PDA

View Full Version : Norwegian lanserer bredbånd på fly


LN-MOW
11-03-2009, 18:13
Ja, det er kjekt med laptop og 31'' seatpitch .... da skal du være rimelig ivrig ..

De første flyene i Norwegian-flåten vil etter planen få installert bredbånd like etter sommerferien.

- Først og fremst vil vi få bredbånd på de nye flyene som vi får utover høsten. Men planen er å rulle ut løsningen på hele flåten dersom dette blir en suksess, sier Skånvik til VG Nett.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=557411

Glenn
11-03-2009, 18:16
Lurer på hva herligheten vil koste. Ser i artikkelen at de har valgt et amerikansk selskap.

Så Call Norwegian ble ikke noe av?

EB
11-03-2009, 19:10
Tja - iPhone kan vel også benyttes. Bra Norwegian...til internett - ikke telefon!

sail4fun
11-03-2009, 19:35
... ip-telefoni da....

Jens W
11-03-2009, 19:50
Tja - iPhone kan vel også benyttes.
Vel, nei..
Meg bekjent er eneste måte å slå av telefonbiten i iPhone på å sette telefonen i flymodus, og da forsvinner også wifi, og man er dermed like langt.

sail4fun
11-03-2009, 19:51
, Med HTC' velger man hva man skal slå av 1:0

ENGM RAMP
11-03-2009, 19:59
Call Norwegian eksisterer, og blir vel sakte men sikkert bygget ut med stadig flere tilbud..
http://www.callnorwegian.no/

gustavf
11-03-2009, 20:18
Så Call Norwegian ble ikke noe av?

Call Norwegian har ihvertfall lyst ut flere stillinger de siste par ukene.

Tommy777
11-03-2009, 20:32
Vel, nei..
Meg bekjent er eneste måte å slå av telefonbiten i iPhone på å sette telefonen i flymodus, og da forsvinner også wifi, og man er dermed like langt.

Veldig lite gjennomtenkt av Apple. Min Blackberry 8900 har separat Wifi og telefon, så det vil funke bra.

Laptop, derimot, er jo umulig bortsett fra ved nødutgang og rad 1.

OT: Enda en idiotisk ting fra Apple. Jeg er stor Shuffle fan, bruker denne hver uke på dagsturer. I dag kom en ny, mindre Shuffle med større lagring.

Volumkontrollen? Den har de satt på headset ledningen slik at oss som har andre head set (har Bose sine in ear plugger for kortere turer) ikke kan skru opp og ned volumet.. :rolleyes:
http://www.apple.com/ipodshuffle/features.html?cid=CDM-US-DM-iPod-C0009228-139923&Email_PageName=C0009228-139923&Email_OID=472812&cp=139923&sr=em

Farmer
11-03-2009, 20:35
Gratulerer Norwegian.
La oss nå bare håpe at WF og SK følger raskt på.
Dette med wifi er faktisk en av de ting jeg virkelig savner når jeg flyr på de lengste reisene, men kan også mer enn gjerne tenke meg dette på kortere reiser også !

Martin
11-03-2009, 20:37
..og de pluggene som følger med fra Apple, er jo ikke noe gode en gang.. Jeg får hvertfall vondt av å gå med de for lenge. Og da mener jeg ikke sånn vondt man får av å spille for høy musikk, men sånn vondt man får når proppen er litt for stor, og ligger og gnager øverst i øreåpningen..

Angående iPhone, så gjorde jeg nettopp en liten test: Satte den i Flight Mode, og skrudde så på Wi-fi, og den begynte å søke.. Nå finnes det midlertid ingen nettverke her jeg er nå, men kan teste på nytt når jeg kommer hjem om et par timer.

learjet
11-03-2009, 20:39
Blir spennende å se både pris og reel hastighet etterhvert.

Og her kommer virelig min lille Acer Aspire One til sin rett :-) Den passer fint, selv med liten pitch.

S

sail4fun
11-03-2009, 20:54
Hva det vil koste å surfe, chatte eller hva du måtte ønske å bedrive pc-tiden med i 10.000 meters høyde, er foreløpig ikke klart.
Well, de har vel kjørt en business case på dette.
Veldig bra at det kommer, her kan ikke SAS sove særlig lenge i timen, for dette tilbudet vil kunne slå bra ann hos de foretningsreisende , som fortsatt får lov til å reise....

Har ikke hatt så høye mobilregninger på årevis grunnet... "Telco"'s

Jack
11-03-2009, 21:03
Vel, nei..
Meg bekjent er eneste måte å slå av telefonbiten i iPhone på å sette telefonen i flymodus, og da forsvinner også wifi, og man er dermed like langt.

Joda, man kan benytte seg av wifi når man har satt ifonen på flymodus.

LN-AFG
11-03-2009, 22:17
Og de av oss som ikke har anskaffet Eple produkter humrer godt^_^

Martin
11-03-2009, 23:55
Det funka! Skriver nå på en iPhone i Flight Mode.

BSSW
12-03-2009, 00:49
Og de av oss som ikke har anskaffet Eple produkter humrer godt^_^
Fisket fra en annen tråd...
http://www.fuzemobility.com/rock-vs-iphone-vs-touch-hd/
:colgate:

Jens W
12-03-2009, 01:17
Fisket fra en annen tråd...
http://www.fuzemobility.com/rock-vs-iphone-vs-touch-hd/
:colgate:
Jeg har da MMS, copy-paste og video recording på min iPhone :)
Og så har jeg en HTC som kan gjøre alt bortsett fra video call :)

Forøvrig så ser jeg at man kan slå på wifi etter å ha satt telefonen i flight mode - tungvindt, men funker.

Tommy777
12-03-2009, 01:33
Well, de har vel kjørt en business case på dette.


Haaper de har en bedre kalkulator enn CBB hadde:D

BSSW
12-03-2009, 03:05
Jeg har da MMS, copy-paste og video recording på min iPhone :)
Er det en iPhone eller en iPhone 3G?

ILS2
12-03-2009, 03:28
Da jeg fløy til USA i romjulen 2006 med SAS, var det trådløst nett på flyet. Jeg spilte nettpoker hele veien fra København til Chicago ;) Ettersom de visstnok var i ferd med å fjerne tilbudet, var det gratis ut året. Da jeg fløy tilbake i januar, gikk det ikke lenger an å komme seg på nett.

Vet ikke hvorfor det forsvant, men antar det var for kostnadskrevende?

LN-MOW
12-03-2009, 03:41
Det var Connexion by Boeing, og de ble drept av for store utviklingskostnader, for tungt utstyr og generelt høye kostnader i forbindelse med satelittbruken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Connexion_by_Boeing

Undertegnede, Thomas og Chainly hadde forøvrig gleden av å være forumets første brukere av denne tjenesten da vi var ombord i testmaskinen på BFI i 2002.

Jens W
12-03-2009, 08:06
Er det en iPhone eller en iPhone 3G?
3G. Alle de nevnte funksjonene er jo forsåvidt ikke helt godkjent av Apple :)

gustavf
12-03-2009, 09:39
Topic er denne vegen ----->

TCAS
12-03-2009, 09:41
Selvfølgelig fungerer WiFi på iPhone selv i flightmode :)

Ellers har jeg lagt merke til at det finnes WiFi i flere av SAS sine fly, også 737. Testet senest forrige uke på vei mellom OSL og BOO og fikk opp samme nettverksnavn som på A330/340, men selvfølgelig uten mulighet til å komme seg på nett. Kanskje det er noe på trappene?

CK
12-03-2009, 13:22
Gratulerer Norwegian.
La oss nå bare håpe at WF og SK følger raskt på.
Dette med wifi er faktisk en av de ting jeg virkelig savner når jeg flyr på de lengste reisene, men kan også mer enn gjerne tenke meg dette på kortere reiser også !

WF?? Det kan vel umulig betale seg, Odd - med så korte sektorer som WF flyr er det jo ikke mye tid å logge seg på. Det er vel ikke lov å bruke wifi-devices før FastenSeatbelt-skiltet er av,og det er jo ikke lange stunden du har på deg da på de fleste WF-flights. Med Stanli5 tar det jo et kvarter å logge seg på også...(og 20 min å logge seg av):D

LN-MOW
12-03-2009, 13:34
Paa WF-sektorerene gaar det sikkert like bra med et Telenor-kort .. :p

Naa begynner det dukke opp hos selskaper som Air France, Delta, American og andre, saa det skal bli interessant hvor populaert det blir.

sail4fun
12-03-2009, 13:56
WF?? Det kan vel umulig betale seg, Odd - med så korte sektorer som WF flyr er det jo ikke mye tid å logge seg på. Det er vel ikke lov å bruke wifi-devices før FastenSeatbelt-skiltet er av,og det er jo ikke lange stunden du har på deg da på de fleste WF-flights. Med Stanli5 tar det jo et kvarter å logge seg på også...(og 20 min å logge seg av):D

Hører jeg at "vår" WIPS var bedre ;)

LCH78
12-03-2009, 14:31
Hører jeg at "vår" WIPS var bedre ;)

Man fikk iallfall åpna word og excel dokumenter da :)

CK
12-03-2009, 15:01
Hører jeg at "vår" WIPS var bedre ;)

OT: På INGEN måte!:cry:

sail4fun
17-03-2009, 12:48
– Vi regner med å ha det innen et år, sier SAS. Også Norwegian er klare.

Også SAS har store planer. De var tidlig ute med Boeings internettprosjekt Connexion, men etter at det havarerte i 2006 har det vært stille på nettfronten.

Nå kan det igjen bli e-post og surfing ombord på SAS-flyene.

– Vi har sett kontinuerlig på ulike løsninger, men vi introduserer ikke tjenesten før den er lønnsom og teknisk gangbar. Vi kommer ikke til å være først ut denne gangen, sier SAS' PR-sjef Anders Lindström til Computer Sweden.


http://www.tu.no/it/article203823.ece
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.217859/internet-pa-flyget-inom-ett-ar