View Full Version : Hva har skjedd.....
Hva har skjedd med russikse stoltheter som TU, IL og AN??? Har de firmaene gått konk eller???? Synes jeg hører lite om nye fly fra disse firmaene!!
:thumbup
Concorde
04-03-2005, 10:34
Denne er jo herlig!
http://www.russians.bird.ch/Tu204/TU204P01.html
Superhai
04-03-2005, 11:19
http://www.tupolev.ru/English/
http://www.antonov.com/
http://www.kamov.ru/market/index1.htm
http://www.beriev.com/
http://www.corbina.net/~kluka/
http://www.migavia.ru/eng/
http://www.sukhoi.org/
Superhai
04-03-2005, 11:41
http://www.yak.ru/
http://mi-helicopter.ru/company/
http://www.buran.ru/htm/molniya.htm
http://www.hydroplane.ru/eng/about.shtml
Superhai
04-03-2005, 11:44
Russland skal også etter planen sette opp en stor statlig flyprodusent som skal være etablert før 2007.
Concorde
04-03-2005, 11:47
http://www.rybinskmotors.ru/ :D
Originally posted by poles
Synes jeg hører lite om nye fly fra disse firmaene!!
:thumbup
Da bør du kanskje begynne å følge nøyere med. :up:
Concorde
04-03-2005, 12:22
http://www.rybinskmotors.ru/ :D
Originally posted by Blubird
Originally posted by poles
Synes jeg hører lite om nye fly fra disse firmaene!!
:thumbup
Da bør du kanskje begynne å følge nøyere med. :up:
Nåja, det er ikke mye i mediene om de nye russerne (unntatt når AN-140'n krasjet i Iran), så poles har i grunnen helt rett. Det fremkommer lite i de daglige medier, men A380 og 787 har de fått med seg. Antar det ikke er annen grunn enn at Tupolev og Antonov & co er lite aktuelle i vesten.
Nå er vel heller ikke dagspresse det man skal henvende seg mot for å følge med på utviklingen innenfor flyging og luftfart. I magasiner og nettsteder beregnet på oss som er interessert i luftfart så har det ikke akkurat vært mangelvare på dekning av Øst-Europeiske flygende konstruksjoner den siste tiden.
Det jeg mente var at...
Før så hadde nesten alle land i øst europa "russiske" fly i flåten sin(eks LOt, Tupolev og IL) Men etter kommunsimens fall, har mange av flyselskapene kvittet seg med dem, og heller satset på Boeing og Airbus. Kan dette begrunnes med at russiske fly er i dårligere standar en boeing og airbus fly????
Høyere drivstoff-forbruk, for mye lyd i forhold til EU-regler, begynner å bli kostbare i vedlikehold, enklere utrustet rent navigasjonsmessig, etc etc....nok av grunner. :spin:
Skal heller ikke stikke under en stol at stadig flere selskaper i østlige strøk velger "vestlige" modeller når de skal fly til områder i Europa der vi er mest vant med Airbus og Boeing.
Etter det jeg har hørt, så er selve flyskroget i dårligere stand enn på airbus og boeing fly. Jeg har nemlig hørt at når flyene var i lufta, så ristet de noe sikkelig, og at man kunne høre bolter og etc. riste, og de føltes for passajserene at flyet skulle gå i stykker(?!?!?!?!)
Originally posted by poles
Etter det jeg har hørt, så er selve flyskroget i dårligere stand enn på airbus og boeing fly. Jeg har nemlig hørt at når flyene var i lufta, så ristet de noe sikkelig, og at man kunne høre bolter og etc. riste, og de føltes for passajserene at flyet skulle gå i stykker(?!?!?!?!)
Vel - basert på et noe spinkelt observasjonsgrunnlag med 5 flygninger i Russland tidligere denne uken så sitter jeg med følgende inntrykk: Flyene er utvilsomt mer slitne enn det man stort sett flyr med i vest-Europa, og støynivået er i enkelte av flyene noe høyere enn tilsvarende vestlige maskiner (selv om jeg synes lyden i TU-154 var veldig grom....). Interiøret bærer preg av generelt forfall, men det meste fungerte. Jeg hørte ingen lyder som skulle tilsi at flyet holdt på å falle fra hverandre, men nå er jeg heller ingen flykonstruktør/-ingeniør.
j
Originally posted by poles
Etter det jeg har hørt, så er selve flyskroget i dårligere stand enn på airbus og boeing fly. Jeg har nemlig hørt at når flyene var i lufta, så ristet de noe sikkelig, og at man kunne høre bolter og etc. riste, og de føltes for passajserene at flyet skulle gå i stykker(?!?!?!?!)
Jeg mener vel egentlig å ha hørt det motsatte; at russiske skrog er veldig kraftige.
Sovjetiske fly (f.eks.) ble opprinnelig designet for bare 20000 flytimer tror jeg, men etterhvert som flyene begynte å få noen timer bak seg og man så an slitasjen ble levetiden forlenget til først 40000 og senere 60000 timer osv.
Ble litt kønete forsklart, men konstruksjon, produksjon og sertifisering av fly i det gamle Sovjetunionen foregikk på en helt annen måte enn den gjør i vesten.
for mye lyd i forhold til EU-regler
Bare for å stikke mellom med et lite spørsmål, sånn mens dere andre diskuterer russiske fly; regner med at det benyttes noen få B737-200 med gode gamle PW JT-8-motorer inn og ut til/fra EU-flyplasser. Hvordan er EU-direktivet om flystøy i forhold til disse?
Støy-direktivet gjelder vel for alle fly, med unntakt av militære. De 732'erne som brukes idag bråker vel ikke i tilstrekkelig grad for at de blir rammet regner jeg med.
Apropos; er det ikke slik at IL76'erne har fått dispensasjon fra EU-reglene?