parker Aerospace Fluid Systems Division USA
Hydraulic Systems & Equipment Parker Aerospace Hydraulic Systems USA
Fly-by-wire flight control actuation system Parker Aerospace USA
Integrated Fire and Protection System Kidde Aerospace & Defense[12] USA
Integrated Air Management Systems Liebherr Aerospace Toulouse SAS FRANCE
http://airlineberg.com/2012/05/19/airlineberg-analysis-comac-c919-against-airbus-and-boeing-duoply/
Nok en Kina-ordre til Comac, her ved "Landbruksbanken" som bestiller 45 maskiner og øker herved ordreboken til C919 til 280 fly
http://www.flightglobal.com/news/articles/chinas-abc-leasing-orders-45-c919s-373601/
jameson82
15-07-2012, 19:00
Denne så jeg ikke komme:
British Airways (BA, London Heathrow (LHR)) and Iberia (IB, Madrid Barajas (MAD)) parent International Airlines Group has signed a Memorandum of Understanding with Chinese aircraft manufacturer Comac (Shanghai Pudong International (PVG)). The two parties have agreed that IAG will continue to cooperate with Comac on the development of the C919 passenger jet that will seat up to 174 passengers and is expected to be delivered to Chinese carriers from 2016. Ryanair (FR, Dublin International (DUB)) is another European carrier that has already agreed to provide its input to the C919 design plans.
Denne så jeg ikke komme:
"...The two parties have agreed that IAG will continue to cooperate with Comac on the development of the C919 passenger jet ..."
Men hva innebærer dette? Tydeligvis jobber de allerede sammen?
Veldig spennende om dette fører til bestillinger fra Europa!
Det er vel vanlig at en produsent samarbeider med flyselskap om spesifikasjoner og behov i forbindelse med utviklingen av nye typer. Historien viser vel at dette ikke behøver føre til ordre.
Blant annet så var vel SAS med på SSJ prosjektet
Flere ordre til COMAC
http://atwonline.com/aircraft-engines-components/news/comac-wins-50-new-orders-c919-1113
The Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) has won 50 orders for the 150-seat C919 at the Zhuhai Air Show. The orders comprise 20 from Hebei Airlines, 20 from Joy Air and10 from GECAS
Dog var den her litt morsom og lite sannsynlig/troverdig....selv om de har laget en 1:100 (eller større) modell av en C919 i gamle Eastern sine farger :rolleyes:
In addition, COMAC also signed a memorandum of understanding (MOU) with US-based defunct Eastern Air Lines for future sales of the aircraft to the US. Reuters is reporting “sporadic reports of efforts to relaunch the airline, whose forked logo was seen on display as a backdrop to Tuesday’s signing ceremony.”
Ser ut som kan forskyve first flight fra 2014 til 2015, og er neppe siste forsinkelse.
I tillegg blir det vesentlig mindre karbon i flyet enn tidligere planlagt
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/avd_05_24_2013_p01-01-581804.xml
Comac will miss a target to fly its C919 158-seat narrowbody airliner in 2014, industry sources familiar with the Chinese program tell Aviation Week.
The first flight now is scheduled for the second quarter of 2015, says one industry source with detailed knowledge of the program.
Det er ting som tyder på at flyutvikling ikke er det enkleste å drive med....
Desk pilot
17-07-2013, 15:07
En kritisk kommentar i Aviation Week understreker nettopp det poeng at flyutvikling ikke er enkelt.
...., the task of properly certificating a secondary component supplier under FAA guidelines is unknown to Comac, and it has dozens of Chinese suppliers to audit. It just cannot be done in a timely manner, or at least by the new target date of 2015 for the maiden flight.
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_07_06_2013_p0-594323.xml&p=1
Er ting som tyder på at Comac 919 vil slite med å bli sertifisert utenfor Kina, godt "hjulpet" av ARJ-21 fiaskoen
http://www.aviationweek.com/awmobile/Article.aspx?id=/article-xml/AW_12_16_2013_p33-646219.xml&p=1
Chances are rising that the Comac C919 will be largely limited to the Chinese market, as the manufacturer works toward local airworthiness certification while seeing no sure path to the desired FAA endorsement of the type.
Frequent Traveller
15-12-2013, 10:37
Aviation Week pästär at (basert pä 1000 stk produserte C919) NRR&D kostnadene kommer til ä veie minst 20 M$ pr fly (kanskje hele 30 M$), som plusset til direkte produksjons-kostnader vil ta total-kostnadene pr unit til over de priser markedet kan prestere ä baere ... mao, salget av C919 kan kun gä hvis det blir subsidiert ?
Selv mener jeg dette höres litt pessimistisk ut : kineserene er et oppfinnsomt folkeslag ?
Langt fra ferdig, men første prototypen begynner ligne litt på et fly
http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-c919-takes-shape-in-shanghai-409657/
Final assembly work on the Comac C919 has kicked into high gear, with assembly of the first prototype airframe almost complete.
Ser ut som man kan slenge på ytterligere forsinkelser. Ikke bekreftet ennå, men ser ut som first flight er forsinket fra 2015 til 2016, og at det ikke kommer i trafikk før 2020, mot 2018 som tidligere trodd
http://www.reuters.com/article/2015/05/13/us-china-airplane-idUSKBN0NY1E820150513
The maiden flight of China's only homegrown commercial jet, the Comac C919, is behind schedule and delivery could be pushed back as much as two years, sources familiar with the program said, dealing a blow to its push to challenge Airbus and Boeing.
jameson82
02-11-2015, 07:12
Da har første kjerra rullet av produksjonslinja
Ser jo snasen ut
https://mobile.twitter.com/cctvnews/status/661007442021609472
putzmeister
02-11-2015, 12:59
Med brask og bramm... ser jo riktig fin ut.
http://www.abcnyheter.no/reise/2015/11/02/194880912/kina-ruller-ut-sitt-foerste-store-passasjerfly?autoplay=1
First flight nå forsinket fra 2016, til trolig våren 2017
http://aviationweek.com/commercial-aviation/comac-will-not-meet-2016-target-c919-first-flight?NL=AW-05&Issue=AW-05_20160915_AW-05_498&sfvc4enews=42&cl=article_3&utm_rid=CPEN1000001417277&utm_campaign=7037&utm_medium=email&elq2=749606cfcd4f4798be1c3d4bfae65c16
Comac will not meet its stated target of flying the first flight-test aircraft of its C919 program this year, industry sources say, as the company concedes that a 2017 first flight is possible.
Chinas Eastern virker være utpekt som launch customer
http://af.reuters.com/article/energyOilNews/idAFB9N1CW004
China Eastern Airlines to be launch customer for COMAC's C919
Selv om de neppe kan være helt sikre på når første fly kommer
Da har de i det minste begynt med taxetester, så da beveger maskinen seg for egen maskin
https://imagr.eu/up/miOnW_C5v40yDU0AEiWtj.jpg
First flight for Comac C919 i morgen 5. mai melder VG.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/dette-kinesiske-flyet-tar-opp-kampen-med-gigantene/a/23988949/#xtor=CS4-1
Funfact: Når jeg skrev Comac på iPad'en foreslo den i stedet Convair... Hadde det vært så vel[emoji3]
Sent from my iPad using Tapatalk
Coronado 2017 - yeah, baby!!
Ser ut som kineserne ikke kommer til å gå for FAA eller EASA sertifisering, slik at de da ikke vil forsøke selge dette flyet på det internasjonale markedet
Første flyvning gjennomført:
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-39814146
China's first big passenger plane takes off for maiden flight
https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/17855/production/_95914369_gettyimages-678991366.jpg
1944vintage
05-05-2017, 10:12
Fra det du linker til :
Europe's aviation safety regulator has started the certification process for the C919 - a crucial step for the aircraft to be successful on the international market.
Basse-HAU
05-05-2017, 23:12
Skal bli interresant å se cabin kolleksjonen. Ser for meg mye gamle kleskolleksjoner som har ligget på lager og sys om til setetrekk[emoji3]. Kanskje fakkelmannen fra '94 dukker opp[emoji6].
Fra spøk til revolver, det skal bli interresant å følge dette prosjektet, på godt og vondt. Kongsberg er også inne på motorsiden, foreløpig med CFM motoren, men også på den kommende kinesiske CJ1000 motoren. Tviler ikke på de får det til, når man kan "kjøpe" seg litt inginører fra andre konkurrenter, og litt annet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
splasher
05-05-2017, 23:29
Tviler ikke på de får det til, når man kan "kjøpe" seg litt inginører fra andre konkurrenter, og litt annet...
Det man har stjålet trenger man vel ikke kjøpe? Kineserne er noen råtasser på reverse engineering.
eriwe737
06-05-2017, 01:35
Kommer de på de Europeiske markedet til slutt eller jeg plutselig flytter østover så skal den prøves men med pengene jeg ikke har så blir nåkk flyttinga vanskelig. Har lært av tabber før så skal garantert prøves hvis jeg får muligheten, mitt forhold til MD maskinene til SAS er en historie for seg selv eller en kommentar i et SAS innlegg.
Det går ikke så fort, først nå var deres andre flyvning gjennomført, 5,5 måned etter flyet var i luften for første gang
Og da har testmaskin nummer to fått seg sin første tur
https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-second-c919-makes-two-hour-first-flight-444252/
Second C919 makes two-hour first flight
De kommer til å få det til.
Kina er den nye økonomiske supermakten. Ikke mye gammelkommunister igjen, selv om det kan se slik ut fra partikongressene.:lol:
Det de ikke har kapasitet til å lage gjør de enkelt, de kjøper selskapet. En metodikk Microsoft og Apple har brukt i årevis.
Comac sliter litt med delaminering på karbonhalen og styrken på flaps, så de to testmaskinene er nå satt på bakken i tre måneder mens de modifiserer flyene for å løse problemene
http://m.atwonline.com/manufacturers/comac-grounds-c919-flight-test-aircraft-modify-prototypes
The Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) has grounded the C919 flight-test aircraft for modifications, costing about three months in the flight-testing schedule.
Comac holder på 2020 som tidspunkt for sertifisering og første levering i 2021, selv om jeg ikke akkurat blir veldig overrasket om dette ender med å bli skjøvet på:68:
Testmaskin nummer 3 har nå vært i luften for første gang
https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-third-c919-prototype-operates-first-fligh-454698/
The third prototype of the Comac C919 has conducted its maiden flight from the company’s factory adjacent to Shanghai Pudong International Airport.
https://www.flightglobal.com/assets/getasset.aspx?itemid=75697
919 ser unektelig litt rar og til dels uproporsjonert ut fra siden, rett forfra derimot vesentlig bedre:
http://www.airliners.net/photo/COMAC-Commercial-Aircraft-Corporation-Of-China/COMAC-C919/5487647/L?qsp=eJwtjDsOwkAMRO/imiaKRJEOcgAouIC1HsFKIbuyzWcV5e5YK7o3b0azUSqr4%2Bu 3VkETGVjTgw5UWflpNG0k7DilhOqQWAxRWlE/twjvjM9cXqv/5UUFGl5gqZ/c43QIgF4703gML9nqwq0PnfNC%2B/4DbZ0tGA%3D%3D
Testmaskin #4 har nå vært i luften for første gang. Også denne uten maling på flykroppen
https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-fourth-c919-prototype-completes-test-flight-460048/
The fourth prototype of the Comac C919 has completed its first test flight
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190801/fbc5ee8c2c41b51e57fffb576700a392.jpg
Hvordan de har tenkt å få kjerra serifisert utenfor Kina virker litt uklart når man bruker slike metoder til å få bygd flyet ...
https://www.zdnet.com/google-amp/article/building-chinas-comac-c919-airplane-involved-a-lot-of-hacking-report-says/
A report published today shines a light on one of China's most ambitious hacking operations known to date, one that involved Ministry of State Security officers, the country's underground hacking scene, legitimate security researchers, and insiders at companies all over the world.
The aim of this hacking operation was to acquire intellectual property to narrow China's technological gap in the aviation industry, and especially to help Comac, a Chinese state-owned aerospace manufacturer, build its own airliner, the C919 airplane, to compete with industry rivals like Airbus and Boeing.
Hvordan de har tenkt å få kjerra serifisert utenfor Kina virker litt uklart når man bruker slike metoder til å få bygd flyet ...
Det ville vært mer overraskende hvis ikke slike metoder ble brukt.
Men er heller ikke veldig overrasket hvis de faktisk ikke har realistiske planer om å få maskinen sertifisert i USA eller Europa. Men det primært blir en innenriksmaskin og til med "vennligsinnede land"
Da har den 5. testmaskinen vært i luften for første gang
https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-fifth-c919-prototype-completes-test-flight-461756/
The fifth prototype of Comac’s C919 programme has completed its first test flight
Og den 6. og siste testmaskinen har nå fløyet
https://www.flightglobal.com/c919-test-fleet-complete-with-flight-of-sixth-prototype/135944.article
The sixth and final Comac C919 prototype has conducted its maiden sortie from Shanghai’s Pudong International airport.
Basse-HAU
27-12-2019, 21:53
2 år og 6 maskiner, men fortsatt ingen godkjenning?
2 år og 6 maskiner, men fortsatt ingen godkjenning?
Nei, og det viser seg det å utvikle nye fly ikke er helt rett frem
https://www.reuters.com/article/us-china-aviation-comac-insight-idUSKBN1Z905N
Development of China’s C919 single-aisle plane, already at least five years behind schedule, is going slower than expected, a dozen people familiar with the program told Reuters, as the state-owned Commercial Aircraft Corporation (COMAC) struggles with a range of technical issues that have severely restricted test flights.
raider66
11-01-2020, 14:40
Kineserne har nok en langsiktig plan, og både tid og råd til å skaffe seg teknologi og kompetanse til å etablere seg på den sivile flyproduksjonsfronten.
Eller til å bruke den teknologien og erfaringene på andre områder...
Espen
mlindgreen
11-01-2020, 15:17
Ja og det man ikke kan udvikle selv kan man stjæle.
Masser af historier fra troværdige kilder om hvordan dette fly bliver bygget på teknologi stjålet fra andre lande. Nedenfor blot nogle få eksempler.
https://www.google.com/amp/s/www.zdnet.com/google-amp/article/building-chinas-comac-c919-airplane-involved-a-lot-of-hacking-report-says/
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fortune.com/2019/10/19/chinese-hacking-plane-stolen-tech-cyber-saturday/amp/&ved=2ahUKEwiewIGI3vvmAhXwBBAIHaukD3AQFjABegQIAxAB&usg=AOvVaw0LE_87lPpGwKkMzz0FPO7l&cf=1&cshid=1578752170891
https://www.industryweek.com › ho...
How China Stole an Entire Airplane | IndustryWeek
https://www.extremetech.com › 300...
Report: China's New Comac C919 Jetliner Is Built With Stolen Technology - ExtremeTech
USA truer nå med å stoppe leveranser av blant annet motorer fra GE og flykontrollsystemer fra Honeywell til Comac
https://www.reuters.com/article/us-usa-china-aircraft/u-s-weighs-blocking-ge-engine-sales-for-chinas-new-airplane-sources-idUSKBN2090SG
The U.S. government is considering whether to stop General Electric Co from continuing to supply engines for a new Chinese passenger jet, according to people familiar with the matter, casting uncertainty over China’s efforts to enter the civil aviation market.
Comac holder på 2020 som tidspunkt for sertifisering og første levering i 2021, selv om jeg ikke akkurat blir veldig overrasket om dette ender med å bli skjøvet på:68:
Da var også 2021 passert, uten at flyet verken er sertifisert eller levert.
Leehamnews skriver i sin analyse de tidligst ser flyet i drift før 2023/2024. Og samtidig sliter visstnok flyet med overvekt
DCHalvorsen
17-05-2022, 09:18
Da er det igjen litt å melde om denne flytypen. Sist lørdag var første maskin som skal til en kunde - China Eastern Airline - ute på testflyging.
China Daily har mer om saken:
https://www.chinadaily.com.cn/a/202205/16/WS628189b9a310fd2b29e5ccfd.html
Kinerserne skal visstnok ha sertifisert modellen
https://www.flightglobal.com/air-transport/china-certificates-c919-amid-little-media-fanfare/150389.article
Chinese civil aviation regulators appear to have certificated Comac’s C919 narrowbody jet, a significant milestone which paves the way for a possible service entry by year-end.
Første maskin skal ha blitt levert kunde, China Eastern. Så får man se når de får satt den i trafikk
https://www.flightglobal.com/air-transport/china-eastern-takes-delivery-of-first-c919/151270.article
China Eastern Airlines has taken delivery of its first Comac C919 narrowbody, as it targets operating them on commercial flights in early 2023
Første maskin skal ha blitt levert kunde, China Eastern. Så får man se når de får satt den i trafikk
https://www.flightglobal.com/air-transport/china-eastern-takes-delivery-of-first-c919/151270.article
Planen er visstnok første kommersielle flyvning som som MU9191 fra Shanghai til Beijing på søndag
Planen er visstnok første kommersielle flyvning som som MU9191 fra Shanghai til Beijing på søndag
Selv NRK har hatt dette med i sine nyhetssendinger på radio i morges og i formiddag,
Da fikk de gjennomført dette
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230528/9e7e91f525a7d4c076aa2d6e0a1c9252.jpg
Aftenposten skriver om kinesisk flyproduksjon og første flyving.
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/APkgl5/det-foerste-kinesiske-passasjerflyet-er-i-luften
Sent from my iPhone using Tapatalk
joandreas
28-05-2023, 19:21
Var akkurat et innslag på lørdagsrevyen.
raider66
28-05-2023, 21:03
Var akkurat et innslag på lørdagsrevyen.
På en søndag;)
Espen
https://youtu.be/nAwtVWwqnW0
Noel Philips har testet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
China Eastern bestiller 100 stykker
https://www.flightglobal.com/airlines/china-eastern-signs-for-100-more-c919s-with-deliveries-running-beyond-2030/155149.article
China Eastern signs for 100 more C919s with deliveries running beyond 2030
svgflyer
28-09-2023, 21:32
Som jeg nevnte tidligere fløy jeg med China Eastern sin C919 for et par uker siden. Må si jeg ble imponert over komfort/støynivå. Skjønner godt at de vil ha flere av disse, hadde det ikke vært for at Kina er Kina skulle jeg gjerne ønsket meg noen sånne i Europa også men det tror jeg ikke blir med det første (?)
Snorreth
29-09-2023, 12:39
Fløy du SHA-TFU ens ærend for å prøve C919?
Har spekulert å gjøre dette selv mange ganger, men prisene og flytidene har passet meg dårlig.
Tror de legger mye på bordet for å skape et godt inntrykk av flyet.
svgflyer
29-09-2023, 12:59
Fløy du SHA-TFU ens ærend for å prøve C919?
Har spekulert å gjøre dette selv mange ganger, men prisene og flytidene har passet meg dårlig.
Tror de legger mye på bordet for å skape et godt inntrykk av flyet.
Stemmer det ja! Siden vi var i området måtte jeg mase på reisefølget om å ta morgenflyet til TFU for å prøve C919. De var også skeptiske til den rimelig lange tog/metro turen fra TFU til sentrum. TFU er forøvrig også en nydelig flyplass men det er en annen diskusjon.
Prisene var ganske greie synes jeg, men var kanskje heldig?
Betalte $155 per pers.
Noe gebrokken engelsk fikk vi også på kjøpet så alt i alt, en meget behagelig tur.
Da skal det komme en større og mindre versjon av dagens, som er på 160 seter
https://airwaysmag.com/comac-outlines-future-c919-stretches/
COMAC is working on the smaller and larger variants to accommodate 140 and 210 passengers, respectively. These variations are intended to meet the diverse operational needs of China and its surrounding regions.
"Surrounding regions" som i Russland, muligens?
"Surrounding regions" som i Russland, muligens?
Sør-øst Asia
"Surrounding regions" som i Russland, muligens?
Blir lite motorer på de flyene isåfall ;)
Første maskin skal ha blitt levert kunde, China Eastern. Så får man se når de får satt den i trafikk
Her går det unna....eller ikke. På et år har det nå klart å levere hele 3 maskiner
https://twitter.com/jonostrower/status/1733655641284280571
NEWS: Third Comac C919 delivered to China Eastern, registered B-919D, reports
Comac stiller med C919 på Singapore Airshow kommende uke. Første gang maskinen vises frem internasjonalt.
Da kom det ordre på C919 og ARJ21 fra Tibet Airlines.
🇨🇳 Tibet Airlines today finalized an order for 40 C919 narrow-body jets and 10 ARJ21 regional jets from COMAC designed to be suitable for high-altitude plateaus, becoming the launch customer for a new variant the Chinese state-owned planemaker is developing.
The C919 plateau prototype is one of the important models in the series development of C919 aircraft. Based on the C919 basic model, it meets the transportation requirements in plateau areas by shortening the fuselage and implementing plateau modifications. The number of seats is 140–160, and its takeoff and landing performance meet the requirements of all high-altitude airports in China. The ARJ21 plateau prototype has a maximum take-off and landing altitude of 14,500 feet. It has good plateau airport takeoff and landing performance and crosswind resistance and can cover most high-altitude airports in China.
📷 ©Guan Chao | COMAC
Kilde: FlightMode (Facebook)
Etter ha levert 4 maskiner i 2023, er målet nå minst 7 i 2024. Så det går ikke akkurat unna.
https://aviationweek.com/air-transport/aircraft-propulsion/comac-expected-deliver-least-seven-c919s-2024
Comac Expected To Deliver At Least Seven C919s In 2024
100 maskiner til Air China.
https://www.japantimes.co.jp/business/2024/04/26/air-china-comac-jets/
Air China to buy 100 locally made C919 jets in $11 billion deal
Med de "nye" asia-modellene blir det om ikke annet litt mer diversifisering i luften å glede seg over, fremfor den etter hvert noe monotone A- eller B-fordelingen.
Med de "nye" asia-modellene blir det om ikke annet litt mer diversifisering i luften å glede seg over, fremfor den etter hvert noe monotone A- eller B-fordelingen.
Så nå blir det luftens ABC…
Siden Boeing har kjørt seg selv i dass stemmer det rankingmessig også:
Airbus
Boeing
Comac
Boeing må skjerpe seg før de blir frakjørt av Kina.
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Siden Boeing har kjørt seg selv i dass stemmer det rankingmessig også:
Airbus
Boeing
Comac
Boeing må skjerpe seg før de blir frakjørt av Kina.
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Tja, nå skal nok Boeing måtte gå på noen enda mer gedigne feil før det kommer ned på Comac-«nivå». Spørs om Embraer skal plasseres på listen mellom Boeing og Comac.
Comac må nesten får seg noen store ordre internasjonalt utenfor Asia før man kan begynne å snakke om å rykke opp.
Tja, nå skal nok Boeing måtte gå på noen enda mer gedigne feil før det kommer ned på Comac-«nivå». Spørs om Embraer skal plasseres på listen mellom Boeing og Comac.
Comac må nesten får seg noen store ordre internasjonalt utenfor Asia før man kan begynne å snakke om å rykke opp.Kineserne er raske altså. Ingen tok Kinamobiler seriøst, noen få år seinere var Johaug i alle kanaler og Huawei selger mer enn Apple. [emoji2369]
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Kineserne er raske altså. Ingen tok Kinamobiler seriøst, noen få år seinere var Johaug i alle kanaler og Huawei selger mer enn Apple. [emoji2369]
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Og hvordan går det i dag?
Ikke at det er en god sammenligning av mobil og fly da ..
MountainDew
28-04-2024, 22:36
En informativ video om hvordan det står til med Comac.
Stusselige greier pdd…
https://youtu.be/7S4OB6wALt4?si=Ylwb8uDVzh9vsgl5
Og hvordan går det i dag?
Ikke at det er en god sammenligning av mobil og fly da ..Det går amazing, I markedene de kan operere, og hvor det ikke har betydning at Google mangler. I Kina selger de mer enn selv Apple.
De har skilt ut ungdomsbrandet Honor til et eget selskap, og det får bruke Google. I dag har jeg en Honor Magic V2, og det er den beste mobilen jeg har hatt. Så.. Kineserne får det til.
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Å få maskinen(e) sertifisert i Europa og Amerika er imidlertid noe som tar tid …
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/europe-regulator-says-will-take-time-needed-approve-china-jet-2024-03-14/
Desk pilot
28-04-2024, 23:06
Å få maskinen(e) sertifisert i Europa og Amerika er imidlertid noe som tar tid …
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/europe-regulator-says-will-take-time-needed-approve-china-jet-2024-03-14/ Når man leser Reuters, ser det ut som EASA har satt en egen treneringskomite på saken...
Når man leser Reuters, ser det ut som EASA har satt en egen treneringskomite på saken...
De må ha lært av kineserne….
Air China og China Southern skal nå begge ha fått sin første maskin
https://x.com/chris__pc/status/1828773395305218283
https://pbs.twimg.com/media/GWEbHX1bMAAk3Am?format=jpg&name=small
Desk pilot
28-03-2025, 23:34
Comac har satt seg ambisiøse mål. Produksjonstakten av C919 skal opp til 100 i 2025 og videre opp til 200 fly per år i 2029.
The Chinese aerospace manufacturer further outlined its long-term strategy at a recent supplier conference in Xi’an (XIY), revealing intentions to reach an annual production capacity of 200 C919 aircraft by 2029, significantly escalating its challenge to the Boeing-Airbus duopoly.
https://aviationa2z.com/index.php/2025/03/23/comac-to-produce-75-c919-jets-to-challenge-airbus-and-boeing-dominance/
EASA tror C919 kan bli sertifisert i Europa om 3 til 6 år.
https://aviationweek.com/air-transport/aircraft-propulsion/comac-c919-get-european-approval-3-6-years-easa-chief-says
The Comac C919, China’s foray into the current-generation commercial narrowbody aircraft market, may receive its European certification in 3-6 years, European Union Aviation Safety Agency (EASA) Executive Director Florian Guillermet said in an interview published by French-language weekly l’Usine Nouvelle April 28.