View Full Version : Ny flyrute Bodø – Bardufoss?
Lillingen
12-03-2009, 11:52
Landsdelsutvalget jobber visst aktivt med en mulig rute BOO-BDU http://www.lu.no/content/view/2825/43/
Lurer på om det da er snakk om en anbudsrute eller om det er en rute "betalt" av nærligslivet det er snakk om.
Tja, det står jo ikke noe om hvordan de vil sikre seg denne ruten. Jeg regner med at de vil forsøke å få Samferdselsdepartementet til å etablere BOO-BDU som FOT-rute, men dersom det ikke går er vel eneste måten å få noen til på satse på en såpass tunn rute som det der, å gå inn med en eller annen form for garantiordning for operatøren, der lokale myndigheter og næringsliv + Forsvaret forplikter seg til å kjøpe x antall flyseter per avgang, slik at operatøren er sikret inntekter.
(og da kan man spørre seg - om alternativ 2 er mulig, hvorfor skal skattebetalerne sponse ruten gjennom FOT-regimet?)
BDU blir vurdert av WF hvis ryktene stemmer. BOO-BDU-TOS høres klokt ut, eller å la EVE-ruta også gå via BDU, kan kanskje være et alternativ?
BDU blir vurdert av WF hvis ryktene stemmer. BOO-BDU-TOS høres klokt ut, eller å la EVE-ruta også gå via BDU, kan kanskje være et alternativ?
Problemet med å la EVE rute gå via BDU er at EVE-BDU og BDU-TOS er altfor korte ruter til at fly er noe godt alternativ til buss/bil. Den ble jo flydd slik initielt med SAS F50, men gikk over til kun BDU-BOO på slutten, før den ble nedlagt.
Det er vel også derfor det kun er BDU-BOO som er nevnt her; den strekningen er så lang at fly er eneste gode alternativ.
Da jeg var i militæret i Bardufoss, gikk det fly til Bodø noen ganger om dagen fra BDU, men da gikk det kun fly direkte til Oslo to eller tre ganger i uken. Det gikk også en melkerute fra TOS via BDU til EVE og BOO.
Vet det arbeides med bedre ruter mellom EVE og TOS/BOO blant lokale politikere. Det som ofte har vært problemet her er at både BDU og EVE er såkalte stamflyplasser, og har derfor vanskelig for å komme inn under FOT ordningen. Fårstå det den som kan. Status i dag er at det går rundt 20 fly fra lofoten og vesterålen pr dag til bodø, mens det fra Evenes går 2.. og som nevnt BDU har ingen forbindelse.
Det har vært snakk om lenge å få til en BOO-rute fra BDU, men aldri skjedd.. Så jeg tror det ikke før jeg får se det!
Håper at det blir noe av denne gangen.
Jumper G5
12-03-2009, 16:04
Årsaken er flyttingen av forsvarets fellesoperative hovedkvarter fra Stavanger/Jåtta til Bodø/Reitan. Derfor blir det behov for en del seter mellom Bodø og Indre Troms. Tidligere ble ruten fløyet av Forsvarets Twin Otter-fly. Ruten er nok for tynn til å flys lønnsomt med Dash 8, med mindre en del passasjerer heller vil fly BDU-BOO-TRD, BDU-BOO-BGO eller BDU-BOO-OSL med SAS/Widerøe enn med DYs rute til eller via OSL.
Noen som vet noe mer? Widerøe har vist interesse.
Jumper G5
26-08-2009, 14:40
Forsvaret hadde tidligere en Twin Otter-rute som gikk er, men den forsvant på 1990-tallet, og senere ble skvadronen lagt ned for å spare penger.
Forsvaret hadde tidligere en Twin Otter-rute som gikk er, men den forsvant på 1990-tallet, og senere ble skvadronen lagt ned for å spare penger.
Den reiste jeg med i 1986! Via Andenes. En av de fineste flyturene jeg har vært med på. Først nydelig utsikt ut fra Bodø med Karlsøyvær badet i sol. Deretter en turbulent passasje mellom noen fjell i Lofoten. En utrolig langvarig ground-effect ved landing i ANX, fløy en meter over rullebanen lenge. Og så den korteste take-off jeg har opplevd rett mot vinden på samme sted.
Desk pilot
06-10-2009, 14:00
NRK melder i dag at Widerøe ikke tar sjansen på å starte en flyrute mellom Bardufoss og Bodø.
www.nrk.no/nordland/nyheter/1.6805270
Riktig link er: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6805270
Som Solvoll sier: - Egentlig reiser jo folk mye innad i landsdelen, i hvartfall per hode. Men så er vi jo ikke så mange her, og da blir grunnlaget for tynt, sier Solvoll. Samme konklusjonen trekker Widerøe. Er det ikke grunnlag starter man ikke opp. Sånn er det.
http://www.ht.no/incoming/Aktuelt/article334059.ece
Ser ut som de ikke har gitt seg helt ennå.
Mandag 15.februar skal Troms fylkeskommune, Forsvaret, Team Bodø, Målselv kommune, Nordland fylkeskommune, Landsdelsutvalget, Widerøe, SAS og Avinor i et møte for å diskutere for en flyrute mellom Bodø og Bardufoss.